کد خبر: ۸۵۸۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶ 04 June 2020
تابناک/با توجه به ممنوعیت شکار در مازندران به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست 300 محیط‌بان به‌طور شبانه روزی در طبیعت استان فعال هستند؛ در عین حال دادستان عمومی و انقلاب استان نیز در این راستا بر برخورد بدون تعارف با متخلفان خبر داد.
از فعالیت 300 محیط‌بان در طبیعت تا تاکید دادستان برخورد  بدون تعارف با متخلفان

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، برای همه ما خانه محل امن و پناهگاهی است که در آن احساس آرامش داریم و همانطوری‌که خانه محیط امن ما انسان‌ها بوده؛ طبیعت نیز  پناه‌گاهی برای حیات‌وحش است که باید گفت در سال‌های اخیر در خطر است.

حفاظت از محیط زیست به این دلیل مهم و با اهمیت است که باید حیات وحش نیز همانند ما انسان‌ها احساس آرامش را تجربه کنند.

 جنگل‌ها، رودخانه‌ها، دشت‌های آرمیده در قلب این دیار سبز به‌ تصویر کشیدند پناهگاه هزاران گونه از جانداران و حیات وحش ما هستند و در واقع متعلق به آنان بوده و ما به‌عنوان انسان وظیفه حفاظت از آن را برعهده داریم تا برای همیشه ماندگار شود.

 

 در طبیعت زیبای مازندران گونه‌های مخالف جانوری حضور دارد که برخی گونه‌ها در معرض انقراض بوده و برخی نیز در پوشش حمایت هستند ولی متاسفانه پای انسان به طبیعت و حتی زندگی حیات وحش باز شد که این موضوع موجب شد حیات جانداران مورد تهدید قرار گرفت.

 

حتی زمانی‌که پروانه شکار صادر می‌شد بودند افرادی که به‌دلیل شادی لحظه‌ای خود یا سقف تعداد شکار را رعایت نمی‌کردند و یا بحث گونه‌ها حتی برخی حتی به فکر گرفتن مجوز شکار حتی نبودند.
  با تمدید یک دوره پنج ساله دیگر برای ممنوعیت شکار در جنگل‌های هیرکانی استان‌های شمالی از جمله مازندران، هر گونه شکار در این جنگل‌ها ممنوع است و با متخلفان نیز به شدت برخورد می‌شود.

در جنگل‌های مازندران گونه‌های زیاد پرندگان و سایر جانوران به سر می‌برند که برخی از این گونه‌ها یا در معرض انقراض و یا تحت حمایت قرار دارند که ورود شکارچیان می‌تواند زندگی این جانوران را تهدید کند.

 

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بحث شکار ممنوع در سال ۸۳ در مدت زمان سه ساله اعلام شده بود که دوباره تمدید نشد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه آیین نامه اجرایی شکار و صید بعد از پنج دهه تصویب شد، افزود:  تکمیل آیین‌نامه اجرایی به بهبود جمعیت حیات وحش کمک می‌کند که اگر قرار باشد محیط زیست پروانه صید و شکار دهد، پروانه‌ای صادر نخواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه وضعیت حیات وحش خوب است، تصریح کرد: ولی باید این دغدغه را تقویت کنیم تا در همین سطح نمانیم و به بهبود وضعیت حیات‌وحش کمک کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه حیات‌وحش در خطر هستند، خاطرنشان کرد: تمام تدابیر لازم را باید بیندیشم به تقویت جمعیت حیات‌وحش کمک کنیم.

اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در اطلاعیه‌ای از ممنوعیت تیراندازی و شکار در سطح تمامی عرصه‌های جنگلی شمال کشور واقع در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان خبر داد و اعلام کرد: از تاریخ سوم اردیبهشت ماه امسال به مدت پنج سال به عنوان مناطق شکار ممنوع تعیین و معرفی می‌شود.

در این اطلاعیه آمده است؛ با توجه به اهمیت و ارزش‌های اکولوژیک جنگل‌های هیرکانی شمال و کارکردها و خدمات زیست‌محیطی جنگل در سلامت محیط زیست و بهبود کیفیت زندگی به عنوان مامنی برای حفظ و حراست از گونه‌های متنوع حیات وحش و همسو با سیاست‌های کلان دولت جمهوری اسلامی ایران و در راستای اجرای برنامه‌های تنفس جنگل‌های هیرکانی شمال، به استناد  بند"و" ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هرگونه تیراندازی و شکار در سطح تمامی عرصه‌های جنگلی شمال کشور واقع در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان ممنوع بوده و از تاریخ سوم اردیبهشت ماه امسال به مدت پنج سال به عنوان مناطق شکار ممنوع تعیین و معرفی می‌شود.

 

در این اطلاعیه تاکید شد؛ با توجه به تمدید ممنوعیت شکار در عرصه‌های جنگلی شمال، مبادرت به هرگونه شکار و صید در مناطق و عرصه‌های جنگلی استان مازندران، جرم محسوب شده و با متخلفان مطابق قانون برخورد می‌شود.

*برخورد جدی و بدون تعارف با متخلفان؛ برنامه دستگاه قضا 

سید‌یونس حسینی عالمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران در این‌باره اظهار کرد: برنامه دستگاه قضایی استان در ارتباط با شکار غیرمجاز و بی‌رویه، برخورد جدی و بدون تعارف با متخلفان است.

وی افزود: حبس و جزای نقدی در انتظار شکارچیان غیرمجاز خواهد بود.

دادستان مرکز استان مازندران بیان کرد: رسانه‌ها باید برای مقابله با صید بی‌رویه پرندگان فرهنگ‌سازی کنند.

*مردم و همیاران؛ جبران‌کننده کمبود محیط‌بانان مازندران

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه بحث ممنوعیت شکل در جنگل‌های استان می‌تواند به ما در حفاظت کمک کند، اظهار کرد:  با توجه به اینکه برخی از شکارچیان پرانه شکار دریافت می‌کردند در برخی از موارد به دور از چشم محیط‌بانان تخلفاتی داشتند که این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مسلم آهنگری افزود: ۳۰۰ محیط‌بان به‌طور شبانه روزی در طبیعت استان فعال هستند و در کنار آنان همیاران محیط زیست نیز به عنوان بازوان محیط‌بانان را همراهی می‌کنند.

وی بیان کرد: باتوجه به فرهنگ‌سازی انجام شده مردم هوشیار شدند و احساس مسؤولیت می‌کنند  و دارند به ما کمک می‌کنند که این همراهی کمبود نیروها را داریم جبران می‌کنیم و اشرافیت بیشتری به محیط زیست داریم. 

به گزارش فارس،  با تمدید یک دوره پنج ساله دیگر برای ممنوعیت شکار در جنگل‌های هیرکانی  مازندران، هر گونه شکار در این جنگل‌ها ممنوع است و با متخلفان نیز به شدت برخورد می‌شود که امیدواریم شاهد بهبود وضعیت حیات وحش در این دیار همیشه سبز باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار