کد خبر: ۸۶۱۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴ 11 June 2020
 
تابناک گیلان/ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش ۷۹۴ واحدی شاخص کل بورس تهران، ورود مسکن به بورس باعث تبدیل سرمایه‌های مردم به مسکن می‌شود، دلار بانکی همچنان بدون تغییر، سازمان تعزیرات حکومتی به موضوع گرانی لوازم خانگی ورود کند، اقتصاد آمریکا از ماه فوریه رسما وارد رکود شده است و پایان رشد منفی اقتصاد ایران از سال آینده را در بر دارد.
 
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش ۷۹۴ واحدی شاخص کل بورس تهران، ورود مسکن به بورس باعث تبدیل سرمایه‌های مردم به مسکن می‌شود، جهش ۲ درصدی سهام استرالیا، دلار بانکی همچنان بدون تغییر، سازمان تعزیرات حکومتی به موضوع گرانی لوازم خانگی ورود کند، اقتصاد آمریکا از ماه فوریه رسما وارد رکود شده است و پایان رشد منفی اقتصاد ایران از سال آینده را در بر دارد.

کاهش ۷۹۴ واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با کاهش ۷۹۴ واحدی معادل ۰.۰۷ درصد به رقم یک میلیون و ۱۱۸ هزار واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۹ واحدی به رقم ۱۲ هزار و ۵۶۵ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۲۱۰ واحدی معادل ۰.۰۷ درصد به رقم ۲۹۶ هزار و ۷۱۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۲۴۴۰ واحدی معادل ۰.۶۸ درصد، عدد ۳۵۹ هزار و ۹۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۶۱۳ واحدی معادل ۰.۶۸ درصد به رقم ۲۳۷ هزار و ۴۰۱ واحد رسید.
همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۴۶۴ واحد افزایش معادل ۰.۰۳ درصد را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۴۹۵ هزار واحد رسید. شاخص بازار اول نیز با ۲۰۶۵ واحد افزایش معادل ۰.۲۵ درصد به رقم ۸۳۲ هزار و ۴۳۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم هم با ۱۲۵۹۵ واحد کاهش، معادل ۰.۵۷ درصد همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۲۰۱ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

واکنش وزیر اقتصاد به خبر وضع مالیات بر عایدی در بازار سرمایه

وزیر اقتصاد و دارایی در نود و پنجمین نشست شورای گفت‌وگو با توجه به این که برخی آثار منفی شیوع ویروس کرونا بر تامین مالی دولت و در نتیجه افزایش فشار‌های مالیاتی برای تامین نیاز‌های خود ابراز نگرانی می‌کنند، گفت: وزارت اقتصاد هیچ برنامه‌ای برای وضع مالیات بر عایدی در بازار سرمایه ندارد.

امکان معامله ETF در بورس از ابتدای تیرماه

عباس معمار نژاد درباره وضعیت معاملات واحد‌های سرمایه گذاری صندوق واسطه گری مالی یکم (etf)، گفت: تا آخر این هفته وضعیت واحد‌های واگذار شده به مردم مشخص می‌شود و از اول تیرماه این واحد‌های سرمایه‌گذاری از طریق بورس قابل معامله و خرید و فروش می‌شوند. همچنین به گفته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات به علاوه باقی مانده سهام دولت در بیمه البرز و بیمه اتکایی امین جمعاً به ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده که قرار بود این سهام در قالب صندوق واسطه‌گری مالی یکم و با تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی به عموم مردم واگذار شود که در اولین تجربه از واگذاری اینگونه واحد‌ها بیش از ۳.۵ میلیون نفر از شهروندان ایرانی مشارکت کردند و هنوز کار تسویه و اختصاص واحد‌ها به خریداران به طور کامل انجام نشده است. وی ادامه داد: قرار است از اول تیرماه ۹۹ این واحد‌های صندوق واسطه‌گری مالی در پرتفوی دارایی‌های افراد قرار گیرد و افراد بتوانند دارایی‌های خود را از طریق بورس خرید و فروش کنند.

ورود مسکن به بورس، باعث تبدیل سرمایه‌های مردم به مسکن می‌شود

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در خصوص ورود مسکن به بورس گفت: مردم به دلیل این که ارزش پولشان را حفظ کنند آن را به زمین و خانه تبدیل می‌کنند و این امر باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. ورود مسکن به بازار بورس باعث می‌شود تا سرمایه‌های مردم از طریق بورس تبدیل به مسکن شود، البته این کار سختی است و محل به محل و ساختمان به ساختمان متفاوت است. وی با بیان این که این طرح، پروژه محور است، افزود: اولین بار نیز خود معاونت بورس این موضوع را مطرح کرد و قرار است ساز و کار آن از طریق بورس مشخص شود، این امر می‌تواند نقدینگی را در اختیار ساخت و ساز مسکن قرار دهد.

جهش ۲ درصدی سهام استرالیا

روز سه‌شنبه، پس از این که در معاملات دیشب وال‌استریت، شاخص اس‌اندپی به رشد سالانه دست یافت، اکثر شاخص‌های آسیایی رشد کردند. سهام استرالیا که معاملات آن پس از یک روز تعطیلی انجام می‌شد، با بیشترین جهش روبه رو شد و شاخص ای‌اس‌اکس ۲.۵۷ درصد بالا آمد. در بازار چین، کامپوزیت شانگ‌های ۰.۴۷ درصد رشد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱.۳۱ درصد جهش کرد. نیکی ژاپن و کوسپی کره‌جنوبی بر خلاف بازار‌های منطقه، به ترتیب، ۰.۷۶ درصد و ۰.۴۵ درصد افت کردند. در کل گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۸۷ درصد رشد کرد. در معاملات دیشب اس‌اندپی آمریکا ۱.۲ درصد جهش کرد و در ۳۲۳۲.۳۹ واحد بسته شد. به این ترتیب این شاخص بالاخره توانست عملکرد امسال خود را مثبت کند. شاخص داو جونز هم ۱.۷ درصد جهش کرد، اما شاخص نزدک با جهشی ۱.۱ درصدی رکورد تاریخی جدیدی ثبت کرد و سود امسال خود را به ۱۰.۶ درصد رساند. در بازار ارز، نرخ برابری دلار در برابر ین ژاپن ۰.۴۵ درصد افت کرد و به ۱۰۷.۹۳ واحد بازگشت. در برابر یوآن چین دلار نرخ خود را ۰.۱۶ درصد تقویت کرد و به ۷.۰۸۱۱ واحد رساند.

دلار بانکی همچنان بدون تغییر

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد عدم تغییر نرخ در صرافی‌های بانکی بودیم، به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی سطح کشور به نرخ ۱۶۸۸۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۱۶۹۳۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، بدون تغییر است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها به قیمت ۱۸۵۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل، به نرخ ۱۸۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز دوشنبه، تغییری نداشته است.

سازمان تعزیرات حکومتی به موضوع گرانی لوازم خانگی ورود کند

الهویردی دهقانی نماینده مردم ورزقان در مجلس یازدهم، با انتقاد از گرانی لوازم خانگی گفت: گرانی لوازم خانگی در ماه‌های اخیر توجیهی نداشته و تحت تاثیر قیمت سازی در فضای مجازی اتفاق افتاده است، با شیوع ویروس کرونا و کاهش نظارت ها، سوداگران با استفاده از ظرفیت فضای مجازی قیمت‌ها را سلیقه‌ای تعیین کرده و موجب گرانی تمامی کالا‌ها شدند. نماینده مردم ورزقان در مجلس یازدهم معتقد است فعالیت دلالان در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت این فضا منجر به گرانی افسارگسیخته تمامی کالا‌ها از جمله لوازم خانگی شده است. وی با بیان اینکه با رشد نرخ ارز و کاهش نظارت دولت بر بازار، افزایش قیمت‌ها موضوع دور از انتظاری نخواهد بود، افزود: موضوعات اقتصادی همانند زنجیری به هم پیوسته است که تغییر یکی از متغیر‌ها موجب برهم خوردن معادله‌ها و ایجاد گرانی‌های نابه‌هنجار می‌شود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: دولت و سازمان تعزیرات حکومتی باید با ورود به موضوع گرانی لوازم خانگی از سوءاستفاده متخلفان جلوگیری کنند این در حالی است که بازار به حال خود رها شده و قیمت‌ها سلیقه و براساس منفعت افراد تعیین می‌شود. دهقانی ادامه داد: ممکن است تولیدکنندگان با گران کردن لوازم خانگی به دنبال افزایش سود باشند، در حالی که باید به این نکته نیز توجه شود که در صورت گرانی بی ضابطه، این افراد نیز متضرر خواهند شد، زیرا باید دستمزد کارگران را بیشتر کرده و مواد اولیه را گرانتر بخرند.

اقتصاد آمریکا از ماه فوریه رسما وارد رکود شده است

مؤسسه ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا، ان‌بی‌ای‌آر، رسماً اعلام کرد که با سقوط شدید اقتصاد به علت پاندمی کرونا در ماه فوریه آمریکا وارد رکود شده است. ان‌بی‌آی‌آر مرجع اصلی اعلام رکود اقتصادی در آمریکاست. طبق اعلام این اداره اقتصاد آمریکا در ماه فوریه پس از ثبت بالاترین فعالیت اقتصادی ماهانه به رکود وارد شده است. به این ترتیب، با این رکود بلندترین دوره رشد اقتصادی متوالی تاریخ آمریکا به پایان رسید. طبق اعلام ان‌بی‌آی‌آر این دوره ۱۲۸ ماه یا تقریباً یازده سال طول کشیده بود.

آیا دلار ۴۲۰۰ برای واردات روغن حذف شده است؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا ارز دولتی برای واردات روغن حذف شده است یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: هنوز ارز دولتی از روغن حذف نشده است. علاوه بر روغن، دانه‌های روغنی، کنجاله، ذرت و جو ارز دولتی دریافت می‌کنند. معتقدیم که ارز دولتی از همان ابتدا نباید ابداع می‌شد. چنانچه ارز از همان ابتدا مسیر تک نرخی شدن را طی می‌کرد، امروز با برخی سرگردانی‌ها مواجه نمی‌شدیم و زمینه‌های تفاوت نرخ در بازار ایجاد نمی‌شد. ابوالحسن خلیلی افزود: زمانی که نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به قوت خود بماند و نرخ ارز متقاضی ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان باشد، فاصله قیمت‌ها افزایش می‌یابد و تصمیم دولت برای عبور از ارز ۴۲۰۰ تومانی به سمت ارز بازار نیز سخت‌تر می‌شود.

شرکت‌های ژاپنی ۹۰میلیارد دلار وام کرونایی گرفتند

رویترز: تا به امروز ۱۷۱ شرکت ژاپنی که سهام آن‌ها در بورس این کشور ارائه شده است برای عبور از بحران کرونا، روی هم حدود ۸۹ میلیارد دلار وام گرفته‌اند. طبق اعلام اتاق فکر خصوصی ژاپن، مؤسسه تحقیقاتی توکیو شوکو، کل مبلغ این وام‌ها بالغ بر ۹.۶۸ تریلیون ین یا ۸۹.۵۹ میلیارد دلار بوده است. از بین این شرکت‌ها تویوتا موتور با ۱.۲۵ تریلیون ین، بیشترین وام را دریافت کرده است.

پایان رشد منفی اقتصاد ایران از سال آینده

با وجود شیوع کرونا و تعطیلی گسترده کسب و کار‌ها در کنار سقوط قیمت نفت در بازار‌های جهانی و اخلال در زنجیره تامین، بانک جهانی نه تنها انتظار دارد که عملکرد اقتصادی امسال ایران به مراتب از سال گذشته بهتر باشد، بلکه این سال آخرین سال رشد منفی دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه باشد و سال آینده، اقتصاد ایران با رشد مثبت ۲.۱ درصدی به سه سال رشد منفی متوالی خود خاتمه دهد. اقتصاد ایران که در سال گذشته طبق تخمین بانک جهانی ۸.۲ درصد کوچک شد، امسال نیز رشد منفی ۵.۳ دصردی را تجربه خواهد کرد. پیش از شیوع کرونا، بانک جهانی رشد اقتصادی ایران در سال جاری را صفر درصد پیش بینی کرده بود. به گفته بانک جهانی، اصلی‌ترین دلیل رشد اقتصادی ایران در سال جاری کاهش مصارف داخلی و فشار وارد شده به بخش خدمات (به طور مثال گردشگری) به دلیل شیوع کرونا خواهد بود. ایران نخستین کشوری در منطقه بود که شیوع ویروس کرونا به طور گسترده در آن گزارش شد؛ هرچند در هفته‌های بعد تقریبا تمامی کشور‌های منطقه درگیر مقابله گسترده با این ویروس شدند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار