آنچه که معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور عنوان کرده است نام ایلام در سطر جدول خودکشی ایران قرار دارد  که بسیار نگران کننده است هرچند مسئولان در دولت های مختلف که در ایلام مسئولیت گرفته اند بارها از اجرای طرح ها وسند های پیشگیرانه خودکشی در استان سخن گفتند ولی گویا تنها در حد حرف بوده است !
کد خبر: ۸۶۵۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰ 21 June 2020

تابناک ایلام  مجتبی کاور:: این روزها همه درگیر آمار کرونا وفوت ناشی از این ویروس هستند ویروسی  که جان ، وجهان را در دست خود گرفته است و با سرعت هرچه تمام مرزها را درمی نوردد .

روز گذشته معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور به مناسب هفته قوه قضائیه در نشست خبری خود با ارائه آماری تکان دهنده تر؛ از ویروس کرونا عنوان کرد که در سال گذشته پنج هزار و 143 نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست دادند و این رقم در مقایسه با سال 8،97 دهم  درصد رشد داشته است.

آماری که معاون پزشکی قانونی کشور ارائه داد نشان می دهد از این تعداد هزار و 517 مورد از این خودکشی‌ها مربوط به زنان و مابقی (سه هزار و 626)مورد مربوط به مردان بودواز نظر جمعیت بیشترین آمار خودکشی مربوط به استانهای کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و کرمانشاه و کمترین مربوط به خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بود به طوری که بیشترین روش در خودکشی حلق‌آویز کردن و بعد از آن استفاده از سموم بود وبیشترین متوفیان ناشی از خودکشی بین 30 تا 39 سال و سپس 18 تا 24 سال سن داشتند.

آنچه که معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور عنوان کرده است نام ایلام در سطر جدول خودکشی ایران قرار دارد  که بسیار نگران کننده است هرچند مسئولان در دولت های مختلف که در ایلام مسئولیت گرفته اند بارها از اجرای طرح ها وسند های پیشگیرانه خودکشی در استان سخن گفتند ولی گویا تنها در حد حرف بوده است !

 اینکه هنوز ایلام جایگاه و رتبه بالای  خودکشی در کشور دارد نشان دهنده  فقر ومشکلات ناشی از تبعیض ، بیکاری حاکم بر استان است هر چند اقدمات وتلاش های خوبی در حوزه های مختلف در استان توسط دولت ها  صورت گرفته است ولی گویا  سرعت خودکشی ومشکلات ومعضلات  اجتماعی خانمان سوز تر از ویروس کرونا واقدمات انجام شده در استان کوچکی همانند ایلام است !

 امروز در ایلام کوچک و کمتر توسعه یافته کشور خبری از نشاط ،شادی و اوقات فراغت نیست وآنچه که سالهاست بر سر ایلام ومردمانش سایه افکنده است فقر ، خودکشی است که در سایه نا عدالتی ؛ که ارمغان مسئولانی می باشد که تنها برای حفظ میز وصندلی خود سکوت پیشه کردند وفقط شعار دادند وترقی کردند واز ایلام رفتند  !

 اگر آمارهای ارائه شده مسئولان در حوزه های مختلف استان در بحث توسعه ، اشتغال و... بر مبنای واقعی باشند باید شاهد کاهش معضلات اجتماعی استان باشیم نه اینکه هنوزنام ایلام  در سطر جدول خودکشی ایران باشیم !به راستی چرا باید سهم مردمان دیار مهمان نواز مردم مرزدار،  فقر ، نداری ،بیکاری وخودکشی باشد به راستی زمان آن نرسیده که در حوزه های مختلف بخصوص  معضلات اجتماعی در سطر جدول آمار های رسمی کشور نباشیم  !

 امروزاگر فقر ، بیکاری ، معضلات  اجتماعی ، طلاق وبسیاری دیگر از مشکلات که در استان حادث شده یا می شود ناشی از فشار روانی بیکاری ناشی از ارائه آمار های کلی وکیلویی است که شما برای حفظ وحراست از میز وصندلی ریاست ارائه می دهید فارغ از اینکه به صحت آمار ها ومشکلات توجه وچاره اندیشی داشته باشید وآینده جوانان ایلامی چه خواهد شد به راستی سهم آنها فقط خودکشی ، بیکاری ، طلاق ، اعتیاد و... است  !

استانی همانند ایلام  که داری پتانسیل های عظیم خدادادی بی نظیری است ولی عدم توجه به این ظرفیت ها واز همه مهتر عدم  ایجاد اشتغال پایدار در این استان مرزی سبب شده بسیاری از جوانان به دام اعتیاد ودیگر معضلات اجتماعی گرفتار شوند وامید به زندگی نداشته باشند به راستی رواست در استانی که 98درصد نفت گاز غرب کشور که روزانه بالای 200هزار بشکه نفت در آن استخراج می شود در سطرخودکشی کشور قرار بگیرد ؟

به راستی چرا باید شاهد خیل عظیم کار گران غیر بومی در شرکت های فعال در حوزه های مختلف استان باشیم وجوا نان این استان که خود و خانواده هایشان پاسدار کشور در مرزهای غربی که یکی از امن ترین مرزهای کشور است عده ای بقچه به دست در شهر های دیگر ،عده ای از سر ناچاری وبیکاری خانه نشین ،عده ای درگیر معضلات اجتماعی وعده ای هم اقدام به خود کشی کنند آیا جوانان ایلامی حق زیستن ندارند ؟!

 انباشت مشکلات ، بیکاری 14هزارنفر با  رنج سنی 29سال در استان که بیش از 47درصد این بیکاران را فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند  ،وجود 11هزار معتاد ،ثبت بیش از850واقع طلاق در سال گذشته طبق آمارهای استخراج شده  که 55 درصد طلاق‌ها در استان ایلام مربوط به زوج‌هایی است که کمتر از ۵ سال از زندگی مشترک آنها می‌گذرد که گروه سنی طلاق در استان ایلام  بین ۲۰ تا ۳۰ سال رسیده است.

آیا آمارهای یاد شده بالا در استان کوچکی مثل ایلام که  ۲۶ درصد جمعیت آن را جوانان تشکیل می‌دهند نسبت به جمعیت نگران کننده نیست ؟  حال سوال اینجاست اگر در حوزه آسب های اجتماعی سند 5ساله  تدوین شده ، چرا باید در بحث بیکاری ، کاهش اعتیاد ،طلاق ، خودکشی و... این سند کار ساز نبوده است ؟

باشد که مسئولان در استان برای برون رفت مشکلات ومعضلات اجتماعی نسخه شفا بخش آنی وکوتاه مدت در دستور کار داشته باشند نه سند هایی 5ساله که کفاف  عمر مدیریت آنها را نمی کند چرا که بعد از آنها ایلام می ماند مصائب و مشكلات که دست به دست دولت ها و مسئولان می چرخد وهمچنان مردم قربانی معضلات اجتماعی می شوند  .

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار