خرمشهری که خرمشهر ماند؛
پانزدهمین روز از عملیات بیت‌المقدس باعث شد تا نیرو‌های بعثی به سمت خاک خود فرار کنند.
کد خبر: ۸۴۹۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ 13 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: عملیات بیت المقدس که در چهار مرحله عمده از روز دهم اردیبهشت سال ۶۱ آغاز شد را می‌توان یکی از بزرگترین  عملیات‌های ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس دانست که در آن فتوحات بسیاری نصیب ایران شد.

هرمهر

روز پانزدهم بیت المقدس، روز تجدید قوای ایران

در حالی‌ که اغلب یگان‌های ایران در پانزدهمین روز عملیات بیت‌المقدس به بازسازی و تجدید قوا مشغول هستند، یگان‌هایی از لشکر ۶ زرهی ارتش عراق با حمله به مواضع نیرو‌های ایران در شمال طلائیه، پاسگاه شهابی و مناطق مجاور آن را بار دیگر اشغال کردند.

هرمهر

حدود ساعت ۱۶:۰۰ امروز، ارتش عراق پس از اجرای آتش شدید توپخانه روی مواضع یگان‌های قدس ۳ (تیپ ۳ زرهی لشکر ۱۶ ارتش و تیپ ۳۷ نور سپاه) در جنوب پاسگاه شهابی (شمال طلائیه)، با دو تیپ زرهی ۱۶ و ۳۰ از لشکر ۶ زرهی در یک حرکت احاطه‌ای از جناح چپ (غرب) به مواضع نیرو‌های ایران، که دو روز قبل پس از آزادکردن پاسگاه شهابی در جنوب آن ایجاد شده بود، حمله کرد و تا ساعت ۱۶:۳۰ توانست ضمن به‌شهادت‌رساندن و اسیرکردن عده‌ای از رزمندگان قدس ۳، خاکریز اول آن‌ها را اشغال کند.

هرمهر

نبرد میان طرفین ادامه داشت تا اینکه در ساعت ۲۱:۳۵، اعلام شد نیرو‌های دشمن پس از اشغال مجدد پاسگاه شهابی یک گردان سوار زرهی ارتش از قدس ۳ را که تا سه کیلومتری شمال این پاسگاه عقب رفته بود، محاصره کرده‌اند. حدود نیم‌ساعت بعد هم گزارش شد که دشمن ازسمت راست نیرو‌های قدس ۳، آن‌ها را دور زده و در محاصره قرار داده است.

هرمهر

به این ترتیب، لشکر ۶ زرهی عراق توانست ضمن محاصره نیرو‌های قدس ۳، منطقه طلائیه را تا سه‌راهی جاده جفیر، مجدداً اشغال کند و علاوه‌بر به‌شهادت‌رساندن و مجروح‌کردن عده‌ای از رزمندگان قرارگاه قدس، ۲۵ نفر را اسیر کند. در این حمله نیرو‌های سپاه متحمل خساراتی از قبیل انهدام ۸ لودر و بولدوزر، ۳ تانک و ۳ نفربر شدند. از نیرو‌های عراقی نیز عده‌ای کشته یا مجروح شدند و ۳ تانک، ۳ نفربر، ۲ خمپاره‌انداز و ۴ خودروی آنان منهدم شد.

هرمهر

نقشه فرماندهان ایرانی برای فریب دشمن

حدود دو ساعت پس از شروع حمله بعدازظهر ارتش عراق به مواضع نیرو‌های ایران در محور پاسگاه شهابی، درحالی‌که عراقی‌ها تا این زمان توانسته بودند خاکریز اول نیرو‌های ایران در جنوب این پاسگاه را اشغال کنند، فرمانده کل سپاه پاسداران در تماس با سایر فرماندهان به بررسی اهداف احتمالی این حمله و راه‌های مقابله با هرگونه تهدید دشمن برای اشغال مجدد جبهه شمالی منطقه عملیات (جفیر و جنوب کرخه‌کور) به‌خصوص جاده اهواز ـ خرمشهر پرداخت.

هرمهر

سه روز پس از پایان مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس، که نتیجه‌ای جز انهدام بخشی دیگر از نیرو‌های دشمن در بر نداشت، ارتش عراق درحالی‌که خرمشهر را همچنان در اشغال دارد، با تقویت مواضع خود در منطقه مرزی طلائیه و کوشک تا شلمچه در تلاش است تا از هرگونه نفوذ نیرو‌های ایران به خاک عراق جلوگیری کند. در مقابل، قوای ایران که پس از پانزده روز نبرد پی‌درپی، توانشان رو به تحلیل رفته است، ضمن دفاع از مناطق آزادشده سعی دارند با بازسازی و تجدید قوا، برای اجرای چهارمین مرحله از عملیات در روز‌های آینده آماده شوند.

هرمهر

هدیه ضدانقلاب برای ارتش صدام

عناصر ضدانقلاب در مناطقی از سنندج، مهاباد، میاندوآب، صائین‌دژ و دیواندره به نیرو‌های خودی یورش برده و تعدادی را شهید یا مجروح کردند و خود نیز متحمل تلفاتی شدند. نیرو‌های خودی هم در دو عملیات در محور‌های مهاباد ـ سردشت و بانه ـ سقز، چند روستا و یک ارتفاع را از وجود عناصر ضدانقلاب پاک‌سازی کرده و شماری از آن‌ها را کشتند و یا مجروح کردند. امروز در سنندج، افراد مسلح ضدانقلاب در چهار نوبت به پایگاه‌های حومه این شهر حمله کردند. تمامی این حملات با مقابله نیرو‌های خودی دفع شد.

هرمهر

تشییع پرشور شهدای بیت المقدس

امروز تعداد دیگری از شهدای عملیات بیت‌المقدس در شهر‌های کاشان و ارومیه تشییع و به خاک سپرده شدند. «پیکر‌های مطهر ۲۰ تن از دلاوران اسلام که طی عملیات پیروزمندانه بیت‌المقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، طی مراسم باشکوهی با شرکت اقشار مختلف مردم شهیدپرور کاشان تشییع و سپس در قطعه شهدا به خاک سپرده شدند.»

هرمهر

جنایتی که توسط خبرنگاران ضبط شد

به‌دنبال دعوت ستاد تبلیغات جنگ، امروز گروهی از خبرنگاران داخلی و خارجی از آثار باقیمانده از تجاوز ارتش عراق در هویزه، دیدن کردند. «خبرنگاران داخلی و خارجی به دعوت ستاد تبلیغات جنگ و به‌منظور ثبت جنایات صدامیان در تاریخ و افشای ماهیت دشمنان انقلاب اسلامی ایران از هویزه، شهر خون و شهادت که زمانی بیش از پنجاه‌هزار تن از هم‌وطنان عربمان در آن زندگی می‌کردند و اکنون جز ویرانه‌ای از آن باقی نمانده است، بازدید کردند و از نزدیک فجایع صدامیان را که حتی بر خواهران و برادران عربمان نیز رحم نکردند و سبعانه خانه و کاشانه آنان را به تلی از خاک تبدیل کردند، مشاهده نمودند.»

هرمهر

ترس رسانه‌های غربی از حملات رزمندگان ایرانی

در ادامه واکنش رسانه‌های خارجی به رویداد‌های عملیات بیت‌المقدس، رادیو بی‌بی‌سی سقوط خرمشهر را به‌منزله لطمه شدید بر اعتبار حکومت عراق دانست. روزنامه کریستین ساینس مانیتور نوشت دولت آمریکا با برتری هریک از طرفین جنگ ایران و عراق مخالف است. روزنامه الاهرام نیز پیروزی ایران در جنگ را به‌منزله خطر ایجاد یک کمربند شیعی از ایران تا جنوب لبنان قلمداد کرد.

هرمهر

رادیو بی‌بی‌سی در اخبار ساعت ۱۹:۴۵ امروز خود گفت: «گزارش‌های رسیده از جبهه جنگ حاکی‌از آن است که نیرو‌های ایران حلقه محاصره خود را در اطراف خرمشهر تنگ‌تر کرده‌اند. به اعتقاد ناظران سیاسی چنانچه خرمشهر آخرین شهر عمده تحت اشغال نیرو‌های عراقی به تصرف نیرو‌های ایران درآید، اعتبار نظامی عراق و تظاهر صدام حسین به رهبری منطقه به‌شدت لطمه خواهد خورد و ایران در موقعیت بهتری قرار خواهد گرفت. اما عواقب و نتایج مهم آن را برای کشور‌های حوزه خلیج‌فارس نمی‌توان پیش‌بینی کرد.»

هرمهر

رایزنی‌های مقامات ایران درباره جنبش عدم تعهد

در پی سفر دو نماینده رئیس‌جمهور عراق به ۹ کشور آسیایی و افریقایی به‌منظور دعوت از سران این کشور‌ها برای شرکت در اجلاس آتی سران جنبش عدم‌تعهد در بغداد، بعدازظهر امروز دو تن از مقامات وزارت امور خارجه ایران نیز سفر خود را به ۱۱ کشور افریقایی آغاز کردند.

هرمهر

نقشه‌ای نخ نما شده برای متهم کردن ایران

پس از گذشت یازده روز از سقوط هواپیمای حامل وزیر امور خارجه الجزایر در خاک ایران، روزنامه پولیتیکای یوگسلاوی دست‌داشتن بعضی از مخالفان داخلی جمهوری اسلامی در این حادثه را محتمل دانست. رادیو بی‌بی‌سی هم گفت این حادثه نگرانی کشور‌های عرب حوزه خلیج‌فارس را در مورد پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق ازطریق مذاکره افزایش داده است.

هرمهر

در حالی‌ که جمهوری اسلامی ایران با ارائه مدارک مختلف حکومت عراق را عامل این حادثه معرفی کرده است، روزنامه پولیتیکا (چاپ بلگراد) نوشت: «اگر احتمال اشتباه را کنار بگذاریم، بیشترین منفعت [این حادثه]متوجه کسی خواهد بود که خواستار ایجاد شکاف میان اعراب، جنبش عدم‌تعهد و یا ایجاد ظن نسبت به هیئت‌های صلح میان ایران و عراق می‌باشد.» این روزنامه افزود: «بعضی از احزاب مخالف جمهوری اسلامی نیز می‌توانند منافعی در آن داشته باشند؛ گو اینکه پس از فرار بنی‌صدر، بحران‌سازی وسیعی در ارتش و به‌ویژه در نیروی هوایی [ایران]به عمل آمده است.»

هرمهر

ترس کشورهای عربی از شکست عراق

نگرانی کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس از موقعیت دشوار حکومت عراق در جنگ با ایران موجب شد وزرای امور خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس فردا در کویت با یکدیگر ملاقات و گفتگو کنند. در آستانه این گردهمایی، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس از تمام کشور‌های عربی خواست که در حمایت از عراق سهیم باشند. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن مردود دانستن هرگونه مداخله در امور کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، به دولت‌هایی که تاکنون از حکومت عراق حمایت کرده‌اند هشدار داد که چنانچه از این حمایت دست برندارند دچار زیان خواهند شد.

هرمهر

تلاش آمریکا برای جلوگیری از شکست عراق

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم امشب با انتشار بیانیه‌ای گردهمایی فردا را ناشی‌از تلاش استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا برای دفاع از گسترش بی‌ثباتی در منطقه پس از سرنگونی صدام حسین (رئیس حکومت عراق) و واداشتن کشور‌های منطقه به مقابله همه‌جانبه با ایران دانست و تأکید کرد: «دولت جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که بار‌ها اعلام کرده و در تماس‌های نمایندگان خود با رهبران برخی از کشور‌های دوست در شورای همکاری خلیج‌فارس نیز تأکید کرده است، حق هرگونه تصمیم‌گیری در کشور‌های منطقه را از آن ملت‌ها می‌داند و بر این اساس هرگونه مداخله در امور این کشور‌ها را مردود می‌شمرد.»

هرمهر

این داستان ادامه دارد...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار