بر اساس گزارش‌های آماری منتشره از سوی سازمان ثبت احوال کشور، میزان ازدواج و طلاق هر سال در مقایسه با سال قبل رو به کاهش است.
کد خبر: ۸۵۳۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸ 22 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: بر اساس گزارش‌های آماری منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور، میزان ازدواج از سال ۹۳ تا ۹۷ در حال کاهش بوده است. در سال ۹۳، ۷۷۰ هزار و ۷۳۸ مورد، در سال ۹۴، ۱۷۴ هزار و ۱۱۷ مورد، در سال ۹۵، ۶۶۹ هزار و ۷۹۱ مورد، در سال ۹۶، ۶۰۸ هزار و ۸۵۰ مورد و در سال ۹۷، ۶۰۸ هزار و ۴۱۶ مورد ازدواج ثبت شده است.

با مقایسه آمار‌های ازدواج ۵ سال اخیر در کنار یکدیگر می‌توان به این نتیجه رسید که متأسفانه آمار ازدواج  سالانه رو به کاهش است؛ اما نکته جالب این است که در  ۵ سال گذشته آمار طلاق تقریبا ثابت و با تغییرات حداقلی همراه بوده است.

بر اساس گزارش‌ها در سال ۹۳، ۱۸۹ هزار و ۹۵۱ مورد، سال ۹۴، ۱۷۴ هزار و ۱۱۷ مورد، سال ۹۵، ۱۷۴ هزار و ۹۸۳ مورد، سال ۹۶، ۱۷۹ هزار و ۶۹۷ مورد و در سال ۹۷، ۱۷۵ هزار و ۶۰۴ مورد طلاق در کشور ثبت شده است.

در سال ۹۷ بیشترین آمار ازدواج به ترتیب در ۵ استان تهران (۷۲ هزار و ۶۸۴ مورد)، خراسان رضوی (۴۹ هزار و ۴۵ مورد)، خوزستان (۳۹ هزار و ۶۳۴ مورد) اصفهان (۲۷ هزار و ۳۹۵ مورد) و آذربایجان شرقی (۲۸ هزار و ۵۸۱ مورد) بوده است و بیشترین آمار طلاق در همین سال به ترتیب در ۵ استان تهران (۳۲ هزار و ۸۲۸ مورد)، اصفهان (۱۰ هزار و ۸۰۲ مورد)، فارس (۹ هزار و ۷۹۵ مورد)، خوزستان (۹ هزار و ۶۵۷ مورد) و آذربایجان شرقی (۹ هزار و ۴۴۶ مورد) بوده است.

در این میان محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با توجه به شیوع ویروس کرونا آمار ازدواج در پایان سال ۹۸ تا به امروز را رو به کاهش دانست و در گفت‌وگویی اظهار کرد: با توجه به منع تجمعات برای پیشگیری از گسترش کرونا امکان برگزاری مراسم ازدواج وجود ندارد، به همین دلیل تعداد زیادی از جوانانی که تصمیم به شروع زندگی داشتند، فعلا نه تنها تصمیم خود را به حالت تعویق در آورده‌اند، در عین حال نمی‌توانند تاریخ جدیدی را هم برای این منظور مشخص کنند تا به طور رسمی وارد زندگی شوند.

وی افزود: این در حالی ست که اگر همین جوانان مدتی بعد بخواهند مجددا اقدام به آغاز زندگی مشترک کنند، به دلیل مشکلات اقتصادی و تورم ممکن است دیگر امکان انجام آن را نداشته باشند. بر این اساس پیش‌بینی می‌کنیم که این موضوعات تبعاتی را برای شروع زندگی مشترک جوانان ایجاد کند.

تندگویان با بیان اینکه در صورتی که راه‌ حلی برای این موضوع به کار گرفته نشود، شاهد کاهش این آمار حتی در سال آینده نیز خواهیم بود، تصریح کرد: تأثیر این موضوع روی آمار متولدین سال آینده نیز نمایان خواهد شد و بعدها نیز تأثیر این موضوع بر روی ساختار هرم سنی کشور مشهود خواهد بود.

 معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: به همین دلیل به نظر می‌رسد باید در خصوص ازدواج ساده و بدون مراسم برای تسهیل آغاز زندگی نیز فرهنگ سازی شود. همچنین باید مشوق‌های ویژه‌ای نیز برای زوجینی که دیگر رغبتی برای فرزندآوری ندارند، در نظر گرفته شود تا نگرانی افرادی که تمایل به فرزندآوری دارند، به حداقل برسد.

نمی‌توان ویروس کرونا را یک مانع برای ازدواج و تشکیل یک زندگی دانست، بنابراین شاید بتوان گفت اینکه می‌گویند به دلیل شیوع ویروس کرونا نمی‌توان ازدواج کرد تنها یک بهانه باشد، زیرا تمامی اقدامات اولیه برای ثبت یک ازدواج مهیا است و زوجین با مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج می‌توانند پیوند خود را ثبت کنند و بعد از رسیدن به یک شرایط مناسب باقی کار‌های خود شامل گرفتن جشن و مراسمات را انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار