نوع نمک مصرفی می‌تواند تاثیر مهمی بر روی سلامتی اعضای خانواده داشته باشد.
کد خبر: ۸۷۷۸۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹ 20 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: یلدا مرتضوی مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان بختگان اظهار کرد: بسیاری از مردم هنگام انتخاب نمک با مشکل مصرف نمک دریا یا نمک تصفیه شده یُددار مواجه هستند.

او ادامه داد: از جمله تفاوت‌های نمک دریا و نمک یددار می‌توان به وجود ناخالصی‌ها در نمک دریا و وجود یُد در نمک تصفیه شده یددار اشاره کرد.

مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان بختگان اضافه کرد: یُد یکی از مهم‌ترین ریزمغذی‌ها به شمار می‌رود که برای حفظ سلامتی انسان‌ها ضروری است.

یلدا مرتضوی افزود: همه مواد غذایی دارای ید هستند، اما میزان ید موجود در آن‌ها به اندازه‌ای نیست که مقدار مورد نیاز بدن انسان‌ها را تامین کند، بنابراین برای تامین نیاز روزانه بدن به ید، مجبور به تامین آن از طریق غنی سازی یا مکمل یاری هستیم.

او با بیان اینکه بهترین منبع غذایی ید، ماهیان آب‌های شور هستند که در کشور ما به اندازه مطلوب مصرف نمی‌شوند، اضافه کرد: در حال حاضر در ایران از یدات پتاسیم برای غنی سازی نمک‌ها استفاده می‌شود که مزیت این کار ماندگاری و مقاومت بیشتر آن در برابر حرارت است؛ البته یدات پتاسیم در برخی شرایط مانند رطوبت بالای نمک، حرارت بالای محیط، در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفتن و وجود ناخالصی در نمک، ناپایدار است.

مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان بختگان تصریح کرد: کمبود ید در بدن، می‌تواند سبب بروز اختلالاتی مانند گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید)، کاهش ضریب هوشی، اختلال در تکلم و سقط جنین و مرده زایی در زنان باردار شود.

او با بیان اینکه نمکی که از معادن سنگ نمک و یا از دریا استخراج شود، دارای ناخالصی‌های فراوانی است، اظهار کرد: یکی از ناخالصی‌های موجود در نمک، فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، کادمیوم و آرسنیک است که به علت عوارض نامطلوب زیادی که بر بدن می‌گذارند، برای انسان‌ها خطرناک هستند.

یلدا مرتضوی بیان کرد: در نمک‌های تصفیه شده یددار علاوه بر افزودن ید به نمک، ناخالصی‌های موجود در آن نیز جدا می‌شوند، بنابراین برای سلامتی مفید است.

او با اشاره به مشخصات نمک سالم بهداشتی، ادامه داد: روی بسته بندی نمک سالم عبارت نمک تصفیه شده یُددار درج شده است.

مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان بختگان گفت: از دیگر مشخصات نمک سالم بهداشتی اینکه رنگ آن به طور کامل سفید، دانه‌های آن کروی شکل و دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

او با بیان اینکه بسته بندی نمک سالم، مناسب و به رنگ مات است به گونه‌ای که نور در آن نفوذ نکند، اضافه کرد: بهتر است نمک را در انتهای پخت به غذا اضافه کنیم تا برای جلوگیری از تخریب ید موجود در آن کمترین حرارت به آن برسد.

یلدا مرتضوی افزود: این نکته را باید در نظر داشت که مصرف بالای نمک چه به صورت تصفیه شده یددار و چه به صورت نمک دریا توصیه نمی‌شود و مصرف نمک به ویژه در افراد مبتلا به فشارخون بالا و بیماران قلبی عروقی باید محدود شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام تابناک سمنان

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار