در گزارش زیر می‌خواهیم چند حقیقت جالب را با شما در میان بگذاریم که حتی کسانی که فکر می‌کنند همه چیز را می‌دانند را هم می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد.
کد خبر: ۸۵۴۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷ 26 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: وبسایت ویکی‌پدیا، بزرگ‌ترین دایره المعارف آنلاین، بیشتر از ۶،۰۳۵،۵۵۴ مقاله فقط به زبان انگلیسی دارد و این رقم هر روز در حال افزایش است. این مقالات حاوی حقایق زیادی درباره‌ی هر موضوعی هستند. طبق یک افسانه، اگر روی اولین لینکی که در مدخل مقالات ویکی‌پدیای انگلیسی وجود دارد کلیک کنید (لینک‌ها باید غیر ایتالیک و خارج از پرانتز باشند) و این کار را همینطور ادامه دهید، در نهایت به صفحه‌ی Philosophy (فلسفه) خواهید رسید. حتی یک صفحه هم در این مورد در ویکیپدیا به نام Getting to Philosophy وجود دارد. طبق توضیحات این صفحه، این مسأله در مورد ۹۷ درصد مدخل‌های ویکی‌پدیای انگلیسی صدق می‌کند. این نکته در سال ۲۰۰۸ کشف شده بود. البته هیچ چیزی جای ویکی‌پدیا را نمی‌گیرد، اما ما هم می‌خواهیم چند حقیقت جالب را با شما در میان بگذاریم که حتی کسانی که فکر می‌کنند همه چیز را می‌دانند را هم می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد. این حقایق ثابت می‌کنند ما واقعاً چیز زیادی درباره‌ی دنیا نمی‌دانیم.

حقایقی جالب درباره دنیا

۱۵ حقیقت جالب که ثابت می‌کنند چیز زیادی درباره دنیا نمی‌دانیم

۱- رشد یال در شیر‌ها ارتباط مستقیمی با سطح هورمون تستوسترون آن‌ها دارد، به همین دلیل است که شیر‌های ماده و شیر‌های نر عقیم شده یال ندارند. با این حال استثنائاتی هم وجود دارد: چندین سال قبل، در یکی از پارک‌های ملی کشور آفریقایی بوتسوانا، ۵ شیر ماده دیده شدند که به وضوح یال داشتند. با این حال جثه‌ی آن‌ها به بزرگی شیر‌های نر نبود.

۲- طولانی‌ترین کلمه در زبان انگلیسی از ۱۸۹،۸۱۹ حرف تشکیل شده. این کلمه نام شیمیایی ماده‌ی تیتین، بزرگ‌ترین پروتئین شناخته شده است. ادای کامل این کلمه نزدیک به ۳ ساعت طول می‌کشد! با این حال، برخی زبان شناسان معتقدند نام کامل ماده‌ی تیتین را نمی‌توان واقعاً یک واژه‌ی انگلیسی دانست و نظرات مختلفی در این مورد وجود داررد.

۳- طبق تحقیقات، ورود مواد غذایی نرم در رژیم غذایی انسان، نحوه‌ی صحبت کردن او را تحت تأثیر قرار داد. با اضافه شدن مواد غذایی گیاهی، دندان‌ها و فک ما به گونه‌ای تغییر کردند که سبب شد حالا تلفظ حروف «ف» یا «و» برایمان آسان‌تر باشد.

۴- شرکت لگو یک انبار مخفی دارد که در آنجا از کپی تمام لگو‌هایی که تا به حال تولید کرده نگهداری می‌شود.

۱۵ حقیقت جالب که ثابت می‌کنند چیز زیادی درباره دنیا نمی‌دانیم

۵- پلاتیپوس یا نوک اردکی حیوان واقعاً عجیبی است. این حیوان تخم می‌گذارد، اما بچه هایش از شیر مادرشان تغذیه می‌کنند. پلاتیپوس‌ها معده هم ندارند! به علاوه، تحقیقات نشان داده این حیوان در فرآیند تکامل بیشتر ژن‌های مرتبط با اندام معده را از دست داده.

۶- دانشمندان چک و آلمانی دست به تحقیقی بر روی ۷۰ سگ با نژادها، اندازه‌ها و سنین مختلف زدند. این پژوهش نشان داد این حیوانات به گونه‌ای ادرار و مدفوع می‌کنند که بدن شان هم راستا با محور شمالی-جنوبی زمین قرار می‌گیرد. این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که میدان مغناطیسی زمین طبیعی باشد. با تغییر در میدان مغناطیسی رخ، سگ‌ها هم متعاقباً به این تغییر واکنش نشان می‌دهند.

۷- صدای خرخر گربه‌ها بسته به نیازشان متفاوت است. تحقیقات نشان داده این حیوانات وقتی احساس گرسنگی می‌کنند بیشتر صدا‌هایی شبیه به میو کردن بچه گربه‌ها یا گریه‌ی نوزاد انسان از خود درمی آورند.

۱۵ حقیقت جالب که ثابت می‌کنند چیز زیادی درباره دنیا نمی‌دانیم

۸- هیچکسی واقعاً تلفظ صحیح نام ویلیام شکسپیر را نمی‌داند. حتی خود او هم نمی‌دانست! ۸۰ نوع تلفظ مختلف از اسم او در آثاری که در آن‌ها به زندگی و کار این نویسنده پرداخته شده وجود دارد، مثل شاپر و شاکسبرد.

۹- بازیگران هنگام بازی فقط لباس‌های شخصیتی که نقشش را برعهده دارند به تن نمی‌کنند، بلکه رفتار خود را هم تغییر می‌دهند و تقریباً به شخص دیگری تبدیل می‌شوند. تصاویر اسکن مغزی تهیه شده از بازیگران نشان می‌دهد فعالیت مغزی آن‌ها هنگام پاسخگویی به یک سؤال یکسان بسته اینکه در آن لحظه خودشان باشند یا در حال بازی کردن یک نقش، می‌تواند متفاوت باشد. این بدان معنی است که بازیگران تقریباً به معنای واقعی کلمه به شخصیتی که بازی می‌کنند تبدیل می‌شوند.

۱۰- وقتی فیلم ترسناک می‌بینیم، سطح پروتئینی که وظیفه‌ی انعقاد خون را برعهده دارد، در بدن افزایش پیدا می‌کند.

۱۱- صدایی که هنگام بشکن زدن می‌شنویم در حقیقت صدای برخورد انگشت وسط با کف دست مان است.

۱۲- قدمت استفاده از عینک آفتابی در چین به قرن دوازدهم میلادی بازمی گردد. لنز این عینک‌ها از سنگ کوارتز ساخته می‌شد و فریم بزرگی آن‌ها را روی صورت نگه می‌داشت. این عینک‌های آفتابی نه تنها چشم‌ها را تا حدودی در برابر نور خورشید محافظت می‌کردند، بلکه به شخص کمک می‌کردند بتواند احساسات خود را پنهان کند، به همین دلیل قضات هنگام بازجویی از شاهدان این عینک‌ها را به چشم می‌زدند.

۱۳- بلوک‌هایی که از آن‌ها در ساخت دیوار بزرگ چین استفاده شده، به واسطه‌ی نوعی سیمان مخصوص ساخته شده از برنج چسبناک، در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. وقتی یکی از محکم‌ترین قسمت‌های دیوار ساخته شد، از همین مخلوط در ساخت دیگر بنا‌های عظیم سلسه‌ی مینگ هم استفاده کردند.

۱۵ حقیقت جالب که ثابت می‌کنند چیز زیادی درباره دنیا نمی‌دانیم

۱۴- دوقلو‌ها از نظر تئوری با یکدیگر خویشاوند (نه خواهر و برادر) هستند. اما با در نظر گرفتن دی ان اِی، آن‌ها خواهر و برادر یکدیگر محسوب می‌شود، چون ۲۵ درصد دی ان اِی آن‌ها یکسان است، در حالی که دی ان اِی خویشاوندان معمولاً حدود ۱۲/۵ درصد یکی است.

در مارس ۲۰۱۹، یک زن ۲۰ ساله‌ی بنگلادشی فرزند نارس خود را به دنیا آورد. یک ماه بعد، او را به خاطر دل درد به همان بیمارستان قبلی رساندند و معلوم شد او هنوز باردار است. پزشکان تصمیم به سزارین گرفتند، در نتیجه زن صاحب یک دوقلو شد. این زن بنگلادشی در موردی بسیار نادر، از یک رحم دوم هم برخوردار بود. این ناهنجاری معمولاً بارداری را با مشکلاتی رو به رو می‌کند که البته این اتفاق برای این زن رخ نداده بود.

۱۵- قلب انسان در طول زندگی اش نزدیک به ۲/۵ میلیارد بار می‌زند و روزانه حدود ۲ هزار گالن پمپاژ می‌کند.

 

منبع: روزیاتو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار