کد خبر: ۸۶۳۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰ 16 June 2020
 
تابناک گیلان/ در ابتدای جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس، عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از عملکرد این وزارت خانه به نمایندگان ارائه کرد. او ابتدا ضمن اشاره به فعالیت نهاد کتابخانه‌ها و کمبود بودجه آن ها از تبدیل شدن به باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی سخن گفت و از مجلس خواست، با توجه لازم گامی در جهت بهبود وضعیت معیشتی پرسنل نهاد کتابخانه‌ها بردارند.
 
 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه سلسله جلسات بررسی مشکلات کشور این بار سراغ چالش‌های فرهنگی و آموزشی رفتند تا بتوانند راهی برای حل این مسائل پیدا کنند.

به گزارش تابناک، در ابتدای جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس، عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از عملکرد این وزارت خانه به نمایندگان ارائه کرد. او ابتدا ضمن اشاره به فعالیت نهاد کتابخانه‌ها و کمبود بودجه آن‌ها از تبدیل شدن به باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی سخن گفت و از مجلس خواست که با توجه لازم گامی در جهت بهبود وضعیت معیشتی پرسنل نهاد کتابخانه‌ها بردارند.

صالحی آماری از تعداد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هم داد، اینکه با بیش از ۲۵ هزار کانون در سطح کشور و دو میلیون و ۳۰۰ هزار عضو همواره به دنبال انجام فعالیت‌های موثر بودند. در حوزه‌های مختلف فرهنگی و دینی دو میلیون و ۳۰۰ هزار عضو مسجدی در حوزه‌های مختلف فعالیت وجود داشته که با ایجاد فرصت قابل توجهی از سوی کانون مساجد تلاشی برای تبدیل شدن به ستاد قرارگاهی برای فعالیت‌های فرهنگی شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیجاتی درباره تلاش‌های صورت گرفته برای ارتقای تولیدات هنری و کسب جوایز بین المللی مطرح کرد و درباره فعالیت‌های این وزارتخانه در حوزه فضای مجازی اشاره‌ای به برنامه‌های ارائه شده به مرکز ملی فضای مجازی و تولید محتوا داشت.

توضیحات ابتدایی این وزیر کابینه دوازدهم برای نمایندگان اقناع کننده نبود چه اینکه ده نماینده مجلس در صحبت‌های خود متفق القول از وضعیت موجود فرهنگی در کشور انتقاد کرده و خواستار ارائه طرح بینادین در این حوزه شدند.

بخش دیگری از انتقادات هم معطوف به وضعیت فضای مجازی، کانون‌های قرآنی و کتابخانه‌ها و حتی وضعیت شغلی و بیمه‌ای خبرنگاران بود که وزیر فرهنگ به برخی از این سوالات پاسخ داد و در نهایت خواستار کمک مجلس شد.

بعد از آن نوبت به حجت الاسلام محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی رسید که بیشتر صحبت‌های او بیان گلایه‌ها و انتقادات بود؛ از کمبود بودجه تا تشکیل نشدن جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی. حتی برای مقایسه هم میزان کل بودجه فرهنگ کشور را به اندازه ساخت ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه توصیف کرد.

صحبت‌های انتقادی که واکنش محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی را در برداشت. او خطاب به رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: «من هم مانند شما یک خدمتگزار در مجلس هستم. ما که مسئولیتی بر عهده داریم حق نداریم از خودمان انتقاد کنیم، در جایی که وظیفه بر عهده ماست. مسئول آن باید‌هایی که اشاره کردید، خودتان هستید پس همه باید دست به دست هم داده و مشکلات را با هم حل کنیم. چه کسی باید به نکات مورد اشاره شما بپردازد؟ همه ما مسئول هستیم که وظایف‌مان را به درستی انجام دهیم. اگر مردم از مسئولان نیز نقد بشنوند، پس چه کسی باید مشکلات را حل کند؟»

همین پاسخ رییس قوه مقننه باعث شد در لحظات پایانی جلسه مجلس قمی در نامه‌ای خطاب به قالیباف با ارائه توضیحاتی درباره میزان اختیارات رییس سازمان تبلیغات اسلامی از نمایندگان مجلس تقاضای کمک کند.

بعد از آن مجلس وارد بررسی چالش‌های آموزشی کشور شد. محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در گزارش خود به نمایندگان توضیحاتی درباره سند تحول بینادین آموزش و پرورش ارائه کرد و سخن گفتن از اسناد دیگر مثل سند ۲۰۳۰ را گزاف و بیهوده خواند.

او با دفاع از عملکرد وزارت خانه متبوع خود برای ادامه آموزش به دانش آموزان با شیوع کرونا گفت که باید آمادگی لازم برای مواجه شدن با پدیده مشابه کنونی در فصل پاییز باشیم. حاجی میرزایی درباره اقدامات صورت گرفته برای بهبود وضعیت معیشتی معلمان هم این گونه توضیح داد که در فاصله بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ تا خردادماه سال ۱۳۹۹ حقوق معلمان بیش از ۶۵ درصد افزایش یافته و برای ۵۸ هزار معلم اقداماتی جهت تبدیل وضعیت آن‌ها صورت گرفته است.

با وجود توضیحات وزیر آموزش و پرورش، باز هم نمایندگان از توجه نکردن به وضعیت معیشت معلمان و فرهنگیان بازنشسته و مدارس مناطق محروم، رشد قارچ گونه مدارس لاکچری و شرایط دانشگاه فرهنگیان انتقاد کردند که در جمع بندی امیرحسین قاضی زاده نایب رییس مجلس شورای اسلامی از حاجی میرزایی خواست با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی فکری برای حل مشکلات بنیادین این وزارت‌خانه فکر کرده و نقش مجلس را در آن روشن کند.

انتقاد از تاخیر در تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس با گذشت نوزده روز از آغاز به کار مجلس یازدهم موضوع دیگری بود که توسط برخی از نمایندگان مطرح شد و خواستار ورود جدی‌تر هیات رییسه به این موضوع شدند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار