عملیات مرصاد یا عملیات فروغ جاویدان نام نبردی است که توسط سازمان مجاهدین خلق طرح‌ریزی شد.
کد خبر: ۸۸۰۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸ 26 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: هشت سال دفاع مقدس ملت ایران برابر جنگ تحمیلی و هجوم همه‌ جانبه دشمنان انقلاب و نظام اسلامی حاوی رخدادها و حوادث آموزنده و عبرت‌انگیز است که تأمل و تعمق پیرامون آن خواهد توانست کشور و جامعه را با هوشمندی و درایت در بستر تاریخ و آوردگاه‌های حساس و سرنوشت‌ساز آینده راهنمایی کند.

اقدام جنایت‌آمیز و خیانت‌بار منافقین در هجوم به میهن اسلامی در دوران جنگ تحمیلی و در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ زمینه‌های لازم برای پایان جنگ و عبور سرافرازانه از این فتنه فرامنطقه‌ای را فراهم آورده بود، از جمله این رخداد‌های مهم و عبرت‌آموز است.
 
در سال پایانی جنگ، حوادث و تحولات نظامی و سیاسی روند پرشتاب و فزآینده‌ای یافت. دراین راستا موفقیت‌های بزرگ و تأثیرگذار رزمندگان اسلام در عملیات والفجر ۱۰، بمباران شیمیایی حلبچه توسط عراق، راه افتادن موج نوین جنگ شهرها، پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران، هجوم مشترک ارتش بعثی عراق و گروهک تروریستی و خودفروخته منافقین در جبهه‌های جنوب و غرب کشور و سرانجام یورش برق‌آسا و کوبنده مدافعان انقلاب اسلامی بر متجاوزان در «عملیات مرصاد» از جمله رویداد‌های مهم و حائز اهمیت در سال هشتم جنگ تحمیلی بود که در فرجام به برقراری آتش‌بس در جبهه‌های نبرد منتهی شد.
 
در عملیات فروغ جاویدان به مناطق مرزی چه گذشت؟
 
عملیات خیانت بار منافقین موسوم به «فروغ جاویدان» که با شعار «از مهران تا تهران» طراحی شده بود، از خطا‌های راهبردی منافقین و دشمن بعثی و محاسبات غلط حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صدام از وضعیت نظامی جمهوری اسلامی ایران در آن روز‌ها است.
 

شهید صیاد شیرازی فرمانده نیرو‌های ایرانی در عملیات مرصاد

عملیات مرصاد یا عملیات فروغ جاویدان نام نبردی است که توسط سازمان مجاهدین خلق طرح‌ریزی شد و میان جمهوری اسلامی ایران و سازمان مجاهدین خلق در اواخر جنگ ایران و عراق، در سال ۱۳۶۷ درگرفت. فرماندهی نیرو‌های ایرانی در این عملیات بر عهده صیاد شیرازی و فرماندهی مجاهدین خلق در این ماجرا مسعود رجوی بود.

پس از چند روز درگیری در نهایت نیرو‌های ارتش ایران بر سازمان مجاهدین خلق پیروز شدند، تعداد زیادی در این نبرد کشته شدند.

در تیر ماه ۶۷ صدام حسین طی یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد: بعد از مدتی خواهید دید که چگونه مجاهدین خلق به اعماق خاک خودشان نفوذ خواهند کرد و همین‌طور پیوستن مردم ایران به صفوف آن‌ها را خواهید دید.

به این ترتیب شش روز پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت توسط ایران، نیرو‌های عراقی توافقات این قطعنامه را زیر پا گذاشته، دوباره در جنوب و حوالی خرمشهر حمله کردند تا راه نفوذ برای ارتش مجاهدین خلق باز شود و حتی توانستند تا آستانهٔ تصرف آن پیش روند.

در عملیات فروغ جاویدان به مناطق مرزی چه گذشت؟

به این ترتیب نیرو‌های دفاعی ایران در جبهه‌های جنوبی مستقر شدند. در این زمان سازمان مجاهدین عملیاتی با نام فروغ جاویدان را از مرز‌های غرب ایران آغاز کردند.

در روز حمله و آغاز عملیات نیرو‌های نظامی وابسته به سازمان مجاهدین خلق که با نام ارتش آزادی بخش نامگذاری شده بودند، فاصلهٔ مرز قصر شیرین تا منطقه تنگه چهارزبر در ۳۴ کیلومتری غرب کرمانشاه را با سرعت خیلی زیاد طی کردند.

غیر از مقاومت محدودی که توسط ساکنان کرد منطقه وجود داشت، نیرو‌های مجاهدین بدون مانع جدی تا عمق ۱۴۵ کیلومتری خاک ایران پیش رفتند. مجاهدین پیش‌بینی کرده بودند با اشغال منطقه مردم به حمایت از آن‌ها خواهند پرداخت، ولی بر خلاف انتظار، کرد‌های منطقه به مقاومت پرداختند که همین مقاومت محدود محلی سرعت پیشرفت ستون نظامی مجاهدین را محدود کرد.

آن‌ها توانستند شهر‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب، کرند غرب و اسلام‌آباد غرب را اشغال و تخریب کرده و به سرعت از طریق بزرگراه به سمت کرمانشاه پیش‌روی کنند.

عملیات مرصاد، پاتک نیرو‌های نظامی ایران در پاسخ به عملیات فروغ جاویدان

عملیات مرصاد، پاتک نیرو‌های نظامی ایران در پاسخ به عملیات فروغ جاویدان است. سرانجام عملیات مرصاد در پنجم مرداد ماه ۱۳۶۷، با رمز «یا علی» و به منظور مقابله با نیرو‌های سازمان مجاهدین خلق در منطقه اسلام‌آباد غرب و کرند غرب در استان کرمانشاه، آغاز شد.

در عملیات فروغ جاویدان به مناطق مرزی چه گذشت؟

نیرو‌های نظامی ایران ابتدا مسیر ستون‌های زرهی منافقین را سد کردند، بعد نیرو‌های هلی برد را در پشت سر مجاهدین پیاده کرد. بالگرد‌های هوانیروز ارتش با سلاح‌های ضد تانک به ستون زرهی مجاهدین یورش بردند و هواپیما‌های اف-۵ پایگاه ۴ شکاری نیروی هوایی پایگاه دزفول به فرماندهی حمید نجفی و علیرضا آیینی ستون زرهی مجاهدین را بمباران کردند. در انتها نیرو‌های زمینی سپاه به باقی‌مانده نیرو‌های مجاهدین حمله کردند.

در سال ۵۸ حزب بعث برای آمدن پای میز مذاکره هیچ امتیازی در دست نداشت

سردار ریحانی فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه در گفت‎ و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: در سال ۵۸ با پذیرش قطعنامه از سوی حضرت امام خمینی (ره) حزب بعث خلع سلاح شد و با این تدبیر امام خمینی(ره) آن‌ها برای آمدن پای میز مذاکره عملا هیچ امتیازی در دست نداشتند.

او بیان داشت: زمانی که منافقین وارد خاک ایران شدند برنامه ریزی کرده بودند که پس از عبور از شهرستان‌های پیش رو به کرمانشاه و سپس همدان و قزوین برسند و در نهایت تهران را تصرف کنند.

سردار ریحانی افزود: متاسفانه منافقین در مسیر حرکت خود خرابی‌های بسیاری را در شهرستان‌ها ایجاد کردند و جنایت‌های بسیاری را انجام دادند، به گونه‌ای که در بیمارستان شهرستان اسلام آباد غرب حتی بیمارانی که رزمنده نبودند را در حیاط بیمارستان جمع و آن‌ها را به بدترین شکل ممکن آتش زدند.

سردار ریحانی افزود: اتحاد ملت ایران در عملیات مرصاد مثال زدنی است بسیاری از افراد که در فضای جنگ و انقلاب نبودند برای مقابله با این قشر خائن به میدان آمدند.

او با بیان اینکه در عملیات مرصاد حقانیت ایران به دنیا ثابت و جهان استکبار بار دیگر رسوا شد، گفت: آن‌هایی که دم از حقوق بشر و مبارزه با تروریسم می‌زدند از یک تروریست بزرگ حمایت کردند که به لطف خدا، هدایت‌های حضرت امام و اتحاد ملت ایران با سربلندی پیروز شدیم.

در عملیات فروغ جاویدان به مناطق مرزی چه گذشت؟

دست درازی به مرزهای کشور مرصاد های دیگر شکل را شکل می دهد

میرزایی معاون فرهنگی سپاه نبی اکرم استان کرمانشاه نیز در گفت‎ و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، با تبریک سالگرد غرورآفرین عملیات مرصاد گفت: در این عملیات نیروهای سپاه نبی اکرم کرمانشاه و همدان که در استان حضور داشتند وارد عملیات شدند و به دفاع از مرز و بوم پرداختند.

او گفت: مقاومتی وجود نداشت و پشتیبانی زمینی و هوایی عراق تا عمق ۱۶۰ کیلومتری پیش آمده بودند آن‌ها فکر می‌کردند که مردم به حمایت از آن‌ها می‌پردازند، اما نیرو‌های مردمی به مقابله آن‌ها رفتند و هوانیروز کرمانشاه هم به فرماندهی شهید صیاد شیرازی ماشین آلات دشمن را به آهن پاره تبدیل کرد.
 
میرزایی افزود: در این جنگ ۲۰۰ نفر از نیرو‌های دشمن کشته و بقیه عقب نشینی کردند و این عملیات از کرمانشاه شروع و در همان کرمانشاه هم خاتمه یافت.

میرزایی ادامه داد: دشمنان ما بدانند که اگر به مرزهای ما دست درازی کنند مرصاد های دیگر شکل خواهد گرفت.

او افزود : به پاس فداکاری عزیزان هرساله در ۵ مرداد مراسم گرامیداشت عملیات مرصاد برگزار می شود که امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا این این برنامه و تجمعات برگزار نمی شود و بیشتر سمت و سوی مجازی پیدا کرده و مسابقاتی را از طریق صدا و سیما برگزار می کنیم.

در عملیات فروغ جاویدان به مناطق مرزی چه گذشت؟

کرمانشاه مجموعا ۹۸۰۰ شهید والامقام تقدیم انقلاب کرد

ناصر باباخانی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت : مجموعا ۹۸۰۰ شهید والامقام (شهدای بمباران استان ۲۷۴۸ نفر- شهدای زن ۹۹۹ نفر)  ۲۰ هزار جانباز  ۱۷۸۰ آزاده  ۱۷۰ هزار نفر رزمنده مردمی آمار استان کرمانشاه در طول جنگ تحمیلی است.

او گفت : در تاریخ ۱۳۶۷/۴/۲۷ با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی جمهوری اسلامی ایران، دبیرکل سازمان ملل پس از اعلام رسمی تصمیم ایران با فراخوانی وزرای خارجه دو کشور ایران و عراق به نیویورک تصمیم داشت جهت اجرای آتش بس با دو کشور وارد گفت و گو شود، اما وزیرخارجه عراق با اظهار تردید نسبت به تصمیم ایران در این روند کارشکنی کرد.

باباخانی افزود: در ادامه روند کارشکنی‌های رژیم بعث عراق و زمینه سازی این کشور برای هجوم مجدد به ایران، ارتش بعث عراق در صبح روز جمعه ۱۳۶۷/۴/۳۱ تهاجم سراسری خود را از سه منطقه جنوب و غرب و شمالغرب به ایران اسلامی آغاز کرد. در منطقه غرب کشور دشمن، شهر‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب، نفت شهر، سومار، صالح آباد و مهران را اشغال و در استان کرمانشاه در محور قصرشیرین و سرپل ذهاب تا پل ماهیت (ابتدای گردنه پاطاق) پیشروی کرد. محلی که در تایخ ۱۳۶۷/۵/۳ بعد نیرو‌های سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با برخورداری از پشتیبانی هوایی ارتش عراق از آن عبور کرده وارد شهر کرند و سپس اسلام آبادغرب شدند.

او افزود: رهبری سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با درک ضعیف از مناسبات قدرت ایران و نیز شناخت ناقص از نقش معنوی امام خمینی (ره) و رابطه اعتقادی عمیق مردم با ایشان برخی از وقایع و رخداد‌های داخل ایران را دستمایه تحلیلی قرار داد که از درون آن فرو پاشی نظام سیاسی ایران تداعی می‌شد. رهبران سازمان معتقد بودند که در شرایط عادی پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران امری غیر ممکن است و جمهوری اسلامی ایران زمانی قطعنامه را می‌پذیرد که از نظر نظامی، سیاسی و اقتصادی به بن بست کامل رسیده باشد.

در عملیات فروغ جاویدان به مناطق مرزی چه گذشت؟

باباخانی ادامه داد: پس از فراهم شدن شرایط و آمادگی در ارتش عراق و نیز کسب آخرین وضعیت جبهه‌ها ستون ارتش منافقین در ساعت ۱۶:۰۰ مورخ ۱۳۶۷/۵/۳ از مرز خسروی وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند و در ساعت ۱۷:۰۰ به قصر شیرین رسیده و در ساعت ۱۸:۰۰ از سرپل ذهاب عبور کرده و پس از پشت سر گذاشتن شهر کرند به شهر اسلام آباد غرب وارد و با هجوم به اماکن دولتی و مراکز درمانی ضمن به شهادت رساندن تعدادی از مسئولین و مجروحین بستری در بیمارستان اسلام آباد غرب به ایجاد رعب و وحشت در بین مردم پرداخته و تعدادی از مردم غیر نظامی را به شهادت رساند و نسبت به اشغال اماکن حساس اقدام و سپس جهت تصرف شهر کرمانشاه و مرکز استان به عملیات خود ادامه داده تا اینکه در گردنه حسن آباد توسط تعدادی از رزمندگان اسلام پیشروی آنان کند و سپس در گردنه چهارزبر متوقف گردید.

او افزود : به محض اطلاع مسئولین نظام جمهوری اسلامی از پیشروی منافقین در استان کرمانشاه با تشکیل ستاد جنگ به صورت ویژه ضمن رصد فعالیت منافقین و ارتش متجاوز عراق عملیات مرصاد را بر علیه اقدام منافقین طراحی و دشمن را از چهار محور مورد محاصره قرار دادند. در آغاز روز چهارم مردادماه ۱۳۶۷ تلاش سازمان مجاهدین خلق (منافقین) برای عبور از تنگه چهارزبر با وسایل زرهی به نتیجه نرسید و با دادن تلفات مجبور به عقب نشینی شدند. عملیات زمینی یگان‌های سپاه و بعضی از یگان‌های ارتش از جهت‌های مختلف آغاز شد و هم زمان با آن، نیروی هوایی و هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران ستون‌های منافقین را مورد هجوم قرار دادند.

در عملیات فروغ جاویدان به مناطق مرزی چه گذشت؟

باباخانی گفت : در جریان عملیات مرصاد نزدیک به ۱۵۲۳ نفر از افراد سازمان کشته و ۲۳۰۰ نفر زخمی و ۳۰۵ نفر دستگیر شدند و اکثر امکانات آن‌ها نابود و یا به غنیمت رزمندگان اسلام در آمد و با شکست عملیات منافقین و پذیرش آتش بس توسط رژیم بعث عراق جنگ ۸ ساله عراق علیه ایران اسلامی خاتمه یافت.

تجهیزات و امکانات منافقین هنگام ورود به ایران

امیر آریانفر فرمانده منطقه‌ی غرب ارتش نزاجا در گفت‎ و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: منافقین با ۲۵ تیپ که هر تیپ حدود ۲۵۰ نفر عضو داشت وارد ایران شدند.

او گفت: نیرو‌های ۵ هزار نفری منافقین ۱۲۰ دستگاه تانک، ۴۰۰ دستگاه نفربر، تیر بار‌های متعدد، توپ‌های ۱۲۲ میلی متری و خودرو‌های سبک و نیمه سنگین بسیاری همراه خود داشتند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای غرب ارتش نزاجا گفت: برای مقابله با منافقین عملیات مرصاد ساعت ۶ صبح پنجم مرداد ماه سال ۶۷ با رمز "یا علی ابن ابیطالب" آغاز شد که در همان ساعات اولیه صد‌ها تن از منافقین به هلاکت رسیدند. یگان‌هایی از توپ خانه‌های لشکر ۸۱ زرهی، تکاوران ارتش و تیپ ۱۸۱ در این عملیات حضور داشتند و توپ خانه‌های ارتش هم پشتیبانی یگان‌ها را در منطقه انجام می‎دادند. در کنار این‌ها یگان‌های هوانیروز نیز نقش ارزنده‌ای داشتند به ویژه در بحث شناسایی منطقه و جمع آوری اطلاعات لازم برای عملیات.

امیر آریانفر فرمانده قرارگاه غرب ارتش نزاجا گفت: قبل از حرکت منافقین مسعود رجوی در جلسه با این نیرو‌ها اعلام می‎کند که به محض اینکه وارد کرمانشاه شوید مردم به شما ملحق می‎شوند و به استقبالتان خواهند آمد، اما دیدیم که مردم کرمانشاه اولین نفراتی بودند که در تنگه‌ مرصاد مقابل آنان ایستادند.

در عملیات فروغ جاویدان به مناطق مرزی چه گذشت؟

نقش هوانیروز در عملیات مرصاد

امیر آزادی فر فرمانده هوانیروز کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: هوانیروز در مجموع با ۴۴ فروند بالگرد در این عملیات شرکت داشت و ۴۲۵ ساعت پرواز عملیاتی انجام شده است.

آزادی فر افزود: نیرو‌های منافقین به صورت خطی روی جاده‌ی اصلی به سمت کرمانشاه در حرکت بودند، که با هلی بورن نیرو‌های خودی به عقبه‌ی دشمن، منافقین نتوانستند فرار کنند و عموما همگی آن‌ها به هلاکت رسیدند و تجهیزاتشان هم از بین رفت.

در عملیات فروغ جاویدان به مناطق مرزی چه گذشت؟

خسارت منافقین عملیات مرصاد چقدر بود؟

در خسارت منافقین در این عملیات بیش از ۱۲۰ دستگاه تانک، ۴۰۰ دستگاه نفربر، ۹۰ قبضه خمپاره‌‏انداز ۸۰ میلی‏‌متری، ۱۵۰ قبضه خمپاره‏‌انداز ۶۰ میلی‏‌متری و ۳۰ قبضه توپ ۱۰۶ میلی‏‌متری منهدم شد، علاوه بر آن ده‌‏ها دستگاه تانک، نفربر، خودرو و نیز صد‌ها قبضه سلاح سبک و نیز مقادیری تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و مخابراتی به غنیمت نیرو‌های اسلامی درآمد. در این عملیات، ۴۸۰۰ نفر از منافقان نیز کشته و یا زخمی شدند.

در عملیات مرصاد ۳۰۴ نفر از رزمندگان میهن به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. بنابر اعتراف منافقین در نشریه مجاهد در این عملیات بیش از ۲۰۰۰ نفر از افراد منافقین به هلاکت رسیدند که حداقل ۱۶ نفر از آن‌ها در زمره مسئولان سازمان مجاهدین خلق، شورای ملی مقاومت و ارتش ــ به‌اصطلاح ــ آزادی‌بخش بودند.

سال ۱۳۷۰ یادمان مرصاد کلنگ زنی شد سال ۷۵ این مکان به مساحت ۸۰۰ متر مربع به بهره برداری رسید و در سال ۱۳۹۰ با سفر مقام معظم رهبری طرح گسترش یادمان مرصاد و موزه‌ی دفاع مقدس به تصویب رسید که عملیات عمرانی گسترش این محوطه از سال ۱۳۹۳ آغاز و در نهایت دهه‌ی فجر سال ۱۳۹۶ به عنوان یکی از ۱۰ مرکز فرهنگی دفاع مقدس کشور، توسط رئیس جمهور و سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افتتاح و به بهره برداری رسید.

از سال ۹۶ به بعد طرح غنی سازی محتوایی یادمان مرصاد و مرکز فرهنگی دفاع مقدس در دستور کارقرار گرفته که شامل نقش استان‌ها در عملیات مرصاد، چینش ادوات نظامی به کار گرفته شده در عملیات و تصاویری از شهدای سراسر کشور که در عملیات مرصاد حضور داشتند، است.

در عملیات فروغ جاویدان به مناطق مرزی چه گذشت؟

عملیات مرصاد از یک سو نمادی ماندگار و الهام‌بخش از وحدت، یکپارچگی ملی و عزم و اراده امام و امت در جامعه اسلامی برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور و پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌های سترگ انقلاب اسلامی و از سوی دیگر مظهر نفرت‌ و بیزاری ملت ایران از جنایتکاران و ستون پنجم دشمن در هشت سال دفاع مقدس و چه بسا در همیشه تاریخ این سرزمین است .

بی شک ملت قهرمان ایران اسلامی هرگز خیانت‌های منافقین را در دامان دشمن فراموش نخواهند کرد، زیرا وقتی که جوانان فداکار این مرز و بوم شرافتمندانه از جان و مال و ناموس هموطنان خود دفاع می‌کردند سازمان مجاهدین خلق به عنوان سربازان خط مقدم ارتش بعث عراق نسبت به جمع آوری اخبار و اطلاعات جبهه‌ها و یا به صورت راهنمایان یگان‌های دشمن و یا با پشتیبانی ارتش بعث عراق در عملیات‌هایی به نام عملیات آفتاب در منطقه فکه، عملیات چلچراغ در منطقه مهران و عملیات فروغ جاودان در استان کرمانشاه باعث به شهادت رسیدن تعدادی رزمندگان مدافع ایران اسلامی و تعداد زیادی از مردم غیر نظامی شدند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام تابناک سمنان

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار