کد خبر: ۸۴۹۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷ 11 May 2020

دموکرات‌ها نیازمند گزینه‌ای هستند که آمریکایی‌ها را شوکه کند!

رقابت بایدن و ترامپ در سایه بیماری کرونا قرار گرفته است و رقبای انتخاباتی فرصت زیادی برای عرض اندام ندارند.

مهسا مژدهی: کرونا انتخابات آمریکا را هم تحت شعاع خودش قرار داده. متلک پرانی های انتخاباتی در توئیتر جای اجتماعات و سفرهای انتخاباتی با شکوه کاندیداها را گرفته و هر دو کاندیدای سن و سال دار انتخابات از شبکه های اجتماعی رقابت ها را دنبال می کنند. با این حال بایدن چندان دل به کار نمی دهد و ترامپ بی وقفه سعی دارد به جای پاسخگویی در قبال کم کاری هایش، بایدن را بکوبد.

بایدن و ترامپ از جدل های مجازی خسته اند و دلشان می خواهد که هر چه سریع تر دست به کار شده و فعالیت های انتخاباتی شان را رسما آغاز کنند، هرچند که هنوز سرنوشت این انتخابات در وضعیت کرونایی نامعلوم بوده و زمزمه هایی در مورد به تعویق افتادن آن وجود دارد، اما هر چه که هست دو نامزد انتخاباتی چاره ای به جز شاخ به شاخ شدن با هم برای رسیدن به کاخ سفید ندارند.

 

اوضاع انتخابات چطور پیش می رود؟

آبان ماه امسال قرار است که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شود اما هنوز هیچ کس مطمئن نیست که در روز سیزده آبان، آمریکایی ها بتوانند آنطور که از پیش برنامه ریزی کرده اند به پای صندوق های رای بروند یا نه. به نظر می رسد وقوع کرونا در آمریکا و بحث هایی که در این میان در گرفته بیش از آنچه که تصور می شد می تواند بر روی انتخابات تاثیر بگذارد. در حال حاضر دو دستگی در میان آمریکایی ها بر سر چگونگی برگزاری انتخابات هم در جریان است. بر اساس نظر سنجی ها بسیاری از شهروندان خواهان انتخابات اینترنتی هستند و بسیاری دیر هم می گویند بهتر است انتخابات به تعویق بیفتد. به نظر می رسد که شخص ترامپ و جمهوری خواهان مورد دوم را ترجیحشش می دهند اما به این توجه نمی کنند که در صورتی که انتخابات در زمان خودش برگزار نشود، ترامپ حتی یک روز بیشتر هم نمی تواند ساکن کاخ سفید باشد و باید جایش را به معاون اول خود بدهد.

نظر سنجی ها در امریکا از فروردین ماه نتایج متفاوتی را نشان می دهند. با وجود اینکه نارضایتی از عملکرد ترامپ در خصوص کرونا بالا گرفته اما کماکان در ایالاتی که جمهوری خواهان دارای اکثریت هستند، از محبوبیت ترامپ چیزی کم نشده است. اما در ایالت های خنثی تر بایدن با وجود مشکلاتی که دارد، افزایش محبوبیت شش درصدی را به نام خود ثبت کرده است. به نظر می رسد که نداشتن رقیب در میان جمهوری خواهان برای ترامپ، او را تبدیل به تنها امید کسانی کرده که دل خوشی از دموکرات ها نداشته و به هیچ وجه چشم دیدن یک دموکرات دیگر را کاخ سفید ندارند.

دونالد ترامپ با خودبزرگ بینی عجیبش خود را از همین حالا ساکن بعدی کاخ سفید می بیند. او که در روز نخست پیروزی اش در سال 2016، باورش نمی شد رئیس جمهوری آمریکا شده، حالا جای پای خودش را بسیار محکم می بیند و برای همین حتی در رقابت با جو بایدن هم زحمت چندانی به خود نمی دهد.

جنگ های ترامپ و بایدن

جنگ میان ترامپ و بایدن هنوز شروع نشده است. برخلاف آنچه تصور می شد، بهار 2020 فصل جنگ های بزرگ انتخاباتی نشد و کرونا فرصتی برای کل کل های بایدن و ترامپ باقی نگذاشت. جدل میان این دو که به احتمال زیاد یکی از آنها در پاییز پیش رو راهی کاخ سفید می شود، تنها به غرغرهای توئیتری بر سر نحوه مدیریت کرونا محدود شده است.

در میانه فروردین ماه بایدن یکی از نخستین حملات توئیتری اش را به ترامپ آغاز کرد. او از نارضایتی مردم از بی خیالی رقیبش استفاده کرده و نوشته:

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا روز شنبه پیش از آغاز کنفرانس خبری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توییتی نوشته بود: ترامپ مسئول ویروس کرونا نیست اما مسئول ناکامی در آماده‌سازی ملت ما برای واکنش نشان دادن به این بحران است. ترامپ در جریان یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره این توییت سن و سال بایدن را نشانه گرفت و گفت که یک عامل دموکراتیک این توییت را نوشته و بایدن قادر به نوشتن آن نیست. او افزود: بایدن نمی‌نویسد. او احتمالا الان حتی نمی‌تواند به درستی ببیند و اگر هم ببیند، درکی از مشاهداتش ندارد. بایدن آن توییت را ننوشته البته آرزوی آن را داشته اما این توییت کار بایدن نیست. اشاره ترامپ به صحبت هایی است که در مورد سلامت بایدن و توانایی او برای تصمیم گیری و ... مطرح می شود. از زمان کاندیداتوری این نامزد دموکرات، رقیبان او، بایدن را کم حواس و ناتوان به تصویر کشیده اند. این موضوع برای ترامپ که خودش هم سن و سالی دارد اما به سلامتش افتخار می کند، جالب توجه آمده است.

حمله بعدی یک هفته بعد از سوی ترامپ صورت گرفت. او در توئیتر خود نوشت: جو بایدن خواب آلود در اپیدمی آنفولانزای ۱ ۱ که منجر به کشته شدن هزاران نفر شد، مسئول بود. واکنش به آن یکی از بدترین‌ها بود.ترامپ سپس به تمجید از عملکرد خود پرداخت و مدعی شد که اقداماتش  در بستن مرزها موفق بوده است. این اتفاق در حالی افتاد که متخصصین امر از رفتارهای عجیب و بی مبالاتی های کاخ سفید در برخورد با کرونا کلافه شده بودند.

چندی بعد نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به اینکه در میانه بحران کرونا، همه دغدغه ترامپ جبهه گرفتن در برابر انتقاد رسانه‌ها است؛ واکنش نشان داد.  او با انتشار توئیتی نوشت: بیش از یک میلیون آمریکایی به کووید ۱۹ مبتلا شده و حدود ۷۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. اما آنچه ترامپ را ناراحت می‌کند؛ سوالات دشوار رسانه‌ها است. بایدن در ادامه توئیت انتقادی خود افزود: آقای رئیس‌جمهور، به نق زدن ادامه بده.

جمهوری خواهان در دو ماه گذشته و بعد از بالاگرفتن بحران کرونا در آمریکا، تمرکز خود را بر تخریب"بایدن" گذاشته اند. برای آنها آسانتر است تا با حمله به بایدن و مطرح کردن مشکلات جسمی و پرونده اخلاقی او، نظر رای دهندگان را به خود جلب کنند چرا که عملکرد ترامپ در خصوص یکی از سخت ترین بحران های جهان در دهه های گذشته، جای دفاعی برای جمهوری خواهان نگذاشته است.به اعتقاد بسیاری از ناظران بایدن حالا ترجیح می دهد وقتش را در خانه و با جنجال کمتری بگذراند و همین می تواند تبدیل به پاشنه آشیل او در انتخابات امسال شود. ترامپ هر چند در کنترل وضعیت اهمال زیادی کرده است اما به هر روی در صف اول تصمیم گیری ها قرار دارد . اما عدم حضور بایدن در فضای حقیقی می تواند به ضرر او تمام شود.

کارزارهای انتخاباتی

کارزار انتخاباتی بایدن بعد از کناره گیری سندرز عملا کار خود را به شدت بیشتری آغاز کرد. در این مدت حمایت دموکرات ها از این نامزد انتخاباتی شدت زیادی گرفته است. به اعتقاد بسیاری اوباما در راس این حمایت ها قرار دارد و تائید سندرز و وارن هم به اعتبار این کارزار افزوده است. انتظار می رود در ماه های آینده هم دموکرات ها حالا که دستشان از مراسم های باشکوه و سخنرانی های هیجانی کوتاه است، راهی برای ایجاد شور در میان رای دهندگان پیدا کنند. به نظر می رسد که دموکرات ها دست به قمار بزرگی زده اند و فعلا همه تخم مرغ ها را در سبد کسی قرار داده اند که چندان از نظر جسمی سالم به نظر نمی رسد، کاریزمای کافی ندارد و زمزمه فساد اخلاقی اش هم بالا گرفته است. بسیاری از دموکرات ها منتقد می گویند شرط بستن اوباما بر روی بایدن و حمایت بی چون و چرا از این مرد مسن، می تواند در آخر باعث شکست سخت او شود. برخی دیگر هم این سوال را مطرح می کنند که چه تضمینی وجود دارد که بایدن تا انتخابات وضعیت سلامتی اش خوب باشد و بتواند رقابت را ادامه دهد؟

آنطور که نشریه هیل به تازگی در یک گزارش نوشته است،  اگر کناره گیری انتخابی یا اجباری بایدن درست قبل یا بعد از کنگره حزب دموکرات آمریکا روی دهد. چنانچه بایدن درست قبل از کنگره حزب دموکرات از گود رقابت انتخاباتی خارج شود، نمایندگان این کنگره باید نامزدی جدیدی را برگزینند. اگر بایدن بعد از کنگره چنین تصمیمی بگیرد، اعضای کمیته ملی دموکرات آمریکا نامزد جایگزین شان را انتخاب می کنند.

چنین وضعیتی می تواند هشداری جدی به دموکرات ها باشد، اگر در هر صورت بایدن نتواند به رقابت با ترامپ ادامه دهد، دموکرات ها نیازمند گزینه ای هستند که بتواند آمریکایی ها را شوکه کند. به اعتقاد بسیاری از ناظران شاید کشیدن پای زنانی مثل کلینتون یا میشل اوباما بتواند اندکی وضعیت را بهتر کند.

تیم انتخاباتی ترامپ هم در مقابل اقدامات دموکرات ها ساکت ننشسته است. به تازگی واشنگتن پست در گزارشی از این راز پرده برداشته که کارزار انتخاباتی رئیس جمهور فعلی به دنبال راهی می گردد تا بایدن را به ارتباط با چین متهم کند. این اتهامات پیش از این در مورد ترامپ و روسیه مطرح شده بود اما نتوانست باعث تغییر نتایج انتخابات سال 2016 شود. اما اینبار در حالی که بسیاری از آمریکایی ها چین را مقصر شیوع بیماری کرونا دانسته و رویکردی خصمانه نسبت به این کشور اتخاذ کرده اند،استفاده از این تاکتیک می تواند برای دموکرات ها گران تمام شود.

چرا دموکرات ها تمام قد از بایدن دفاع می کنند و جمهوری خواهان ساکتند؟

تیم انتخاباتی ترامپ انقدر چراغ خاموش حرکت کرده که تشخیص تکنیک های این تیم برای مقابله با بایدن هنوز کار آسانی نیست. در مقابل دموکرات ها با سروصدای زیاد حمایت کامل خود را از بایدن اعام کرده اند. برای آنها حتی چندان مهم نیست که بایدن ممکن است هوش و حواس درستی نداشته باشد یا عمرش پیش از پایان دوره ریاست جمهوری به پایان برسد. برای این گروه همین که ترامپ یک بار دیگر به کاخ سفید برنگردد پیروزی بزرگی به حساب می آید. آنها که یک بار طعم شکست را چشیده اند، حالا تلاش می کنند تا با تمام قوا به میدان مبارزه بیایند و شکی در حمایت از بایدن ندارند.

در حقیقت در میان کاندیداهای دموکرات، بایدن تنها کسی بوده که حمایت یک دست حزبش را به دست آورده است. وارن و سندرز هرچند توانسته بودند بسیاری را با خود همراه کنند اما عملا کاندیدای دموکرات پسندی نبودند و شعارهای اقتصادی آنها سرآخر همه چیز را به ضررشان تمام کرد.

در مقابل برای بخشی  جمهوری خواهان، اعتراف به اینکه گزینه بهتری از ترامپ برای آنها پیدا نشده، کارسختی است. بسیاری از نمایندگان سنا با وجود اینکه در ماه های اخیر به هر ساز ترامپ رقصیده اند اما فعلا برای حمایت از او دست دست می کنند و به نظر می رسد عجله ای ندارند تا بدنامی حمایت از بدنام ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا را به جان بخرند. به نظر می رسد که آنها با خریدن زمان، به دنبال راه حلی برای حفظ آبروی خود هستند. در مقابل برخی دیگر از جمهوری خواهان هم به این دلیل که آلترناتیو دیگری به غیر از ترامپ ندارند،سکوت کرده اند. به نظر آنهاترامپ نیاز به زحمت زیادی برای بردن انتخابات ندارد و برای همین وقت گذاشتن برای او چندان ضروری نیست.

شکاف در میان جمهوری خواهان اما امر تازه ای نیست. آنها در دو سال اخیر، در مورد حمایت از ترامپ بارها دچار تردید شده اند. این تردید البته به اندازه ای نبوده که بتوانند جلوی اقدامات جنون آمیز ترامپ را بگیرند اما به هر حال او در میان سیاستمداران وصله ناجوری است که فعلا رقیبی ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار