کد خبر: ۸۵۴۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵ 26 May 2020

 

تابناک/متاسفانه در استان گیلان ما همکاران جوانی را به دلیل این بیماری از دست دادیم. از دست دادن این افراد از دست رفتن سرمایه کشور است. شهر صومعه‌سرا کوچک است و برای من خیلی سخت بود که تعداد زیادی عکس افرادی را ببینم که به علت این بیماری فوت شده‌اند.
حیف از جان‌های عزیزی که از دست رفتند

به گزارش واران نیوز: سایت سازمان نظام پزشکی کشور مطالبی دنباله دار با عنوان “تجربه مقابله با کرونا از نگاه روسای نظام پزشکی مراکز استان و شهرستان‌ها” منتشر کرده است که مطلب پیش رو تجربه دکتر ایزدی رئیس نظام پزشکی شهرستان های صومعه سرا و ماسال از در دوران کرونا است.

قبل از اعلام رسمی بروز بیماری کووید ۱۹ در گیلان و قم، ما بیماران زیادی در بهمن ماه داشتیم که با علائم سرفه و تب و تنگی‌نفس به ما مراجعه می‌کردند. این علائم شبیه سرماخوردگی یا آنفولانزا بود و بنابراین ما تشخیص آنفولانزا برای بیماران می‌گذاشتیم و گمان می‌کردیم آنفولانزای فصلی مثل هرسال است. اما همین بیماران در مراجعات بعدی در روزهای سوم و چهارم با تنگی‌نفس شدید مراجعه مجدد داشتند. به شک افتادیم که چرا امسال رفتار آنفولانزا متفاوت شده است؟ اما چون مکرراً از وزارت بهداشت اعلام می‌شد مورد کرونا در ایران دیده نشده و همه چیز تحت کنترل است ما هم فکر می‌کردیم این بیماری آنفولانزا است که تابلوی آن کمی تفاوت پیدا کرده و به کرونا مشکوک نمی‌شدیم. تا اینکه در نهایت مشخص شد بیماری در ایران وجود دارد و ممکن است برخی از بیماران قبلی هم به این بیماری مبتلا بوده‌اند.

در آن مقطع بعضی از پزشکان یا پرستاران با این تصور که چون واکسن آنفولانزا زده‌ایم یا بدن مقاوم‌تری داریم از وسائل محافظتی مانند ماسک، گان و شیلد استفاده نمی‌کردیم. همین باعث شد خیلی از همکاران هم در هفته‌های اول به این بیماری مبتلا بشوند. در ده روز اول ۵ نفر از همکاران مبتلا شدند که همه فکر می‌کردند آنفولانزا گرفته اند ولی با بدتر شدن حالشان و با اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران متوجه شدیم کرونا گرفته‌اند.

با همکاری دو نفر خبرنگار که از بیماران من بودند یک گروه در فضای مجازی با عنوان کمپین مبارزه با کرونا تشکیل دادیم و مردم را به حضور در این کمپین دعوت کردیم که حدود ۴ هزار نفر عضو این گروه تلگرامی شدند. در این گروه مطالب مربوط به کرونا را تبادل می‌کردیم و چون کانال نبود و گروه بود مردم علائم خودشان را آنجا به ما می‌گفتند و مشاوره می‌گرفتند. آنجا مردم را با مسائل مربوط به پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه آشنا می‌کردیم و با توجه به علائم، آن‌ها را راهنمایی به رفتن به مطب یا بیمارستان می‌کردیم و یا به آنها می‌گفتیم علائم را ندارند تا از مراجعه بی‌مورد جلوگیری شود. در تمام کانال‌های مردمی صومعه‌سرا این کمپین تبلیغ شد و مردم از آن خیلی راضی بودند و این گروه هنوز فعالیت دارد. در تمام مدت با رئیس بیمارستان شهرستان صومعه‌سرا در ارتباط بودیم و در کمیته کرونای استان و جلسات فرمانداری شرکت می‌کردم. توانستیم اقلامی که هدیه انجمن پزشکان عمومی بود را برای بیمارستان صومعه سرا و ماسال جذب کنیم. کمک‌های خیرین هم با ارتباطات ما به پرسنل بیمارستان رسید. کار دیگر ما ضدعفونی کردن مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها بود که با کمک جوانان شهرستان این کار انجام شد. در واقع ما وسایل را اختیار آنها قرار می‌دادیم و از مطب‌ها با این گروه تماس می‌گرفتند و ساعات و روز مشخص را هماهنگ می‌کردند تا این جوانان محل مطب یا آزمایشگاه را ضدعفونی کنند.

با شیوع بیماری مراجعه مردم به مطب‌ها خیلی زیاد شد و مطب‌ها گنجایش این حجم از بیمار را نداشت. وسایل محافظتی در فروشگاه‌های مخصوص موجود نبود و از طرف دیگر به خاطر نبود این وسایل ما داشتیم همکارانمان را از دست می‌دادیم. از طریق یک شرکت تولیدکننده و با نامه از دادستانی توانستیم الکل با حجم زیاد تهیه کنیم. آن زمان تهیه الکل با آن حجم ۴۰۰ لیتر قاچاق محسوب می‌شد و با نامه از دادستان توانستیم ۳۰۰ لیتر اتانول از تولیدکننده بگیریم و برای پزشکانی که فعال بودند نفری سه لیتر با قیمت کارخانه توزیع شد. با ارتباطاتی که با همکاران شهرهای دیگر داشتیم توانستم ۱۲۰ جعبه ماسک هشتاد تایی سه لایه جراحی با کیفیت مناسب با نامه دادستانی تهیه کنیم. دستکش هم به همین روش تهیه شد. در ایام عید نوروز هم ۲۰ بسته شامل ماسک و دستکش و ضدعفونی کننده رایگان برای پزشک مطب‌دار فعال به صورت رایگان توزیع کردیم. با کمک یکی از خیرین توانستیم دو نوبت ماسک سه لایه جراحی به صورت رایگان در اختیار همکاران قرار دهیم. از طریق جامعه دندانپزشکان صومعه‌سرا هم توانستیم تعداد ۵۰ لباس ایزوله در این اختیار این همکاران قرار دهیم.

یک مشکل عدم وجود سی تی اسکن در شهرستانها بود که باعث افزایش بار مراجعه به بیمارستان مرکز استان شد. مشکل دیگر عدم قبول پذیرش سی تی نوشته شده توسط پزشکان عمومی بود که بیشترین مراجعه بیماران به مطبهای همکاران عمومی بود و متاسفانه تنها راه تشخیص قطعی بیماری کووید ۱۹ بخصوص در بحران از آنها سلب شده بود.

متاسفانه در استان گیلان ما همکاران جوانی را از دست دادیم. از دست دادن این افراد از دست رفتن سرمایه کشور است. شهر صومعه‌سرا کوچک است و برای من خیلی سخت بود که تعداد زیادی عکس افرادی را ببینم که به علت این بیماری فوت شده‌اند.

از انجمن پزشکان عمومی رشت و سازمان نظام پزشکی رودسر که از طریق خیرین ملزوماتی تهیه کردند و بسته‌های رایگان در اختیار ما گذاشتند که بین همکاران توزیع کنیم تشکر می‌کنم. سازمان نظام پزشکی کل هم برای ما بسته‌هایی فرستاد که به دست همکاران رساندیم.

احتمال شیوع کرونا در پاییز زیاد است و همکاران باید از حالا اقدام کنند تا آن موقع مجبور نشوند از روسری‌اش به جای ماسک استفاده کند. شیوع همزمان آنفولانزا و کرونا بسیار سخت خواهد بود. حدس می‌زنیم امسال واکسن آنفولانزا به سرعت تمام شود و پیشنهاد می‌دهم سازمان نظام پزشکی کل در این خصوص هشدار دهد و حتی اگر امکان دارد در این خصوص اقدام کند.

همچنین به سازمان پیشنهاد می‌دهم تقدیرنامه‌هایی از سوی سازمان کل برای همکارانی درنظر گرفته شود که از بار مراجعه مردم به سازمان‌های دولتی کم کردند و در ایام تعطیلات فعالیت داشتند، تا از طریق سازمان‌های شهرستان‌ها این تقدیرها انجام بشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار