کد خبر: ۸۷۳۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷ 09 July 2020
 
تابناک گیلان/ درخواست قطر برای آتش بس فوری در لیبی، عصبانیت آمریکا از گزارش سازمان ملل در مورد سردار سلیمانی، هشدار گوترش نسبت به «مداخله بی‌سابقه» خارجی‌ها در لیبی و افشای هویت جعلی نوزده مقاله‌نویس علیه ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به پاسخ مقام روسیه به بولتون درباره ترور سردار سلیمانی نیز اشاره کرد.
 
 

درخواست قطر برای آتش بس فوری در لیبی، عصبانیت آمریکا از گزارش سازمان ملل در مورد سردار سلیمانی، هشدار گوترش نسبت به «مداخله بی‌سابقه» خارجی‌ها در لیبی و افشای هویت جعلی نوزده مقاله‌نویس علیه ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به پاسخ مقام روسیه به بولتون درباره ترور سردار سلیمانی نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به توئیت «جان بولتون»، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا درباره ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پاسخ داد.

«جان بولتون» روز سه‌شنبه ساعاتی بعد از اظهارات یک مقام سازمان ملل درباره غیرقانونی بودن ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه در توئیتر نوشت: «انتقاد جدید از سوی سازمان ملل که در آن حمله به سردار سلیمانی غیرقانونی تلقی شده، بی‌اساس است. درست به همین دلیل است که از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شدیم. ما به یک مرجع بالاتر در سازمان ملل جواب نمی‌دهیم و درباره نحوه اجرای قانون آمریکا هم به موعظه کسی نیاز نداریم.»

اولیانوف در توئیتر جان بولتون را خطاب قرار داده و نوشته است: «کشتن مقام یک کشور خارجی در خاک یک کشور ثالث، اجرای قانون اساسی آمریکاست؟»

پاسخ مقام روسیه به بولتون درباره ترور سردار سلیمانی/افشای هویت جعلی ۱۹ مقاله‌نویس علیه ایران/درخواست قطر برای آتش بس فوری در لیبی/ عصبانیت آمریکا از گزارش سازمان ملل در مورد سردار سلیمانی

«اَگنِس کالامارد»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه ترورهای غیرقانونی و خودسرانه در دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان، بامداد سه‌شنبه (به وقت تهران) جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را غیرقانونی خواند.

به نوشته «رویترز»، کالامارد در گزارشی ضمن رد ادعاهای مقامات آمریکایی درباره دلیل ترور سردار سلیمانی نوشت: واشنگتن نتوانسته مدارک کافی برای توجیه دلیل انجام این حمله ارائه کند. 

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ترور سردار سلیمانی به همراه «ابو مهدی المهندس» معاون سازمان الحشدالشعبی در عراق و چند تن دیگر از همراهانشان، نقض منشور سازمان ملل متحد بوده، خواستار اعمال مقررات سخت‌‌گیرانه‌تری درباره کشتار به وسیله پهپادهای تهاجمی شد.

این کارشناس سازمان ملل در گفت‌وگو با رویترز توضیح داد: «در حوزه استفاده از پهپادها، جهان در برهه حساسی و احتمالا نقطه بحرانی قرار دارد... شورای امنیت اقدامی در این باره انجام نمی‌دهد، جامعه جهانی نیز عامدانه یا سهواً ساکت مانده است.»

کالامارد روز سه‌شنبه یافته‌های خود در گزارش جدید را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد. آمریکا به دلیل خروج دو سال قبل خود از این شورا، در نشست مذکور حضور نداشت.

وی همچنین در این گزارش تصریح کرد: «به دلیل نبود تهدید واقعی روند اقدامی که آمریکا انجام داد، غیرقانونی بود».

درخواست قطر برای آتش بس فوری در لیبی

وزیر خارجه قطر علت طولانی شدن بحران لیبی را احترام نگذاشتن برخی قدرت‌ها به توافقنامه‌های بین المللی و حمایت آنها از مخالفان دولت مشروع لیبی دانست.

بر اساس گزارش شبکه «الجزیره»، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» در نشست شورای امنیت درباره لیبی تاکید کرد: «تنها راه حل بحران لیبی از طریق ایجاد آتش‌بس فراگیر است».

او افزود: «برخی طرف‌ها به توافقنامه‌های بین المللی احترام نگذاشتند و از طرف‌های معاند دولت مشروع لیبی حمایت کردند».

این مقام قطری بر حمایت کشورش از تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به راه حلی در لیبی تاکید کرد.

پاسخ مقام روسیه به بولتون درباره ترور سردار سلیمانی/افشای هویت جعلی ۱۹ مقاله‌نویس علیه ایران/درخواست قطر برای آتش بس فوری در لیبی/ عصبانیت آمریکا از گزارش سازمان ملل در مورد سردار سلیمانی

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» دیکتاتور سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب درآمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

حفتر با حمایت‌های رسمی و غیررسمی مصر، امارات و عربستان سعودی، روسیه و چند کشور غربی از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما راه به جایی نبرد. نیروهای دولت السراج هم از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

عصبانیت آمریکا از گزارش سازمان ملل در مورد سردار سلیمانی

گزارش سازمان ملل متحد در مورد غیرقانونی بودن ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی توسط آمریکا خشم واشنگتن را برانگیخت.

بر اساس این گزارش، «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی بیانیه ای مدعی شد که این اقدام آمریکا برای دفاع از خود انجام گرفته است.

پاسخ مقام روسیه به بولتون درباره ترور سردار سلیمانی/افشای هویت جعلی ۱۹ مقاله‌نویس علیه ایران/درخواست قطر برای آتش بس فوری در لیبی/ عصبانیت آمریکا از گزارش سازمان ملل در مورد سردار سلیمانی

در این بیانیه آمده است: انتشار گزارشی که در آن اقدام ایالات متحده در دفاع از خود محکوم و همزمان سوابقِ ننگین ژنرال سلیمانی به عنوان یکی از مرگبارترین تروریست‌های دنیا پوشانده می‌شود، نیازمند نوع خاصی از تباهی فکری است.

هشدار گوترش نسبت به «مداخله بی‌سابقه» خارجی‌ها در لیبی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن هشدار به شورای امنیت سازمان ملل در خصوص افزایش درگیری‌ها و مداخلات در لیبی، اظهار کرد: «دخالت بی‌سابقه‌ی خارجی‌ها در این منطقه موجب آن شده است که تنش‌ها و درگیری‌ها در لیبی وارد مرحله جدیدی شود.»

پاسخ مقام روسیه به بولتون درباره ترور سردار سلیمانی/افشای هویت جعلی ۱۹ مقاله‌نویس علیه ایران/درخواست قطر برای آتش بس فوری در لیبی/ عصبانیت آمریکا از گزارش سازمان ملل در مورد سردار سلیمانی

لیبی به عنوان یکی از نفت‌خیزترین کشورها، پس از سرنگونی معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ در پی مداخله نیروهای تحت حمایت ناتو دچار هرج و مرج و بی ثباتی امنیتی شد. از سال ۲۰۱۴ اوضاع و شرایط در لیبی به کلی به هم ریخت. دولت کنترل شهر طرابلس و شمال‌غربی این کشور را به دست گرفت و این در حالی است که شرق کشور تحت کنترل نیروهای خلیفه حفتر است.

افشای هویت جعلی نوزده مقاله‌نویس علیه ایران

 تارنمای آمریکایی دیلی‌بیست در گزارشی پژوهشی، شبکه‌ای متشکل از نوزده هویت جعلی در شبکه‌های اجتماعی را شناسایی کرد که اقدام به تولید بیش از نود مقاله در نشریه‌های محافظه‌کار آمریکا با محوریت خاورمیانه و متمرکز بر ایران‌ستیزی کرده‌اند.

یکی از این هویت‌های جعلی «رافائل بدانی» نام دارد که خود را مشاور ژئوپلیتیک و تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل معرفی کرده است، اما تصاویر پروفایل خود را از وبلاگ یک بنیانگذار استارتاپ در سن‌دیگو به سرقت برده و اطلاعات تحصیلی‌اش در شبکه‌های اجتماعی جعلی است.

این هویت جعلی در بسیاری از نشریه‌ها و تارنماهای محافظه‌کار آمریکایی از جمله نیوزمکس، واشنگتن اگزماینز، ریل کلیر مارکتز، امریکن تینکر و نشنال اینترست مطالبی را با محوریت موضوعاتی نظیر «چگونه عراق خود را از شر ایران خلاص کند» و یا «چگونه امارات متحده عربی جزیره ثبات در منطقه‌ای آشفته است» منتشر می‌کند.

به نوشته دیلی‌بیست، بدانی حلقه‌ای از یک شبکه با دست‌کم نوزده شخصیت جعلی است در سال گذشته بیش از نود مطلب تحلیلی در ۴۶ نشریه متفاوت منتشر کرده‌اند که وجه مشترک آنها ستایش امارات و تبلیغات برای اتخاذ سیاست سختگیرانه از سوی واشنگتن علیه قطر، ترکیه، ایران و گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه است.

شبکه اجتماعی توییتر روز دوشنبه پس از انتشار این مطلب اینترسپت، حساب کاربر «بدانی» را به همراه پانزده حساب کاربری جعلی دیگر را تعلیق کرد.

این شبکه همچنین مقالاتی با محتوای انتقادی علیه قطر و با محوریت تشدید تحریم‌های ایران در نشریه اینترنتی Human Events و روزنامه‌ها و نشریات آنلاین صهیونیستی و عربی مثل جروزالم پست، العربیه و روزنامه‌های آسیایی مثل «ساوث چاینا مورنینگ پست» منتشر کرده است.

براساس گزارش دیلی‌بیست، هویت‌های جعلی در این شبکه الگوی مشابهی از رفتار آنلاین داشتند؛ آنها عمومی با تارنماهای «عرب آی» (the Arab Eye) و «پرشیا نَو» (Persia Now) مرتبط بوده و حساب کاربری توییتر خود را در ماه‌های مارس یا آوریل ۲۰۲۰ گشوده بودند.

این هویت‌های جعلی خود را ساکن یکی از پایتخت‌های اروپایی معرفی کرده و سوابق تحصیلی جعلی با یک حساب کاربری جعلی در لینکدین را به خود نسبت داده بودند و برای تصاویر پروفایل‌های خود عکس افراد دیگر را برای جلوگیری از امکان جست‌وجوی تصاویر مشابه، دستکاری کرده بودند و مطالب یکدیگر را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کردند.

«لین نگویان» یکی دیگر از این هویت‌های جعلی است که خود را کارشناس امنیت آسیای جنوبی معرفی کرده بود و به همراه هویت جعلی دیگری با عنوان «سیندی شین» درباره مسایل آسیای شرقی مطالبی می‌نوشت.

اما اعضای این شبکه به سرعت محوریت مطالب خود را از مناطق گوناگون جهان به خاورمیانه تغییر دادند. تارنماهای «عرب آی» و «پرشیا نَو» در ماه فوریه ایجاد شده و اقدام به جذب نویسنده کردند. مشخصات فنی این دو تارنما حاکی از آن است که از یک جا کنترل می‌شوند و جعلی هستند.

تارنمای «پرشیا نَو» در قسمت تماس خود یک نشانی از لندن ثبت کرده که وجود خارجی ندارد و شماره تلفنی داده که هرگز پاسخ داده نمی‌شود. مسئولان این تارنما با نام‌های «شریف اونیل» و «تیمور هال» هیچ رد و نشانی در اینترنت ندارند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار