کد خبر: ۸۵۳۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲ 22 May 2020

خبرگزاری های غربی از سخنرانی رهبرانقلاب چه نوشتند؟

تابناک/خبرگزاری اسوشیتدپرس، رویترز و فرانسه و نیز رسانه‌های فارسی زبان از جمله بی‌بی‌سی، دویچه وله و ایندیپندنت مدت کوتاهی بعد از سخنرانی رهبر معظم انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس، بخش‌هایی از بیانات معظم‌له از جمله تشبیه رژیم صهیونیستی به غده سرطانی را بازتاب دادند.

به گزارش اسوشیتدپرس از تهران؛ سخنرانی امروز آیت الله سید علی خامنه ای رهبر ارشد ایران به مناسبت روز جهانی قدسبود که معمولا در این روز راهپیمایی گسترده ای در تهران و شهرهای دیگر جمهوری اسلامی و همچنین در کشورهای دیگر برپا می شود. اما این بار مراسم روز قدس به علت همه گیری ویروس کرونا، بدون برگزاری راهپیمایی برگزار شد.

اسوشیتدپرس نوشت: رهبر عالی ایران روز جمعه در سخنرانی سالانه در حمایت از فلسطینیان، با تجدید تهدیدهایش علیه اسرائیل به عنوان دشمن ایران در منطقه خاورمیانه، آن را غده‌ای  سرطانی دانست که بدو ن شک ریشه کن و نابود خواهد شد.

این رسانه آمریکایی نوشت: از آنجا که در گذشته معمولا دیگر مقام های ایران، سخنران اصلی مراسم روز قدس بودند، سخنرانی ۳۰ دقیقه ای (آیت الله) خامنه ای که بطور مستقیم از تلویزیون پخش شد و کم سابقه به شمار می رود، شامل اشاره های چند باره به اسرائیل به عنوان سرطان یا غده و انتقاد از ایالات متحده و غرب به علت تجهیز کردن آن با انواع ابزارهای قدرت نظامی و غیرنظامی و حتی تسلیحات اتمی، بود.

به گزارش اسوشیتدپرس، "رهبر ایران گفت حکومت صهونیستی، زائده و غده ای مرگبار، سرطانی و زیانبار برای منطقه است که بدون شک ریشه کن و نابود خواهد شد."

به نوشته این خبرگزاری آمریکایی، "آیت خامنه ای همچنین ضمن مقایسه اسرائیل با ویروس کرونا، در سخنانش گفت که دیدگاه های ضداسرائیلی وی، علیه یهودیان نیست."

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری ضمن اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در روز جهانی قدس، نقل از معظم‌له نوشت:  مبارزه برای آزادی فلسطین، جهاد فی سبیل اللّه و فریضه و مطلوب اسلامی است. 

 خبرگزاری رویترز هم گزارش داد: آیت الله سید علی خامنه ای رهبر عالی ایران روز جمعه با توصیف اسرائیل به عنوان غده سرطانی منطقه خاورمیانه که باید تا زمان آزادی فلسطینیان، با آن مقابله و مبارزه شود، از شهروندان فلسطین درخواست کرد به قیام و نهضت خود علیه اسرائیل ادامه دهند. 
به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی؛ آیت الله خامنه ای گفت: قیام فلسطینیان باید ادامه یاید و نبرد برای آزادسازی فلسطین، وظیفه و جهاد اسلامی است...حکومت صهیونیستی (اسرائیل) غده سرطانی منطقه است. ویروس صهیونیست ها که مدت زمان طولانی وجود داشته است، نابود خواهد شد. 
رویترز افزود: آیت الله خامنه ای و دیگر مقام های بلندپایه ایران، بارها در سال های گذشته خواستار نابودی اسرائیل شده اند که یکی از راه های آن از طریق برگزاری همه پرسی در منطقه ای بوده که فلسطینیان در آن از کثریت برخوردار هستند. آیت الله خامنه ای نیز در این سخنرانی به مناسبت روز قدس، بر درخواست نابودی اسرائیل تاکید کرد.

بی بی سی فارسی در هم گزارشی با عنوان "آیت‌الله خامنه‌ای 'صهیونیسم' را به کرونا تشبیه کرد"، نوشت: آیت الله خامنه‌ای با انتقاد از نقش نهادهای بین‌المللی در دفاع از حقوق فلسطینیان، سازمان ملل را "سازمان به اصطلاح ملل" خواند که به وظایف خود عمل نمی کند.

بی بی سی افزود: آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی روز جمعه، ۲ خرداد ۹۹، انتقاد کرد که آمار قربانیان کرونا در کشورهای مختلف مورد توجه جهانیان است، اما به شمار بالای قربانیان جنگ‌ها و خشونت‌ها در کشورهای مسلمان توجهی نمی‌شود.

بر اساس گزارشی این رسانه انگلیسی، رهبر ایران آمریکا و اروپا را مسئول خشونت‌ها در کشورهای مسلمان‌نشین و "این همه خون به ناحق بر خاک ریخته در افغانستان، یمن، لیبی، عراق، سوریه و دیگر کشورها" خواند.

بخش فارسی تارنمای دویچه وله هم در گزارشی با عنوان "رهبر ایران" نظام صهیونیستی قطعا باید برود"، نوشت: رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت روز قدس، از مسلمانان خواست مسئله فلسطین را زنده نگاه‌ دارند. آیت الله خامنه ای هدف اصلی "غربی‌ها و کمپانی‌داران یهودی" از  تاسیس دولت اسرائیل را "بنای یک پایگاه حضور و نفوذ دائمی در غرب آسیا و امکان دسترسی نزدیک برای دخالت و تحمیل و تسلّط بر کشورها و دولت‌های این منطقه" خواند. 

به نوشته دویچه وله، رهبر انقلاب اسلامی با تمجید از نیروهای حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی گفت: «با ظهور جبهه‌ مقاومت، کار بر رژیم صهیونیستی سخت و سخت‌تر شد ــ و البتّه در آینده بسی سخت‌تر هم خواهد شد.» 

بخش فارسی تارنمای ایندیپندنت هم در گزارشی با عنوان "رهبر ایران با تشبیه اسرائیل به کرونا، خواستار نابوی ویروس شد"، نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی روز قدس که به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ و لغو راهپیمایی این روز بطور زنده از تلویزیون پخش شد، با تشبیه «صهیونیسم به  کرونا» گفت که این «ویروس» به زودی ریشه‌کن می‌شود. ایشان همچنین خواستار «تداوم مبارزه و گسترش عرصه جهاد در همه سرزمین‌های فلسطینی» شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار