ذوالفقارنسب گفت: فعالیت‌های فرهنگی ایران و هلند چه ارتباطی به فوتبال دارد که در بحث تخصصی مانند انتخاب سرمربی تیم ملی، پیشنهاد آن مدنظر قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۸۵۹۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳ 07 June 2020

به  گزارش تابناک سمنان: بیژن ذوالفقارنسب، مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران درباره حواشی مربوط به قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران بیان کرد: از نظر من در عقد این قرارداد اتفاق‌های ناگواری رخ داده که شان فوتبال ایران را زیر سوال برده است. بی شک پشت پرده‌هایی در پرداخت مبلغ حدود ۸ میلیون یورو به ویلموتس وجود دارد که باید نهاد‌های بازرسی با ورود به آن، با مسببان این موضوع به شکل جدی برخورد کنند.

او درباره اینکه مبلغ قرارداد مارک ویلموتس با وجود نتایج ضعیفش در تیم ملی ایران نسبت به کارلوس کی روش که ۲ بار با این تیم به جام جهانی صعود کرد، سنگین‌تر است، توضیح داد: وقتی مسئولان فدراسیون ما چشم بسته و بدون بهره گیری از نظرات کارشناسان، با ویلموتس مذاکره کردند، معلوم است هرچه او گفت قبول می کنند. در این شرایط مشخص است اتفاق‌های نامطلوبی هم رخ می‌دهد. افراد آگاه به حقوق ورزش و بین المللی از نظر من نقشی در انعقاد این قرارداد نداشتند. ویلموتس هم از وکلای خوبی استفاده و این مبلغ را به فدراسیون تحمیل کرد.

ذوالفقارنسب افزود: البته من اطلاع دارم اکنون فدراسیون فوتبال برای پیگیری پرونده شکایت ویلموتس مسیر خوبی را طی می‌کند و اگر دفاعیات خوبی ارائه شود، دیگری نیازی به پرداخت غرامت ۶ میلیون یورویی به ویلموتس نیست.

رئیس کانون مربیان فوتبال ایران درباره ادعای مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون مبنی بر اینکه مارک ویلموتس از سوی «انجمن فرهنگی ایران و هلند» به وزارت ورزش و سپس فدراسیون فوتبال معرفی شد، گفت: من مانده ام فعالیت‌های این انجمن چه ارتباطی به فوتبال دارد که در مبحث فوق العاده مهم و تخصصی مانند انتخاب سرمربی تیم ملی، از سوی این نهاد پیشنهاد و در نهایت یکی از گزینه‌های معرفی شده از سوی این انجمن، سرمربی تیم ملی می‌شود. بهتر است وزیر ورزش و مهدی تاج درباره نقش این انجمن در عقد قرارداد توضیح بیشتری دهند چراکه در فضای غیر شفاف حرف و حدیث‌های زیادی مطرح می‌شود.

او ادامه داد: از روز اول گفتم باید یک کارگروه تخصصی آگاه به مبانی حقوق ورزشی و بین المللی برای عقد قرارداد جلو آمده تا قراردادویلموتس شفاف و مشخص منعقد شود، اما این اتفاق رخ نداد تا هر کسی که برای رفع مسئولیت خود، تیری در تاریکی پرتاب کرده و اظهارنظر کند. بی شک در فدراسیون فوتبال هم افرادی مسلط به حقوق بین الملل فعالیت می‌کنند. من و امثال علی کریمی که از این حوزه شناخت نداریم. کار ما فنی است، اما وقتی درباره مسائل فنی مربوط به ویلموتس با ما و حتی کمیته فنی فدراسیون صحبت خاصی نشده است، دست کم در زمینه عقد قرارداد باید نظر کارشناسان حوزه حقوقی را دریافت می‌کردند. اکنون هم فدراسیون فوتبال موظف به اطلاع رسانی است تا مردم از این سردرگمی دربیایند.

ذوالفقارنسب تصریح کرد: ویلموتس، رزومه ورزشی ضعیفی ندارد. در زمان بازیگری اش یکی از بهترین مهاجمان اروپا و در تیم ملی کشورش هم کاپیتان بود. البته در زمان سرمربیگری اش کارنامه خوبی ندارد. به نظر من ما فریب دوران بازی ویلموتس و نشستن او روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی بلژیک را خوردیم، اما به کارنامه اش در تیم‌های بلژیک و ساحل عاج نگاه نکردیم. نباید با توصیه‌های یک انجمن فرهنگی او را برای سرمربیگری تیم ملی فوتبال مان انتخاب می‌کردیم و به این نهاد‌ها اجازه دخالت می‌دادیم.

ذوالفقارنسب درباره اینکه با توجه به نتایج ضعیف تیم ملی در زمان ویلموتس دود پرداخت غرامت به این مربی به چشم مردم ایران می‌رود، گفت: ویلموتس بدون هیچگونه کارایی مثبتی تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد تومان از فدراسیون پول گرفته و اکنون هم دنبال گرفتن غرامت ۶ میلیون یورویی است. این جا نقش نهاد‌های نظارتی و لزوم دخالت آن‌ها پررنگ‌تر می‌شود.

او درباره نمره‌ای که به فدراسیون فوتبال در این قرارداد می‌دهد، گفت: نیازی به نمره دادن نیست چراکه حواشی قرارداد ویلموتس و عملکرد او گویای ضعف‌ها است. فقط می‌توانم برای مسئولان فدراسیون تاسف بخورم. آن‌ها افراد خوش نامی هستند، اما باید قبول کنند اشتباهات فاحشی را در این قرارداد انجام دادند. الان هم می‌توانیم با ارائه دفاعیاتی خوب، از اشتباهاتی که خود این مربی انجام داده هم استفاده کنیم.

او افزود: ویلموتس قبل از بازی با عراق قراردادش را فسخ کرده و پس از دریافت پول، در دیدار با این تیم روی نیمکت نشست. پس از بازی با عراق هم بار دیگر کار خود را رها کرد. این موارد نشان می‌دهد او هم به تعهداتش نسبت به فدراسیون عمل نکرده است. مسئولان فدراسیون می‌توانند یک دفاعیه خوب در فیفا ارائه کنند و میلیون‌ها دلار غرامت به او ندهند.

ذوالفقارنسب درباره اصلاحات اساسنامه فدراسیون فوتبال و حذف وزیر ورزش از ترکیب اعضای مجمع گفت: این اراده خود وزیر ورزش بود و براساس مفاد اساسنامه فیفا، او از ابتدا هم نباید در مجمع می‌آمد. شخصیت سیاسی نمی‌تواند در مجمع فدراسیون فوتبال صاحب رای باشد.

او در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین ایراد اساسنامه فدراسیون فوتبال در ۱۴ سال گذشته چه بوده است گفت: شفافیت اساسنامه و انتخاب اعضای کمیته‌های فدراسیون فوتبال مشکل داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار