کد خبر: ۸۶۳۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴ 16 June 2020
 
 
تابناک گیلان/ تأکید ترکیه بر ضرورت ایستادگی مقابل تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا، ازسرگیری مذاکرات صلح در یمن، اعلام آمادگی مقام یمنی برای مذاکره با عربستان و افشای علت سفر محرمانه رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه به بغداد از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به قطعنامه سه کشور اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس اتمی نیز اشاره کرد.
 
 

تأکید ترکیه بر ضرورت ایستادگی مقابل تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا، ازسرگیری مذاکرات صلح در یمن، اعلام آمادگی مقام یمنی برای مذاکره با عربستان و افشای علت سفر محرمانه رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه به بغداد از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به قطعنامه سه کشور اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس اتمی نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ یک رسانه آمریکایی مدعی شده، سه کشور اروپایی طرف برجام با تنظیم قطعنامه‌ای از ایران خواسته‌اند کاملاً با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. 

وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» نوشته، این قطعنامه یک صفحه‌ای نخستین تذکر رسمی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران از سال ۲۰۱۲ به این سو است.

قطعنامه ۳ کشور اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس اتمی/تأکید ترکیه بر ضرورت ایستادگی مقابل تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا/ از سرگیری مذاکرات صلح در یمن/ اعلام آمادگی مقام یمنی برای مذاکره با عربستان

ساعاتی قبل‌تر، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک نشست خبری ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده و مدعی شد، تهران از اعطای دسترسی به دو سایت خودداری کرده است. 

گروسی گفت: «برخی حوزه‌ها هستند که همکاری ما ادامه دارند و بعضی حوزه‌ها هستند که اختلاف داریم. اوضاع پیچیده‌ای است. امیدوارم بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی ماه پیش ضمن اذعان به اینکه در حال انجام بازرسی‌های بی‌سابقه از تأسیسات هسته‌ای اعلام‌شده ایران است، گفت، خواستار بازرسی از اماکنی است که ممکن است در آنها در اوایل سال ۲۰۰۰ پژوهش‌هایی در مقیاس کوچک روی مواد هسته‌ای انجام شده است. 

ادعایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرده، نخستین بار توسط رژیم صهیونیستی مطرح شده است. 

کشورهایی اروپایی در این قطعنامه که احتمالاً از حمایت آمریکا برخوردار خواهد شد، ادعا کرده‌اند: «اینکه ایران طی بیش از ۴ ماه از اعطای دسترسی‌های مندرج در پروتکل الحاقی به آژانس اتمی خودداری کرده، موجب نگرانی‌های جدی است.» 

«علی ربیعی»، سخنگوی دولت ایران امروز در نشست خبری ادعاهای شورای حکام علیه ایران را رد کرد و گفت: «از اعضای شورای حکام انتظار داریم استقلال این شورا را در مقابل قلدری آمریکا حفظ کنند.» او همچنین تأکید کرد برنامه هسته‌ای ایران «شفاف‌ترین برنامه هسته‌ای در جهان است.»

قطعنامه مذکور قرار است در نشست چند روز بعد شورای حکام ارائه شود و بلومبرگ نوشته ممکن است به اتفاق آرا به تصویب رسیده و یا میان ۳۵ عضو شورا به رأی گذاشته شود. 

توضیحات روسیه

پیش از این یک دیپلمات روسیه توضیحاتی درباره مناقشه بر سر مساله دسترسی به سایت‌های ایران ارائه کرده بود. 

«میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ۲۳ خرداد در توئیتر نوشت: «مشکلات در دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دو سایت در ایران تا اندازه زیادی از این واقعیت ناشی می‌شود که در آژانس قواعد روشنی در خصوص استفاده از اطلاعات دریافت‌شده از سوی کشورهای ثالث وجود ندارد. وقتش رسیده که به این مشکل برای جلوگیری از تکرار آن طبق آنچه روسیه مدت‌هاست پیشنهاد داده رسیدگی شود.»

اولیانوف چند روز قبل‌تر از آن هم این ادعا که ایران مانع دسترسی بازرسان آژانس به برخی مناطق برای بازرسی شده را رد کرده بود.

وی در پیامی توئیتری نوشت: «ایران دسترسی را رد نکرده بلکه تا کنون این دسترسی را فراهم نکرده است. این تفاوت دارد. ایران حق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را زیر سوال نبرده و برای ادامه رایزنی‌ها آماده است.»

اولیانوف در ادامه نوشت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگرانی‌های خود در این خصوص را ابراز داشته اما همچنان آماده گفت‌وگوست. اجازه دهید امیدوار باشیم این مشکلات به زودی حل شوند.»

روز شانزدهم خرداد  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی از اینکه ایران امکان دسترسی به دو محلی که ادعا می‌شود در آنها «مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌ نشده» وجود نداشته، ابراز نگرانی کرده بود. جمهوری اسلامی ایران این ادعاها را رد کرده است. 

تأکید ترکیه بر ضرورت ایستادگی مقابل تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا

وزیر خارجه ترکیه عصر دوشنبه پس از ملاقات با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود توییتی منتشر و بر مخالفت با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و تداوم همکاری آنکارا با تهران تاکید کرد.

قطعنامه ۳ کشور اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس اتمی/تأکید ترکیه بر ضرورت ایستادگی مقابل تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا/ از سرگیری مذاکرات صلح در یمن/ اعلام آمادگی مقام یمنی برای مذاکره با عربستان

«مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه در پیام خود در توئیتر نوشت: «برادرم محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نخستین مهمان من طی «عادی‌ شدن اوضاع» بود. ما یادداشت تفاهمی را در زمینه امور دیپلماتیک و مسائل کنسولی امضا کردیم. توافق کردیم مقابل تحریم‌های یکجانبه علیه ایران بایستیم. همه‌گیری کرونا به ما نشان داده که امروز بیش از هر زمان دیگری به همکاری و همبستگی نیاز داریم.»

وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در استانبول نیز اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور بعد از بحران کرونا به تهران سفر خواهد کرد. چاووش اوغلو با اشاره به بحران همه گیری کرونا تاکید کرد، کرونا نشان داد ما نیاز به همکاری های بیشتر داریم و آنکارا آماده افزایش همکاری های خود با ایران در مبارزه به کرونا و دیگر مسائل است.

چاووش اوغلو همچین از قصد دو کشور برای آغاز مجدد پروازها بین ایران و ترکیه از اول ماه آگوست (شهریور) 2020 خبر داد

وزیر خارجه ایران نیز در این نشست خبری گفت: «از برداران و خواهران در ترکیه ممنون هستیم که برابر تحریم‌های یکجانبه ایستادگی و مقابله کردند.»

ازسرگیری مذاکرات صلح در یمن

سایت العربی الجدید اعلام کرد که مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن شامگاه یکشنبه گفت‌وگوهای خود برای احیای روند صلح و توقف جنگ در این کشور را از سر گرفت.

در همین راستا، وزارت خارجه عمان با انتشار پیامی در توییتر نوشت، گریفیث در تماس تلفنی با یوسف بن علوی، وزیر خارجه این کشور، وی را در جریان تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح در یمن قرار داد و از حمایت عمان در این زمینه تشکر و قدردانی کرد.

طبق اعلام وزارت خارجه عمان، بن علوی نیز بر ادامه حمایت کشورش از روند برقراری صلح در یمن تأکید کرد.

قطعنامه ۳ کشور اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس اتمی/تأکید ترکیه بر ضرورت ایستادگی مقابل تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا/ از سرگیری مذاکرات صلح در یمن/ اعلام آمادگی مقام یمنی برای مذاکره با عربستان

طبق این گزارش، قرار است گریفیث طی دو روز آتی با حضور در شورای امنیت گزارش خود درباره تحولات در پرونده پیچیده صلح در یمن و گفت‌وگوهای خود با طرف‌های درگیر در این کشور را ارائه دهد.

العربی الجدید در ادامه نوشت: تلاش‌های گریفیث با تشدید گسترده درگیری‌های نظامی میان انصارالله و ائتلاف متجاوز عربی در جبهه‌های مختلف همراه شده است و طبق اعلام شبکه المسیره، جنگنده‌های ائتلاف سعودی و اماراتی طی یکشنبه ۳۲ حمله هوایی به استان مأرب و پنج حمله به استان الجوف انجام دادند.

اعلام آمادگی مقام یمنی برای مذاکره با عربستان

محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن در گفت‌وگو با شبکه بی بی سی گفت: ما آماده ایم مستقیم با عربستان و کشورهای متجاوز دیدار و درباره مسائل یمن و مشکلاتی که یمنی ها در پی این تجاوز با آن مواجه هستند با آنها گفت‌وگو کنیم.

وی افزود: ما سندی برای حل فراگیر بحران ارائه کردیم که در آن همه راه حل ها وجود دارد و ما در این سند خواستار راه حل‌های کامل هستیم، نه راه حل های جزئی و بخشی که فقط مصرف رسانه ای دارد.

قطعنامه ۳ کشور اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس اتمی/تأکید ترکیه بر ضرورت ایستادگی مقابل تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا/ از سرگیری مذاکرات صلح در یمن/ اعلام آمادگی مقام یمنی برای مذاکره با عربستان

الحوثی اظهار داشت: ما منتظر پاسخ طرف مقابل به طرحی که ارائه کردیم هستیم؛ اما آنچه امروز در حال رخ دادن است، این است که ما طرح ها را ارائه می کنیم و همچنین راه حل های واقعی را ارائه کردیم اما طرف مقابل مقاومت می کند.

عضو شورای عالی سیاسی یمن اظهار داشت: تماس‌هایی با کشورهای ائتلاف متجاوز وجود دارد اما نمی توان این تماس ها را در سطح مذاکره دانست.

وی ابراز آمادگی کرد که در صورت موافقت عربستان و کشورهای متجاوز با سند حل بحران برای امضای این سند راهی این کشور شود.

عربستان سعودی از ششم فروردین 94 با تشکیل ائتلافی متجاوز از رژیم‌های مرتجع عربی، جنگی ویرانگر را علیه یمن با هدف تسلیم کردن مردم این کشور در برابر سیاست‌های خود و جلوگیری از تشکیل دولت مستقل و غیروابسته به خود آغاز کرده است؛ این حملات هیچ نتیجه‌ای جز قربانی شدن میلیون‌ها انسان بیگناه و ویران شدن زیرساخت‌های حیاتی یمن نداشته است.

افشای علت سفر محرمانه رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه به بغداد

یک کاربر توییتر عراق نوشت: الان مشخص شده که علت سفر محرمانه رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه به بغداد چه بوده است. آنکارا عملیات چنگال کرکس خود را علیه مناطقی در مشال عراق که تحت کنترل حزب کارگران کردستان است انجام داد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار