اعطای وام تسهیلاتی چند میلیونی، یکی از قول‌های دولت برای حل مشکلات هنرمندان صنایع دستی است.
کد خبر: ۸۵۷۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳ 03 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: یک ماه و هشت روز پیش بود که خبری مبنی بر تعلق گرفتن وام ۱۲ تا ۱۶ میلیونی به فعالان حوزه صنایع دستی و گردشگری منتشر شد.

وزارت میراث فرهنگی و گردشگری این وام را به منظور جبران خسارت‌های کرونا برای فعالان این حوزه در نظر گرفت.

قرار بود برای فعالان حوزه گردشگری ۱۶۰ میلیون ریال و برای فعالان صنایع دستی ۱۲۰ میلیون ریال با تسهیلات ۱۲ درصد در نظر گرفته شود تا قدری از خسارات ناشی از کرونا برای آن‌ها رفع شود.

اما بعد از گذشت این مدت نه خبری از پیگیری وام است و نه از زمان و مراحل ثبت نام برای دریافت آن. امری که شکایت عده‌ای از فعالان این حوزه را نیز در بر داشته است.

فرصتی که کرونا از هنرمندان صنایع دستی گرفت

نیما ذاکری یکی از فعالان حوزه صنایع دستی اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی قول وام ۱۲ میلیونی را به ما داده است، اما تا الان هیچگونه اقدامی در خصوص آن انجام نشده است.

این فعال حوزه صنایع دستی بیان کرد: این وام را برای سهولت کار ما در نظر گرفته اند، اما انگار بیشتر بر سختی کار ما اضافه می‌کند. چراکه پس از دریافت آن باید به فکر پرداخت اقساط آن باشیم، در صورتی که پولی نداریم، چون در ماه‌های گذشته درآمدی نداشته ایم.

ذاکری افزود: به نظر می‌رسد روی تصمیماتی که از سوی وزارت میراث فرهنگی گرفته می‌شود، باید کارشناسی دقیق تری صورت بگیرد. ما در حال حاضر با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنیم و نیاز به حمایت بیشتری داریم.

او گفت: یک هنرمند صنایع دستی تمام زندگی خود را برای خلق هنرش صرف می‌کند و امید به فروش شب عید در نمایشگاه‌ها دارد، ولی امسال تمام این فرصت‌ها به خاطر شیوع کرونا از دست رفت.

وقتی وام چند میلیونی هم دردی را درمان نمی‌کند

شهرام امیری از دیگر فعالان حوزه صنایع دستی بیان کرد: هیچ خبری از زمان و مراحل ثبت نام وام دولت به خود نداریم و تنها نام آن را شنیدیم؛ هر چند گرفتن این وام هم برای ما کاری را از پیش نمی‌برد.

وی افزود: برای حمایت از صنایع دستی کشور باید دقت و بررسی‌های بیشتری انجام شود تا این صنعت بتواند جان دوباره بگیرد. مشکلات ما تنها با گرفتن وام حل نمی‌شود. بسیاری از هنرمندان صنایع دستی زیر بار قرض و بدهی هستند و کاری هم از دستشان بر نمی‌آید. به همین دلیل احساس می‌کنم با این اوضاع گرفتن این وام باری را هم به دوشمان اضافه می‌کند.

این فعال صنایع دستی گفت: ما مسئله‌ای در تولید نداریم، اما در بحث فروش صنایع دستی با چالش و مشکلات بسیاری مواجهیم. بسیاری از هنرمندان هستند که محصولاتشان روی دستشان مانده و باید یک برنامه ریزی اساسی و مستحکمی از سوی دولت صورت بگیرد تا حمایتی باشد برای این قشر زحمت کش.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار