کد خبر: ۸۶۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸ 11 June 2020

چه کسی نفوذی در صداوسیما بود؟

تابناک نوشت: پخش واپسین قسمت‌های فصل ششم سریال پایتخت پس از پخش از شبکه سوم سیما با حواشی فراوانی همراه شد که به واسطه بازسازی آشکار دو سکانس از دو فیلم فارسی با محوریت زوج وثوقی و گوگوش بود؛ موجی از انتقادات که منجر به دستور رئیس سازمان صداوسیما برای بررسی حواشی و برخورد با عوامل وقوع این اتفاق شد و در نهایت قرار بود نفوذی نیز شناسایی شود و اکنون با گذشت بیش از دو ماه، این پرسش باقی است که آیا نفوذی وجود داشت و اگر وجود داشت چه کسی بوده و چه سرنوشتی یافته است؟

فصل ششم سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم و نویسندگی محسن تنابنده با حواشی فراوانی همراه بود. سریال فاقد یک داستان منسجم بود که در قسمت‌های متعدد تداوم داشته باشد و با فرم روایی که در پیش گرفته شده بود، می‌توان صدها فصل از این سریال را ساخت، چرا که بیشتر متمرکز بر کمدی موقعیت‌های تکراری و شوخی‌هایی بود که در قسمت‌های پیشین مشابه‌شان را شاهد بودیم و به همین دلیل برای طرفداران این سریال به اندازه مورد انتظار خنده‌دار نبود.

با این حال، این فصل از سریال پرحاشیه‌ترین فصل بود؛ از بودجه سریال که رقم‌های نجومی درباره آن در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد تا آخرین حاشیه که از قضا جنجالی‌ترین‌شان بود، تا جایی که عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما طی دستوری ویژه به مرتضی میرباقری، معاونت سیمای صداوسیما، تاکید کرد: «انتظار دارد ضمن برخورد مناسب، برنامه‌ریزی لازم برای پیشگیری از تکرار چنین مواردی صورت گیرد... لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی‌توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه‌انگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن؟!»

این دستور در پی سرازیر شدن سیل نقدها صادر شد، تا جایی که حتی سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد نیز در توییتی نوشته بود: «‏پارسال در دیدار نوروزی منزل استاد سیروس الوند رفتم، به یاد ‎خشایار الوند که اولین عید بود که نبود. امسال در پایتخت، غم فقدانش را بیشتر حس کردیم. گویا او بود که به آن جان می‌داد. طنز ملیح و درک عمیق از فرهنگ و سنت ایرانی را در ‎پایتخت به یادگار نهاد. یادش گرامی» و در واقع ابعاد نقدها فراتر از گروهی رفت که برنامه‌شان تغییر مرتضی میرباقری به هر روش ممکن است؛ اما این حاشیه چه بود که این طور فضا را بر هم ریخت؟

در یک سکانس کاراکتر «رحمت» با بازی هومن حاجی عبداللهی به همراه کاراکتر «همسرش» با بازی عاطفه باقری با هیبتی مشابه هیبت حضور بهروز وثوقی و گوگوش در فیلم سینمایی «همسفر» به کارگردانی و نویسندگی مسعود اسداللهی روی موتور سنگین جاده‌های شمال را طی می‌کردند. در سکانس دیگر که بازسازی شده، مربوط به فیلم «ممل آمریکایی» و حضور زوج وثوقی و گوگوش در قایق و یک دیالوگ جنسی است که باز هم شاهد بازسازی هستیم و آن دیالوگ نیز به شکل خاصی در این سکانس گنجانده شده است!

این اتفاق منجر به جنجال‌هایی نیز در شبکه‌های اجتماعی شده و این سکانس‌ها از سوی کاربران مقایسه شده و بعضاً کنایه‌های سنگینی نیز به تلویزیون و سازندگان این سریال ساخته شده است. هرچند چنین ارجاعاتی در سینما و تلویزیون بی‌سابقه نیست، نمونه‌ چنین بازسازی واضحی در خاطره‌ها وجود ندارد. در عین حال رئیس صداوسیما در شرایطی خواستار کشف ماجرا شده که به نظر می‌رسد، تیم سازنده آگاهانه این سکانس‌ها را بازسازی کرده و ناظر پخش نیز به واسطه اینکه این فیلم‌ها را ندیده بوده، متوجه ماجرا نشده است!

با گذشت بیش از دو ماه از آن ماجرا و در شرایطی که این سریال نیز به واسطه وضعیت کرونا، به سرانجام نرسید و قسمت‌های پایانی‌اش پخش نشد، این پرسش مطرح است که نتیجه نامه رئیس صداوسیما به معاون سیمای سازمان چه بود؟ آیا اساسا بحث نفوذ مطرح بوده یا آنچه مطرح شده حدس یا تصور رئیس صداوسیما بوده است؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار