شرکت آب منطقه‌ای مازندران به مسافران و مجاوران در خصوص تردد در کنار مخازن سدهای لاستیکی " لاریم " و " پازوار " هشدار داد.
کد خبر: ۸۵۵۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۹ 28 May 2020

ایرنا - شرکت آب منطقه‌ای مازندران به مسافران و مجاوران در خصوص تردد در کنار مخازن سدهای لاستیکی " لاریم " و " پازوار " هشدار داد.

روابط عمومی این شرکت با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که با برافراشته شدن سدهای لاستیکی تازه ساخت لاریم و پازوار آبگیری کامل آنها آغاز شد و آب در پشت این سدها در طول مسیر رودخانه ذخیره و بالا خواهـــد آمد.

در این اطلاعیه از ساکنان و مجاوران این سدها و افرادی که در حاشیه مخازن این سدها تردد می کنند خواسته شده است تا از شنا کردن در این مخازن آبی به صورت جدی خودداری کرده و هنگام تردد هم دقت لازم را به عمل آوردند تا دچـــار خسارات مالی و جانی نشوند.

شرکت آب منطقه ای مازندران تاکید کرد که در صورت بروز هرگونه حادثه در این مناطق ، هیچگونه مسئولیتی متوجه این شرکت نخواهد شد.

سد لاستیکی پازوار در بخش رودبست شهرستان بابلسر با اعتباری حدود ۱۰۰ میلیارد ریال بهمن ماه سال پیش با حضور معاون وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

عملیات اجرایی ساخت این سد لاستیکی بر روی رودخانه بابلرود در مهر ماه سال ۹۱ آغاز شد. این پروژه تا ابتدای سال ۹۸ فقط ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و پس از آن با حمایت دولت و با جذب اعتبار ۴۰ میلیارد ریالی تکمیل و بهره برداری شد.

این سد در ابعاد سه و نیم متر در ٤٠ متر ساخته شده و شامل پلت فرم بتنی به گنجایش هزارو ٣٥٠ متر مکعب است. گنجایش این سد یک میلیون مترمکعب است و یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را تحت پوشش قرار می دهد. با راه اندازی این سد بخش اعظم مشکل آبیاری در زمین های کشاورزی دو شهرستان بابلسر و بابل برطرف خواهد شد.

سد لاستیکی لاریم هم در شهرستان جویبار با ارتفاع ۳.۵ متر و حجم آب قابل تنظیم بیش از سه میلیون متر مکعب ساخته و بهره برداری شد.

این سد نیز کمبود آب ۵۰۰ هکتار شالیزارهای حاشیه رودخانه سیاهرود در منطقه لاریم را تامین می کند.

ساخت سدهای لاستیکی یکی از روش های کم هزینه مهار آب های سطحی و تامین آب بخش کشاورزی در استان مازندران است . این گونه سدها علاوه بر جلوگیری از تداخل آب شور دریا و آب شیرین، آب رودخانه ها را به گونه ای مهار می کنند که کشاورزان بتوانند از آب جمع شده پشت این سدها براحتی بهره برداری کنند.

مزیت اصلی سدهای لاستیکی عدم انباشت رسوبات است . عمر مفید این سدها بر اساس عمر لاستیک تعیین می شود که بین ۲۵ تا ۳۰ سال است.

در حال حاضر پنج سد لاستیکی آبگیری شده در مازندران با ظرفیت چهار میلیون متر مکعب فعال است. نخستین سد لاستیکی مازندران سال ۱۳۷۵ ساخته شد.

استان مازندران همچنین دارای ۲ سد بزرگ شهید رجایی ساری و البرز در سوادکوه و ۶ سد کوچک با ظرفیت ذخیره ۳۵۰ میلیون مترمکعب است.

۲۰ درصد از آب کشاورزی استان مازندران از طریق سدها و آببندان ها و بقیه از آب‌های سطحی و زیر زمینی تأمین می‌شود.

بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ‎ ۶۰۰ میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب‌های سطحی و بقیه آب‌های زیرزمینی است.
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب در بخش آب‌های سطحی و یک میلیارد و ‎ ۳۵۰ میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می‌شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می‌ریزد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار