کد خبر: ۸۶۱۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ 11 June 2020
 
تابناک گیلان/ حمله موشکی به نزدیک سفارت آمریکا در بغداد، گفت‌وگوی پامپئو با گوترش درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، رد پیشنهاد مصر برای آتش‌بس در لیبی از سوی ترکیه و بیانیه هفت بندی جریان حکمت درباره مذاکرات راهبردی عراق و آمریکا، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به احضار سفیر عربستان به دلیل حمایت از عملیات تروریستی در ایران نیز اشاره کرد.
 
 

حمله موشکی به نزدیک سفارت آمریکا در بغداد، گفت‌وگوی پامپئو با گوترش درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، رد پیشنهاد مصر برای آتش‌بس در لیبی از سوی ترکیه و بیانیه هفت بندی جریان حکمت درباره مذاکرات راهبردی عراق و آمریکا، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به احضار سفیر عربستان به دلیل حمایت از عملیات تروریستی در ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، وزارت خارجه دانمارک روز چهارشنبه اعلام کرد که سفیر عربستان سعودی در کپنهاگ را به دلیل نقش سرکرده‌های گروه تروریستی الاحوازیه در تحریک به انجام عملیات تروریستی در خاک ایران و حمایت مالی ریاض از این سرکرده‌ها احضار کرده است.

در همین ارتباط، پلیس دانمارک نیز در بیانیه‌ای از وجود پرونده پیگیری قضائی سه تن از افرادی خبر داد که به تحریک به انجام حملات تروریستی در ایران و حمایت مالی از تروریسم در این کشور متهم بوده و با سرویس اطلاعات عربستان سعودی همکاری کرده‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه دانمارک آمده است: «به سفیر عربستان سعودی به وضوح ابلاغ شد که ما هرگز تحت هیچ شرایطی چنین فعالیت‌هایی را قبول نمی‌کنیم. همچنین سفیر ما در عربستان سعودی نیز فوراً این پیام را به مقامات سعودی منتقل کرده است».

احضار سفیر عربستان به دلیل حمایت از عملیات تروریستی در ایران/حمله موشکی به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد/ گفت‌وگوی پامپئو با گوترش درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران/ رد پیشنهاد مصر برای آتش‌بس در لیبی از سوی ترکیه

بر اساس این گزارش، سه فرد مذکور که از اعضای گروهک الاحوازیه و مقیم دانمارک هستند، ماه فوریه گذشته به نفع سرویس اطلاعاتی سعودی جاسوسی کرده‌اند. بر اساس گفته دستگاه امنیت و اطلاعات دانمارک، سه متهم مذکور بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ برای سعودی‌ها جاسوسی کرده‌اند.

«برک اندرسن»، رئیس نهاد دانمارکی گفت: «به هیچ وجه قابل قبول نیست که کشورهای خارجی و سرویس‌های اطلاعاتی آن‌ها، از دانمارک به عنوان کانون حمایت مالی از تروریسم استفاده کرده و اقدام به حمایت و پشتیبانی از تروریسم کنند».

حمله موشکی به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد

چهارشنبه شب یک فروند موشک «کاتیوشا» به پشت سفارت آمریکا در منطقه «الخضراء» واقع در مرکز بغداد اصابت کرد که در پی آن، آژیر خطر سفارت ایالات متحده آمریکا در منطقه الخضراء به صدا درآمد.

یک منبع امنیتی عراق گفته که این حمله موشکی تلفات جانی نداشته، اما خسارت مادی بر جای گذاشته است. 

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله موشکی را بر عهده نگرفته است.

احضار سفیر عربستان به دلیل حمایت از عملیات تروریستی در ایران/حمله موشکی به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد/ گفت‌وگوی پامپئو با گوترش درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران/ رد پیشنهاد مصر برای آتش‌بس در لیبی از سوی ترکیه

منطقه الخضراء (سبز) به وسعت ده کیلومترمربع در مرکز بغداد واقع است که در آن مراکز دولتی و سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس قرار دارند.

گفت‌وگوی پامپئو با گوترش درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران

چهارشنبه شب به وقت تهران، وزیر خارجه آمریکا از تماس تلفنی خود با دبیر کل سازمان ملل متحد و لزوم همکاری با دبیر کل سازمان ملل جهت پیگیری موضوع ایران و دو کشور دیگر در شورای امنیت خبر داد.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در توییتی در این زمینه نوشت: «تماس تلفنی بسیار خوبی با «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل داشتم. من منتظر تداوم همکاری با دبیر کل سازمان ملل درباره موضوعات با اهمیت در شورای امنیت سازمان ملل از جمله لیبی، سوریه و ایران هستم.»

احضار سفیر عربستان به دلیل حمایت از عملیات تروریستی در ایران/حمله موشکی به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد/ گفت‌وگوی پامپئو با گوترش درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران/ رد پیشنهاد مصر برای آتش‌بس در لیبی از سوی ترکیه

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توئیتر گفته که یکی از موضوعات گفت‌وگوی پامپئو با دبیر کل سازمان ملل متحد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بوده است.

دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۸ علی‌رغم پایبندی ایران به مفاد برجام، یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت.

بر اساس یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (اواخر مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران امکان خرید جنگ‌افزار از دیگر کشورها را خواهد داشت.

رد پیشنهاد مصر برای آتش‌بس در لیبی از سوی ترکیه

روزنامه حریت چاپ ترکیه گزارش کرد، آنکارا با رد این پیشنهاد اعلام کرد که این برنامه با هدف نجات خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای ارتش ملی لیبی پس از متوقف شدن حملات وی برای تصرف طرابلس است.

ترکیه حامی دولت وفاق ملی به رهبری فایز السراج است که نیروهایش در هفته‌های اخیر موفق شدند به چهارده ماه حملات نیروهای حفتر پایان دهند.

مصر به عنوان بخشی از ابتکارعملی که شامل پیشنهاد یک شورای منتخب رهبری برای لیبی می‌شود، خواستار برقراری آتش‌بس شده است. روسیه و امارات از این پیشنهاد استقبال کردند و آلمان گفته که مذاکرات مورد حمایت سازمان ملل، کلید روند صلح است.

احضار سفیر عربستان به دلیل حمایت از عملیات تروریستی در ایران/حمله موشکی به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد/ گفت‌وگوی پامپئو با گوترش درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران/ رد پیشنهاد مصر برای آتش‌بس در لیبی از سوی ترکیه

اما مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با رد این پیشنهاد آن را تلاشی برای نجات خلیفه حفتر پس از ناکامی‌هایش در صحنه نبرد دانست.

وزیر خارجه ترکیه به روزنامه حریت گفت:‌ این تلاش برای برقراری آتش‌بس در قاهره ناموفق است. اگر قرار باشد توافق آتش‌بس امضا شود، باید در پلتفورمی انجام شود که همه را گردهم آورد. درخواست آتش بس برای نجات حفتر بوده و برای ما قابل باور و صادقانه نیست.

وی افزود، ترکیه به گفتگو با تمامی طرف‌های درگیر در لیبی برای حل بحران در این کشور ادامه می‌دهد، اما چنین راه حلی مستلزم یک توافق از سوی طرف‌های درگیر است.

رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ، روسای جمهوری ترکیه و آمریکا روز دوشنبه درباره لیبی گفتگوی تلفنی داشتند. اردوغان گفته بود دو طرف روی برخی از موارد درباره مساله لیبی توافق کردند.

چاووش اوغلو گفت، اردوغان و ترامپ وزرای خارجه و دفاع و روسای اطلاعات و مشاوران امنیتی خود را برای گفتگو درباره گام‌های احتمالی درباره لیبی مامور کرده‌اند.

بیانیه هفت بندی جریان حکمت درباره مذاکرات راهبردی عراق و آمریکا

دفتر سیاسی جریان حکمت ملی عراق بیانیه‌ای هفت بندی درباره گفت‌وگوهای راهبردی بغداد و واشنگتن صادر کرد.

 در متن این بیانیه آمده است: پیرو اصول ثابت ملی که جریان حکمت ملی همواره آن را در پیش گرفته و از زمان شکل‌گیری از آن دفاع کرده است و در حالی که عراق شاهد شرایط بسیار فوق‌العاده‌ای در آستانه شروع گفت‌وگوهای مقدماتی میان طرف عراقی و آمریکایی است، مسئولیت ملی، پایبندی به رهنمودهای مرجعیت عالی دینی را ایجاب می‌کند چرا که این امر در متن فعالیت‌های دولت منتخب قرار دارد و ما بر لزوم تثبیت محورهای آتی و وجود آن در طول نقشه راه گفت‌وگوهای مذکور تاکید می‌کنیم؛

۱-تاکید بر حاکمیت عراق و تقویت آن بر اساس قانون اساسی و هویت ملی کامل.

۲-تثبیت اصل توازن در مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای در راستای منافع عراق و نقش‌آفرینی در ایجاد روابط برابر و صحیح به گونه‌ای که نقش فعال عراق به عنوان بخشی از منظومه روابط متقابل و نه بسان جزیره‌ای دورافتاده در اقیانوس را تقویت کند.

۳- اهمیت بازبینی جدی و تفصیلی توافق راهبردی سال ۲۰۰۸ میان طرفین و فعال‌سازی ابعاد حیاتی و مختلف آن با بکارگیری تجارب گذشته عراق و بهره‌برداری از آن به صورت دقیق در راستای منافع کشور.

۴-روابط دوجانبه میان آمریکا و عراق از پیامدهای منفی جانبی که می‌تواند به ضرر طرف‌های دیگر باشد، به دور باشد و عراق از این امر که عرصه‌ای برای تسویه‌حساب‌ها یا طرفی در هر یک از نزاع‌های نیابتی باشد، دور شود.

۵-تعامل با نیروهای خارجی حاضر در عراق بر اساس حضورشان برای انجام ماموریتی مشخص که شرایط استثنایی پس از ورود گروه‌ تروریستی داعش ایجاب کرد که این امر مستلزم بازبینی میزان نیاز عملی به تداوم حضور نیروهای خارجی همزمان با تثبیت اصل خروج کامل و تلاش برای زمانبندی آن با کامل شدن شرایط مقتضی است.

۶-نیروهای آمریکایی مستقر در اراضی عراق باید به معیارها و شروطی که دولت عراق طبق دیدگاه‌های خود مشخص کرده و می‌کند تا زمان پایان یافتن مدت زمان حضورشان پایبندی کامل داشته باشند، ماموریت این نیروها اساسا بر کمک به نیروهای عراقی در رابطه‌ای مبتنی بر احترام متقابل استوار است.

۷-بهره‌گیری از تجربیات بین‌المللی با در پیش گرفتن گام‌های عملی که قادر به نهادینه‌سازی وحدت و یکپارچگی مردم عراق و بافت تاریخی و ملی‌شان باشد و موجب تقویت هیچ طرفی در برابر طرف دیگر نشود و توسعه مناسبات اقتصادی و تقویت آن و دوری از هر گونه پیامدها یا آسیب‌های اقتصادی احتمالی.

دفتر سیاسی جریان حکمت ملی در پایان یکپارچه‌سازی نگرش و سازوکارهایی که از سوی تیم مذاکره‌کننده بر اساس وحدت رویه نیروهای سیاسی برای دست‌یابی به نقشه‌راه انجام می‌شود را توصیه کرد، به طوری که این امر در راستای منافع ملی و طبق ارزش‌ها، مبانی و اصولی باشد که قانون بین‌الملل، مناسبات برابر و منافع مشترک آن را تایید کرده و می‌کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار