گزارش خبرگزاری الجزیره درخصوص غیرقانونی بودن شهادت سردار سلیمانی از سوی آمریکا:
خبرگزاری الجزیره نوشت: پرزیدنت ترامپ در ماه ژانویه دستور حمله توسط هواپیماهای بدون سرنشین در نزدیکی فرودگاه بغداد را با ادعای دفاع از خود اعلام کرده است.
کد خبر: ۸۷۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱ 14 July 2020

خبرگزاری الجزیره نوشت: پرزیدنت ترامپ در ماه ژانویه دستور حمله توسط هواپیماهای بدون سرنشین در نزدیکی فرودگاه بغداد را با ادعای دفاع از خود اعلام کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه تابناک ایلام- خبرگزاری الجزیره در ادامه افزود: رئیس جمهور آمریكا دونالد ترامپ دستور قتل را در حمله 3 ژانویه در نزدیكی فرودگاه بین المللی بغداد صادر كرد. ترامپ در آن زمان گفت ، سلیمانی "تروریست برتر جهان" بود و "مدت ها قبل باید به کار او خاتمه داده می شد". فرمانده عراقی ابو مهدی المهندیس نیز در جریان این حملات کشته شد. کالامارد نتیجه گرفت این یک "قتل خودسرانه" است که منشور سازمان ملل را نقض می کند. وی گفت: "با توجه به شواهد و مدارکی که ایالات متحده تا به امروز ارائه داده است ، هدف قرار دادن سردار سلیمانی و کشته شدن افراد همراه او ، یک قتل خودسرانه است که بر طبق IHRL (قانون بین المللی حقوق بشر)  برای ایالات متحده مسئولیت دارد." اگنس کالامارد ، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام های غیرقانونی ، خلاصه یا خودسرانه ، در گزارش خود که در روز سه شنبه منتشر شد.

دفاع از خود'؟

وی گفت که ایالات متحده هیچ مدرکی ارائه نکرده است که "حمله قریب الوقوع" علیه منافع آمریکا در حال برنامه ریزی بوده است. واشنگتن سلیمانی را متهم کرده بود که دستور حملات متجاوزگرانه از سوی شبه نظامیان همسو با ایران به نیروهای آمریکایی در منطقه  را او صادر کرده است. وی گفت که حمله هواپیماهای بدون سرنشین در 3 ژانویه اولین حادثه شناخته شده ای بود که در آن یک کشور برای دفاع از خود  یک مقام رسمی دولتی  را در قلمرو یک کشور ثالث به قتل می رساند. کالامارد نوشت: "سرلشکر سلیمانی مسئولیت استراتژی و اقدامات نظامی ایران در سوریه و عراق را بر عهده داشت. و ممکن بود به عنوان یک تهدید قریب الوقوع محسوب گردد اما با وجود تمامی این موارد باز هم مدل  اقدامات آمریکا  در جریان قتل او غیرقانونی بود." دادستان ایران هفته گذشته حكم بازداشت ترامپ را صادر كرد و از اینترپل خواست تا در  راستای  اجرای مجازات قصاص بخاطر دست داشتن ترامپ در قتل قاسم سلیمانی برای دستگیری اون به ایران کمک کند. نماینده آمریکا در خصوص ایران برایان هوک این اقدام را یک "شیرین کاری تبلیغاتی" توصیف کرد. بنیامین فریدمن ، از دانشکده امور بین الملل دانشگاه الیوت جورج واشنگتن ، گفت که این قتل می تواند به عنوان یک اقدام جنگی تعبیر شود. وی به الجزیره گفت: "این حمله با تمام حملات پهپادها متفاوت است زیرا این امر چهره ارشد دولت ایران را هدف قرار داده است." "به نظر می رسید یک عمل جنگ و ترور است."

بدون مدرک'

 گزارش کالامارد در مورد قتل های هدفمند از طریق هواپیماهای بدون سرنشین مسلح - که حدود نیمی از آنها مربوط به پرونده سلیمانی است - قرار است روز پنجشنبه در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه شود. ایالات متحده در سال 2018 از این شورا کناره گیری کرد. کالامارد گفت: "هیچ مدرکی ارائه نشده است که ژنرال سلیمانی بطور خاص قصد داشت حمله قریب الوقوع علیه منافع ایالات متحده ، به ویژه در عراق ، انجام دهد تا اقدامات فوری ضروری بوده و توجیه شود."

قتل سلیمانی ، که رئیس سپاه قدس ، بازوی عملیات خارجی سپاه پاسداران ایران بود ، موجب برانگیختن غم و اندوه فراوان در ایران شد. تهران با شلیک چندین فروند موشک بالستیک به سربازان آمریکایی مستقر در عراق تلافی کرد. در حالی که حمله به پایگاه غربی عین السد عراق باعث کشته شدن هیچ سرباز آمریکایی نشد ، ده ها نفر دچار آسیب مغزی شدند. کالامارد در گزارشی با توجه به گسترش استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و قابلیت گسترش آنها در طی پنج سال گذشته ، به قتل های هدفمند از طریق هواپیماهای بدون سرنشین مسلح پرداخته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار