مربی ایتالیاییِ عاشق استقلال به فیفا شکایت کرد، مثل کالدرون و برانکو از پرسپولیس، مثل ویلموتس از فدراسیون و...
کد خبر: ۸۵۱۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱ 18 May 2020
 
تابناک گیلان/ دیگر عادی شده که خارجی‌ها بدون اینکه تا پایان قراردادشان برای فوتبال ما کار کنند، تمام مبلغ قرارداد و بیشتر از آن را از جیب مردم بگیرند. نمی‌شود همیشه عنوان «اشتباه مدیریتی» را روی این خسارات‌ میلیاردی گذاشت. اینجاست که پای دلال‌ها و زدوبند‌های پشت پرده در گردش نوک خودکار مدیران به میان می‌آید. این‌ها هزینه خرید با جیب خالی و افتادن در بند «فسخ یکطرفه» است.
 

صبح امروز ۲۹ اردیبهشت، خبری از ادعای خسارت ۲۸ میلیاردی آندره آ. استراماچونی سرمربی پیشین و ایتالیایی استقلال از این باشگاه منتشر شد که بدون تردید شوک مالی تازه‌ای به مدیران این تیم دولتی است.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ گویا هیچ مربی و بازیکن خارجی قرار نیست بدون شکایت و دریافت غرامت، استقلال و پرسپولیس را ترک کند و حالا که جذب آن‌ها با دستور وزارت ورزش و به دلیل نادانی مدیران منصوب وزیر ممنوع شده است، موارد قبلی یکی یکی از راه می‌رسند.

بدهی‌های خارجی؛ زخمی که خونش بند نمی‌آید

در حالی که استقلال در پی جور کردن مبلغ حکم شکایت وینفرد شفر و دستیارانش است، یکی از روزنامه‌های ورزشی ایران خبر داده که استراماچونی هم شکایتش را به فیفا فرستاده تا از این سفره پهن بی درایتی و جهل مدیران دولتی ایران بهره‌مند شده و چند میلیارد هم نصیب وی شود!

مدیرعامل جدید استقلال این هفته‌ها در پی عقد قرارداد‌های جدید درآمدزایی برای پرداخت و تسویه بدهی‌های متعدد باشگاه آبی پایتخت است؛ اما خبر شکایت رسمی استراماچونی برای تیمی که به زودی سهامش در بورس عرضه می‌شود ناگوار است؛ مربی که با وجود زمان اندک حضورش در استقلال، رگ خواب هواداران را خوب پیدا کرد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، عنان احساسات میلیون‌ها نفر را به دست گرفت.

چه شد که استراماچونی از استقلال رفت؟

او بعد از خروج ناگهانی و شوکه کننده اش از ایران و ترک استقلال پس از ارسال یک نامه به دفتر باشگاه، آن هم در بهترین شرایط و فرم آمادگی تیم که از دید بازیکنان و مدیران این تیم اصلا طبیعی نبود، در مصاحبه‌های پیاپی و متعدد خود را برای این جدایی محق نشان داد و تا مدت‌ها در ارتباط‌های مستقیم و مجازی در شبکه‌های تلویزیونی، پست‌ها و لایو اینستاگرام، گفتگو با خبرگزاری‌ها و ... دم از بازگشت به تهران در صورت پرداخت مطالباتش می‌زد.

استراماچونی از استقلال چند میلیارد غرامت می‌خواهد؟ / خارجی‌ها چطور پولِ کارِ نکرده را از ما می‌گیرند؟! / «فسخ یکطرفه» بلای جان فوتبال ایران

استراماچونی در ایران با مشکلات متعدد امکانات سخت افزاری و تاخیر در پرداخت دستمزدش مواجه بود؛ هرچند شاید می‌شد کمبود برخی زیرساخت‌های معمول در فوتبال حرفه‌ای را با داشتن میلیون‌ها هوادار جدید در یک کشور عشق فوتبال در خاورمیانه تاحدودی تحمل کرد، مرد ایتالیایی بار‌ها از نارسایی مالی به وضوح گله کرد. او وقتی متوجه مبلغ قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران، شفر با استقلال قبل از ورود خودش و همچنین دستمزد‌های برانکو و کالدرون در پرسپولیس شد، به این نتیجه رسید که با رقمی پایین‌تر از ارقام معمول در فوتبال ایران به استقلال پیوسته است و وقتی نتایج پسران آبی آن‌ها را از قعر جدول به صدر رساند، راه جدیدی را برگزید.

دریبل ایتالیایی بعد از ترفند سیسیلی!

استراماچونی که ابتدا مدعی بود بعد از دریافت معوقاتش طبق قرارداد، به ایران برمی گردد، بعد از بازگشت به ایتالیا همچنان تیم را از راه دور هدایت می‌کرد! هم او و هم مدیران باشگاه، خبر از بازگشت می‌دادند و دو سه مرتبه تاریخ و ساعت بازگشت هم اعلام شد، اما بعد از اینکه استرا به سفارت ایران در کشورش مراجعه و پولش را دریافت کرد، درخواست‌های جدید و عجیبی مطرح کرد که برخی از آن‌ها از دایره عقل خارج بود. او که دلیل نارضایتی اش را بدقولی استقلال اعلام می‌کرد، ناگهان تغییر مسیر داد و شرط‌های تازه‌ای پیش کشید.

با وجود موافقت هیات مدیره استقلال و وزارت ورزش با افزایش رقم قرارداد این مربی، او خواسته‌های ریز و درشت دیگری مثل خرید یکی دو مهره خارجی برای تقویت تیم مطرح کرد که با همه آن‌ها موافقت شد، اما شروط استراماچونی کم کم بزرگ شد تا جایی که او بعد از اشاره به کارشکنی رییس هیات مدیره باشگاه، برای بازگشت به تهران وارد تغییرات مدیریتی باشگاه شد!

به این ترتیب اشتباه مدیران وقت باشگاه در عدم پرداخت بموقع دستمزد و قسط‌های قرارداد استراماچونی، کار را به فسخ یکطرفه این مربی حرفه‌ای و وکلایش کشاند تا نمایش مذاکره در قطر هم جواب ندهد و استقلال سرمربی رویایی اش را با وجود پرداخت تمام معوقات از دست بدهد. ابتدا گفته می‌شد استراماچونی پیشنهاد بزرگی از کشور‌های عربی دارد، اما او تا امروز بیکار مانده و به رغم انتشار چند شایعه از مذاکره برخی باشگاه‌های خارجی با او، هنوز مشتری جدی نداشته است.

چرا خارجی‌ها پول کارِ نکرده را از ما می‌گیرند؟

حالا دیگر عادی شده که مربی یا بازیکن خارجی در تیم ملی یا باشگاه‌های فوتبال ایران، بدون اینکه تا پایان قراردادشان کار کنند، تمام مبلغ قرارداد و حتی بعضا چیزی بیشتر از آن را مطالبه می‌کنند و تقریبا در تمامی موارد نیز به خواسته خود در فیفا می‌رسند.

در حال حاضر گابریل کالدرون آرژانتینی سرمربی پیشین پرسپولیس در حالی که تنها نیمی از فصل روی نیمکت قرمز‌ها بود، با جدایی ناگهانی لایحه‌ای برای دریافت کل رقم قراردادش به فیفا ارسال کرده و پیروزی اش تقریبا قطعی است. پیش از او، برانکو ایوانکوویچ هم در حالی که یک سال از قراردادش مانده بود، ناگهان سر از الاهلی عربستان درآورد و دستمزدش را هم تمام و کمال خواسته است.

پرونده ویلموتس با فدراسیون ایران در فیفا جریان دارد و مربی ناکام و درجه دو بلژیکی رقم کامل قرارداد سه ساله اش با فدراسیون ایران را بدون اینکه اخراج شده باشد، خواسته است! این معضل فقط برای تیم‌های دولتی داخلی نیست بلکه تیم خصوصی تراکتور نیز به رغم غیبت غیرحرفه‌ای بازیکنانی نظیر استوکس و کنستانت ـ که این دومی حتی یک دقیقه هم برای تیم تبریزی بازی نکرد ـ در فیفا محکوم شده و باید میلیون‌ها دلار تاوان بدهد!

استراماچونی از استقلال چند میلیارد غرامت می‌خواهد؟ / خارجی‌ها چطور پولِ کارِ نکرده را از ما می‌گیرند؟! / «فسخ یکطرفه» بلای جان فوتبال ایران

پرونده‌های مشابه از خارجی‌هایی که ایران را ترک کرده اند، اما کل مبلغ قراردادشان را از طرف ایرانی گرفته اند، بی شمار است و ده‌ها مورد دیگر به راحتی ردیف می‌شود. همین حالا نیز بازیکنان خارجی استقلال و پرسپولیس از بشار رسن، رادوشوویچ و اوساگونا در پرسپولیس و دیاباته و میلیچ در استقلال، به راحتی می‌توانند با ارسال یک نامه به فیفا و رونوشت آن به سرخابی ها، رسما جدا شده و تمام پولشان را مطالبه کنند! بودوروف مدافع بلغاری نیم فصل نخست استقلال تازه‌ترین مورد از این نمونه است که هنوز نامش را بسیاری از هواداران باشگاه به ذهن نسپرده اند که راهی محاکم قضایی فدراسیون جهانی شده است!

راز همه این شکست‌های حقوقی در یک عنوان خلاصه شده است؛ «فسخ یکطرفه» قانون و جریمه‌ای که فیفا در آیین نامه‌های حقوقی اش برای باشگاه‌ها یا فدراسیون‌های بدحساب گنجانده است تا تیم‌ها، خارج از توانایی مالی و وسع جیب خود خرید نکنند.

مدیران جاهل و نقش دلال‌ها در امضا‌های طلایی

با وجود این بند صریح در قوانین فیفا و به رغم اطلاع مدیران ما از اوضاع وخیم مالی و اقتصادی ورزش و بدهی‌های کلان انباشته، باز هم شاهد امضای قرارداد‌هایی هستیم که عاقبتش مشخص است.

در واقع فوتبال ما اختیار خود را از همان بدو قرارداد به دست مستشارانی می‌دهد که می‌دانند اگر پولشان را نگیرند، به آسانی اصل رقم و غرامت تاخیرش را از فیفا نقد خواهند کرد؛ پولی که در نهایت باید از جیب مردم بحران زده ایران پرداخت شود و در این میان هیچ نهادی نیست که مدیران خوش امضای دولتی را پای میز محاکمه کشانده و هزینه خطای واضح مدیریتی شان را از خودشان بگیرد.

هرچند نمی‌شود همیشه عنوان «خطا» و «اشتباه مدیریتی» را روی این خسارات میلیاردی گذاشت؛ اینجاست که پای دلال‌های بزرگ فوتبال به میان می‌آید و زدوبند‌های پشت پرده در گردش نوک خودکار مدیران پای برگه قرارداد‌های جنجالی موثر می‌شوند.

نویسنده: مجید کوهستانی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار