اختلاف و ستیز با خانواده همسر یکی از شایع ترین مشکلات زوجین است که باید به دنبال راهکار مناسب برای رفع این مشکل باشند.
کد خبر: ۸۸۰۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴ 27 July 2020

چند نکته ساده برای برقراری ارتباط موثر با خانواده همسر

به گزارش تابناک سمنان:  یکی از مشکلاتی که زوجین در بعد از ازدواج دارند، ارتباط نادرست هر یک از طرفین با خانواده همسرشان است.

اختلافات مادر شوهر و عروس از قدیم معروف بوده و یا همه درباره دخالت‌های خواهر شوهر در زندگی مشترک اطلاع داریم، اما به جای اینکه دائم بر سر این مسائل بجنگیم بهتر است که این مشکلات را حل کنیم.

شکوفه اویار حسینی روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چگونگی برقراری ارتباط مناسب با خانواده همسر، اظهار کرد: در ایران دو نوع سبک ازدواج سنتی و غیر سنتی داریم. ازدواج‌های سنتی با رضایت خانواده‌ها و ازدواج‌های غیر سنتی با تمایل دختر و پسر انجام می‌شود و اغلب سطح رضایت از ازدواج‌های غیر سنتی با رضایت خانواده‌‌ها نسبت به ازدواج‌های سنتی بدون تمایل دختر و پسر و ازدواج غیر سنتی بدون رضایت خانواده بالاتر است.

این روانشناس با بیان اینکه خانواده در ایران هویت فرد را تشکیل می‌دهد، گفت: پذیرش علاقه همسر به خانواده خود در کنار علاقه به همسر در زندگی مشترک و میزان خوشبختی زوجین نقش دارد، عروس‌هایی خوشبخت هستند که می‌گویند " من می‌دانم همسرم مادرش را دوست دارد، چون من را دوست دارد، مشکلی نیست".

وی اضافه کرد: اگر داماد‌ها با پدرزن و عروس‌ها با مادرشوهر ارتباط موثری برقرار کنند در زندگی مشترکشان تأثیر دارد، به عنوان مثال نظرات آن‌ها را در مسائل مختلف جویا شوند، از همسرشان درباره علایق خانواده‌اش بپرسند و بر اساس آن هدیه تهیه کنند، چراکه این موضوع می‌تواند تأثیر مثبت در زندگیشان داشته باشد.

هر چند گاهی عروس‌ها و دامادهایی را می‌بینم نتوانسته‌اند آن‌طور که باید و شاید با خانواده همسرشان ارتباط بگیرند و از همان قبل از ازدواج شمشیر را از رو بسته‌اند و انگار مادر شوهر دشمن خونی آن‌ها است و یا پدر زن قصد آزارشان را دارد، اما اگر گاهی یک نگاه به زندگی عروس‌ها  و دامادهای با سیاست بیاندازید متوجه خواهید شد که چقدر در زندگی مشترکشان موفق بودند.

زهرا یکی از همان تازه عروس‌ها است که به تازگی عقد کرده و توانسته با خانواده همسرش ارتباط خیلی خوبی را برقرار کند و این نوع ارتباط مفید بر روی رابطه او با همسرش نیز اثرات خیلی خوبی داشته است. در مقابل پروانه، با اینکه هنوز عقد نکرده اما مشکلات زیادی را با مادر همسر آینده‌اش دارد، به طوری که آنقدر مشکلاتشان زیاد شده که ازدواجشان به تأخیر افتاده است.

محبوبه زرین قلم روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چگونگی ارتباط با خانواده همسر، بیان کرد: پایه‌های یک زندگی مشترک در دوران نامزدی و عقد بنا می‌شود، بعضی افراد تصور می‌کنند ازدواج پیوند بین دو نفر است، در صورتی که ازدواج پیوند بین دو خانواده و حتی دو خاندان و اقوام محسوب می‌شود و یک تعامل است.

این روانشناس با اشاره به اینکه برای برقراری ارتباط سالم با خانواده طرف مقابل ۱۰ راهکار کارآمد توصیه می‌شود، گفت: هرگز همسرتان را در بن بستی قرار ندهید که مجبور باشد بین شما و خانواده‌اش یکی را انتخاب کند و بهتر است یک نکته را بدانید که حتی اگر والدین همسر شما از نظر خودتان بسیار بد باشند، به هر حال پدر و مادر وی هستند.

زرین قلم تصریح کرد: واقع بین باشید و انتظارات واقعی از خانواده مقابل داشته باشید، فراموش نکنید شما در یک فیلم یا سریال تخیلی ایفای نقش نمی‌کنید، انسان‌ها با تفاوت‌های بسیاری به دنیا می‌آیند و کنار هم زندگی می‌کنند. قرار نیست خانواده همسرمان طبق رویا‌های پرورانده در ذهنمان رفتار کنند.

وی با بیان اینکه خانواده همسرتان خانواده خودتان نیستند، بیان کرد: این خیلی خوب است که بعضی از زوجین سعی می‌کنند خانواده همسرشان را مثل خانواده خودشان بدانند و به آن‌ها محبت بورزند، اما فراموش نکنیم شاید پدر و مادرتان هر رفتاری که از شما سر می‌زند را تحمل می‌کنند و در هر شرایطی شما را دوست می‌دارند، اما نباید انتظار داشته باشید پدر و مادر همسرتان نیز همین گونه باشند، این رابطه متفاوت است و نمی‌توان گفت بدتر است یا بهتر، پس بهتر است جایگاه پدر و مادر و خانواده همسرمان را بدانیم و رفتاری که مناسب با شأن آن‌ها و خودمان است را انجام دهیم.

این روانشناس با بیان اینکه تا حد امکان از شخص سوم برای رساندن حرفت و منظورتان استفاده نکنید، گفت: از همسرتان یا هر شخص دیگری نخواهید با خانواده‌اش در مورد کاری که شما را می‌آزارد صحبت کند، بلکه مستقیما خودتان ورود کنید. شما با آموختن مهارت جرأت‌مندی می‌توانید محترمانه احساستان را بیان و انتظاراتتان را مطرح کنید.

زرین قلم با تأکید بر اینکه لطفا بالغ رفتار کنید، ادامه داد: یاد بگیرید گاهی شرایط را از دریچه نگاه خانواده همسرتان ببینید، حتی اگر با مسأله‌ای موافق نیستید پخته رفتار کنید و تفاوت‌ها را ببینید و بپذیرید.

وی بیان کرد: تعارض در زندگی زناشویی و بین همسران تقریبا امری اجتناب ناپذیر است. پس فراموش نکنید در حضور خانواده همسرتان، به همسر خود خیلی احترام بگذارید تا خیالشان از بابت رابطه شما دو نفر راحت باشد، به یاد داشته باشید در مورد اختلاف با همسرتان بهتر است با خانواده‌ها صحبت نکنید، چون بعد از مدتی شما با همسرتان آشتی می‌کنید، اما خانواده‌ها همچنان تصور می‌کنند زندگی شما پر از بدبختی و مشکلات است، توصیه می‌شود در این خصوص از مشاوران خانواده کمک بگیرید.

این روانشناس در رابطه‌ها مودب باشید، گفت: از توهین و حمله به شخصیت خانواده‌های یکدیگر بپرهیزید، رفتار شما نشانه تربیت و شخصیت شماست، پس خودتان را به درستی معرفی کنید. گاهی به اشتباه فکر می‌کنیم وقتی با فردی صمیمی هستیم، اجازه داریم از هر واژه و کلماتی برای ارتباط استفاده کنیم، به خاطر داشته باشید بی ادبی و صمیمیت هیچگاه در یک مسیر نیستند.

به یاد داشته باشید رعایت چند نکته ساده و یا حتی پیش پا افتاده می‌تواند آنقدر برای زندگی مشترکتان مفید باشد که رنگ تازه به آن ببخشد و در مقابل چشم پوشی از همین نکات می‌تواند شیرینی زندگی را به تلخی تبدیل کند و ماندن در رابطه را برای هر یک از طرفین سخت کند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام تابناک سمنان

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار