کدخدایی در نشست خبری:
سخنگوی شورای نگهبان گفت: هنوز ابهاماتی درباره لایحه حذف چهار صفر از پول ملی وجود دارد که باید رفع شود و پس از رفع ابهامات اعلام نظر می‌کنیم.
کد خبر: ۸۵۶۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵ 30 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز (شنبه، ۱۰ خرداد) اظهار کرد: کاهش مجازات حبس تعزیری ایراداتی داشت، که مجلس ایرادات آن را  برطرف و در نهایت شورای نگهبان عدم مغایرت آن را اعلام کرد.

کدخدایی افزود: این طرح در شرایط کرونایی این روز‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد.

سندی درباره عدم اعتبار مدرک منتخبان به دست ما نرسیده است

 سخنگوی شورای نگهبان درباره شبه مدارک تحصیلی هشت نفر از منتخبان گفت: آنچه برای ما به صورت گزارش رسمی رسید، تنها منتخب تفرش بود و درباره مدرک تحصیلی دیگر منتخبان مجلس یازدهم مدارک رسمی به دست ما نرسیده است.

او تصریح کرد: یکی از نمایندگان مجلس دهم  ادعا‌های را نسبت به رقیبش مطرح کرد، اما مشکلی وجود نداشت. او مدعی بود که ممکن است این فرد در دوران تحصیل خود خوب درس نخوانده باشد.

کدخدایی گفت: این مسایل ناراحت کننده است که وی دوباره این ادعا را درباره ۸ نفر از نمایندگان مجلس مطرح کرده‌اند و تعابیری را به کار بردند که دور از شرع بود و بنده گفتم که بررسی‌های لازم صورت گیرد و حتی اگر لازم باشد شکایت انجام دهیم.

او با  بیان اینکه شورای نگهبان برای در اختیار قرار دادن توان پژوهشی خود به مجلس در جهت ارتقای قانون‌گذاری آمادگی دارد، تصریح کرد: امیدواریم نمایندگان در حل مشکلات و مسئله مردم کوشا باشند و فرصت چهارساله را غنیمت بدانند، چرا که این زمان طولانی مدت نیست.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما در مجلس گذشته تعامل خوبی داشتیم و پژوهشکده شورای نگهبان با نمایندگان ارتباط تنگاتنگی داشت. تا هرکجا که مجلس یازدهم بخواهد حاضر هستیم در قانون‎گذاری کمک کنیم.

کدخدایی افزود: دوستانی که رأی نیاورند و صلاحیتشان تأیید نشده است، اتهاماتی را به شورای نگهبان وارد می‌کنند، اما آنچه برای ما مهم است انجام قانون بوده و طبیعتا نمی‌توانیم از آن کوتاه آمده و آن را نادیده بگیریم، البته برای این حواشی شکایت نخواهیم کرد، اما اگر توهین شود اقدام قانونی لازم را انجام خواهیم داد.

واکنش کدخدایی به انتقاد اخیر لاریجانی به شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان درباره انتقاد اخیر لاریجانی به شورای نگهبان اظهار کرد: شورای نگهبان هیچ‌گاه در جهت تخریب مجلس گام برنداشته و همیشه مجلس را تکریم کرده است و نمایندگان در همه ادوار منتخبان مردم هستند.

او تأکید کرد: مجلس یک رکن اساسی در کشور بوده و طبیعتاً کسی که به خود جسارت آن را نمی‌دهد که بخواهد مجلس را تضعیف کند.

کدخدایی گفت: معیار قانونی یک مسئله به معنای تضعیف نمایندگان نیست و ما هیچ وقت نامی از فردی نبرده‌ایم، اما اگر ذکر قانون به معنای تضعیف تلقی شود این امر بر عهده بنده نیست.

توضیحات کدخدایی درباره علت عدم حضور آیت‌الله جنتی در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم 

او‌ درباره حواشی به وجود آمده مبنی بر عدم‌ حضور آیت‌الله جنتی در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم گفت: با توجه به شرایط کرونا مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم با پروتکل بهداشتی برگزار شد و از شورای نگهبان آیت‌الله جنتی و بنده دعوت شده بودیم، آقای جنتی مسافرت بودند و نمی‌توانستند تشریف بیاورند و‌ موضوع خاصی نبوده است.

لایحه حذف چهار صفر از پول ملی ابهام دارد

سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه حذف چهار صفر از پول ملی تصریح  کرد: به علت اهمیت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی، رئیس کل بانک مرکزی به جلسه شورای نگهبان دعوت شد که پس از حدود یک ساعت توضیح در این‌باره، به پرسش‌های اعضای این شورا پاسخ داد.

کدخدایی گفت: هنوز ابهاماتی درباره لایحه حذف چهار صفر از پول ملی وجود دارد که باید رفع شود و پس از رفع ابهامات اعلام نظر می‌کنیم.

شورای نگهبان در تصویب لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان قصوری نداشته است

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه قتل دختر نوجوان اقدامی نابخشودنی و غیرانسانی است که آن را محکوم می‌کنیم، تصریح کرد: این مسائل با یک قانون حل نمی‌شود، بلکه زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی هم دارند. لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان سال ۹۷ برای ما ارسال شده و ما ایراد گرفتیم و ۸-۹ ماه بعد دوباره برای ما ارسال شد و یک ایراد دوباره گرفتیم.

کدخدایی گفت: هیچ‌گونه قصوری از سوی شورای نگهبان در تصویب لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان نبوده است و شورای نگهبان در بازه زمانی قانونی اعلام نظر کرده است. مجلس می‌توانست به شکل دیگری آن را بررسی و با سرعت به مجلس ارسال کند البته بنده هیچ ارتباطی میان تصویب این لایحه و آن جنایت نمی‌بینم.

قائم مقام شورای نگهبان در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص امکان اصلاح قانون مجازات در زمینه قتل فرزند توسط پدر گفت: شورای نگهبان از هرگونه قانون جدید برای مجازات این‌گونه افراد استقبال می‌کند. اگر این مشکلات با قانون‌گذاری حل می‌شود شورای نگهبان خود را موظف می‌داند که گام‌هایی در این مسیر بردارد.

در صورت تأمین امنیت آراء مشکلی با الکترونیکی شدن نداریم

او درباره اظهارات رئیس جمهور مبنی بر ناهماهنگی وزارت کشور با شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی گفت: وزیر کشور اخیرا اعلام کرد همکاری و هماهنگی که بین شورای نگهبان و وزارت کشور در انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود داشت در هیچ دوره‌ای وجود نداشته است. شاید رئیس جمهور اطلاعات دقیقی در این خصوص ندارد و یا گزارش دقیقی برای او ارسال نشده است.

او گفت: در حوزه قانونی، فنی و رایانه‌ای ارتباطات تنگاتنگی بین وزارت کشور و شورای نگهبان در این خصوص وجود داشت و تلاش شد برای تحقق این مطالبه مردم،گام‌های جدی برداشته شود؛ احراز هویت برای اولین بار در انتخابات اخیر با همکاری شورا و وزارت کشور کاملا الکترونیکی برگزار شد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما باید پاسدار آرای مردم به عنوان حق‌الناس باشیم. در صورت تأمین امنیت آرا مشکلی با برگزاری الکترونیکی انتخابات نداریم.

کدخدایی تأکید کرد: با وزیر ارتباطات که فردی متخصص در این زمینه است مشورت کردم، اما او هم اعلام کرد تردید جدی در خصوص این سازوکار وجود دارد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره علت عدم مزاحمت آمریکا برای نفتکش‌های ایرانی در ونزوئلا اظهار کرد: مسئولان وزارت امور خارجه در این باره موضع رسمی خود را مطرح کردند، اما بنده هم به صورت کلی می‌گویم که تدابیر مقام معظم رهبری و مقاومت مردم در مقابل زیاده خواهی‌های دشمنان به‌ویژه رژیم آمریکا و تحریم‌های این کشور باعث شد این موفقیت رقم بخورد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح دو فوریتی قانون اصلاح انتخابات که در روز‌های پایانی مجلس دهم مطرح شد، بیان کرد: این طرح ایرادات بسیار زیادی دارد و برخی از قوانینی که به موجب این مصوبه در حال نسخ شدن است، در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده و بر این اساس ابتدا باید مجمع نسبت به این مصوبات اعلام نظر کند.

او گفت: ما از مجلس یازدهم درخواست کردیم که این مصوبات را روشن‌تر تدوین کند و نظر دقیق‌تری درباره زمان‌بندی این مصوبات اعلام کند.

کدخدایی تصریح کرد: نمایندگان مجلس در هر دوره‌ای حق قانون‌گذاری دارند و شورای نگهبان هم نظرات خود را نسبت به شرع مقدس و قانون اساسی مطرح می‌کند و تحلیل سیاسی درباره مصوبات نخواهد داشت و مردم خودشان قضاوت خواهند کرد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: مذاکراتی با برخی از منتخبان مجلس یازدهم برای اصلاح قانون انتخابات انجام شده است و پیش نویس‌هایی هم در این باره آماده شده تا هر چه سریع‌تر این کار مشترک صورت گیرد که امیدواریم با استفاده از تجارب مجلس دهم، قانون انتخابات در مجلس جدید به یک سامانی برسد.

او اذعان کرد: گفت‌وگو‌هایی با برخی از منتخبان مجلس یازدهم درباره اصلاح قانون انتخابات انجام شده، اما لازمه تحقق این مسئله آن است که مجلس رسمیت قانونی پیدا کند و کمیسیون‌ها تشکیل شوند تا طرح اصلاح قانون انتخابات به طور دقیق بررسی شود.

کدخدایی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه افرادی در زمان انتخابات، شورای نگهبان را به نقض حقوق افراد رد صلاحیت شده متهم کرده‌اند و آیا شورای نگهبان تصمیم دارد علیه این افراد اقدام حقوقی کند، تصریح کرد: ما از این آسیب‌ها زیاد دیده‌ایم و کسانی که رأی نمی‌آورند و یا تأیید صلاحیت نمی‌شوند، معمولاً چنین مطالبی عنوان می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره نشست‌های اعضای شورای نگهبان در خارج از کشور گفت: شورای نگهبان مانند برخی از نهاد‌ها در رفت و آمد به خارج از کشور نیست، اما در حد تبادل نظرات کارشناسی، هیئت‌هایی از کشور‌های مختلف به ایران آمده‌اند و هیئت‌هایی از ایران هم به برخی از کشور‌های خارجی رفته‌اند.

او بیان کرد: آخرین ملاقاتی که داشتیم مسئولانی از کشور تایلند به ایران آمدند که یک سفر کاری بود و جلسات کارشناسی متعددی با اعضای شورای نگهبان داشتند.

نظارت استصوابی قانونی است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در یکی از توئیت‌های خود گفتید که نظارت استصوابی براساس قانون مجلس شورای اسلامی و قانونی است، گفت: مجلس چهارم نظارت استصوابی را به تصویب رساند و شورای نگهبان خود را مکلف به اجرای آن می‌داند.

کدخدایی در پاسخ به درباره اعتراض سه منتخب مجلس یازدهم به اعتبارنامه یکی از منتخبان این دوره از مجلس اظهار کرد: نظرات شورای نگهبان در این باره دیگر تمام شده است و اگر مطلب جدیدی درباره وضعیت منتخبان مجلس وجود دارد، باید در بررسی اعتبارنامه آنان مورد توجه قرار گیرد.

او درباره اینکه آیا شورای نگهبان برای منتخبان مجلس یازدهم آموزش قانون‌گذاری می‌گذارد؟، تصریح کرد: این مسئله یک نیاز جدی است، اما شورای نگهبان در این زمینه وظیفه قانونی ندارد.

کدخدایی در پاسخ به سئوال دیگری پیرامون طرح نمایندگان مجلس دهم درخصوص نظارت بر حقوقدانان شورای نگهبان گفت: بررسی طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس در این خصوص در دستور کار شورای نگهبان قرار دارد و زمانی که شورا نظر خود را اعلام کند بنده نظر شورا را اعلام می‌کنم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در قوانین موجود نسبت به تخلفات همه مقامات از جمله اعضا و حقوقدانان شورای نگهبان و مخصوصا انتخابات، مجازات وجود دارد و اگر اعضای شورا تخلف کنند قانون می‌تواند آنها را مورد تعقیب قرار دهد.

کدخدایی تصریح کرد: حقوقدانان شورای نگهبان، کارشناس هستند واگر بخواهند آنها را به دلیل نظراتشان تحت تعقیب قرار دهند خلاف است، اما اگر تخلفی انجام دهند قوانین ما مقررات لازم برای برخورد با این‌گونه تخلفات را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار