مسئولان مربوطه در شرکت ملی پست، همراه اول، ایرانسل و سازمان تنظیم مقررات توضیحاتی در خصوص نحوه و میزان ارائه سیم کارت‌های رایگان ارائه دادند.
کد خبر: ۸۵۲۶۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳ 20 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: به دنبال اعطای وام یک میلیون تومانی  توسط دولت به برخی از یارانه بگیران با هدف بهبودبخشی شرایط مالی  و در ادامه، الزام تهیه سیم‌کارت برای سرپرستان خانوار، فعالیت اپراتورهای تلفن همراه و سازمان‌های مختلف مربوط، از مدت‌ها پیش آغاز و اعلام شد که این سیم‌کارت‌ها به صورت رایگان در اختیار مشترکین قرار می‌گیرد.

در ابتدای آغاز کار به دلیل حجم نسبتا زیاد درخواست‌کنندگان سیم‌کارت، متأسفانه شاهد تجمع افراد در دفاتر پیشخوان دولت و مراکز خدمات‌دهی اپراتورهای مختلف بودیم که این روند با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بلافاصله متوقف و به اپراتورها پیشنهاد ارسال سیم‌کارت‌ها   از طریق بسته‌های پستی  داده شد، به همین ترتیب شرکت ملی پست ایران نیز وارد میدان شده و به عنوان یکی از رکن‌های اصلی در این زمینه، به فعالیت در حوزه سیم‌کارت‌های سرپرست خانوار پرداخت.

پیگیری سیمکارت‌های سرپرست خانوار

طی چند روز گذشته به خصوص پیش از تمدید مجدد مهلت ثبت نام وام یک ملیون تومانی، شاهد نظرات اعتراضی مردم در رسانه‌ها و راه‌های ارتباطی مختلف مبنی بر عدم دریافت سیم‌کارت‌های رایگان بودیم که بسیار موجب نگرانی برخی از این عزیزان شده بود و همچنین نظرات دریافتی در سایت باشگاه خبرنگران جوان نیز حاکی از غیرفعال بودن سیم‌کارت‌های دریافتی برای مشترکین بود، به همین دلیل باشگاه خبرنگاران جوان تصمیم گرفت طی تهیه گزارشی در ارتباط با این موضوع، از نگرانی مردم در این باره کم کند.


بیشتر بخوانید: ارائه سیم‌کارت رایگان به سرپرست خانوارهایی که سیم‌کارتی به نام خود ندارند


نگاهی کلی به فرآیند توزیع و فعالسازی سیم‌کارت‌ها

سیدمحمد امامی، مدیر کل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات، در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان توضیحاتی را در این باره ارائه داد، طبق این مصاحبه و به گفته محمد امامی، از حدود ۹۰۰ هزار سیم‌کارت ثبت نامی تا روز ۲۶ اردیبهشت بیش از ۷۰۰ هزار مورد توسط اداره پست به مشترکین ارسال شده و کمتر از ۲۰ درصد از این سیم‌کارت‌ها هنوز به دست درخواست‌کننده‌ها نرسیده است.

پیگیری سیمکارت‌های سرپرست خانوار

او در این باره افزود: در ارتباط با ثبت نام و توزیع سیم‌کارت‌ها هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد و اگر تأخیری در ارسال به مشترکین وجود دارد مربوط به مشکلات معمول پستی، اعم از وجود اشتباهاتی در ارائه نشانی درست و یا افزایش مرسولات پستی در اداره‌ها است که طبق روال عادی خود انجام می‌گیرد. همچنین در مواقعی ممکن است درخواست‌کننده‌ها در زمان مراجعه پست در آدرس ارائه شده به اپراتور حضور نداشته باشند و از این رو متوجه مراجعه پستچی نشده باشند.

مدیر کل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی، در پاسخ به سؤال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر احتمال عدم دریافت سیم‌کارت توسط مشترکین تا پیش از اتمام مهلت ثبت نام وام یک ملیون تومانی پاسخ داد: این فرصت تا پایان اردیبهشت ماه باقی است اما در صورتی که مشاهده شود تعداد بسیار زیادی از سیم‌کارت‌های ارسالی به دست متقاضیان نرسیده و فرصت کمی نیز تا پایان مهلت ثبت نام باقی است، با پیگیری از اداره پست و اپراتورها طی تشکیل کمیته‌ای در راستای برطرف‌سازی این مشکل تمهیداتی اندیشیده و تصمیماتی گرفته می‌شود.

پیگیری سیمکارت‌های سرپرست خانوار

محمد امامی در ادامه گفت: در حال حاضر مشکلی در فرآیند توزیع و ارسال سیم‌کارت‌ها وجود ندارد و موضوع بر سر فعالسازی سیم‌کارت‌ها است چرا که مشکل اصلی که باعث ایجاد نگرانی‌هایی در این زمینه می‌شود بحث احراز هویت سیم‌کارت‌ها می‌باشد از این جهت که باید این اطمینان حاصل شود که سیم‌کارت‌ها به طور حتم به دست فرد ثبت نام کننده یا همان سرپرست خانوار می‌رسد به همین جهت اگر در این زمینه اشتباهاتی صورت بگیرد، با توجه به بالا بودن تعداد درخواست‌ها برای دریافت سیم‌کارت، در آینده ممکن است اپراتورها با هزاران سیم‌کارت بی‌هویت مواجه شوند و در این صورت تلاش چند سالانه سازمان‌ها برای ساماندهی سیم‌کارت‌های مشترکین و احراز هویت آنان از بین می‌رود.

او در ارتباط با این موضوع افزود: در تلاشیم تا با رعایت حداقل چارچوب‌ها و حوزه مقرراتی سازمان تنظیم مقررات، فرآیند فعالسازی سیم‌کارت‎ها و احراز هویت‌‌ها  چه با مکانیزم‌های اللکترونیکی و چه غیر الکترونیکی و همچنین با همکاری پست و بخش‌های مربوطه  دیگر، با دقت تمام و به طرز صحیح انجام شود.

مدیر کل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی، در پاسخ به این سؤال که متقاضیان از چه طریق می‌توانند موضوع فعالسازی سیم‌کارت‌هایشان را پیگیری کنند گفت: یکی از راه‌های ارتباطی مشترکین برای پیگیری سیم‌کارت‌ها تماس با مراکز پاسخگویی اپراتورها است و اپراتورها نیز موظف هستند وضعیت  سیم‌کارت متقاضی را برای فرد شرح دهند، که در حال حاضر نیز اپراتورها در حال پاسخگویی هستند، و روش دیگر مراجعه به سامانه ۱۹۵ است، اما پیشنهاد می‌شود پیگیری از طریق خود اپراتور مربوطه صورت بگیرد چرا که خود اپراتورها به صورت دقیق‌تر در جریان امور هستند و راحت‌تر می‌توانند مشترکین را راهنمایی کنند.

پیگیری سیمکارت‌های سرپرست خانوار

وی در آخر اضافه کرد، تاکنون اپراتورهای همراه و شرکت پست همکاری خوبی با هم داشته‌اند و قسمتی از مشکلات موجود در توزیع و فعالسازی سیم‌کارت‌ها حل شده است و امیدواریم در زمان باقیمانده با ادامه همکاری‌ها به همراه مردم، بقیه مشکلات نیز رفع شده و کار با نتیجه مطلوبی به پایان برسد.

روش پیگیری‌ سیم‌کارت‌ها از طریق پست

همچنین محمد مقصودی، مدیرکل پست استان تهران و مجری طرح ارسال سیم‌کارت‌های سرپرست خانوار نیز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان و در پاسخ به این سؤال که اگر توزیع و تحویل سیم‌کارت‌ها بعد از تحویل آن‌ها به پست با تأخیر روبرو شد، مشترکین از چه طریق می‌توانند از وضعیت سیم‌کارت خود آگاه شوند پاسخ داد: متقاضیان می‌توانند به پورتال شرکت ملی پست و در ادامه رهگیری مرسولات سازمانی مراجعه کرده و با ورود به بخش مرسولات سیم‌کارت، با وارد کردن کد ملی خود در سیستم، بارکد پستی متناظر را دریافت و در همان بخش می‌توانند نتیجه و وضعیت بسته ارسالی را مشاهده کنند ، در صورتی که بسته ارسالی در پست معطله شده یا برگشت خورده باشد، واحد پستی مورد نظر نیز به متقاضی اعلام می‌شود.

پیگیری سیمکارت‌های سرپرست خانوار

او همچنین در ارتباط با بحث فعالسازی سیم‌کارت‌ها افزود: پس از تحویل سیم‌کارت به متقاضیان، بارکد محصولات تحویل داده شده به همراه اطلاعات مشتری طی حداکثر یک روز کاری توسط اداره پست به هر یک از اپراتورها ارسال شده و بعد از آن اپراتورهای مربوطه در ارتباط با فعالسازی سیم‌کارت‌های تحویل داده شده اقدام می‌کنند.

تعداد سیم‌کارت‌های ثبت‌نامی در همراه اول و نحوه پیگیری آن‌ها

همچنین در مورد تعداد سیم‌کارت‌های ثبت‌نامی در اپراتور همراه اول، محمدرضا قنادان، مدیرکل فروش سیم‌کارت‌ها در این اپراتور، گفت: از آغاز طرح اینترنتی شدن ثبت‌نام‌ها حدود نیم میلیون متقاضی برای دریافت سیم‌کارت در سایت همراه اول ثبت نام کرده‌اند که از این نیم میلیون، اکثر سیم‌کارت‌ها به دست مشترکین رسیده، اما حدود ۱۰۰ هزار عدد از آن‌ها هنوز از طرف پست احراز هویت نشده‌اند.

قنادان در پاسخ به پرسش خبرنگار پیرامون  ادامه‌دار بودن مراجعه حضوری مردم به دفاتر پیشخوان گفت: حضور مردم نسبت به ابتدای آغاز طرح به شدت کاهش یافته، اما به طور کلی حدود ۳۰۰ هزار نفر از متقاضیان چه پیش از آغاز ثبت نام اینترنتی و چه بعد از پایان پیک حضور مردم در دفاتر پیشخوان، با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی، به صورت حضوری مراجعه و برای ثبت نام سیم‌کارت اقدام کرده اند، تحویل سیم‌کارت به این افراد، دیگر نیازمند به پست نبوده و طبق روال عادی گذشته سیم‌کارت در محل به آنان داده می‌شود.

درمورد نحوه پیگیری سیم‌کارت‌ها از اپراتور همراه اول نیز باید گفت سرپرستان خانوار که سیم‌کارت رایگان خود را دریافت کرده ولی هنوز سیم‌کارت شان فعال نشده است، می‌توانند جهت اعلام این موضوع به پرتال همراه اول بخش «پیگیری سیم کارت رایگان»، مراجعه و عدم فعال بودن سیم‌کارت خود را اعلام کنند، اپراتور موارد دریافتی را به شرکت پست جهت تسریع در اعلام وضعیت ارسال و پس از دریافت تأییدیه، نسبت به فعالسازی آن‌ها اقدام خواهد کرد، و به هیچ عنوان نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان نیست.

پیگیری سیمکارت‌های سرپرست خانوار

 

مشترکین ایرانسل چگونه از وضعیت سیم‌کارت‌هایشان باخبر شوند؟

سعید کیایی مدیر روابط عمومی ایرانسل نیز درباره نحوه پیگیری سیم‌کارت‌ها گفت: به محض اینکه که اطلاعات دریافت شده از متقاضی برای احراز هویت توسط اداره پست در سیستم ثبت شود، سیم کارت از طرف اپراتور فعال می‌شود. مشترکان ایرانسل می‌توانند هرگونه سوالی در این خصوص را از مرکز شبانه روزی ارتباط با مشتریان ایرانسل به شماره ۷۰۰ برای خطوط ایرانسلی و یا ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ برای خطوط غیرایرانسلی پیگیری کنند. کارشناسان این مرکز علاوه بر تماس تلفنی، از طریق گفت و گوی آنلاین در وب سایت ایرانسل و اپلیکیشن ایرانسل من نیز در دسترس هستند.

پیگیری سیمکارت‌های سرپرست خانوار

با توجه به صحبت‌های مطرح شده در ارتباط با سیم‌کارت‌های سرپرست خانوار، تمامی بخش‌های مربوط از جمله اپراتورها و شرکت پست با نظارت سازمان تنظیم مقررات، همچنان به فعالیت‌های خود در راستای ثبت نام، توزیع و فعالسازی ادامه می‌دهند و سیم‌کارت‌ها به همین ترتیب به دست مشترکین خواهد رسید. بنابراین متقاضیان از بابت تمام شدن مهلت ثبت نام وام و عدم دریافت سیم‌کارت‌ها نگرانی نداشته باشند، امیدواریم فرآیند صورت گرفته در این راستا، بدون نقص و کمبود به انتها رسیده و رضایت مشترکین و طرفین دیگر را به همراه داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار