به منظور تامین نظر شورای نگهبان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایراد شورای نگهبان در لایحه موافقت‌نامه بین ایران و هند به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی را رفع کرد.
کد خبر: ۸۷۴۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳ 12 July 2020

 

 

لایحه موافقت‌نامه ایران و هند برای جلوگیری از فرار مالیاتی تصویب شد

 

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین ، در جلسه علنی امروز (یکشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان در لایحه موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد به انضمام پروتکل الحاقی را رفع و تصویب کردند که تبصره یک ماده واحده آن اینگونه اصلاح شد که سود و کارمزد در موضوع ماده ۱۱ موافقت‌نامه مجوز دریافت یا پرداخت غیرقانونی از جمله ربا محسوب نمی‌شود.

در جریان بررسی ایراد شورای نگهبان، محمدرضا صباغیان نماینده بافق در اخطاری اظهار کرد که باید مشخص شود در این موافقت‌نامه منظور از ربا چیست البته که بانک‌ها با سود و ربا پول می‌گیرند و ما هم حساسیت نشان نمی‌دهیم و امروز هم به راحتی قانون را تصویب می‌کنیم.

علیرضا سلیمی نماینده محلات هم با استناد به اصل ۸۴ قانون اساسی در اخطاری دیگر اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی باید مواد موافقت‌نامه‌ها را جزء به جزء بررسی کند و به رویه غلط مجالس قبلی پایان دهد که تنها ماده واحده تصویب می‌شد با این کار می‌توان جلوی بسیاری از خسارات را گرفت.

در پاسخ به این اخطار، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رییس مجلس شورای اسلامی توضیح داد که اکنون مجلس شورای اسلامی در حال بررسی ایرادات شورای نگهبان است، موافقت‌نامه یک محتوای جمعی دارد که مجلس می‌تواند بگوید جزییات آن را می‌پذیرد یا خیر، کما این‌که کمیسیون هم به صورت جزیی آن را بررسی کرده است.

در نهایت محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره‌ی این موافقت‌نامه توضیح داد: در این موافقت‌نامه درباره همکاری‌های مالی و اقتصادی بین ایران و هند مواردی قید شده است تنها یک بند مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت که آن را اصلاح کردیم. در شرایط کنونی که آمریکا ما را تحریم کرده و به دنبال کاهش روابط اقتصادی ایران است باید از هر نوع موافقت‌نامه استقبال کنیم و از دولت درباره‌ی اجرای آن سوال بپرسیم که چرا به خوبی از ظرفیت‌های موافقت‌نامه‌ها استفاده نمی‌شود.

منبع : ایسنا

برچسب ها: مجلس ، لایحه ، ایران ، هند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار