کد خبر: ۸۷۲۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶ 07 July 2020
 
گردشگری شهری انزلی، بر پرتگاه سقوط

تابناک/گردشگری شهری از جدیدترین منابع درآمدی شهرداری‌هاست و به دلیل سودآوری زیاد و اثرات ماندگار در اقتصاد، فرهنگ و اجتماع شهری از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود؛ لذا مدیران شهری با ایجاد زیرساخت‌های مختلف در جذب گردشگران بیشتر با یکدیگر در رقابت هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وجود قطب‌های گردشگری در هر کشور از باارزش‌ترین مواهب خدادادی است، زیرا این امکان را برای مدیران و برنامه‌ریزان فراهم می‌کند که بدون صرف هزینه و اعتبارات زیاد، از امکانات طبیعی موجود برای کسب درآمد و معرفی فرهنگ و آداب و رسوم خود به سایرین استفاده کنند. کشور ایران نیز با برخورداری از مواهب طبیعی و تاریخی فراوان در زمره کشورهایی است که می‌تواند به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری جهان معرفی شود.

شهر ساحلی بندر انزلی از مقاصد گردشگری کشور ایران است که به دلیل آب و هوا و محیط طبیعی کم‌نظیر، موقعیت مناسبی در حوزه گردشگری و جذب توریست دارد. مدیریت شهری بندر انزلی برای رونق توریسم شهری در آن سرمایه‌گذاری کرده و هنرمندان و فعالان صنعت گردشگری این شهر تلاش کرده‌اند محیط مناسبی برای حضور مسافران فراهم کنند، اما شیوع ویروس کرونا تلاش‌های چند ساله آنان را به هدر داد و شرایطی ایجاد کرد که صنعت گردشگری شهری انزلی را بر پرتگاه سقوط رساند.

تعطیلی اجباری!

حسین زاور، مدیر هتل چهار ستاره سفیدکنار بندرانزلی با بیان اینکه مالکیت این هتل متعلق به سازمان فرهنگی و سیاحتی کوثر وابسته به سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران است، اضافه می‌کند: در اسفندماه سال گذشته طبق برنامه، تدارکات لازم برای استقبال از گردشگران نوروزی فراهم شد؛ تعداد زیادی از اتاق‌ها هم برای ایام تعطیلات رزرو شده بود و مواد غذایی زیادی نیز خریداری کرده بودیم، اما متأسفانه با شیوع ویروس کرونا خلاف میل باطنی هتل را تعطیل کردیم.

او اظهار می‌کند: در حال حاضر به دلیل تعطیلی هتل و شرایط بد مالی، حقوق کارگران قراردادی پرداخت نشده و برای دریافت بیمه بیکاری به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شده‌اند.

این فعال صنعت گردشگری بندرانزلی با بیان اینکه در سه ماه گذشته به دلیل تعطیلی هتل حدود چهار میلیارد تومان متضرر شده‌ایم، می‌گوید: علیرغم اینکه از یکم خردادماه هتل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شده است، اما مردم به دلیل ترس از ابتلای کرونا در هتل اقامت نمی‌کنند.

او می‌گوید: با توجه به این که جامعه هتلداران در این مدت به شدت دچار ضرر و زیان شده‌اند، دولت باید توجه ویژه‌ای به وضع این صنف داشته باشد و با بخشودگی مالیاتی، سهم کارفرما از حق بیمه تأمین اجتماعی و بهای خدمات آب و برق و گاز از سرمایه‌گذاران این صنف حمایت کند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که محمد رضا امکچی از هنرمندان صنایع دستی احجام چوبی و مدیر گالری لوتوس بندرانزلی هم می‌گوید: در زمینه تولیدات محصولات چوبی ۳۰ سال سابقه دارم، این گالری به لحاظ وسعت و تنوع محصولات در نوع خود بزرگترین و کامل‌ترین گالری در کشور است.

او با بیان اینکه تا کنون در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان متضرر شده‌ام، می‌گوید: شیوع کرونا صنعت گردشگری منطقه را نابود کرده است، در نوروز سفارشی نداشتیم و در حال حاضر هم شرایط خوبی نداریم.

حذف منابع درآمدی شهرداری

اما مهدی خلیلی سرپرست شهرداری بندرانزلی با بیان این که این شهر از مقاصد گردشگری کشور و استان گیلان است، اظهار می‌کند: همه ساله در ایام نوروز و فصل تابستان میلیون‌ها گردشگر از سراسر کشور به این شهر سفر می‌کردند، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا پارک‌ها، اماکن تفریحی و اقامتی، کمپ‌های مسافرتی و طرح‌های ساحلی این شهر تعطیل شد.

او می‌افزاید: پارک جنگلی، کمپ مسافرتی، طرح ساحلی و پارک بادی پاسداران به عنوان منابع پایدار شهرداری محسوب می‌شود که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی درآمد این مراکز تفریحی به صفر رسیده است.

سرپرست شهرداری بندرانزلی اضافه می‌کند: شمار مسافران پایانه مسافربری شرقی شهر و حجم بار پایانه حمل و نقل بار انزلی که از منابع پایدار درآمدی شهرداری محسوب می‌شوند بسیار کاهش داشته است و شهرداری به این دلیل متضرر شد.

خلیلی ادامه می‌دهد: تعدادی از پارک‌های شهرداری به صورت استیجاری در اختیار پیمانکاران بخش خصوصی است که متولیان آن‌ها با شیوع ویروس کرونا تقاضای بخشودگی پرداخت اجاره این ایام را از مدیریت شهرداری دارند؛ در حال مکاتبه با شورای اسلامی شهر هستیم تا بتوانیم با مصوبه شورا، بخشودگی این ایام را برای آنان اعمال کنیم.

او می‌گوید: البته با وجود کاهش بسیار زیاد درآمد شهرداری، با تأمین نقدینگی، حقوق و مزایای کارگران و کارکنان شهرداری پرداخت شده است.

دولت در تصمیم خود مبنی بر قطع سهمیه قیر تجدیدنظر کند

سرپرست شهرداری بندرانزلی می‌افزاید: با توجه به اینکه شهرداری‌ها در بخش ساخت و ساز با کاهش شدید متقاضی و درخواست مجوز مواجه شده‌اند و از سوی دیگر بیشتر منابع درآمدی آنها از این طریق تأمین می‌شود از دولت درخواست می‌کنیم با افزایش سهم شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده و اختصاص کمک‌های بلاعوض از این دستگاه حمایت و به طور مستمر و منظم تسهیلات حمایتی و معیشتی به شهروندان اعطا شود.

خلیلی می‌گوید: شنیده‌ها حاکی است که سهمیه قیر یارانه‌ای شهرداری‌ها از سر فصل بودجه ۱۳۹۹ دولت حذف شده است که خبر بسیار بدی است، زیرا شهرداری بدون دریافت قیر یارانه ای امکان اجرای پروژه‌های آسفالت شهر را نخواهد داشت، بنابراین امیدواریم دولت در تصمیم خود تجدید نظر کند.

تدوین طرح جامع گردشگری شهر

هادی حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی نیز با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا در اسفندماه سال گذشته تمامی مراکز تفریحی، اقامتی و کمپ‌های مسافرتی این شهر تعطیل شد که این مسئله روی اقتصاد شهری و حوزه گردشگری انزلی تأثیر گذاشته و کاهش درآمد شهرداری را همراه داشته است.

او ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه شهرداری در ماه‌های پایانی سال به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به شهروندان توصیه می‌کرد تا در خانه بمانند، از بابت دریافت نکردن عوارض و کاهش صدور پروانه ساختمانی بسیار متضرر شد و به این دلیل یکی دیگر از مهم‌ترین منابع درآمدهای پایدار شهرداری را دچار مشکل کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی می‌گوید: به منظور حمایت از شهروندان پرداخت عوارض تا پایان اردیبهشت ماه امسال با نرخ سال ۱۳۹۸ مصوب و تمدید شد.

حیدری با بیان اینکه در این مدت اصناف و بازاریان شهر انزلی بسیار متضرر شده‌اند، می‌گوید: از دولت انتظار داریم با پرداخت تسهیلات کم‌بهره بانکی و استمهال اقساط و بخشش دیرکرد آن‌ها از بازاریان این شهر حمایت کند.

او ادامه می‌دهد: مدیریت شهری انزلی در زمان شیوع کرونا با وجود از دست دادن منابع درآمدی پایدار، حقوق و اضافه کاری کارگران و کارکنان شهرداری را پرداخت کرده است و فقط بخشی از این ردیف‌های مالی در قالب معوقات باقی مانده که آن هم پرداخت خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی می‌گوید: طرح جامع گردشگری شهر انزلی در حال تدوین است تا بتوانیم بعد از غلبه بر شیوع ویروس کرونا، ضرر و زیان حوزه گردشگری این شهر را جبران کنیم.

ضرر ۲۰۰ میلیارد تومانی فعالان گردشگری

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که ابوالفضل چگینی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرانزلی نیز با اشاره به وجود ۳۱ مجتمع اقامتی و تفریحی، ۲۳ هتل، ۱۹ هتل آپارتمان و سه مهمان‌پذیر در این شهر تصریح می‌کند: این مراکز گردشگری به دلیل شیوع ویروس کرونا با مصوبه ستاد سلامت و شورای تأمین شهرستان از ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۸ تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری تعطیل شده و در این مدت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان متضرر شده‌اند.

او با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل ستاد ملی کرونا اماکن گردشگری بندرانزلی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از یکم خردادماه آغاز بکار کردند، خاطرنشان می‌کند: در حدود یک‌هزار و ۶۰۰ نفر از هنرمندان این شهرستان در رشته‌های مختلف صنایع دستی، مانند حصیربافی، منبت‌کاری، گلیم بافی، جاجیم، تابلو فرش، چرم دوزی، معرق کاری، احجام چوبی و سفالگری در ۱۴ کارگاه تولیدی خانگی فعالیت می‌کنند؛ آنان در سال ۱۳۹۸ محصولات خود را به امید آنکه در تعطیلات نوروز به فروش برسانند تولید کردند، اما متأسفانه این روزها هنرمندان به دلیل شیوع ویروس کرونا خانه‌نشین شده‌اند و محصولاتشان فروش نرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرانزلی یادآور می‌شود: هر سال در ایام نوروز نمایشگاه عرضه محصولات صنایع دستی و سوغات، جشنواره اقوام، موسیقی سنتی، بازی‌های بومی و محلی در انزلی برگزار می‌شد که آن هم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد؛ اما در صورت فراهم شدن شرایط و صدور مجوزهای لازم در تابستان در سه نقطه از انزلی نمایشگاه صنایع دستی برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار