کد خبر: ۸۶۳۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳ 16 June 2020
 
این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس در ارتفاع یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی، بورس‌های آسیایی با ترس موج دوم کرونا قرمز شدند، کشت زیاد پیاز منجر به وضعیت فعلی پیازکاران شد، جرایم معوقات مالیاتی در سال ۹۹ بخشیده می‌شود، طلا در بازار جهانی گران ماند/ طلا همچنان خریدار خواهد داشت، قیمت انواع سکه در بازار امروز و کاهش فروش نفت عربستان به خریداران آسیایی را در بر دارد.
 
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس در ارتفاع یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی، بورس‌های آسیایی با ترس موج دوم کرونا قرمز شدند، کشت زیاد پیاز منجر به وضعیت فعلی پیازکاران شد، جرایم معوقات مالیاتی در سال ۹۹ بخشیده می‌شود، طلا در بازار جهانی گران ماند/ طلا همچنان خریدار خواهد داشت، قیمت انواع سکه در بازار امروز و کاهش فروش نفت عربستان به خریداران آسیایی را در بر دارد.

شاخص کل بورس در ارتفاع یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی

شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز با رشد بیش از چهارده هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی قرار گرفت که در بورس تهران نماد وبصادر با بیشترین تقاضا مواجه هستند. به نقل از نبض بورس، شاخص کل با رشد ۱۴۶۹۸ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۱۲۰ واحدی قرار گرفت، شاخص قیمت وزنی ارزشی با افزایش ۳۸۹۹ واحدی رقم ۳۱۸ هزار و ۴۱۶ واحدی را نمایش داد. شاخص کل هم وزن با افزایش ۸۷۶۰ واحدی یه کانال ۳۸۹ هزار و ۳۳۶ واحدی صعود کرد و شاخص قیمت هم وزن نیز با رشد ۵۸۷۸ واحدی در ارتفاع ۲۵۷ هزار و ۲۰۵ واحدی قرار گرفت.

بورس‌های آسیایی با ترس موج دوم کرونا قرمز شدند

شاخص‌های بورسی آسیا امروز (دوشنبه) سراسر قرمز شدند، چون ترس از شروع موج دوم ویروس کرونا در چین، سرمایه‌گذاران را به سمت پناهگاه‌های امن کشاند. بر اساس گزارش رویترز، شاخص گسترده MSCI's در آسیا و اقیانوسیه ۰.۳ درصد فروریخت. ارزش بازار سهام استرالیا و کره‌جنوبی نیز به ترتیب ۰.۱ و ۰.۳ درصد کاهش یافت. شاخص نیکی ژاپن نیز ۰.۷ درصد از ارزش خود را از دست داد. بازار سهام چین نیز امروز را با کاهش ۰.۱ درصدی شاخص بلوچیپ، قرمز شروع کرد.

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

مصطفی سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه خبر درباره جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، اظهار کرد: افزایش حقوق بازنشستگان بعد از مصوبه شورای عالی کار اتفاق می افتد که در جلسه شورای عالی کار حداقل دستمزد برای سال جدید ۲۶ درصد تعیین شده است. وی با بیان اینکه به همین دلیل حداقل بگیران بازنشسته تامین اجتماعی نیز ۲۶ درصد افزایش حقوق دارند، گفت: مابه التفاوت حقوق خرداد ماه از هفته آینده واریز می‌شود. همچنین حقوق تیرماه بر اساس همین ۲۶ درصد افزایش واریز خواهد شد و مابه التفاوت حقوق فروردین و اردیبهشت با حقوق افزایش یافته تیر ماه واریز می‌شود.

وی افزود: در مصوبه شورای عالی کار این طور اعلام شد افرادی که حداقل بگیر هستند ۲۶ درصد افزایش حقوق دارند، افرادی که در سایر سطوح و بالاتر از حداقل بگیران هستند، افزایش حقوقشان ۱۵ درصد به اضافه ۶۴ هزار تومان است. به نقل از باشگاه خبرنگاران، سالاری درباره راه‌هایی که باعث برابری حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با کشوری و لشکری شود، گفت: یک راه برابری حقوق بازنشسته تامین اجتماعی با کشوری و لشکری افزایش سنوات بود که محقق شد، روش دیگر افزایش بن خواربار و حق مسکن است که در هفته آینده جلساتی در این خصوص داریم تا این مبلغ تعیین شود و موضوع دیگر همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است که با تامین منابع از سوی دولت امیدوار هستیم بتوانیم این کار را هرچه زودتر انجام دهیم. وی خاطرنشان کرد: در بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان خوشبین هستم، تفاهم‌های انجام شده در مراحل آخر کار هستیم امیدواریم تا دو ماه آینده هر سه اقدام را محقق کنیم.

اختصاص ۴۰۰ میلیون دلار ارز دارویی تا پایان خرداد

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از اول امسال ارز مورد نیاز دارو تخصیص داده نشده است؛ البته با مکاتبه وزیر بهداشت با دولت، بانک مرکزی قول داده است، ۳۸۰ تا ۴۰۰میلیون دلار ارز تا پایان خرداد تخصیص بدهد. /ایرنا

رشد قیمت دلار آزاد در کانال ۱۸ هزار تومانی

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد رشد قیمت‌ها هستیم؛ روندی که پس وقفه‌ای کوتاه در اولین روز هفته، از بعدازظهر روز گذشته آغاز شده و در حال حاضر نرخ دلار در بازار آزاد به رکورد جدیدی رسیده است. بر اساس جدیدترین اطلاعات دریافتی از بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۷۶۲۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۷۸۸۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود  که نسبت به روز قبل، ۱۳۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، در حال حاضر به نرخ ۱۹۵۲۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل با رشد ۱۳۰ تومانی نسبت به روز یکشنبه، به قیمت ۱۹۸۸۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود. نرخ دلار در بازار آزاد به رقم ۱۸۲۸۰ تومان رسیده که نشان از رشد معنادار بهای دلار در بازار امروز دارد. هر یورو نیز به رقم ۲۰۳۰۰ تومان و هر پوند انگلیس نیز به نرخ ۲۲۳۰۰ تومان رسیده است. همچنین هر درهم امارات به عنوان ارز اثرگذار بر شاخص ارزی تهران، در حال حاضر، ۵۰۹۰ تومان قیمت گذاری شده است.

کشت زیاد پیاز منجر به وضعیت فعلی پیازکاران شد

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید بیش از اندازه پیاز در جنوب کرمان بیان کرد: پیازکاران امسال علی رغم ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی کشت بسیار زیادی انجام داده بودند چرا که منافع خود را در تولید پیاز دیدند و این ریسک را انجام دادند؛ البته شاید هر کس دیگری هم بود به این شکل عمل می‌کرد، اما بی توجهی به این ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی مشکلاتی را برای آنان ایجاد کرد. وی ادامه داد: تلاش و سیاست ما در راستای ایجاد این زنجیره هاست و با روش‌های سنتی و معمولی فعلی این اتفاقات در سال‌های آینده تکرار خواهد شد. خاوازی به علت گرانی قیمت میوه در بازار هم اشاره کرد و گفت: ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت مسئولیت قیمت گذاری در بخش محصولات کشاورزی را به عهده دارد و برنامه هایی که ما در وزارت جهاد کشاورزی برای این موضوع داریم، حضور استارت آپ ها را در نظر گرفتیم.

معاون وزیر: افزایش قیمت تخم مرغ به هیچ وجه قابل قبول نیست!

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: افزایش قیمت تخم‌مرغ به هیچ عنوان برای ما و تولیدکنندگان قابل قبول نیست و سازمان تعزیرات در تنظیم بازار ورود کرده است. مرتضی رضایی در نشست خبری وزیر جهاد کشاورزی ـ که صبح امروز به مناسبت هفته جهادکشاورزی برگزار شد ـ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا قیمت تخم مرغ افزایش یافته است، اظهار کرد: هیچ اتفاقی در این هفته نیفتاده. مرغداران دوره طولانی در ضرر بودند، زیرا صادرات انجام می شد، اما به دلایلی ممنوع شد. ولی در حال حاضر صادرات از سرگرفته شده است. وی ادامه داد: سازمان تعزیرات در تنظیم بازار ورود کرده و این قیمت ها به هیچ عنوان قابل قبول ما و تولیدکنندگان نیست و اتحادیه ها نیز وارد عمل شدند و تخم مرغ در تمام میادین سطح شهر تهران با قیمت ۱۸هزار و ۹۰۰تومان  به مقدار کافی عرضه خواهد شد.

جرایم معوقات مالیاتی در سال ۹۹ بخشیده می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به مساله جرایم سنگین مالیات معوق فعالان اقتصادی و درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی سال گذشته دولت با بخشودگی این جرایم، در صورت تسویه اصل مالیات، اظهار داشت: امسال هم با توجه به تجربه موفق سال گذشته، از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مصوبه ای گرفتیم که ما می توانیم امسال هم جرایم معوق مالیاتی را ببخشیم. دژپسند افزود: در سال جاری البته یک کار دیگر را هم کرده ایم که به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا، دامنه این بخشودگی را از بنگاه های تولیدی، به بنگاه های تولید کالا و خدمات گسترش دادیم تا مودیان بیشتری مشمول این بخشودگی بشوند و بتوانیم از درآمد بیشتری برخوردار شویم. وزیر اقتصاد ادامه داد: همچنین در قانون قبلی، ما مشوقی داشتیم که اگر مودی، مالیات تعیین و برآورد شده خود را زودتر می پرداخت، به ازای هر ماه، یک درصد پاداش به وی تعلق می گرفت که الان، طبق قانون، این رقم با۵۰ درصد افزایش، به یک و نیم درصد رسیده است. یعنی اگر مودی در دوازده ماه، زودتر مالیات خود را بدهد، در مجموع یک سال از ۱۸ درصد پاداش برخوردار خواهد شد که این پاداش، حتی از نرخ سود سپرده بانکی هم سه درصد بیشتر است. وی تصریح کرد: به این ترتیب، هم درآمد دولت افزایش پیدا می کند و دیگر نیازی ندارد برای این امر به سراغ سایر منابع برود و هم سود خوبی نصیب بخش خصوصی می شود.

طلا در بازار جهانی گران ماند/ طلا همچنان خریدار خواهد داشت

قیمت طلا پس از پشت سر گذاشتن بهترین هفته خود در دو ماه گذشته، در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی که نگرانیهای جدیدی نسبت به موج دوم شیوع ویروس کرونا در پکن وجود داشت، تغییر چندانی نداشت. بهای معاملات هر اونس طلا برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۷۲۹ دلار و ۴۰ سنت ایستاد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۷۳۴ دلار و ۹۰ سنت رسید. بهای طلا هفته گذشته ۲.۶ درصد صعود کرد که بزرگترین رشد هفتگی از ۱۰ آوریل بود. استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت اکسی کورپ در این باره گفت: اقتصاد وضعیت خوبی ندارد و دوباره شیوع بیماری کووید ۱۹ افزایش پیدا کرده و در فضایی که نرخ های بهره پایین است، طلا همچنان خریدار خواهد داشت.

قیمت انواع سکه در بازار امروز

بازار طلا امروز آرام و باثبات بود به طوری که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران به نرخ هفت میلیون و ۶۴۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نسبت به دیروز رشد حدود ۱۰ هزار تومانی را نشان می‌دهد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز امروز هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. نیم سکه نیز سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۳۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۷۴۱ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۲۱۲ هزار تومان به فروش رسید.

کاهش فروش نفت عربستان به خریداران آسیایی

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، حجم فروش نفت برای بارگیری در ژوییه را برای حداقل چهار خریدار آسیایی کاهش داده است. منابع آگاه به رویترز اظهار کردند که این کاهش فروش عمدتا مربوط به گریدهای نفتی مدیوم و سنگین است. سه منبع آگاه اظهار کردند که کاهش فروش در ژوییه کمتر از میزان کاهش حجم فروش در ژوئن است. این اقدام در راستای اجرای توافق کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز گروه اوپک پلاس تا پایان ژوییه صورت می‌گیرد. بر اساس گزارش رویترز، عربستان سعودی هفته گذشته اعلام کرد، در ژوییه به کاهش داوطلبانه تولید یک میلیون بشکه در روز که برای ژوئن اعلام کرده بود، ادامه نمی‌دهد.

ضرر حداقلی کرونا به کیا

شرکت کیا اعلام کرد، تجارت این شرکت در جریان ایام شیوع ویروس کرونا و در مقایسه با رقبای دیگر آسیب کمتری دیده است. امیلیو هدرا، مدیر کیای اروپا گفت: «ما فکر می‌کنیم از مجموع صنعت جهانی خودرو کمتر آسیب خواهیم دید. بازار اروپا در این مدت ۲۶ درصد کوچک‌تر شد؛ اما فروش کیا ۵/ ۱۴ درصد کاهش یافت. در نتیجه باعث شد تا سهم ما از بازار بیشتر شود. معمولا زمانی که بحرانی در کار است، کیا بهتر از رقبای اصلی‌اش عمل می‌کند.» یکی دیگر از خوش‌اقبالی‌های کیا آن بود که توانست کاهش قابل‌توجهی در میانگین آلایندگی محصولاتش ایجاد کند و آن را به زیر ۹۵ گرم در هر کیلومتر برساند. به این ترتیب احتمالا کیا می‌تواند تا پایان سال به حد تعیین‌شده برای آلایندگی محصولاتش برسد و از جریمه‌های آتی ممانعت کند. هدرا همچنین ابراز امیدواری کرد که به‌ زودی فروش کیا در بازارهای جهانی افزایش چشمگیری داشته باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار