محمد باقر بشر دانش مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در دیدار با پیمانکاران شرکت های حجمی طرف قرارداد با شهرداری ضمن قدردانی از تلاشهای این شرکت ها و تعامل و همراهی آنان با شهرداری ،اظهار داشت : اولویت و سیاست اصلی سازمان پسماند حراست از حقوق کارگری است چون قشر کارگری پسماند یکی از زحمتکش ترین اقشار هستند که در تمامی ایام سال در حال خدمات رسانی می باشند و در سرما و گرما جمع آوری پسماند شهر را بر عهده دارند .

وی با تاکید بر پرداخت به موقع حقوق کارگران توسط شرکت های حجمی گفت : انتظار سازمان پسماند شهرداری رشت ،نهادهای نظارتی و شورای شهر این است که تعهدات کارگران مغفول نماند .

بشر دانش با اشاره به شرایط جغرافیایی و سبک زندگی مردم شهر رشت عنوان کرد : فرهنگ و سبک زندگی مردم شهر رشت به گونه ای است که تا پاسی از شب در خیابانها و رستورانها حضور می یابند و شکل خوراک و نوع زندگی شمال در مقایسه با سایر شهرهای کشور متفاوت است و از این رو موضوع تولید زباله و میزان آن نیز با بسیاری از شهرها فرق می کند .

وی افزود : بر این اساس کار جمع آوری پسماند در شهر رشت دو چندان می شود و این امر نیاز به نظارت و دقت بیشتری از سوی شرکت های حجمی و سازمان پسماند دارد.

 

بشر دانش با بیان اینکه نوع خدمت رسانی در حوزه پسماند مناطق مختلف 5 گانه شهری نیز با یکدیگر تفاوت دارد ، خاطر نشان کرد : تناژ تولیدی زباله در مناطق مختلف شهری متفاوت است و یکی از مواردی که جز وظایف لاینفک شرکت های حجمی محسوب می شود پیگیری بحث آموزش شهروندی در حوزه ی پسماند است .

وی با اشاره به مواد درج شده در قراردادهای شرکت های حجمی و وظایف مندرج آنها ،گفت : ایجاد رختکن و حمام توسط شرکت ها برای کارگران حوزه پسماند ، تامین قطعات ماشین آلات در کارگاهها برای مواقع بحرانی و اضطرار ،توجه به لباس و دستکش و ماسک مورد استفاده کارگران و ... از مواردی است که باید توسط شرکت های حجمی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی پایه ی رفع بسیاری از مشکلات در حوزه ی پسماند است گفت : اگر جدیت در فرهنگ سازی صورت گیرد شهروندان به وظایف خود در خصوص تفکیک زباله از مبدا و قرار دادن کیسه زباله در زمان مقرر در محل های مورد نظر واقف خواهند شد و بحث مدیریت پسماند شهری نیز بهتر انجام خواهد شد .

وی با قدردانی از تلاشهای "علیرضا حاجی پور " مدیر سابق سازمان پسماندهای شهرداری رشت عنوان کرد : فعالیت های خوبی در سازمان پسماند در خصوص فرهنگ سازی در سالهای اخیر صورت گرفته اما باید این روند همچنان استمرار یابد .

بشر دانش با یادآوری شیوع ویروس کرونا در ماههای اخیر و رعایت بهداشت فردی از سوی همگان عنوان کرد : بحث ویروس کرونا سبب شد تا همه به موضوع نظافت و بهداشت فردی توجه ویژه ای داشته باشند و از روزهای نخستین شیوع ویروس در رشت ،تیم های ضد عفونی شهرداری اقدام به ضدعفونی و گندزدایی مناطق مختلف شهر کردند و همچنان این مورد ادامه دارد و با توجه به ورود مسافران به شهر رشت و ضرورت توجه به امر پیشگیری باید محل های عمومی نظیر عابر بانک ها ،پمپ بنزین ها ،مکان های استقرار مسافران و ...به طور مستمر ضدعفونی گردد .

وی با تاکید بر ارایه صورت وضعیت به موقع توسط شرکت های حجمی به شهرداری گفت : شرکت ها مکلف هستند هر ماهه با اتمام ماه صورت وضعیت را آماده ارایه داشته باشند و در جهت استیفای حقوق کارگران صورت وضعیت پرداختی به کارگران و بیمه آنان را همراه داشته باشند و تمامی این موارد توسط دستگاههای نظارتی مورد بررسی قرار می گیرد.

بشر دانش با قدردانی از توجهات شهردار رشت به مبحث خدمات شهری اظهار داشت : سیر روند پیشرفت احداث تصفیه خانه سراوان بسیار مطلوب است و به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و با ایجاد این تصفیه خانه بسیاری از حساسیت های اجتماعی حوزه ی پسماند استان کاهش می یابد .

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت با اشاره به تعهدات طرفین قرارداد حوزه پسماند (شهرداری و شرکت های حجمی )عنوان کرد : تلاش ما این است که روند نقد شدن صورت وضعیت شرکت ها تسریع پذیرد اما درخواست ما از پیمانکاران شرکت های حجمی این است که در پرداخت حقوق کارگران خود تعلل نکنند و نسبت به تجهیز و بروز رسانی ماشین آلات و تعمیر ،شستشو و یا تعویض مخازن زباله توجه داشته باشند و نظارت بیشتری نیز از سوی ناظران سازمان پسماند به روند فعالیت شرکت ها صورت خواهد گرفت و امیدواریم که بتوانیم با کمک یک دیگر روزهای خوبی را برای شهر رشت رقم بزنیم.

گفتنی است در این جلسه حاضرین به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند .