کد خبر: ۸۶۰۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱ 09 June 2020
 
تابناک گیلان/ تدوین بزرگترین بسته تحریمی از سوی جمهوری خواهان علیه ایران، اعلان جنگ فرمانده جنجالی اماراتی علیه قطر، طرح عرب‌های حوزه خلیج فارس برای افزایش نفوذ در عراق و برخورد یک موشک در نزدیکی فرودگاه بغداد، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه بوده اند. در این میان، باید به تحریم‌های جدید آمریکا علیه بیش از ۱۲۰ کشتی ایرانی نیز اشاره کرد.
 
 

تدوین بزرگترین بسته تحریمی از سوی جمهوری خواهان علیه ایران، اعلان جنگ فرمانده جنجالی اماراتی علیه قطر، طرح عرب‌های حوزه خلیج فارس برای افزایش نفوذ در عراق و برخورد یک موشک در نزدیکی فرودگاه بغداد، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه بوده اند. در این میان، باید به تحریم‌های جدید آمریکا علیه بیش از ۱۲۰ کشتی ایرانی نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ روز دوشنبه دفتر کل دارایی‌های خارجی (اوفک) از نهاد‌های زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۲۵ کشتی باری و نفتکش ایرانی را که از قبل در فهرست کشتی‌های تحت تحریم این نهاد قرار داشتند، ذیل عنوان دیگری تحریم کرد.

در به‌روزسانی جدید تحریم‌های مرتبط با ایران در پایگاه اطلاع‌رسانی اوفک، نام ۱۲۵ کشتی ایرانی ـ که قبلاً مشمول تحریم‌های کلی وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران بودند ـ به فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی تحریم‌شده ذیل عنوان «تحریم‌های مرتبط با سلاح‌های کشتار جمعی» نیز اضافه شده اند.

به عبارت دیگر، وزارت خزانه‌داری آمریکا که پیش از این کشتی‌های مذکور را صرفاً ذیل یک عنوان کلی تحریم کرده بود، اکنون با اهداف حقوقی خاص، برچسب «تحریم‌های مرتبط با سلاح‌های کشتار جمعی» را نیز به فهرست تحریم‌های خود علیه این کشتی‌ها افزوده است.

تحریم های جدید آمریکا علیه بیش از ۱۲۰ کشتی ایرانی/تدوین بزرگترین بسته تحریمی از سوی جمهوریخواهان علیه ایران/ اعلان جنگ فرمانده جنجالی اماراتی علیه قطر/ طرح عرب‌های حوزه خلیج فارس برای افزایش نفوذ در عراق

دولت آمریکا از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ تاکنون، تحریم‌های گوناگونی را علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران وضع کرده و حتی اتباع و شرکت‌های خارجی را به بهانه ارتباط با ایران هدف تحریم‌های خود قرار داده است.

کارشناسان آمریکایی و نهاد‌های بین‌المللی اذعان کرده‌اند که اثر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران تخلیه شده و آمریکا ابزار تحریمی بیشتری برای اعمال فشار بر اقتصاد ایران ندارد.

ایران چندی پیش به درخواست دولت ونزوئلا با زیر پا گذشتن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه هر دو کشور، چندین نفتکش حامل سوخت را به ونزوئلا اعزام کرد؛ کارشناسان این اقدام را موفقیتی بزرگ برای ایران دانستند.

تدوین بزرگترین بسته تحریمی از سوی جمهوری خواهان علیه ایران

یک رسانه آمریکایی روز دوشنبه مدعی شد، به نسخه‌ای از بسته تحریمی قانونگذاران جمهوری خواه ایالات متحده علیه ایران ـ که قرار است روز‌های آتی رونمایی شود ـ دست یافته است.

به نوشته وبگاه «واشنگتن فری بیکن» «کمیته مطالعاتی جمهوری خواهان آمریکا» (RSC) به عنوان بزرگ‌ترین گروه قانونگذاران حزب جمهوری خواه در کنگره روز چهارشنبه این بسته تحریمی گسترده علیه ایران، روسیه و چین را ارائه می‌کند.

به گفته «مایک جانسون»، رئیس کمیته مطالعاتی جمهوریخواهان بخش ایران این بسته شامل سخت‌ترین مجازات‌هایی است که کنگره در مورد ایران پیشنهاد کرده و این امر تا حد زیادی فشار حداکثری دولت ترامپ را گسترش خواهد داد.

به نوشته این وبگاه، کمیته مطالعاتی جمهوریخواهان از کنگره آمریکا می‌خواهد، یکجانبه بخشی از معافیت از تحریم‌هایی که باعث توجیه برنامه هسته‌ای ایران شده و جای پای این کشور را در عراق محکم کرده را لغو کند.

بر اساس این بسته تحریمی جدید دولت آمریکا از رفع تحریم‌های ایران بدون رضایت مجلس نمایندگان و سنا منع می‌شود. در زمینه رفع تحریم‌های تسلیحاتی نیز این طرح تحریم‌های تازه‌ای را بر صنایع تسلیحاتی کشورهایی، چون روسیه و چین در صورت فروش سلاح به ایران و همچنین بانک‌هایی که به ایران در این زمینه تسهیلات می‌دهند در نظر خواهد گرفت.

این در حالی است که یک مقام ارشد آمریکا نیز در روز‌های گذشته گفت، دولت این کشور در حال رایزنی برای تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت با هدف تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است.

«برایان هوک»، نماینده دولت آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه گذشته گفت که دولت این کشور در حال انجام رایزنی‌هایی با متحدان منطقه‌ای خود جهت تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت با هدف تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است. پایگاه «نشنال» با گزارش این خبر نوشت، برایان هوک همچنین خواستار حمایت جهانی از تلاش‌های آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها شده است. چین و روسیه که از حق وتوی قطعنامه‌ها در شورای امنیت برخوردارند تا کنون به صراحت مخالفت خودشان را با تلاش‌های آمریکا در این خصوص اعلام کرده‌اند.

اعلان جنگ فرمانده جنجالی اماراتی علیه قطر

«ضاحی خلفان» معاون رئیس پلیس دبی کشور‌های عربی را به جنگ ضد دولت قطر برای سرنگونی آن و تحویل دادنش به کسی که از نظر وی شایستگی آن را دارد و نیز صلح و آشتی با رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به مشکلات منطقه دعوت کرد.

خلفان در صفحه توئیتری خود هم‌زمان با وارد شدن محاصره قطر به سال چهارم و اصرار کشور‌های محاصره کننده بر شروط خود برای رفع آن، تعدادی توئیت جنجالی منتشر کرد.

تحریم های جدید آمریکا علیه بیش از ۱۲۰ کشتی ایرانی/تدوین بزرگترین بسته تحریمی از سوی جمهوریخواهان علیه ایران/ اعلان جنگ فرمانده جنجالی اماراتی علیه قطر/ طرح عرب‌های حوزه خلیج فارس برای افزایش نفوذ در عراق

معاون رئیس پلیس دبی با یک اشاره تلویحی به پرونده لیبی و شکست‌های «خلیفه حفتر» ـ که اخیراً به قاهره سفر کرده بود ـ اظهار داشت که قطر در پی ضربه زدن به مصر است.

توییت‌های خلفان به ویژه بخش‌های تحریک‌آمیز آن با محکومیت گسترده روبرو و نیز سبب حیرت مدیریت سایت توئیتر شده است.

عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر ماه ژوئن سال ۲۰۱۷، اتهاماتی علیه قطر مطرح و تمام روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند.

دوحه اتهامات مطرح از سوی این چهار کشور عربی را رد کرد، اما این کشور، دوحه را تحت محاصره دیپلماتیک و اقتصادی قرار دادند.

اکنون محاصره قطر وارد چهارمین سال خود شده؛ اما ریاض در این جبهه از سیاست خارجی خود نیز دستاوردی نداشته است.

طرح عرب‌های حوزه خلیج فارس برای افزایش نفوذ در عراق

«حنین قدو» عضو ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق گفت، عربستان درصدد تقویت روابط با عراق به خصوص در زمینه‌های اقتصادی و تجاری است.

قدو در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفت: «عربستان تلاش می‌کند از کانال کمک به عراق برای عبور از شرایط اقتصادی فعلی آن، روابطش با عراق را تقویت کند، به گونه‌ای که مبادلات تجاری و طرح‌های سرمایه گذاری میان دو کشور افزایش یابد».

قدو افزود: «گروه‌های سیاسی و پارلمان عراق الکاظمی را در زمینه چگونگی سیاست خارجی خود با کشور‌های همسایه و منطقه و دنیا مخیر گذاشته است».

تحریم های جدید آمریکا علیه بیش از ۱۲۰ کشتی ایرانی/تدوین بزرگترین بسته تحریمی از سوی جمهوریخواهان علیه ایران/ اعلان جنگ فرمانده جنجالی اماراتی علیه قطر/ طرح عرب‌های حوزه خلیج فارس برای افزایش نفوذ در عراق

او افزود: «درباره روابط با کویت قرار است دولت عراق تسویه بدهکاری خود را با کویت تا زمان عبور از بحران مالی به تعویق اندازد، زیرا عربستان یک کشور همسایه عراق است و سیاست الکاظمی حسن نیت عراق را در روابط با عربستان و دیگر کشورها نشان خواهد داد».

این در حالی است که «ایاد علاوی» رئیس ائتلاف الوطنیه در پارلمان عراق ضمن انتقاد شدید از اقدام نخست‌وزیر این کشور در اعزام وزیر دارایی به کشورهای عربستان و کویت با انگیزه دریافت کمک‌های مالی، آن را گدایی توصیف کرد.

«علی عبدالامیر علاوی» وزیر دارایی عراق اوایل خرداد ماه به عنوان فرستاده نخست‌وزیر این کشور به عربستان سعودی سفر کرده بود، او پیش از دیدار با مقامات سعودی درباره رویکرد این کشور برای توسعه روابط با عربستان سعودی و حمایت از اقتصاد عراق گفته بود: هدف از سفر به عربستان سعودی، توجه به سه محور برای توسعه رابطه عراق با طرف سعودی است. اول: حمایت مالی فوری از بودجه، دوم: تشویق و تحریک شرکت‌ها و موسسات دولتی عربستان به ویژه در بخش انرژی و کشاورزی برای ورود به بازارهای عراق از طریق سرمایه‌گذاری، سوم: فعال‌سازی بعد تجاری.

وی سپس عازم کویت شد و در دیدار با نخست وزیر این کشور نامه مکتوب نخست وزیر عراق را تحویل وی داد. گفته می شود که متن نامه نخست وزیر عراق درباره حمایت از روابط میان بغداد و کویت و افق‌های گسترش این روابط و تبادل دیدگاه‌ها درباره مسائل منطقه‌ای و بین المللی بود.

برخورد یک موشک در نزدیکی فرودگاه بغداد

ارتش عراق اعلام کرد که در ساعات پایانی روز دوشنبه یک موشک در اطراف فرودگاه بین‌المللی بغداد اصابت کرد.

ارتش عراق هم‌چنین اعلام کرد که این موشک از منطقه‌ای در شمال به سمت جنوب فرودگاه شلیک شده و هیچ‌گونه خسارات یا تلفاتی نیز گزارش نشده است.

تحریم های جدید آمریکا علیه بیش از ۱۲۰ کشتی ایرانی/تدوین بزرگترین بسته تحریمی از سوی جمهوریخواهان علیه ایران/ اعلان جنگ فرمانده جنجالی اماراتی علیه قطر/ طرح عرب‌های حوزه خلیج فارس برای افزایش نفوذ در عراق

هیچ گروه یا سازمانی مسئولیت این حمله‌ی موشکی را بر عهده نگرفته است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار