این روزها خبری مبنی بر واگذاری قسمتی از قله دماوند به سازمان اوقاف و امور خیریه در برخی رسانه‌ها منتشر شده است.
کد خبر: ۸۸۰۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷ 26 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: روزنامه همشهری در گزارشی به نقل از مدیران منابع انسانی استان مازندران از واگذاری قسمتی از قله کوه دماوند به سازمان اوقاف و امور خیریه، خبر داد.

این در حالی است که  یک مقام مطلع در سازمان اوقاف و امور خیریه، درباره واگذاری قسمتی از قله دماوند به این ارگان گفت: «زمین مذکور آن‌طور که اعلام شده کوه دماوند نیست بلکه بخشی از یک مرتع در دامنه دماوند است که سال‌ها پیش سند آن اخذ شده و اکنون دادگاه حکم به وقف بودن آن داده است.»

سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین در سایت خود نوشت:

کوه دماوند جزو اراضی انفال است و منطقاً طبق قاعده فقهی «لا وقف الا فی ملک» قابلیت ملکیت و به تبع آن وقف شدن را ندارد. انتشار این خبر مصداق بارز تشویش اذهان عمومی است که معمولا از سوی رسانه‌های ضد انقلاب به چنین اخبار کذبی دامن زده می‌شود.

ضمناً به منظور تنویر افکار عمومی یادآوری این نکته ضروری است که موقوفه ملار مربوط به قریه و مراتع ملار است که تاریخچه آن به حدود ۹۰ سال پیش بازمی‌گردد. به دلیل اینکه این موقوفه به تملک پهلوی اول درآمده بود، در سال ۱۳۲۳ در دادگاه به وقفیت برگشته و در سال ۱۳۷۴ نیز در شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور وقفیت پلاک ۶۸و ۶۹ اصلی بخش ۷ لاریجان محرز گردیده و متعاقباً در سال ۱۳۸۴پس از طی تشریفات قانونی ثبت املاک، پلاک‌های فوق به نام موقوفه بر اساس قوانین موضوعه کشور تثبیت شده است. لذا این موقوفه مربوط به یک قریه و مراتع آن در اطراف کوه دماوند است و به هیچ وجه شامل خود کوه دماوند نمی‌شود.

گفتنی است؛ هفته گذشته ذبیح الله خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک گفته بود به دلیل تعرض به زمین‌های اطراف قله دماوند، این سازمان سند قله دماوند و ۱۰ هزار هکتار اراضی کوهپایه را صادر کرده و در اختیار سازمان منابع طبیعی قرار داده است؛ با این حال محمد نژاد رجبعلی‌بیشه، رئیس اداره اراضی منابع طبیعی مازندران گفت، همه اراضی این اثر ملی طبیعی در اختیار اداره کل منابع طبیعی قرار نگرفته است.

به گفته رجبعلی‌بیشه، از ۱۱ پلاک محدوده قله دماوند که متصل به قله است، ۱۰ پلاک تثبیت شد؛ اما اداره اوقاف با رأی دیوان عالی کشور و بدون توجه به نظرات سازمان جنگل‌ها یک پلاک را به‌عنوان موقوفه ثبت کرده است. وی به اقدامات اداره منابع طبیعی برای توقف این حکم و تغییر آن اشاره نکرد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام تابناک سمنان

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار