در حالی که قرار بود طرح ترافیک یک هفته آزمایشی اجرا و در صورت افزایش آمار کرونا لغو شود، حال با رکورد زنی آمار کرونا هنوز اجرا می‌شود.
کد خبر: ۸۷۳۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷ 09 July 2020

اجرای طرح ترافیک در اوج رکورد زنی آمار کرونا/ شهرداری توپ را به زمین دولت انداخت

به گزارش تابناک سمنان: پس از شیوع کرونا در ایران محدودیت‌های بسیاری برای کاهش اجتماعات مردمی ایجاد شد که یکی از آن‌ها لغو اجرای طرح ترافیک پس از تعطیلات نوروزی بود.

این تصمیم به منظور سهولت استفاده از خودروی شخصی و کاهش جمعیت حاضر در مترو و اتوبوس، برای افزایش فاصله اجتماعی و کم کردن احتمال ابتلا به کرونای شهروندان اتخاذ شده بود.

لغو طرح ترافیک برنامه ریزی‌های مالی شهرداری تهران را به هم ریخت، زیرا درآمد روزانه یک میلیارد تومانی خود را که از محل اجرای طرح ترافیک به دست می‌آورد، از دست داد.به عبارتی با اجرا نشدن ۲ ماهه طرح ترافیک، شهرداری تهران در خوش بینانه‌ترین حالت ۶۰ میلیارد تومان درآمد بی زحمت را از دست داد.

مدیریت شهری و بخشی از اعضای شورای شهر در پی تداوم اجرایی نشدن طرح ترافیک چندین بار اعلام کردند که از فلان روز طرح ترافیک اجرا می‌شود، اما از آنجایی که لغو کننده طرح ترافیک شهرداری نبود، باید همان نهادی که اقدام به لغو آن کرده بود، نسبت به اجرای دوباره آن هم موضع گیری می‌کرد و آن نهاد ستاد ملی مقابله با کرونا بود.

طی این دو ماه شهرداری تهران حدود ۵ مرتبه اعلام کرد که طرح ترافیک اجرا می‌شود، اما در هر بار با وتوی وزارت بهداشت مواجه شد. در نهایت جلسه روز ۲۱ اردیبهشت ماه شورای ترافیک با حضور علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران تشکیل شد.

«سلطان آلزایمر» زیر میز بازی زد/ عبرت‌های لغو طرح ترافیک

او در برابر اصرار و جدیت مدیریت شهری برای اجرای دوباره طرح ترافیک، با اجرای مشروط یک هفته‌ای موافقت کرد و قرار شد از ۲۹ اردیبهشت ماه طرح ترافیک اجرا شود و چنانچه بعد از یک هفته شاهد افزایش آمار کرونا بودیم، دوباره طرح ترافیک لغو شود، البته اجرای طرح ترافیک بعد‌ها به ۱۷ خرداد ماه موکول شد و طبیعتا ارزیابی یک هفته‌ای در مورد وضعیت آمار کرونا از این تاریخ به بعد باید محاسبه شود.

اکنون نه یک هفته، بلکه یک ماه از اجرای دوباره طرح ترافیک گذشته است. آمار کرونا در ایران رکورد زده و شهر تهران هم در دفن اموات کرونایی به آمار بی سابقه رسیده است، اما طرح ترافیک همچنان اجرا می‌شود.

وضعیت تهران قرمز است

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران با اعلان وضعیت قرمز برای تهران از ستاد مقابله با کرونا خواسته که سخت‌ترین محدودیت‌ها را اعمال کند.

او با انتشار توئیتی نوشت: وضعیت تهران از نظر کرونا «‌بسیار اسفناک» و در وضعیت قرمز است. افزايش پر شتاب تعداد بيماران و جانباختگان، حيرت آور است. به عنوان نماينده مردم در شورا، از ستاد كرونا مطالبه مى‌كنم بى هيچ مسامحه‌اى، جدى ترين محدوديت‌ها را تصويب و اعمال كند. كمترينِ آن، دوركار شدن كارمندان است!

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم به خبرنگاران گفت: ۷۰ نفر از جانباختگان کرونا در روز شنبه ۱۶ تیر در بهشت زهرا(س) دفن شده‌اند.

«سلطان آلزایمر» زیر میز بازی زد/ عبرت‌های لغو طرح ترافیک
همچنین سعید خال مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) ۱۶ تیر ماه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود: آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در تهران بی سابقه است و اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشوند، تهران وارد شرایط سختی می‌شود.

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، حمل و نقل عمومی را رتبه اول عامل انتقال ویروس کرونا خواند و گفت: و ۲۶ درصد مبتلایان به کرونا در وسایل حمل و نقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس بیمار شده‌اند.

در شرایطی که عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران وسایل حمل و نقل عمومی را رتبه اول عامل انتقال ویروس کرونا اعلام کرده، مدیران شهرداری و حتی شهردار تهران حذف طرح ترافیک را موجب تردد بیشتر شهروندان و به عبارتی کاهش فاصله اجتماعی و افزایش ابتلا به کرونا می‌دانند.

پیروز حناچی شهردار تهران دیروز در توئیتی تعجب برانگیز ضمن تأکید بر به مصلحت بودن اجرای طرح ترافیک، لغو آن را منوط به تصمیمات ستاد مقابله با کرونا کرد.

او در این توئیت نوشت: «بر‌اساس گزارش‌های علمی و مشاهدات میدانی، برداشتن طرح ترافیک منجر به افزایش سفر‌های غیرضروری درون‌ شهری می‌شود؛ اما همان‌گونه که بار‌ها بیان کرده‌ایم در مسیر صیانت از سلامت شهروندان در موضوع طرح‌های ترافیکی، تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم.»

این اظهار نظر شهردار تهران در حالی مطرح می‌شود که در صورت اجرا شدن طرح ترافیک، جمعیت زیادی از مردم با محرومیت استفاده از خودروی شخصی به سمت مترو و اتوبوس روانه می‌شوند و قطعا جمعیت تو در توی مترو و اتوبوس نه تنها موجب کاهش فاصله اجتماعی، بلکه موجب حذف فاصله اجتماعی و تهدید سلامت شهروندان خواهد شد.

در این وضعیت سوال اصلی این است که چه کسی مسئول افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی به منظور جلوگیری از کاهش و حذف فاصله اجتماعی است.

سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران که روزی استاندار گلستان بوده و به خاطر سفر فرنگش در هنگام سیل این استان عزل شده بود، به خوبی از پاسخ دادن به این سوال در می‌رود و توپ را به زمین دولت می‌اندازد.

او که مسئول حمل و نقل عمومی شهر تهران است، در پاسخ به پرسش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه چه کسی مسئول کاهش فاصله اجتماعی است؟، گفت: افزایش اتوبوس توسط دولت و شهرداری می‌تواند باعث افزایش فاصله اجتماعی شود.

او در دفاع از اجرای طرح ترافیک، هدف از اجرای آن را کاهش تراکم خودرو و آلودگی هوا در مرکز شهر عنوان کرد و با زیرکی تمام از بیان ضرورت عدم اجرای آن به خاطر افزایش فاصله اجتماعی و حفظ سلامت شهروندان لب فرو بست.

هاشمی افزود: نبود طرح ترافیک علاوه بر تشدید آلودگی هوا، سفر‌های بی‌هدف به حوزه مرکزی شهر را افزایش می‌دهد که این مسئله آسیب‌زا است و باعث نشر ویروس می‌شود.

او استادانه  اجرای طرح ترافیک را کمکی برای کاهش ابتلای مردم به کرونا قلمداد می‌کند، گویی که شهرداری هیچ چشم داشتی به درآمد روزانه یک میلیارد تومانی طرح ترافیک ندارد.

هاشمی خاطرنشان کرد: موضوع رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به نیاز سفر ارتباط دارد و برای انجام این مهم باید تعداد وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یابد.

با این سخنان باید مناف هاشمی را ناجی مدیریت شهری از مطالبات عوام مردم برای عدم اجرای طرح ترافیک دانست، اما آن‌ها که در زیرکی دست کمی از مناف هاشمی ندارند، ضمن پذیرش مسئولیت دولت در تأمین اتوبوس و مترو، بی خیال نقش و اختیارات شهرداری هم نمی‌شوند و انتظار دارند وقتی شهرداری تهران در اجرا یا لغو طرح ترافیک دارای اختیار است، در این شرایط کرونایی در راستای حفظ جان مردم تصمیم گیری کند، نه آن که با پرداختن به کوتاهی دولت در تأمین اتوبوس، صورت مسئله را عوض کرده و منکر نقش و توان خود در همیاری با مردم شود.

 

حالا شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران هم خواستار لغو دوباره طرح ترافیک شده و در توئیتی نوشته است: «هر چند دقیقه باید یک شهروند بر اثر ابتلا به کرونا فوت کند تا بار دیگر محدودیت‌ها بازگردانده شود؟ شهرداری تهران نیز باید محدودیت‌های طرح ترافیک را بردارد، چرا که رعایت پروتکل‌ها با توجه به ظرفیت حمل و نقل عمومی امکان پذیر نیست.»

همچنین انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران هم روز چهارشنبه در اظهاراتی گفت: موضوع لغو طرح ترافیک طی روزهای آتی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح می‌شود.
 
او با بیان اینکه در استان تهران با وضعیت هشدار دهنده و نگران کننده مواجه هستیم، گفت:  ۲ پیشنهاد داریم که یکی از آن‌ها لغو طرح ترافیک است که در جلسه فردای ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح خواهد شد.

محسنی بند پی تصریح کرد: اگر از یک میلیون مسافر حمل و نقل عمومی حتی ۹۹ درصد هم ماسک بزنند، باز هم فاصله گذاری اجتماعی کاهش پیدا می‌کند و به زیر ۳۰ درصد می‌رسد.

استاندار تهران خاطرنشان کرد:  وضعیت تهران هم‌ اکنون در حالت هشدار و ما قبل قرمز است. برای ما وضعیت هشدار هم در تهران همانند وضعیت قرمز است؛ چراکه تهران پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و اگر به حد قرمز برسد، کنترلش خیلی سخت می‌شود.

شرایط کنونی تهران از حیث شیوع کرونا و تعداد مبتلایان به کرونا بی سابقه است، اما محدودیت‌های آن از آنچه بعد تعطیلات نوروزی وضع شد هم کمتر است. بعد تعطیلات نوروزی مشاغلی که امکان دور کاری داشتند، نیرو‌های خود را دور کردند و طرح ترافیک هم به مدت ۲ ماه لغو بود. حالا معلوم نیست که بر اساس چه منطقی طرحی که در دوران افول کرونا لغو بود، در دوران اوج کرونا با جدیت دنبال می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار