لوله‌های انتقال نفت ترش فرمول پیچیده‌ای دارند که تاکنون از خارج وارد می‌شدند، اما مهندسان ایرانی توانستند در این صنعت به تولید داخلی برسند.
کد خبر: ۸۶۱۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶ 11 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: شرکت لوله سازی اهواز به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدی خاورمیانه در زمینه ساخت خط لوله نفت خام و گاز طبیعی شناخته می شود. نفت از زبان اوستایی به نام «پنتا» گرفته شده است. علی رغم پیشرفت بشر و تلاش برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، جایگزینی انرژی های تجدید پذیر و همچنین خطرات زیست محیطی ناشی از آلودگی آن؛ اما نفت و گاز همچنان نقش مهمی در اقتصاد‌ جهان ایفا می‌کنند.

بر اساس اطلاعات درج شده در تارنمای این شرکت، لوله سازی اهواز در تاریخ ۱۵ بهمن ماه ۱۳۴۵ از سوی وزارت نفت ایران تاسیس شد و در مهر ماه همان سال کار خود را آغاز کرد. این شرکت در سال ۱۳۷۹ به منظور طرح خصوصی سازی از زمره شرکت‌های دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد. شرکت لوله سازی اهواز دارای بیش از یکهزار و ۹۰۰ نیرو متخصص و مشغول به کار است که تولید انواع لوله‌های قطر بزرگ و کوچک را انجام می دهد.

موفقیتی دیگر از دل تحریم ها/اراده مهندسان ایرانی در تولید خطوط انتقال لوله نفت ترش

شرکت لوله سازی اهواز در زمینه تولید لوله‌های فولادی انتقال نفت، گاز، پتروشیمی و آب فعالیت دارد و طی نیم قرن اخیر نیز سابقه همکاری مداوم با شرکت‌های ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران و همچنین شرکت‌های تابعه داشته است. هم اکنون نیز نقش مهم و بسزایی در طرح انتقال نفت از گروه به جاسک ایفا می‌کند. این پروژه یکی از طرح‌های ملی و به منظور انتقال نفت از سواحل غرب به کرانه‌های شرقی و همچنین پهلوگیری کشتی غول پیکر برای انتقال سوخت در مُکران است.

بومی سازی ورق های خط لوله انتقال نفت ترش

طاووسی رئیس کل کارخانه شماره ۴ شرکت لوله سازی اهواز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به پروژه ملی انتقال سوخت از گوره به جاسک گفت: این طرح تقریبا یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر خطوط لوله است که فاز اول آن شامل جای گذاری ۵۰۷ کیلومتر خطوط لوله است. تاکنون ۲۹۰ کیلومتر آن تکمیل و ۲۴۰ کیلومتر خطوط لوله نیز به شرکت ملی مهندسی توسعه نفت تحویل شد.

موفقیتی دیگر از دل تحریم ها/اراده مهندسان ایرانی در تولید خطوط انتقال لوله نفت ترش

او افزود: در کارخانه شماره ۴ شرکت لوله سازی اهواز روزانه بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ شاخه لوله تولید می‌شود و تقریبا تا ۵ ماه آینده سهم لوله سازی اهواز از پروژه خط انتقال گوره-جاسک به پایان می‌رسد.

لازم به ذکر است که ورق‌های به کار رفته در تولید لوله‌ها ساخت ایران است، هر چند مواد مورد نیاز فاز اول آن از چین وارد شدند، اما به دلیل تحریم‌ها تولید ورق‌های آهنی متوقف شد.

طاووسی بیان کرد: با تلاش و کوشش مهندسان ایرانی و همچنین همکاری شرکت‌های مختلف تولید فولاد در کشور توانستیم تولید ورق خط لوله انتقال نفت ترش را بومی سازی کنیم. این خطوط لوله پیشتر از خارج کشور وارد می‌شد و فرمول تولید آنان بسیار پیچیده و دشوار است.

 اجرای طرح انتقال نفت از گوره به جاسک و ایجاد اشتغال برای ۹۰۰ تن 

رئیس کل کارخانه شماه ۴ شرکت لوله سازی اهواز با ذکر این نکته که این شرکت تولیدی در پروژه‌های مختلف انتقال نفت و گاز نقش داشته است، اظهار داشت: هم اکنون لوله سازی اهواز مسئولیت تولید لوله‌های انتقال سوخت گوره-جاسک را بر عهده دارد و این پروژه تا کنون برای ۷۰۰ تن به صورت مستقیم و ۲۰۰ تن غیر مستقیم و پشتیبانی اشتغال ایجاد کرده است.

موفقیتی دیگر از دل تحریم ها/اراده مهندسان ایرانی در تولید خطوط انتقال لوله نفت ترش

پروژه انتقال نفت از گوره به جاسک چیست؟

احمدی مدیر تولید شرکت لوله سازی اهواز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به پروژه استراتژیک گوره به جاسک گفت: در این طرح قرار است نفت سنگین و نیمه سنگین از منطقه شرق کارون به تلمبه خانه گوره انتقال و سپس از آنجا به پایانه جاسک که ۱۰۰ کیلومتر است منتقل شود تا بتوان تنگه مهم هرمز را دور زد و به دریای مُکران رسید.

او افزود: این طرح برای انتقال نفت ترش است که شرایط خاصی دارد و به همین دلیل در ابتدای سال ۹۶ و آغاز پروژه قرار بر آن بود تا ورق‌های تولیدی خطوط از خارج کشور وارد شود، اما تحریم‌ها مانع شد و نتوانستیم بیشتر از ۲۲ هزار تن ورق وارد کنیم. اما این تهدید نیز تبدیل به فرصت شد و ساخت ورق‌های تولید لوله‌های انتقال نفت ترش برای اولین بار در کشور بومی سازی شد.

موفقیتی دیگر از دل تحریم ها/اراده مهندسان ایرانی در تولید خطوط انتقال لوله نفت ترش

احمدی بیان داشت: با اراده مهندسان ایرانی پروژه انتقال نفت ترش متوقف نشد و حتی بومی سازی و اجرا نیز شد. قرار است که خطوط لوله گوره-جاسک در ۵ گستره طی یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر تحویل کارفرما شود سپس او نیز به پیمانکار‌ها بدهد و آنان نیز لوله‌ها را جای گذاری می‌کنند. سال جهش تولید که از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال ۹۹ نامگذاری شد در شرکت لوله سازی اهواز عینا دیده شد.

 تولیدات کارخانجات شرکت لوله سازی اهواز به افزایش ۸۰ درصدی رسید

شهام رمضانی مدیریت کارخانجات پوشش لوله شرکت لوله سازی اهواز در گفتگو با خبرنگا ما گفت: این کارخانجات از سال ۱۳۷۱ به منظور پوشش لوله‌های فولادی نفت، گاز و جهت حفاظت از خوردگی، طولانی شدن عمر پوشش و کاهش هزینه‌های خط لوله تاسیس شدند. همچنین به منظور افزایش تولید امکان پوشش ۳ لایه با ظرفیت ۲ میلیون متر مربع و با توسعه ۲ و نیم میلیون متر مربع امکان پوشش لوله‌های فولادی نفت و گاز از قطر ۱۰ و سه چهارم تا سایز ۶۰ اینچ وجود دارد.

موفقیتی دیگر از دل تحریم ها/اراده مهندسان ایرانی در تولید خطوط انتقال لوله نفت ترش

او افزود: نوع دیگری از پوشش که برای پوشش‌های ۳ لایه نقش لایه حفاظت و جلوگیری از خوردگی را دارد که با ضخامت بیشتر و حفاظت ۸۰۰ میکرون ، موجب جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی لوله و بالا رفتن عمر آن می‌شود. لوله‌ها ابتدا در قسمت شستشو لوله اسید پاش شده و در مرحله بعد در دما ۲۲۰ درجه سانتی گراد ۲ لایه اپوکسی اعمال می‌شود و پس از آن خنک کاری لوله انجام می‌شود.

رمضانی در خصوص ظرفیت تولید در کارخانجات پوشش بیان داشت: در ابتدا میزان تولیدات یک میلیون و صد هزار متر مربع بوده سپس با توجه به طرح ملی گوره به جاسک و تولید لوله‌های ۴۲ اینچ، ظرفیت به ۲ میلیون متر مربع رسید که حدود ۸۰ درصد افزایش داشته است.

موفقیتی دیگر از دل تحریم ها/اراده مهندسان ایرانی در تولید خطوط انتقال لوله نفت ترش

اعتماد به کار و دانش ایرانی/ تصاحب بازاری به وسعت غرب آسیا

لوله‌های انتقال سوخت مانند رگ‌های خونی هستند و انتقال و استخراج این مواد نیاز به شرکت‌های تکمیل کننده همین فرایند‌ها دارد که می‌توان اشتغال پایدار و جهش تولید را برای مردم و کشور به ارمغان آورد. لازم است تا مسئولان ما نسبت به تعهد و تخصص مهندسان و متخصصان ایرانی اهتمام بیشتری ورزند. هر چند این مسئله به معنای همکاری نکردن مطلق با شرکت‌های خارجی نیست، اما در دوران تحریم برای شکستن آن تنها راه نگاه به درون و اعتماد به کار و دانش ایرانی است تا در دوران پسا تحریم به فکر تصاحب بازاری به وسعت غرب آسیا باشیم.

موفقیتی دیگر از دل تحریم ها/اراده مهندسان ایرانی در تولید خطوط انتقال لوله نفت ترش

گزارش از ساسان ناصری زاده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار