استاد کیومرث ابوالملوکی که از او به عنوان پدر کشتی نوین در ایران یاد می‌شد، در منزلش دار فانی را وداع گفت. ابوالملوکی متولد ۱۳۰۳ در تهران بود.
کد خبر: ۸۷۷۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴ 19 July 2020

استاد کیومرث ابوالملوکی که از او به عنوان پدر کشتی نوین در ایران یاد می‌شد، در منزلش دار فانی را وداع گفت. ابوالملوکی متولد ۱۳۰۳ در تهران بود.

از کیومرث ابوالملوکی به عنوان یکی از اصلی‌ترین رواج دهندگان کشتی نوین در ایران (پس از حمید محمودپور) یاد می‌کنند. او اولین مربی ایرانی تاریخ کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی نیز به شمار می‌رود و بجز عرصه مربیگری، در امور مدیریتی، اجرایی و حتی داوری نیز از چهره‌های مطرح تاریخ کشتی ایران محسوب می‌شود.

در واقع می‌توان از ابوالملوکی به عنوان گنجینه ورزش ایران نام برد که خدمات شایانی برای ورزش و جامعه عصر خود داشته است.

زمانی که استاد ابوالملوکی کشتی را شروع کرد هنوز تیم ملی و فدراسیون کشتی ایران شکل نگرفته بود (فدراسیون کشتی ایران در سال ۱۳۲۶ تاسیس شده است). با این حال ابوالملوکی موفق شد بین سال‌های ۱۳۲۱ تا ۱۳۲۳ چند بار قهرمان و نایب قهرمان کشور در آزاد و فرنگی شود.

او سپس به عرصه مربیگری روی آورد و هدایت تیم ملی ایران را در مسابقات جهانی ۱۹۵۴ توکیو در دست گرفت و توانست با ۲ مدال طلای عباس زندی و توفیق جهانبخت و یک مدال نقره محمد علی فردین برای نخستین بار ایران را در رتبه سوم دنیا قرار دهد. این اولین بار بود که کشتی ایران در مسابقات جهانی صاحب مدال طلا می‌شد.

ابوالملوکی اولین مربی ایرانی تاریخ کشتی آزاد ایران هم به حساب می‌آید چرا که پیش از مسابقات ۱۹۵۴، صائیم آریکان از ترکیه هدایت تیم ملی را بر عهده داشت.

نام استاد کیومرث ابوالملوکی در داوری هم جاویدان مانده است. او در سال ۱۹۴۹ میلادی اولین داور بین‌المللی کشتی ایران بوده است.

ابوالملوکی در رقابت‌های جهانی ۱۹۵۱ هلسینکی فنلاند و رقابت‌های المپیک ۱۹۵۶ ملبورن به همراه مهدی نیکخو و در رقابت‌های المپیک ۱۹۶۰ رم به همراه حمیدی و نیکخو قضاوت کرد و در مسابقات مهم داخلی نیز به امر داوری پرداخت.
او قضاوت مسابقه به یاد ماندنی کشتی پهلوانی بین تختی و زندی را هم بر عهده داشته است.

ابوالملوکی علاوه بر کشتی گرفتن و مربیگری و قضاوت، سال‌های متمادی نیز دبیر ورزش دبیرستان‌های تهران بود و همچنین در دانشگاه ملی و دانش‌سرای عالی تربیت بدنی طی سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۴۷ به تدریس کشتی پرداخت و در چند رقابت بین‌المللی همچون بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران سرپرست تیم‌های مختلف ورزشی بود. وی همچنین عضو هیئت رئیسه اولین فدراسیون کشتی ایران در فروردین ماه سال ۱۳۲۸ بود.

او کتاب رموز کشتی در سال ۱۳۲۴ و فنون کشتی بصورت مصور در سال ۱۳۲۶ را تالیف کرد که با استقبال زیادی مواجه شد بگونه‌ای که این کتاب ۵ بار تجدید چاپ شد.

در روزگاری که بسیاری از مردم به دلیل کمبود امکانات و عدم آشنایی با عوامل بیماری‌زا و بهداشت در بستر بیماری می‌افتادند یا جان خود را از دست می‌دادند استاد ابوالملوکی در کتابهایش از ویتامین ها، تغذیه ورزشکاران و موارد بهداشتی می‌نوشت و جامعه ورزش را با علم آشنا می‌کرد. او در ذیل تمامی صفحات کتب انتشار داده خود موضوعات مهمی درباره لزوم توجه هر چه بیشتر مردم به سلامت خود با روی آوردن به ورزش و دوری از عوامل بیماری‌زا را درج کرد تا در این راه نیز به وظیفه خود عمل کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار