اصلی‌ترین هدف تحرکات چند هفته اخیر آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه تشدید راهزنی نفتی است.
کد خبر: ۸۵۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹ 27 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: ایالات متحده آمریکا طی هفته‌های اخیر تحرکات جدیدی را در سوریه آغاز کرده است؛ تحرکاتی که البته با اظهارنظر‌های پیشین رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تلاش برای خروج از خاک سوریه در تعارض آشکار است.

در همین ارتباط، نیرو‌های ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا ۳ سکوی سامانه موشکی پاتریوت را در یکی از پایگاه‌های آمریکا در اطراف میدان نفتی «کونکیو» واقع در حومه دیرالزور سوریه مستقر کردند. منابع آگاه اعلام کردند که سامانه‌های مذکور در دومین پایگاه بزرگ آمریکا در دیرالزور مستقر شده اند. افزون بر آنچه که گفته شد، نیرو‌های ائتلاف آمریکایی قصد دارند سکو‌های دیگری در مواضع مختلف حومه دیرالزور مستقر سازند.

این تحرکات جدید ایالات متحده آمریکا در حالی است که پیش از این منابع آگاه اعلام کرده بودند که ائتلاف بین المللی قصد دارد پایگاه خود در میدان نفتی العمر واقع در شرق دیرالزور را گسترش بدهد. علیرغم این که این اقدامات دولتمردان ایالات متحده آمریکا در سوریه نقض قوانین بین المللی و همچنین نقض فاحش قانون حفظ حاکمیت کشور‌های مستقل محسوب می‌شود، اما جامعه جهانی در قبال آن سکوت پیشه کرده است و واشنگتن نیز بدون هیچ مانعی به تحرکات خود ادامه می‌دهد.

از تحرکات جدید ایالات متحده آمریکا در سوریه اینگونه پیداست که آمریکایی‌ها به دنبال تقویت حضور غیرقانونی خود در مناطق نفت‌خیز محور شرقی سوریه از جمله دیرالزور هستند. پیشتر نیز حدود ۷ ماه پیش آمریکایی‌ها ۲ پایگاه جدید در شرق سوریه و در نزدیکی دیرالزور تأسیس کردند و هدف از این اقدام را تأمین امنیت میادین نفتی واقع در محور شرقی عنوان کردند!

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در همین ارتباط مدعی شده بود: «آمریکا مواضع خود در شرق سوریه را برای حفاظت از میادین نفتی این کشور تقویت می‌کند». رفته رفته نیت آمریکایی‌ها از تلاش برای بسط هیمنه و تسلط خود بر میادین نفتی واقع در شرق سوریه و مناطق کُردنشین نظیر حسکه آشکار شد تا جایی که «مایک پنس» معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در سخنانی گفت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که درآمد‌های حاصل از میادین نفتی سوریه به دست دولت این کشور نمی‌افتد»!

تحرکات جدید آمریکا در سوریه؛ از راهزنی نفتی تا رقابت با سعودی

حضور نظامی غیرقانونی آمریکا در میدان نفتی سوریه

ابعاد غارتگری و راهزنی نفتی ایالات متحده آمریکا در سوریه زمانی بیش از پیش آشکار شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور صراحتاً به این مسأله اذعان کرد. وی در اوایل آبان ماه گذشته در سخنانی اذعان کرد: «ما نفت سوریه را نگه می‌داریم و به یاد بیاورید که ماهانه ۴۵ میلیون دلار، پول‌آوری دارد».

بر اساس آنچه که گفته شد، ناگفته پیداست که ایالات متحده آمریکا تداوم مبارزه با تروریست‌های تکفیری داعش در سوریه را تنها دستاویزی برای چنگ انداختن بر میادین نفتی در سوریه به ویژه در محور شرقی و مناطق محل استقرار نیرو‌های دموکراتیک کُرد سوریه، قرار داده است. آمریکایی‌ها از این رهگذر تلاش می‌کنند تا اندکی از خسارت‌های وارد شده به خود در عرصه اقتصادی در سایه شیوع ویروس کرونا را جبران سازند.

تمامی تحرکات جدید ایالات متحده آمریکا در سوریه و به ویژه در شرق این کشور در حالی است که واشنگتن پیشتر از خروج تدریجی خود از این کشور خبر داده بود. اما نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه چندی پیش به دستور دونالد ترامپ، تعدادی نه چندان اندک از نظامیان تروریست آمریکایی از عراق به سوریه منتقل شدند. کما اینکه پیشتر وزارت دفاع روسیه از اعزام ۱۳ کاروان نظامی شامل ۳۰۰ کامیون حامل سلاح و تجهیزات توسط آمریکا از عراق به شرق سوریه، خبر داده بود.

رسانه‌های روسی نیز در همین راستا تأکید کردند: «با وجود ادعای آمریکا در زمینه خروج تدریجی نیروهایش از سوریه، این کشور به تازگی کاروانی از خودرو‌های زرهی خود را از عراق به استان نفت خیز الحسکه در شمال شرقی سوریه اعزام کرده است». در همین حال، وزارت دفاع روسیه نیز سرقت نفتی آمریکا در شرق سوریه را به شدت محکوم کرد و خواستار توقف آن شد.

واقعیت آن است که آمریکایی‌ها از رهگذر تلاش‌های اخیر خود در شرق سوریه به دنبال تسلط بر شاهراه نفتی این محور هستند. این شاهراه نفتی، مناطق نفتی و گازی شمال حسکه را به حومه شرقی و جنوبی این استان تا حومه دیرالزور متصل می‌کند. آمریکایی‌ها به دنبال تسلط بر همین شاهراه نفتی شرق سوریه هستند تا از طریق آن بخشی از بحران‌ها و معضلات اقتصادی خود را سامان بخشند.

تحرکات جدید آمریکا در سوریه؛ از راهزنی نفتی تا رقابت با سعودی

میدان نفتی «العمر» در دیرالزور سوریه

افزون بر تمامی آنچه که گفته شد، نمی‌توان تحرکات نفتی ایالات متحده آمریکا در شرق سوریه و تلاش آن برای راهزنی نفتی در این محور را بی ارتباط با جنگ نفتی اخیر آن با عربستان سعودی دانست. واشنگتن تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهد که در جنگ نفتی کنونی با عربستان شکست بخورد و از همین روی، غارت ثروت نفت سوریه را در رأس اولویت‌های خود قرار داده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که شیوع ویروس کرونا در جهان و آمریکا موجب کاهش تاریخی تقاضا برای خریداری این کالای ارزشمند شد. بدین‌ترتیب، گسترده‌تر شدن هرچه بیشتر بحران کرونا در جهان موجب شد تا برای اولین بار بهای نفت آمریکا منفی شود. این مسأله آمریکایی‌ها را با بحران شدیدی مواجه ساخته است، به گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی سخن گفتن از فروپاشی اقتصاد آمریکا را آغاز کرده‌اند.

به دنبال تبعات جبران‌ناپذیر بحران کرونا بر نفت آمریکا، عربستان سعودی با سکان‌داری «محمد بن‌سلمان» پروژه تصاحب جایگاه واشنگتن در بازار جهانی نفت را کلید زد. سعودی‌ها به همین منظور با کاهش تولید نفت خود مخالفت کردند تا موجی از اعتراضات در محافل آمریکایی به سمت آن‌ها روانه شود. مقامات آمریکایی معتقدند که سعودی‌ها با این اقدام خود عملاً ضربه مهلکی را بر پیکره ائتلاف دوجانبه ریاض واشنگتن وارد کرده‌اند؛ لذا کاهش بهای نفت آمریکا به پایین‌ترین سطح خود در نتیجه «مسابقه نفتی» ریاض با واشنگتن، موجب شد تا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا پیام تهدیدآمیزی را در همین زمینه برای محمد بن سلمان ارسال کند. ترامپ در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین‌ماه) خطاب به محمد بن سلمان اعلام کرد که در صورت عدم کاهش تولید نفت توسط عربستان سعودی، وی نیرو‌های آمریکایی را از این کشور خارج می‌کند. ترامپ درهمین ارتباط خطاب به بن‌سلمان تأکید کرد: «اگر تولید نفت را کاهش ندهید، ناگزیر به خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از عربستان هستیم».

بر اساس آنچه که گفته شد، پر واضح است که راهزنی نفتی آمریکایی‌ها در سوریه با جنگ نفتی واشنگتن با ریاض ارتباط مستقیم دارد و آمریکایی‌ها از این رهگذر تلاش می‌کنند تا مانع از تصاحب جایگاه خود در بازار جهانی نفت توسط مقامات ریاض شوند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار