طعم اولین سفردر عصر کرونا

گردشگران داخلی که از اسفند ماه سال گذشته با شیوع ویروس کرونا برخی از آنها به‌صورت داوطلبانه به علت مطلع شدن از اخبار نگران‌کننده و مرگبار ویروس کووید ۱۹ در قرنطینه خانگی ماندند اکنون از هر فرصتی برای جبران سفرهای از دست رفته عید نوروز استفاده می‌کنند که نمونه اخیر آن تعطیلات عید فطر بود. هر چند برخی دیگر از خانوارها با توجه به محدودیت‌های جاده‌ای برای تردد و عرضه نکردن خدمات گردشگری به توریست‌ها همچون مراکز اقامتی، رستوران‌ها، مراکز تفریحی و تجاری به اجبار در قرنطینه به سر بردند اما ظاهرا کاهش تب اخبار کرونایی و تشویق مسوولان حوزه گردشگری برای سفر موجب شد تا تعداد قابل توجهی از گردشگران داخلی، هفته گذشته-تعطیلات عید فطر- مسافرت‌ها را استارت بزنند.

در واقع مسوولان دولتی با اعلام اینکه تمامی مراکز اقامتی و گردشگری حاضر در استان‌ها باز هستند و خدمات لازم را به گردشگران عرضه می‌کنند چراغ سبزی به توریست‌های داخلی برای سفر کردن نشان دادند که همین امر می‌تواند تاثیر قابل توجهی در شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونا بگذارد زیرا در صورت ناقل بودن تنها یک نفر در مراکز اقامتی، تفریحی، تاریخی و... تمامی افراد حاضر در آن مکان به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. حذف ممنوعیت تردد، جریمه مالی از سوی دولت و دستور ارائه خدمات به استان‌های پرخطر از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تبدیل شدن مناطق سفید و زرد ویروس کرونا به منطقه قرمز و افزایش ابتلا به ویروس کووید ۱۹ تاثیرگذار است. بر اساس آمارها مقصد سفر اغلب گردشگران داخلی دو استان شمالی بوده که ترافیک جاده‌های منتهی به آن گواهی بر این امر است به‌طوری که مسافران عنوان کردند هفته گذشته مسیر ۴ ساعته را در حداقل ۸ ساعت پیموده‌اند. همچنین براساس آمار‌ها نیز تعداد مسافران ورودی در روز شنبه سوم خرداد ماه نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد در استان مازندران برخی مراکز خرید، تفریحی، رستوران‌ها و... باز بوده و با وجود کرونا به مسافران خدمات ارائه می‌کردند گویا عرضه‌کنندگان انواع خدمات در دو استان گیلان و مازندران از ورود این حجم مسافر رضایت داشته‌اند تا بتوانند خدماتی را که در تعطیلات نوروز ۹۹ به علت شیوع کرونا و عدم سفر توریست‌ها عرضه نکرده بودند در این تعطیلات چند روزه عرضه و کسب درآمد کنند. از همین رو برخی عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری از جمله اقامتگاه‌های گردشگری و رستوران خدماتی با کیفیت پایین را با افزایش قیمت قابل توجه به توریست‌ها عرضه می‌کردند به‌طوری که مثلا هزینه اقامت در پنج‌شنبه یکم خرداد ۱۹۰ هزار تومان بوده که همان ویلا در شب بعد با مبلغ ۳۹۰ هزار تومان در اختیار مسافران قرار گرفته است. علاوه بر آن با توجه به اینکه بر اساس آمارهای ستاد ملی مبارزه با کرونا دو استان گیلان و مازندران در شرایط زرد بوده‌اند اما گویا این امر بر سفر توریست‌ها به لحاظ بازدارندگی تاثیری نداشته است. وزارت گردشگری در تمامی اطلاع‌رسانی‌های خود با تاکید بر سفر هوشمند و فاصله‌گذاری شده مردم را برای سفر رفتن تشویق کرده است اما در واقع نه تنها سفر با رعایت پروتکل هوشمند سفر صورت نگرفته بلکه در مراکز خرید نیز فاصله اجتماعی رعایت نشده است و همچنین صاحبان این مراکز از پروتکل رعایت بهداشت تنها به یک اسپری ضدعفونی دست برای مشتریان ورودی و سنجیدن تب آنها اکتفا کرده‌اند.

برخی از گردشگران داخلی نیز با وجود هزینه‌ و زمانی که صرف کرده‌اند به کاشان سفر کردند که با ترس و استرس زیاد ساکنان محلی مواجه شده‌اند به‌طوری که حتی صاحبان اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی‌ها نیز اقامتگاه‌های خود را در اختیار آنها قرار نداده‌اند. از سوی دیگر با توجه به اینکه کاشان مملو از مراکز تاریخی سرپوشیده برای بازدید همچون بناهای سنتی، شهر زیرزمینی و... است اما مسوولان محلی با در نظر گرفتن افزایش شیوع ویروس کرونا این مراکز را همچنان تعطیل نگه داشته‌اند تا از ورود گردشگران به این شهر جلوگیری کنند. همچنین مسوولان محلی کاشان ورودی روستای ابیانه را نیز برای ورود افراد غیر بومی و گردشگران بسته بودند تا از ابتلای ساکنان روستا به ویروس کرونا که اغلب آنها افرادی با سن بالا هستند جلوگیری کنند.