معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه خوزستان هنوز به لحاظ میزان شیوع کمی بالاتر از متوسط کشوری است، گفت: مردم تماس‌های اجتماعی مانند دید و بازدیدهای فامیلی و یا آیین‌های مختلف که بازده اقتصادی ندارند را به حداقل برسانند.
کد خبر: ۸۵۴۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳ 25 May 2020

ایرج حریرچی در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه مردم خوزستان باید همکاری بیشتری کنند تا میزان موارد مرگ و میر را به حداقل برسانیم، اظهار کرد: میزان بستری و مرگ و میر در کشور حدود 70 تا 80  درصد نسبت به زمان  اوج بیماری کاهش پیدا کرده اما در برخی استان ها با روند صعودی روبرو هستیم که بالاترین صعود مربوط به خوزستان است.

وی افزود: البته  خوزستان هنوز به لحاظ میزان شیوع کمی بالاتر از متوسط کشوری است اما  با توجه به روند چند روز اخیر و با توجه به مراسم عید فطر پیش بینی  می‌شود  تا چند روز آینده روند صعودی درآمار مبتلایان استان خوزستان را مشاهده کنیم.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد:  با هدایت استاندار خوزستان یک دوره 5 روزه و یک دوره 3 روزه فاصله گذاری اجتماعی با شدت بیشتری در استان انجام شد، مردم خوزستان تعطیلی‌های اسفند و فروردین را پشت سر گذاشتند و اخیراً  در حال گذراندن تعطیلی‌هایی هستند  که از نظر اقتصادی و اجتماعی به آن‌ها فشار مضاعفی را وارد می کند.

حریرچی گفت: از تمام اقوام  خوزستان عاجزانه درخواست دارم تا چند روز دیگر تا زمان کنترل بیماری با ما همکاری کنند.

وی عنوان کرد: خوزستان به لحاظ انجام تست بیماران مبتلا به کرونا یکی از استان های پیشرو در سطح کشور است و در حال حاضر از نظر ظرفیت آزمایش کرونا رتبه چهارم را در کشور دارد.

وی افزود: اکثر موارد کشف شده در خوزستان موارد اولیه است اما در افراد مسن و کسانی که با بیماری زمینه‌ای با موارد مرگ و میر مواجه می‌شویم.

حریرچی با اشاره به تاثیر همکاری مردم در کنترل بیماری کرونا، بیان کرد: اکنون منحنی کاملاً صعوی کمی خم شده و به خط صاف نزدیک می‌شود اما تعداد اندکی که اصول لازم را رعایت نمی‌کنند و احتمالاً ما نتوانسته‌ایم پیام خود را به آنها منتقل کنیم دیگرا ن را در معرض خطر قرار می دهند.

وی گفت: یکی از استراتژی‌های اصلی که در استان و کشور قابل گسترش خواهد بود این است که بیماران در معرض خطر بیشتر مرگ و میر  شامل افراد بالای 65 سال که  حدود 80 درصد مرگ و میر را شامل می‌شوند.

حریرچی افزود: و باید از افراد با بیماری‌های زمینه ای از جمله قلبی و عروقی، دیابت و سرطان  را  در برابر این بیماری مراقبت کنیم،  آنها فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده و کمتر در تماس با دیگران قرار گیرند و افراد جوانتر باید کمتر با آنها برخورد داشته باشند  که برای ادارات نیز پیش بینی های لازم انجام شده است.

وی بیان کرد: با فاصله گذاری اجتماعی مناسب و بازگشایی‌های هوشمندانه، فعالیت‌های مناسب در جهت تامین معیشت انجام شود همچنین تماس‌های اجتماعی مانند دید و بازدیدهای فامیلی و یا آیین‌های مختلف که بازده اقتصادی ندارند را  به حداقل برسانیم ضمن اینکه استفاده از ماسک نیز بسیار موثر است.

حریرچی عنوان کرد: وجود ویروس کرونا را باید پذیرفت چراکه کشف واکسن کرونا حداقل تا یک سال آینده طول می‌کشد لذا باید به زندگی با کرونا عادت کرد.

وی افزود: قطعاً در پاییز و زمستان با بیماری بیشتری نسبت به تیر و خرداد و مرداد مواجهیم به همین دلیل باید برنامه ریزی‌ ما منطبق با وجود بیماری کرونا باشد.

حریرچی با بیان اینکه اکنون با یک دوگانگی شامل مقابله با اثرات بیماری زایی و مبارزه با اثرات اقتصادی کرونا رو به رو هستیم، گفت: برخی اقشار فشار،  اقتصادی زندگی و سلامت آنها را تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است بنابراین اگر رسانه ها، اساتید و دانشگاه‌ها تنها مساله سلامتی  را مد نظر داشته باشند و توجهی به معیشت نداشته باشند قطعاً بر روند کرونا اثر بخش نیست و در آینده نزدیک اثرات بدی خواهد داشت.

وی با تاکید بر ارائه سه استراتژی برای مقابله با ویروس کرونا بیان کرد:  در خواست اول ما این است که فاصله گذاری هوشمند و رعایت مسایل بهداشت فردی تا حداکثر ممکن با سیاست گذاری در استان انجام شود  و فاصله‌گذاری را به حداکثر برسانیم.

حریرچی استراتژی دوم را ایزوله کردن بیماران عنوان کرد، و افزود: استراتژی سوم نیز شناسایی افرادی است  که با مبتلایان ارتباط نزدیک دارند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار