رأی الیوم گزارش داد؛
سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم در گزارشی بر عظمت و بزرگی پیروزی حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی و شکست خفت‌بار ارتش صهیونیستی تاکید کرد.
کد خبر: ۸۵۴۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲ 26 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم با یادآوری عظمت و بزرگی پیروزی حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی و شکست خفت‌بار ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان و آرزوی نماز خواندن پشت سر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در قدس اشغالی، به سران تشکیلات خودگردان فلسطینی هشدار داد اگر به همکاری امنیتی با این رژیم ادامه دهند، به سرنوشت «آنتوان لحد» فرمانده شبه نظامیان مزدور در جنوب لبنان دچار خواهند شد.

عبدالباری عطوان نوشت ما از نویسندگانی نیستیم که در سالگرد رویداد‌ها و برهه‌های مهم تاریخی، شتابزده دست به قلم می‌شوند و این البته برای پرهیز از تکرار مکررات است، اما در عین حال برای ما کار دشواری است که بیستمین سالگرد پیروزی بزرگ مقاومت لبنان در بیست و پنجم ماه مه سال ۲۰۰۰ میلادی و خروج نیرو‌های شکست خورده و تحقیر شده اسرائیلی را از این کشور برای آنکه از خساراتشان کاسته شود، نادیده بگیریم. شگفت آنکه ژنرال «گابی اشکنازی» وزیر خارجه کنونی اسرائیل آخرین افسر اسرائیلی بود که آن زمان از خاک لبنان عقب نشینی کرد.

این نخستین پیروزی بود که تاریخ در دفتر خود برای آزادسازی یک سرزمین عربی از چنگال اشغالگری اسرائیل آن هم به وسیله جنگ آزادی‌بخش مردمی و به دست نیرو‌های مقاومت لبنانی ثبت و ضبط کرد، اتفاقی که اشغالگران را به صورت یک طرفه و بدون امضای هیچ گونه توافقنامه یا پیمان صلحی، مجبور به فرار کرد و پس از آن پیروزی بعدی سال ۲۰۰۵ رقم خورد. این پیروزی نیز با همان شیوه لبنان، اما این بار در جنوب فلسطین اشغالی یعنی در نوار غزه رقم خورد.

سال ۲۰۰۰ میلادی نقطه عطف مهمی در تاریخ فرهنگ مقاومت بود. سرفصل آن نیز تبدیل شدن مقاومت به جایگزین ارتش‌های متعارف عربی یا مکمل آن‌ها و پیروی مقاومت از یک راهبرد مؤثر و ثمربخش بود. نخستین آموزه‌های این فرهنگ نیز بالا بردن هزینه اشغالگری با وارد آوردن بیشترین خسارت ممکن مادی و انسانی به اشغالگران بود و این در حالی است که فرماندهان نظامی و سران سیاسی نمی‌توانند این هزینه‌ها را تحمل کنند بنابراین مجبور می‌شوند تسلیم فشار‌های مردمی شوند و پرچم تسلیم بالا ببرند و به زباله دان تاریخ بروند.

ژنرال اشکنازی دیروز در سخنانی مطبوعاتی به دو موضوع اعتراف کرد: یکی اینکه رویارویی در جبهه شمالی پایان نیافته است و دیگر اینکه بهترین همکاران و فرماندهان نظامی را هنگام جنگ در خاک لبنان رها کرد. در هر دو حال اشکنازی مصیبت زده است، زیرا شمار کشته‌های اسرائیلی‌ها در طول اشغالگری آنان در جنوب لبنان که ۱۸ سال طول کشید، به ۱۲۰۰ نفر رسید و علاوه بر این، هزاران نظامی دیگر زخمی شدند که البته رقم واقعی بیشتر از اینهاست.

در لبنان هر چهار روز، یک سرباز اسرائیلی با گلوله‌های مقاومت کشته می‌شد. اینجا باید بگوییم هزاران مزدور از نیرو‌های ژنرال آنتوان لحد و پیش از او سعد حداد نیز کشته شدند. آنان به ملتشان خیانت کردند و پذیرفتند که دست نشانده اشغالگران سرزمینشان باشند و در نهایت نیز سرنوشتشان آن شد که در خیابان‌های فلسطین اشغالی فلافل فروش شدند و ما اینجا به طور مشخص از ژنرال لحد صحبت و تاکید می‌کنیم که سران تشکیلات خودگردان نیز در صورت ادامه هماهنگی امنیتی با اشغالگران به همین سرنوشت دچار خواهند شد.

مقاومت امروز دیگر مقاومت بیست سال پیش نیست. ایهود اولمرت، نخست وزیر اسبق اسرائیل پس از گذشت شش سال از عقب نشینی تحقیرآمیز اسرائیل تلاش کرد اعتبار ارتش اسرائیل را به آن بازگرداند و ننگ عار را از دامن آن با حمله به جنوب لبنان پاک کند، اما نتایج برای اسرائیل فاجعه آمیزتر و شکست مضاعف به آن تحمیل شد. ارتش اسرائیل بزرگترین شکست را در طول تاریخ خود متحمل شد و چه بسا شکستی که کمرش را بشکند نیز دور نباشد.

عطوان نوشت: سرنوشت آن بود که ما موزه ملیتا را ببینیم، موزه‌ای که جنبش مقاومت اسلامی لبنان به رهبری حزب الله آن را در جنوب این کشور به راه انداخته است. من اعتراف می‌کنم زمانی که تجهیزات آسیب دیده اسرائیلی و تانک منهدم شده مرکاوا را در این موزه دیدم، تانکی که به عنوان افتخار صنعت اسرائیل بود و با یک فروند موشک مقاومت منهدم شد، اشک شادی بر گونه هایم جاری شد.

مقاومت امروز در جنوب لبنان یا نوار غزه با توجه به تجارب جنگی، سامانه‌های موشکی، پهپادها، جنگجویانی برومند و فرماندهی استوار و توانا برای گرفتن تصمیم جنگ؛ به یک وزنه بسیار تأثیرگذار تبدیل شده است و در محاسبات اشغالگران جایگاه بسیار بزرگی دارد.

نه ارتش اسرائیل، نه هواپیما‌ها و نه تانک‌های ساخت آمریکا نتوانستند در جنوب لبنان یا در نوار غزه حتی یک متر پیشروی کنند، زیرا فرماندهی ارتش اسرائیل به خوبی می‌داند که پاسخ موشکی مقاومت ویران کننده خواهد بود و میلیون‌ها شهرک نشین اسرائیلی را به فرار به پناهگاه‌ها مجبور خواهد کرد تا در امان بمانند و اینجاست که عظمت مقاومت خودش را نشان می‌دهد.

در رویارویی اخیر که پس از اقدام نظامیان صهیونیست به ترور ایهاب ابو العطا یکی از برجسته‌ترین فرماندهان میدانی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه بین مقاومت فلسطین و ارتش اسرائیل رخ داد، این جنبش صد‌ها فروند موشک و گلوله به نشانه انتقام خون ابو العطا، به اهداف اسرائیلی شلیک و نیمی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین را فلج و نتانیاهو را به مایه خنده تبدیل کرد، زیرا تصاویر او در حالی که مانند خرگوش از مراسم سخنرانی انتخاباتی در عسقلان می‌گریخت، رسانه‌ای شد.

بیش از ۱۵۰ هزار موشک نقطه زن و بسیار پیشرفته در زرادخانه حزب الله در دل کوه‌های بلند جنوب لبنان انباشته شده که ساخت کارخانه‌های داخلی و به دست کارشناسان لبنانی است و نمی‌دانیم آیا همین تعداد موشک نیز در نوار غزه با وجود محاصره بیش از ده ساله برای گرسنه نگه داشتن فلسطینیان ساکن آن، تولید شده است یا خیر؟

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیرش به مناسبت شهادت مصطفی بدر الدین بار دیگر باورش را تکرار و تأکید کرد پس از آزادسازی قدس در آن نماز خواهد خواند و این وعده به اذن خداوند و در سایه مقاومت دلاور تحقق خواهد یافت. ما به درگاه خداوند تضرع می‌کنیم که در صف نمازگزاران پشت سر او باشیم. محقق کردن چنین خواسته‌ای برای خداوند آسان است و روز‌های پیش رو آن را نشان خواهد داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار