بنابراین، برخورداری از مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر، سابقه خدمت در مقام‌های مدیریتی موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و هم‌ترازان آنان و حداقل بیست سال سابقه کار از شرایط احراز سمت رئیس و دادستان دیوان محاسبات اعلام شده است که برخی ثبت نام کنندگان دارای آن نیستند...
کد خبر: ۸۷۷۸۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰ 20 July 2020

کاندیداهای ریاست و دادستانی دیوان محاسبات + اسامی/ گزینه‌ها دادستانی معرفی شدند؛ تکلیف ریاست امروز مشخص می‌شود/ رئیس و دادستان دیوان چه شرایط باید داشته باشند؟

 

تابناک گیلان/ در حالی اسامی گزینه‌های نهایی کاندیدا‌های ریاست و دادستانی دیوان محاسبات مشخص شده که ۲۵ نفر برای ریاست و ۱۸ نفر برای دادستانی کاندیدا شده اند. البته تکلیف گزینه دادستانی مشخص شده و امروز هم در ارتباط با گزینه‌های ریاست به منظور معرفی به صحن علنی مجلس و کسب رأی از سوی نمایندگان مجلس و در نهایت معرفی رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از ثبت نام کاندیدا‌ها در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گزینه‌های نهایی ریاست و دادستانی دیوان محاسبات مشخص شد که اسامی آن‌ها به شرح زیر است؛

 

ردیف

ریاست دیوان

ردیف

دادستان دیوان

۱

عادل آذر

۱

غلامرضا اسداللهی

۲

امیدوار رضائی

۲

مهدی آقاپور

۳

علی احمدی 

۳

غلامرضا انبارلوئی

۴

علی بابائی

۴

محمدحسن پیرزاده

۵

موسی‌الرضا ثروتی

۵

عاصف حمداللهی

۶

هادی رادمان

۶

فیاض شجاعی

۷

بابک درویش

۷

کامیار

۸

امین حسین رحیمی

۸

سید عباس موسوی

۹

اصغر عربیان

۹

محسن محدث

۱۰

اسداله عباسی

۱۰

افلاطون موذنی

۱۱

لطف‌الله فروزنده

۱۱

عیسی مقدمی‌زاد

۱۲

حسن کامران دستجردی

۱۲

فتح‌اله رحیمی

۱۳

حسن ونائی

۱۳

افشارنیا

۱۴

غفور پاک‌نهاد

۱۴

مولائی جم

۱۵

هادی محتشمی‌نیا

۱۵

فرهاد تجری

۱۶

هادی قوامی

۱۶

محسن نجفی خواه

۱۷

محمد حسینی

۱۷

شکور پورحسین شقلان

۱۸

داود توحیدی

۱۸

حمیدرضا سلیمانیان

۱۹

محمد عباسی

   

۲۰

محمد حسین زاده

   

۲۱

سید قاسم جاسمی

   

۲۲

محمود شکری

   

۲۳

مهرداد بذرپاش

   

۲۴

غلامحسین آزاد 

   

۲۵

ضرغام صادقی

   

انتخاب گزینه‌های دادستانی دیوان محاسبات برای تصمیم‌گیری کمیسیون برنامه و بودجه

رئیس کمیته دیوان محاسبات، امور مالی و اموال مجلس از انتخاب گزینه‌های نهایی دادستانی دیوان محاسبات خبر داد و گفت: در نشست دیروز این کمیته، آقایان «غلامرضا اسدالهی، کامیار، محسن نجفی‌خواه و عیسی مقدمی‌زاد» به عنوان کاندیدا‌های دادستانی تعیین و به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معرفی خواهند شد.

«علیرضا شهبازی» تصریح کرد: همچنین کمیته دیوان محاسبات امروز از ساعت ۱۰ صبح برای انتخاب گزینه‌های نهایی ریاست دیوان محاسبات جلسه برگزار می‌کند و در نهایت ساعت ۱۶ عصر، چهار گزینه ریاست به کمیسیون معرفی می‌شوند.

وی تاکید کرد: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم از میان هشت کاندیدای معرفی شده ریاست و دادستانی دیوان محاسبات، چهار کاندیدا به صحن علنی مجلس برای انجام رای‌گیری معرفی خواهد کرد.

تغییر نحوه انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات در مجلس دهم

پیشتر نحوه انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور این گونه بود که کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، یک نفر را به عنوان رئیس و یک نفر را به عنوان دادستان دیوان محاسبات برای اخذ رأی به صحن مجلس معرفی می‌کرد. پس از آن نظر منفی و مثبت نمایندگان در ارتباط با این افراد معرفی شده، نتیجه را مشخص و منجر به انتخاب یا عدم انتخاب این افراد می‌شد.

اما ۲۹ آذر ۱۳۹۶ با رأی نمایندگان مجلس دهم، سازوکار انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات تغییر کرد. در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، مجلس با تصویب ماده دیگری از این طرح و الحاق یک بند و دو تبصره به ماده ۵۵ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس، سازوکار معرفی و انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات را تغییر داد.

بر این اساس، «معرفی دو نامزد به عنوان رئیس دیوان محاسبات و دو نامزد به عنوان دادستان دیوان محاسبات جهت انتخاب یکی از آن‌ها توسط مجلس شورای اسلامی» به وظایف کمیسیون برنامه و بودجه در ماده ۵۵ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس اضافه شد.

شرایطی که کاندیدا‌های ریاست و دادستانی دیوان باید داشته باشند

نمایندگان همچنین با الحاق دو تبصره به ماده ۵۵ آیین‌نامه داخلی مجلس، شرایط احراز سمت رئیس و دادستان دیوان محاسبات را تعیین کردند؛ بنابراین، برخورداری از مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر، سابقه خدمت در مقام‌های مدیریتی موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و هم‌ترازان آنان و حداقل ۲۰ سال سابقه کار از شرایط احراز سمت رئیس و دادستان دیوان محاسبات اعلام شده است.

با توجه به شرایط در نظر گرفته شده در آیین نامه داخلی مجلس برای تعیین رئیس و دادستان دیوان محاسبات می‌توان پیش بینی کرد که در ارتباط با انتخاب رئیس، شرایط در نظر گرفته شده منجر به حذف بسیاری از گزینه‌ها بشود، چون سابقه خدمت در مقام‌های مدیریتی موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و هم‌تراز آنان و حداقل بیست سال سابقه کار، موضوعی است که برخی ثبت نام کنندگان دارای آن نیستند.

کار دیوان محاسبات چیست؟

دیوان محاسبات کشور سازمانی دولتی (دادگاه مالی-اداری) است که در امور مالی و اداری مستقل است؛ یکی از نهاد‌های وابسته به مجلس شورای اسلامی است که وظیفه نظارت بر همه فرایند‌های مالی کشور را بر عهده دارد و به عنوان بازوی نظارتی مجلس عمل می‌کند. این دیوان به همه حساب‌های وزارتخانه، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و دیگر دستگاه‌هایی که به نحوی از انحا از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند ـ به ترتیبی که قانون مقرر می‌دارد ـ رسیدگی یا حسابرسی می‌کند تا هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده باشد و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد.

دیوان محاسبات کشور حساب‌ها و اسناد و مدارک مربوط را برابر قانون جمع‌آوری می‌کند و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظرات خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌کند. دیوان محاسبات کشور، یکی از ۱۹۱ عضو پیوسته سازمان بین‌المللی موسسات حسابرسی عالی (اینتوسای) است.

مقر دیوان محاسبات کشور در تهران است و در مراکز استان‌ها نیز ادارات کل مستقر هستند. ۳ تا ۷ هیات مستشاری و یک محکمه تجدید نظر و تعدادی کافی دادیار دادسرای دیوان از دیگر اعضای دیوان محاسبات کشور هستند. رئیس دیوان محاسبات کشور برای تعیین اعضای هیات مستشاری به ازای هر هیات مورد نیاز ۵ نفر افراد واجد شرایط را به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند. آن کمیسیون نیز به ازای هر هیات ۳ نفر را به عنوان اعضای اصلی و یک نفر را به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب و به دیوان اعلام می‌کند. رؤسای شعب از سوی رئیس دیوان محاسبات کشور تعیین و منصوب می‌شوند. محکمه تجدید نظر دارای یک شعبه است که ریاست آن را حاکم شرع منتخب رئیس قوه قضائیه عهده‌دار است. دو نفر کارشناس محکمه از سوی رئیس دیوان و از بین مستشارانی انتخاب می‌شوند که در صدور رای مورد تجدیدنظر شرکت نداشته‌اند.

هیات عمومی دیوان به ریاست رئیس کل دیوان با حضور دادستان و دست‌کم سه چهارم مستشاران اصلی دیوان با دعوت رئیس دیوان برای رسیدگی به مواردی که در قانون تصریح شده، تشکیل و تصمیمات آن با رای اکثریت مطلق حاضران معتبر است.

چه کسانی تاکنون رئیس و دادستان دیوان محاسبات بوده‌اند؟

از سال ۱۳۶۱ تاکنون با توجه به تصویب مجلس شورای اسلامی، دوره‌های مختلف روسا و دادستان های دیوان محاسبات کشور عبارت بودند از:

دوره اول: محمود پاکروان (رئیس) و میرجواد عطاری ابراهیم‌زاده (دادستان)

دوره دوم و سوم: ایرج صفاتی دزفولی (رئیس) و احمد علیزاده (دادستان)

دوره چهارم: علیرضا رخشنده‌رو (رئیس) و سید لطف‌الله اتابکی (دادستان)

دوره پنجم و ششم: سید کاظم میرولد (رئیس) و سید لطف‌الله اتابکی و سید اصغر هندی (دادستان)

دوره هفتم: محمدرضا رحیمی (رئیس) و امیری اصفهانی (دادستان)

دوره هشتم و نهم: عبدالرضا رحمانی فضلی (رئیس) و اصغر عربیان و امین‌حسین رحیمی (دادستان)

دوره دهم: امین‌حسین رحیمی (رئیس) و فیاض شجاعی (دادستان)

دوره یازدهم: عادل آذر (رئیس) و فیاض شجاعی (دادستان)

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار