روزنامه جروزالم پست توافق همکاری راهبردی میان ایران و چین را زنگ خطری برای تل‌آویو دانست و نوشت رژیم صهیونیستی دلایل بسیاری برای نگرانی درباره این توافق دارد.
کد خبر: ۸۷۵۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰ 14 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: موج نگرانی‌های از خبر مربوط به سند همکاری درازمدت راهبردی ایران و چین خیلی زود از رسانه‌های آمریکا به رسانه‌های صهیونیست سرایت کرد.

ماجرا از ادعای روز شنبه روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز آغاز شد. این رسانه آمریکایی مدعی دست یافتن به رونوشتی از پیش نویس ۱۸ صفحه‌ای توافق پیشنهادی میان ایران و چین شد که دارای ابعاد گسترده اقتصادی و امنیتی است.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در تحلیلی از توافق جدید همکاری میان ایران و چین به عنوان زنگ خطری برای تل‌آویو یاد و اذعان کرد در شرایطی که پکن و تهران بر روی یک معامله چند میلیارد دلاری اقتصادی –امنیتی ۲۵ ساله کار می‌کنند، اسرائیل دلایل بسیاری برای نگرانی دارد.

این رسانه صهیونیست در ابتدای تحلیل خود توافق دو جانبه تهران و پکن را خبری بد برای اسرائیل دانست و یادآور شد اگرچه کارزار فشار حداکثری تبعات اقتصادی برای ایران در پی داشته، سرریز شدن سرمایه گذاری‌های چین به بازار ایران می‌تواند تلاش‌های واشنگتن در این مسیر را به باد دهد.

جروزالم پست در ادامه تحلیل خود با استناد به اظهارات کاریس ویت، مدیر اندیشکده سیگنال، پایگاه تحلیل مسائل چین و رژیم صهیونیستی، می‌نویسد هر یک دلاری که وارد سیستم ایران شود، می‌تواند علیه اسرائیل هزینه گردد. بنا به گفته این تحلیلگر، چین از طریق این توافق و با استفاده از ارز دیجیتال خود فرصت دور زدن سیستم‌های آمریکایی و کاهش نفوذ دلار را خواهد داشت. این همان پیامد دیگر این توافق است که می‌تواند به رژیم صهیونیستی هرچند غیرمستقیم آسیب برساند.

به گفته ویت، توافق جدید میان تهران و پکن، به چین به عنوان متحد ایران، برای حضور در خلیج فارس امکان بیشتری خواهد داد و این خود یک برگ برنده دیپلماتیک در مقابل آمریکا و متحدانش منطقه‌ای او محسوب می‌شود.

به باور تحلیلگر اندیشکده سیگنال، مخاطرات ناشی از این توافق برای اسرائیل کاملا عیان است. این امر بویژه زمانی که صحبت از تقویت نظامی ایران از طریق همکاری با چین در میان باشد بیشتر موجب نگرانی است. زیرا سرمایه گذاری که صرف نیرو‌های نظامی ایران شود می‌تواند علیه اسرائیل بکار رود.

 

جروزالم پست در قسمتی از تحلیل خود به بحث فروش تسلیحات نظامی به ایران به عنوان یکی از بند‌های این توافق می‌پردازد و می‌نویسد وزارت دفاع آمریکا اخیرا در گزارشی اعلام کرد چین منتظر است تا بعد از پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر فروش بالگرد‌های تهاجمی، جنگنده و تانک‌های خود به ایران را آغاز کند.

تحلیلگر اندیشکده سیگنال یادآور می‌شود در حالی که ممکن است باور این مسئله برای اسرائیلی‌ها و حامیان آن دشوار باشد، دولت چین واقعا فکر نمی‌کند ایران می‌تواند خطری برای اسرائیل باشد. ویت در اظهاراتی که انعکاس دهنده نگرانی‌های صهیونیست‌ها نیز می‌تواند باشد گفت چین برای این تصور است که ایران به معنای واقعی آنچه گفته می‌شود به دنبال نابودی اسرائیل نیست. چین، ایران را تهدیدی جدی برای اسرائیل نمی‌داند. ویت مدعی شد ایران این حرف (نابودی اسرائیل) را می‌زند تا از سوی مراکز قدرت جهان جدی گرفته شود.

جروزالم پست یاد آور شد اگرچه کمپین فشار حداکثری آمریکا تبعات اقتصادی عمده‌ای را برای ایران در پی داشته، تقویت سرمایه گذاری‌های چین در ایران می‌تواند ورق را به زیان واشنگتن و به تبع آن تل‌آویو برگرداند. این رسانه صهیونیست موضوع نگران کننده دیگر را مشارکت شرکت‌های چینی در پروژه‌های زیرساختی در ایران و اسرائیل دانست؛ مشارکتی که می‌تواند تحت تاثیر توافق ۲۵ ساله ایران و چین قرار بگیرد. جروزالم پست ماه گذشته در بررسی به این نتیجه رسید که سه گروه از ۶ گروه بین المللی که در مناقصه ساخت خطوط راه آهن تل آویو مشارکت داشته، متعلق به شرکت‌های چینی هستند که در پروژه‌های راه آهن ایران نیز همکاری می‌کنند.

رسانه صهیونیست همچنین با تاکید بر اینکه دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی تاکنون نسبت به خبر توافق ۲۵ ساله ایران و چین سکوت اختیار کرده است نوشت به احتمال فراوان نتانیاهو با نگرانی بسیار توافق جدید تهران و پکن را تحت بررسی دارد.

برخلاف مدعای رسانه‌های غربی در خصوص مراحل تدوین سند همکاری جدید ایران و چین هیچگونه محرمانگی مطرح نبوده است. ایران و چین در سال ۹۴ و پس از سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به تهران، در بیانیه‌ای مشترکی آغاز رایزنی‌های و مذاکرات در خصوص انعقاد قرارداد همکاری جامع ۲۵ ساله را اعلام کردند.

روزنامه نیویورک تایمز که اولین رسانه غربی بود که این خبر را پوشش داد در تحلیل خود ابعاد تازه مشارکت میان چین و ایران را نقطه اشتعال خطرآفرین در روابط رو به افول پکن و واشنگتن توصیف کرد و در عین حال آن را ضربه محکمی به کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، که از دو سال پیش به این سو به راه افتاده، دانست.

تحلیلگران آمریکایی از جمله گرت پورتر نیز از این توافق به عنوان پاتک تهران به کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ یاد کردند. حتی نیکی هیلی، سیاستمدار تندرو ضد ایرانی سابق دولت آمریکا نیز نتوانست ناراحتی خود را انعقاد چنین توافقی پنهان کرد و در صفحه توئیتر خود از آن به عنوان «پایانی بر انزوای ایران» در عرصه جهانی تعبیر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار