معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با اشاره به ورود فناوری نسل پنجم به کشور، از خدمات و قابلیت‌های جدید آن گفت.
کد خبر: ۸۷۹۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸ 25 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: چیزی قریب به ۴ تا ۵ سال می‌شود که فناوری نسل چهارم و بعضا سوم در کشور به خوبی توانسته جوابگوی اینترنت مصرفی مشترکین اپراتورهای همراه باشد. شبکه‌های اینترنت سیاری که به وابسته خطوط تلفن همراه و سرویس دهی اپراتورهایی چون؛ همراه اول، ایرانسل و پس از آن‌ها تالیا نسل چهارم اینترنت یعنی 4G را در کشور محقق کردند و بسیار از خدمت‌رسانی‌ها را در ذیل این نوع فناوری در کشور پایه ریزی کرده و به مرحله اجرا رساندند. اما حالا پس از گذشت زمان و دستیابی جهان به فناوری‌های نوین تکنولوژی و رسیدن به هوش مصنوعی و صنعت به روز شده دیجیتال، نسل چهارم اینترنت دچار تحولی شگرف شده، تحولی که اگرچه هنوز بر سر اجرایی شدنش در بسیاری از کشورهای مدرنیته جهان منهای کره جنوبی دعواست، ولی کارشناسان و اهل فن کشورمان از ورود این فناوری جدید، یعنی تولد نسل پنجم اینترنت در کشور می‌گویند و روز گذشته حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور از ورود و اجرایی شدن طرح پایلوت آن خبر داد و اجرایی شدن فناوری 5G را در برخی از نقاط کشور علنی کرد. 

سرعت بالا، افزایش پهنای باند، ترافیک کمتر، کاهش تأخیر در دریافت و ارسال و .... تنها مزیت‌های نسل پنجم در کشور نیست، بلکه قابلیت‌های نسل پنجم به نوعی گره خورده با لایه‌هایی از شبکه ملی اطلاعات کشور است، فناوری که می‌تواند در کنار شبکه‌ سازی و خدمات IT در روزهایی که جهان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، به کمک خدمات اداری، آموزشی، سرگرمی، خدمات دولتی و دیگر موارد بیاید. 

پس از اعلام خبر ورود فناوری نسل پنجم، گفت‌وگویی با ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات داشتیم، فردی که بیش از پیش این روزها درباره فناوری 5G مطالعه داشته و به طور مستقیم در ارتباط با راه اندازی آن بوده است. 

فناوری نسل پنجم در کنار تمامی خدمات آموزشی، علمی و ارتقای دانش کشور است

با قابلیت‌های 5G در کشور بیشتر آشنا شوید/

ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات  به قابلیت‌های جدید نسل پنجم و خدمات جدید این فناوری در کشور بیان کرد: فناوری 5G  از دو سال گذشته تا امروز در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده، منتها ما یک برنامه مطالعاتی داشتیم و با دعوتی که از ذی‌نفعان حوزه ارتباطات و فناوری داشتیم، توانستیم تعامل کنیم و پس از اخذ نظرات کارشناسی و رسیدن به برنامه‌ای مدون، روز گذشته آقای رئیس جمهور از ورود فناوری نسل پنجم در کشور خبر داد، فناوری که در اولین گام طرح پایلوت آن را خوشبختانه راه اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه این راه اندازی در چند نقطه اجرایی شده است، گفت: در حال حاضر نسل پنجم اینترنت‌ها فعلا پوشش سراسری ندارد و هم اکنون ما امروز شاهد راه اندازی اولین شبکه نسل پنجم در کشور هستیم، امروز اگر حرف از 5G میزنیم، یعنی این فناوری امروز در پژوهشگاه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز تحقیقات و چندین شرکت ذی‌نفع این حوزه جانمایی شده است، تا بتوانیم با استفاده از فناوری 5G پاسخگوی تمامی ‌ذی‌نفعان این عرصه باشیم.

هاشمی با بیان نکته مهمی درباره ورود فناوری نسل پنجم به کشور، اظهار کرد: نکته‌ای که وجود دارد نگاه ما به فناوری نسل پنجم این‌گونه است که به عنوان زیر ساخت ارتباطی توجه دارند بلکه به این شکل نیست و نسل پنجم عملا، مولفه‌های مختلفی دارد که کاربرد و کنش‌گران بسیاری را درگیر خود می‌کند. 

وی با اشاره به کاربرد فناوری نسل پنجم، در کشور، افزود: بیشترین کنش‌گران و ذی‌نفعان این فناوری بخش خصوصی (تولید کنندگان)، سندیکای مخابرات و نظام صنفی رایانه‌ای است. در نگاهی که ما به فناوری 5G داریم، تفاوتش با دیگر نسل‌های خودش ماهیت نرم افزاری بودن آن است. تا امروز خوشبختانه به واسطه فرصت‌هایی که برایمان پیش آمده موفقیت خوبی در ارائه خدمات و بستر سازی شبکه ملی اطلاعات داشتیم و توانستیم برخی از کسب و کارهایمان را به این بستر سوق دهیم، از این پس هم می‌توانیم با کمک گرفتن از فناوری نسل پنجم بسیاری از خدمات و کاربردهای این فناوری را بومی کنیم.

هاشمی ادامه داد: صنف تولید کنندگان، سندیکا و بخش خصوصی که در بحث تولید نرم افزاری کشور تلاش می‌کنند و خدمات را ارائه می‌دهند نیز می‌توانند با استفاده از فناوری نسل پنجم ظرفیت‌های تولید کنندگان خود را احصاء کنند، البته پس از این اقدامات در دستور کار ما وجود دارد که در روزهای آتی اعلام خواهد شد و در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با بیان اینکه از این پس اپراتورها باید اعلام آمادگی خود را برای توسعه خدمات در نسل پنجم اینترنت اعلام کنند، گفت: اپراتورهای ما مانند ایرانسل، همراه اول، رایتل و غیره باید این آمادگی را داشته باشند تا برای توسعه خدمات خودشان نسبت به سرویس دهی بهتر به مردم پای کار بیایند، همچنین در بحث آموزش نیز که یکی دیگر از قابلیت‌های این فناوری است، دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و دیگر واحدهای مربوطه به حوزه تحقیق و دانش هم باید خدمات خود را توسعه دهند.

هاشمی به زمان اجرایی شدن طرح نهایی و رسیدن این فناوری به دست مردم اشاره کرد و گفت: در نهایت این اپراتورها هستند که باید خدمات 5G را به دست مردم برساند و از جهتی دیگر، اپراتورهای ما نقش سرمایه‌گذار را هم بازی می‌کنند، پس بنابراین باید مطالعاتی به روی شرایط فعلی جامعه و کشش بازار داشته باشند و طبق برآوردهایی که حاصل می‌شود، خدمات خود را توسعه دهند.

وی با تاکید بر این موضوع که کارکرد و فناوری نسل پنجم از هوش مصنوعی جدا نشدنی است، تصریح کرد: یکی از کارکردهای پررنگ فناوری 5G ظهور و بروزش در مولفه‌های فرکانسی، شرکت‌های استارت آپی و زیرساخت‌های ارتباطی کشور است و امروز ما می‌گوییم که فناوری نسل پنجم نیز یکی از محرکه‌های اصلی اقتصاد دیجتال به شمار می‌رود.

با قابلیت‌های 5G در کشور بیشتر آشنا شوید/

قابلیت‌ و خدمات فناوری نسل پنجم در کشور

هاشمی با بیان این موضوع که ورود فناوری نسل پنجم به کشور، یعنی افزایش چندبرابری سرعت، افزایش پهنای باند و کاهش تاخیر در اینترنت، یادآور شد: پس از نصب و راه‌اندازی نسل پنجم، افزایش سرعت و افزایش پهنای باند یکی از ابعاد این ماجراست و نقش مهم‌تر را این فناوری در ایجاد قابلیت اعتماد ایفا می‌کند.

وی به بحث آموزش و برگزاری کلاس‌های مجازی به روی بستر شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: وجود فناوری 5G یعنی ارائه خدمات بهتر و دسترسی آسان مردم به خدمات آموزشی، اداری و غیره است. درواقع باید گفت که فناوری نسل پنجم خودش میزبان بسیاری از اتفاقات دیگری است که این روز‌ها در شرایط بحران کرونا می‌تواند کمک کننده ما باشد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با بیان این مطلب که نگاه ما به شبکه ملی اطلاعات، نگاهی توسعه یافته‌تر نسبت به سال‌های گذشته است، اظهار کرد: فناوری نسل پنجم جزو الزامات شبکه ملی اطلاعات است و تکلیف بادستی داریم. یکی از تکالیف ما در شبکه ملی اطلاعات و مرکز ملی فضای مجازی داریم، این است که ما  ۱۰ درصد ترافیک شبکه ملی اطلاعات را به روی فناوری‌های نوین ارائه دهیم.

فناوری نسل پنجم طبق یک برنامه زمان بندی شده، پیش خواهد رفت

هاشمی بیان کرد: اگر ما امروز از آزمایش و طرح پایلوت 5G صحبت می‌کنیم، به این معنی نیست که ما در سراسر کشور ارائه خدمات این فناوری را داریم، چرا که اگر به خاطر داشته باشید در بحث 4G هم به این شکل عمل کردیم و گام به گام پیش رفتیم و باید در یک برنامه زمان بندی شده پیش برویم. 

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در پایان درباره افزایش تعرفه‌ها و برآورد بازگشت سرمایه به اپراتورها و بخش خصوصی، تصریح کرد: در واقع اپراتورها و بخش خصوصی در این حوزه سرمایه گذاری کرده‌اند و توقع بازگشت سرمایه خودشان را دارند، به طبع افزایش پهنای باند، افزایش سرعت و دیگر قابلیت‌های فناوری نسل پنجم همراه با سرمایه‌گذاری و برآورد مالی بالاتر است، اما این منوط به افزایش تعرفه‌ها نیست. 

 

با قابلیت‌های 5G در کشور بیشتر آشنا شوید/

یک پیشنهاد و هزار راه نرفته

شاید بشود گفت فناوری 5G از جمله نقاط مثبت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم است، عنوانی که زمزمه‌هایش از همان روزهای نخست روی کار آمدن محمد جواد آذری جهرمی شنیده می‌شد و حالا در آخرین ماه‎ها پس از تحقیقات و مطالعاتی که خود کارشناسان و اهل فن می‌گویند، به ثمر نشسته است، اتفاقی نو و شگرفی که نشان داد ما می‌توانیم با کمی تحقیق و در نظر گرفتن هوش جوانان و داشته‌های خودمان به فناوری نسل پنجمی که استفاده آن را کشورهای جهانی رد کرده‌اند، دست پیدا کنیم، و بیشتر از آن هم می‌توانیم با به کارگیری همت خودمان نسل ششم را هم راه اندازی کنیم، اما به شرطی که در بستر شبکه ملی خودمان باشد، جایی مانند شبکه ملی اطلاعات که خاستگاه و مادر تمامی پیشرفت‌های تکنولوژی و نوین کشورمان به شمار می‌رود. 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام تابناک سمنان

اینستاگرام تابناک سمنان

گزارش از محدثه نعمتی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار