رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: هنوز مبارزه سنگینی را با ویروس کرونا در پیش‌رو داریم و نمی‌توانیم بگوییم که موفق شده‌ایم.
کد خبر: ۸۵۹۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷ 07 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و حمید عمادی متخصص بیماری‌های عفونی امشب ۱۷ خرداد ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداختند.

گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیماری کرونا در ۲۱۳ کشور گزارش شده است، گفت: هیچ کس تصور نمی‌کرد در بازده زمانی کوتاه بیش از ۶ میلیون نفر مبتلا به ویروس کرونا شوند؛ لذا هنوز نمی‌توان پیش بینی آینده را داشت.

او با اشاره به اینکه وقتی همه گیری کرونا در کشور شروع شد بلافاصله کار را آغاز کردیم، ادامه داد: ابتدا برخورد جدی و جانانه‌ای با بیماری داشته باشیم در مرحله بعدی کار ما حمله به ویروس بود تا از پس آن بربیاییم.

گویا با اشاره به اینکه ۳۵ هزار افسر و نیروی بهداشتی این حمله را ساماندهی و اجرا کردند، افزود: در فاز حمله منتظر نشدیم تا مردم به بیمارستان‌ها بیایند بلکه بیماران را در مرحله اول شناسایی کردیم. به طوری که در برخی موارد درمان‌های ویژه‌ای را داشتیم و در مرحله اول ۷۰ میلیون نفر را نیز غربالگری کردیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مردم باید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند، گفت: فاصله گذاری اجتماعی در یک مقطعی بسیار کمک کننده بود و بعد از مدتی که بازگشایی‌ها شروع شد سعی کردیم کاری کنیم که به عقب باز نگردیم، لذا باید اذعان داشت که این بازگشایی‌ها در همه جای دنیا به این صورت است، بازگشایی به این معنا نیست که شاهد افزایش موارد بیماری باشیم.

او با اشاره به اینکه در کشور کره وقتی مشاهده شد که اولین علائم بازگشایی مدارس سبب افزایش تعداد موارد مبتلا شده دوباره به عقب برگشتند، اظهار داشت: اگر لازم باشد در تصمیم‌گیری‌ برای بازگشایی‌ها تجدیدنظر می‌شود.

او افزود: برخی تصور می‌کنند کار تمام شده این در حالی است که هنوز مبارزه سنگین با ویروس را در پیش داریم و هنوز نمی‌توانیم بگوییم که قطعاً موفق شده ایم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه باید افراد آسیب پذیر را مراقبت کنیم، گفت: در پرونده خانوار تمام اطلاعات فرد موجود است و می‌دانیم که فرد بالای ۶۰ سال چه بیماری‌هایی دارد؛ لذا با آن‌ها تماس می‌گیریم و از طریق خانواده‌هایشان و آگاهی دادن جویای احوالشان خواهیم بود.

او عنوان کرد: میزان ابتلا به کرونا در استان‌های مختلف متفاوت است، استان‌هایی داریم که موارد آلودگی نسبت به برخی دیگر از استان‌ها بیشتر است، لذا هنوز مراحل بیماری تمام نشده و باید مطالعه سنگینی صورت بگیرد و نتیجه را اعلام کنیم.

۸۰ درصد مردم موافق اعمال محدودیت‌ها هستند

سید عباس متولیان اپیدمیولوژیست در ادامه برنامه با اشاره به پیمایش ملی کووید ۱۹، گفت: این پیمایش در دانشگاه علوم پزشکی در شش نوبت انجام شده است؛ لذا برسی‌ها را به صورت هفتگی انجام دادیم، نوبت اول ۱۹ تا ۲۱ فروردین بود، به همین ترتیب به مرحله ششم رسیدیم که از ۱۱ تا ۱۳ خرداد ماه بود که روند تغییرات موارد جدید بیماری در مقابله با روند تغییرات رفتار‌های پیشگیرانه مردم را بررسی کردیم مشخص شد تعداد مبتلایان رو به افزایش است.

او تصریح کرد: متاسفانه در ۱۵ خردادماه تعداد مبتلایان به بیش از ۳۵۰۰ نفر رسید، مردم به سرعت رفتار‌های پیشگیرانه را کنار گذاشتند و عده‌ای تصور می‌کردند که با گرم شدن هوا نگرانی‌ها برطرف می‌شود در حالی که اینگونه نیست، طی نظر سنجی به عمل آمده ۸۰ درصد مردم اعلام کردند که موافق اعمال محدودیت‌ها و ادامه دار شدن آن‌ها هستند.

متولیان ادامه داد: متاسفانه شاهد افزایش حضور مردم در مهمانی ها و مراسم عروسی هستیم و این موضوع خطرناک است.

مردم به این زودی منتظر جشن شکست کرونا نباشند

عمادی متخصص بیماری‌های عفونی در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه مردم منتظر جشن شکست کرونا به زودی نباشند، بیان کرد: کرونا با گرما از بین نمی‌رود، گرما و رطوبت محیط مناسبی را برای کرونا ایجاد می‌کنند.

او با اشاره به اینکه قدرت ویروس کاهش نیافته است بلکه همچنان از فردی به فرد دیگر در حال انتقال است، گفت: این ویروس سبب ایجاد درگیری عروق می‌شود به طوری که مدخل ورودی آن به بدن ریه و مجاری تنفسی است.

عمادی با اشاره به اینکه اطلاعات ما از ویروس روز به روز در حال افزایش است، افزود: متاسفانه عده‌ای در مواجهه با ویروس عملکرد غیرطبیعی دارند و به صورت وسواس گونه عمل می‌کنند، به طوری که رفتارهایشان از ترس بیماری مختل شده است که این ترس بیش از حد درست نیست. از طرف دیگر عده‌ای هم به صورت بی خیال عمل می‌کنند.

استفاده از ماسک در جلسه امتحانات نهایی اجباری است

ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه استفاده از ماسک در جلسه امتحانات نهایی اجباری است، گفت: در همه حوزه‌های امتحانات نهایی به منظور در اختیار قرار دادن ماسک برای دانش آموزانی که به هر دلیلی ماسک همراه ندارند تعدادی ماسک تهیه شده است.

او با اشاره به اینکه دانش آموزان بهتر است ماسک همراه داشته باشند تا ما بتوانیم برای کسانی که به هر دلیلی ماسک ندارند خدمات ارائه کنیم، افزود: امسال با هدف حفظ بهداشت، سلامت و آرامش دانش‌آموزان علاوه بر برنامه‌های معمولی که داریم یکسری نکات را در ستاد‌های امتحانات سراسر کشور و شورا‌های آموزش و پرورش مطرح کرده‌ایم تا از قبل برای برخی از موارد تمهیدات لازم اندیشیده شود.

ساکی ادامه داد: پروتکل‌های بهداشتی به تمامی حوزه‌های اجرا ابلاغ شده است و تیم‌های نظارتی برای نظارت بر شیوه ه رعایت پروتکل‌ها از قبل پیش‌بینی شده است که یکی از این موارد انتخاب مراقبان بهداشت در مبادی ورودی حوزه‌های امتحانی با استفاده از تب سنج و سایر تکنیک‌ها است تا از سلامت دانش آموزان اطمینان حاصل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار