این مسئول می گوید مشکلات مسکن، و اجاره بها به از موضوعات است که اکثر خانواده ها با آن مواجه هستند و در این راستا 115واحد مسکن مهر خریداری شده ولی به خاطر کمبود منابع و بالا رفتن مصالح ساختمانی نیمه تمام مانده اند و نیازمند کمک خیرین هستیم.
کد خبر: ۸۷۱۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰ 05 July 2020

تابناک ایلام مجتبی کاور::برای تکمیل گزارش یاداشت قبلی به کمیته امداد و بهزیستی سری زدم ای کاش نمیرفتم! ای کاش با چنین صحنه هایی برخورد نمی کردم! نمی دانم از کجا شروع کنم از پیگیری نان نسیه آن محله مردمان شهرم یا از آن زن عرب یکی از روستاهای دهلران که با فرزند خردسالش آمده بود پیگیری کنتور برق خانه اش که 3ماه بدون برق است! یا از مادری که  ماسک صورت خودش را کنار زد و روی فرزند خرسالش گذاشت، آه !خدای من این کرونا دیگر چه بود که به زندگی بشر اضافه شد!

نمی دانم ویروس از کجا آمد همین می دانم که از چین آمد و جهان را تغییر داد و بسیاری را به کام مرگ کشاند مرگی که امروز مردم خودشان به استقبالش  می روند برای لقمه نان حتی بدون ماسک چون با پول یک ماسک می توانند نان یک وعده سفر خود را تامین کنند!

در حین صحبت با رئیس کمیته امداد بود که خانم جوان دیگر آمد که از مشکلاتش گفت از گرمای سوزان دهلران و کولر آبی برای در آمان ماندن از گرما گفت! ای کاش فقط به نداشتن کولر اکتفا می کرد چرا که سخنی بر زبان آورد که مات و گنگ ماندم سخنی دردناک از زبان یک خانم جوان و حامله فکرش را هم نمی کردم که برای استحمام و حتی سرویس بهداشتی به خانه همسایه اش برود !

هنوزگنگ بودم صدای دیگر را شندیم صدای آرام ولی پر از استرس یک دختر که آمده بود برای پیگیری وام 5میلیونی که سال گذشته درخواست داده بوده آقای سید به خدا مشکل دارم برای جراحی از دکترم در شیراز وقت مشخص کرده اگر امکان داره به خاطر خدا کمک کن تا چشمانم را جراحی کنم بغضش را قورت می داد  ولی استرس در چهره و کلامش برایم آزار دهنده بود! طبقات مملو از مراجعه کننده بود که برای دریافت وام مراجعه کرده بودند؛ اکثر مراجعه کنندگان ما قشر جوان بیکار هستند این را سید سبزوار حسینی رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) می گوید در میان صحبت هایش مکث می کند می گوید روزانه اقشار مختلفی به کمیته مراجعه می کنند ولی منابع ما محدود است و تقاضا نامحدود!

 وی می گوید تمام پرداختی ها به افراد تحت حمایت بر اساس سرانه جمعیت خانواده، و پرداختی ها در کل کشور یکسان است ولی پراختی ها کفاف مشکلات مردم در این شرایط کرونا نیست چرا که بسیاری از خانواده ها باتوجه به وجود آبگرم که مشکلات ناشی از آن تمام سیستم های خنک کننده را خراب کرده است که توان تعمیر ندارند!

 این مسئول می گوید مشکلات مسکن، و اجاره بها به از موضوعات است که اکثر خانواده ها با آن مواجه هستند و در این راستا 115واحد مسکن مهر خریداری شده ولی به خاطر کمبود منابع و بالا رفتن مصالح ساختمانی نیمه تمام مانده اند و نیازمند کمک خیرین هستیم.

 در این حین یک خانم مراجعه می کند و از مشکلات خود می گوید مشکلاتی که تنها با کمک مالی قابل حل بود که دست خالی مدیر هم کاری ساخته نبود و تنها با دادن قول پیگیری آن خانم راهی خانه شد! شرایط ماندن در آن محیط برایم بسیار دشوار بود ولی باید می ماندم و گزارش خود را تهیه می کردم.  

موسوی از کمک 75میلیون تومانی خیرین در ماه رمضان گفت وبا مکث معنا داری عنوان کرد الان بیشتر کسانی که در خواست کمک می کنند جوان هستند مثل گذشته نیست که پیرمرد یا پیرزنی برای حمایت مراجعه کند وحضور جوانان برای دریافت کمک خودش بیانگر وجود مشکلات معیشتی در جامعه ما است ودر محله بالا شهر دهلران یکی از محلات است که بیشترین مشکل وفقر در آنجا است

 وی ازخیری گفت که 147نفر از ایتام را تحت حمایت خود قرار داده و ماهیانه 50هزار تومان به حساب آنها واریز می کند ایتامی که 1200نفر حامی دارند و ماهیانه مبالغی به حساب آنها واریز می کنند. از طریق دوربین مدار بسته اذحام جمعیت را متوجه شد که برای ملاقات با رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) آمده برای حل مشکلات خود که با درخواست من رئیس اداره با آنها ملاقات کرد و پیگیر مشکلات آنها، مشکلاتی که خارج از توان رئیس اداره بود چرا که اکثرآنها برای دریافت کمک های مالی مراجعه کرده بودند.

حدود یک ساعتی که آنجا بودم دنیا روی سرم خراب شد که چرا باید یک خانم جوان برای سرویس بهداشتی واستحمام به خانه همسایه ؛ دختری به دنبال وام برای جراحی چشمانش و... در جامعه ما باشد ! فکر وذهنم کاملا در گیر مشکلات مراجعه کنندگان بود که اکثر آنها جوان بودند جوانانی که باید جوانی کنند نه از الان زیر بار مشکلات  زندگی کمرشان خمدیده و درمانده نهاد های حمایتی باشند به راستی جامعه ما به کدام سمت و سو رفته و یا خواهد رفت؟

مراجعه کنندگان سریع تر از عقربه های ساعت به کمیته امداد مراجعه امام خمینی (ره) مراجعه می کردند! آن طور که آمارها رسمی نشان می داد  بیش از2900خانوار با جمعیتی بالغ بر 7هزار و 600نفر تحت حمایت کمیته امداد شهرستان هستند  بعد از فشار روحی ناشی از مراجعه مردم و تکمیل گزارش خود راهی بهزیستی شدم آنجا هم همانند کمیته امداد مملو از مراجعه کنندگان بود که برای حل مشکلات خود مراجعه کرده بودند بعد از کمی معطلی در کنار میز خدمت و شرایط که کرونا به وجود آورده است به اتاق رئیس رفتم؛ آقا پیگر شدم که مشکل حل بشه اگر نشد مجدد تماس بگیر این را پشت گوشی به یکی از مدجویان تحت حمایت می گفت گوشی را قطع کرد و بعد از کمی احوال پرسی مشکل آن محله دهلران را پیگیر شدم که نان سر سفر مردم نسیه است.

گفت اگر جای من باشید لحظه ای تحمل نمی کنید عمق مشکلات در شهر زیاد است ؛ این را حشمت غلامی رئیس اداره بهزیستی دهلران گفت و از مناطق آسیب خیز در سطح شهرستان برام گفت که 4 منطقه بشدت آسیب خیز و 20 نقطه حاشیه و پرخطر در شهرستان شناسایی شده است مهمترین آسیب ها در این مناطق اعتیاد ،فقر و بیکاری ،همسر آزاری ،طلاق است غلامی به خانواده های بد سرپرست شهرستان هم اشاره کرد گفت :تعداد 308 خانواده های بد سرپرست شناسایی شده که 8درصد کل جمعیت تحت پوشش است که مداخلاتی در این راستا  انجام گرفته است .

وی به 2هزار 330خانواده تحت حمایت بهزیستی اشاره کرد وگفت :مشکلات مدد جویان ما زیاد است چرا که تنها تعداد 26 نفر حامی با بهزیستی همکاری دارند که ماهیانه مبالغی به حساب کودکان بی سرپرست پرداخت می نماید و با توجه به نیاز شدید فرزندان  خانواده های تحت حمایت در زمینه های معیشت، هزینه های تحصیلی نیازمند استقبال گسترده حامیان و مشارکت خیرین در این زمینه هستیم.

 آنچه که من در دو نهاد حمایتی از نزدیک دیدم بسیار برایم سخت بود در شهرستانی که روزانه بیش از 180هزار بشکه نفت تولید می شود چرا باید بیش از 11هزار نفر از جمعیت شهرستان تحت نهاد های حمایتی باشند ؟ به راستی رواست مرز دارباشی ، زیر پایت ثروث خدادی باشد اما مردم در فقر که هیج حمام و دستشویی نداشته باشند این تنها روایت هایی از حضور دوساعته من بود آنچه که در زیر پوست شهر است همگان بی خبر هستیم که چه میگذرد !

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
مشت نمونه خروار..کل استان این جنین وضعیتی دارند ..پس آقایان یقه سفید و برادران قاچاقچی و کاسبان تحریم کجا جیبشونو پر کنن و به ریش مردم بخندند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار