جرایم سایبری از جمله جرم‌های مُدرنی است که راهکار‌های سنتی مقابله با آن، دست مأموران قانون را بیش از پیش می‌بندد.
کد خبر: ۸۵۹۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵ 07 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: هر چه علم پیشرفت کرده، راهکارهای دور زدن و سوء استفاده از تکنولوژی و فناوری هم به روزتر شده است. هر قابلیت و فناوری جدیدی که به دنیای ما آدم‌ها پاگذاشت، بُعد منفی آن بیشتر از مثبتش بود و چون مثل همیشه آن فناوری تازه به دنیا آمده، تحت سلطه کشورهایی چون اسرائیل، آمریکا، انگلیس و ... بود، کنترل و حفظ حریم امنیت آن برای کشورمان تا حد زیادی سخت و ناممکن است. در واقع ایجاد بستر سرگرمی در فضای مجازی نوعی نفوذ و راهکار ایجاد سلطه بر هویت دیگر کشورهاست؛ بستری که غالبا تحت صفحات فیک مدیریت می‌شود و صاحبان آن افراد ذی‌نفوذ شبکه‌های قدرت جهانی فناوری هستند؛ بلاگرهایی که در عطش به دست آوردن پول بی‌حد و حصر به مفت‌بری عادت کرده‌اند و دنباله صفحاتشان سایت‌های نامشروعی است که فقط روی یک جغرافیای خاص معطوف شده و یک هدف را روی سیبل خود نشانه گرفته‌اند.

همین چند وقت اخیر بود که با داغ شدن فضای گفت‌وگوی زنده به اصطلاح «لایو» اینستاگرامی، بسیاری از سودجویان که به قصد سرگرمی، افسار دنیای مجازی ما را دست گرفتند و زودتر از آنچه خودشان مطلع شوند، دستشان برای مخاطبان رو شد. در واقع تمام این سناریوها را فردی به نام سعدالله شقاقی ملقب به «دکتر» می‌نویسد. شقاقی مدیریت بسیاری از لایوهای مجازی را برعهده دارد و در هتلی به نام «دیوان» در شهر استانبول ترکیه که محل اقامت بسیاری از شاخ‌های اینستاگرامی است، اقامت دارد. 

کاغذبازی‌های اداری دست پلیس ایران را برای برخورد با هتاکان فضای مجازی بسته است؛ پروژه تبلیغاتی اینستاگرام توسط چه کسانی اداره می‌شود؟

پس از ابتذال بیش از حد گفت‌وگوی زنده اینستاگرام امیرحسین مقصودلو (تتلو) با مخاطبانش و بسته شدن صفحه اینستاگرامی او، آژیر خطر اینستاگرام برای بسته شدن صفحاتی مانند تتلو به صدا درآمد؛ آژیری که صدای جیغ افرادی مانند یاسی، ساشا سبحانی، امیر فردین، احلام و ... را هم به گوش مثلا مدیران این شبکه اجتماعی رساند، اما صفحاتشان مسدود نشد.

کاغذبازی‌های اداری دست پلیس ایران را برای برخورد با هتاکان فضای مجازی بسته است؛ پروژه تبلیغاتی اینستاگرام توسط چه کسانی اداره می‌شود؟

 

پس از جنجال لایوهای اینستاگرامی، صدف مسائلی (صدف بیوتی‌بی) با انتشار مطلبی به ساحت مقدس حضرات معصوم (ع) حضرت فاطمه زهرا (س) و امام علی (ع) بی‌احترامی کرد. در واقع هم صدف بیوتی‌بی و هم دیگر خَزبلاگرهای اینستاگرامی که دنیای مجازی را برای مشتی دلار به منجلاب کشاندند، همه مهره‌های سیاه و سفید بازی هستند که سیر یک پروژه تبلیغاتی را طی می‌کنند؛ پروژه‌ای که وابسته به سایت شرط‌بندی «بنت بال ۹۰» است. 

کاغذبازی‌های اداری دست پلیس ایران را برای برخورد با هتاکان فضای مجازی بسته است؛ پروژه تبلیغاتی اینستاگرام توسط چه کسانی اداره می‌شود؟

فرشید شقاقی و صدف طاهریان

مشرق نیوز شهریور سال گذشته درباره پشت پرده حمایت آن‌ها توسط مافیای شرط‌بندی نوشت: «اولین بار فردی به نام محمد جرجندی، کارشناس امنیت اطلاعات و مدیر کانال تلگرامی وب‌نیوز، مقیم آمریکا که یکی دو سالی است روی موضوع مافیای شرط‌بندی کار می‌کند، نام فردی به نام «سعدالله امیرشقاقی» و پسرش «فرشید امیرشقاقی» (معروف به مونتیگو در اینستاگرام) را به عنوان دو تن از سرشاخه‌های مافیای شرط‌بندی اینترنتی مطرح کرد؛ پدر و پسری که بسیاری از سایت‌های دیگر را هم در این زمینه طراحی کرده‌اند و مدیریت بسیاری از سایت‌های دیگر شرط‌بندی را هم در اختیار دارند و نقش مهمی در حمایت مالی و مطرح کردن «شاخ»‌های اینستاگرام ایفاء می‌کنند.

همانطور که در ابتدا گفتیم، محدوده فعالیت‌های لایوهای اینستاگرامی و سایت‌های شرط‌بندی معطوف روی یک جغرافیا و فرهنگ خاص است؛ فرهنگی شرقی که در پی نخ‌نما کردن آن از طریق شبکه‌های اجتماعی به جان ذهن نوجوانان و جوانان و خانواده‌های متزلزل افتادند و متأسفانه هرچند که این افراد ایرانی و هم‌زبان و هم‌نژاد ما هستند، چون خارج از کشور هستند و چون به گفته کارشناسان تدابیری دیگر باید برایشان در نظر گرفته شود، کاغذبازی‌های اداری دست مأموران اجرایی کشورمان را بسته است و با محدوده‎های عجیب و غریبی مواجه هستیم.

کاغذبازی‌های اداری دست پلیس ایران را برای برخورد با هتاکان فضای مجازی بسته است؛ پروژه تبلیغاتی اینستاگرام توسط چه کسانی اداره می‌شود؟

سرهنگ تورج کاظمی کارشناس مقابله با جرایم سایبری درباره نظارت و احکام اجرایی در مقابل جرائم پیش آمده در فضای مجازی به ویژه لایو‌های اینستاگرام بیان کرد: بیشتر گردانندگان صفحات مبتذل و سایت‌های تحت وب شرط‌بندی، قماربازی و ... در خارج از کشور حضور دارند و برای اجرای قانون و برخورد اطلاعاتی با آن‌ها همواره با مشکلات قانونی و بروکراسی اداری مواجه هستیم، چراکه از سمت ما دسترسی به این افراد دشوار است و در مقابل، چنین افرادی (شاخ‌های اینستاگرامی و موسسان سایت‌های شرط بندی) از این خلاء اداری یا سیستماتیک سوء استفاده می‌کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه وجود شاکی خصوصی برای پرونده‌های کلاهبرداری‌های اینترنتی یکی از ملزومات است، گفت: وجود شاکی خصوصی شرط است، اما افسران و کارشناسان ما هم بیکار ننشسته‌اند و اقدامات مورد نیاز برای پیگیری و نظارت بر صفحات را در دست دارند، اما متأسفانه وقتی بعد از مرحله اجرا، به امور تشریفاتی و اداری می‌رسیم، کار متوقف می‌شود و پرونده از دستمان خارج می‌شود.

این کارشناس مقابله با جرائم سایبری با اشاره به اینکه شناسایی ما روی افراد خاطی بسیار دقیق است و با ریز جزئیات آن‌ها را شناسایی می‌کنیم، افزود: گاهی اوقات مجرم در یکی از شهر‌های کشور است و ما خیلی راحت می‌توانیم با شناسایی مکان و هماهنگی نیروی انتظامی فرد را دستگیر کنیم، اما در این فقره از جرایم و پرونده‌ها، روایت فرق می‌کند و تشریفات اداری تا حد زیادی از دست ما خارج است و کار به پلیس بین‌الملل واگذار می‌شود و آن‌ها باید پیگیری کنند.

وی اظهار کرد: بسیاری از اتفاقاتی که این روز‌ها در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام رخ می‌دهد، می‌تواند پیگرد قانونی داشته باشد، اما در قبالش هم برخی از جرایم قابل پیگیری و تعقیب کیفری نیست و برخی از قوانین و سیاست‌ها وارد جریان می‌شود و ممکن است در این بین نیز سوء استفاده‌هایی هم رقم بخورد.

سرهنگ کاظمی در پایان با بیان اینکه ممکن است در طی یکسال دَه‌ها جرم سایبری در داخل کشور رخ بدهد که همه آن‌ها با دقت افسر‌های مربوطه رسیدگی و برای دادخواهی به مراجع قضائی ارجاع داده می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار