بنابر نوشته یک رسانه آمریکایی، به رغم پیشتازی نامزد دموکرات‌ها در اکثر نظرسنجی‌های اخیر این کشور، پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر قابل تضمین نیست.
کد خبر: ۸۸۰۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷ 27 July 2020

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در حالیکه کمتر از ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، نتایج نظرسنجی‌های مختلف از اقبال نامزد دموکرات‌ها در مقابل رقیب جمهوری خواه کاخ سفیدنشین او حکایت دارد. آنچه از بررسی سوابق تاریخی بدیهی به نظر می‌رسد این است که فرجام انتخابات آمریکا معلول مجموعه‌ای از فاکتورهاست و نتایج نظرسنجی‌ها ضامن راهیابی جو بایدن به کاخ سفید نیست.

شبکه خبری سی ان ان در تحلیلی به چند نکته مهم پرداخت که پیش بینی قطعی فرجام انتخابات آمریکا را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.

سرنوشت انتخابات ۲۰۲۰  در دست کرونا

سی ان ان با اشاره به نظرسنجی اخیر شبکه خبری فاکس نیوز می‌نویسد نزدیک به ۳۰ درصد از شرکت کنندگان شیوع کرونا را مهمترین مسئله پیش رو در انتخابات آتی کشورشان عنوان کردند. این در حالیست که تنها ۱۵ درصد از آمریکایی‌ها اقتصاد را محور تعیین کننده نتیجه انتخابات ریاست جمهوری می‌دانند.

سی ان ان با استناد به سوابق تاریخی انتخابات در آمریکا می‌نویسد تنها در تعداد محدودی از انتخابات تاریخ مدرن آمریکا اقتصاد نقش محوری نداشته است. در چنین انتخاباتی، نامزد‌ها با تکیه بر مسئله‌ای غیر اقتصادی به پیروزی نهایی دست یافتند. اما در انتخابات امسال کلید کاخ سفید در دست کسی خواهد بود که رای دهندگان آمریکایی تصور کنند بحران کرونا را بهتر مدیریت خواهد کرد. در واقع مهمان ناخوانده این روز‌های دنیا، سرنوشت انتخابات آمریکا را تعیین خواهد کرد.

وضعیت اسف‌بار محبوبیت ترامپ در روز‌های منتهی به انتخابات

سی ان ان در این باره می‌نویسد: واقعیت غیر قابل انکار این روز‌های ترامپ، افت محبوبیت تا مرز ۴۰ درصد و افزایش نارضایتی از او به بالای ۵۵ درصد است. بنا به نوشته این رسانه آمریکایی، از سال ۱۹۴۰ به این سو هیچ رئیس جمهوری نتوانسته با چنین افت محبوبیتی باز هم در کاخ سفید ابقا شود. مورد مشابه هری ترومن در سال ۱۹۴۸ بود که محبوبیت او ۱۰ پله از وضعیت فعلی ترامپ بهتر بود. به گواه تاریخ انتخاباتی آمریکا، روسای جمهور تک دوره‌ای این کشور شرایط مشابه این روز‌های ترامپ را داشته‌اند.

اوضاع در جبهه رقیب ترامپ خوب است

نظرسنجی‌های ماه‌های اخیر آمریکا از اقبال بلند و روز افزون بایدن حکایت دارد. در مجموع میزان محبوبیت و پیشتازی او نسبت به ترامپ بیش از ۱۲ درصد است. اگر به نظرسنجی ۱۰۰ روز مانده به هر انتخابات از سال ۱۹۴۰ به این سو نگاه شود، میانگین اختلاف نظرسنجی‌ها در این مرحله و نتیجه نهایی ۱۰ امتیاز بوده است. سی ان ان می‌نویسد اگر ترامپ خواهان پیروزی مجدد در سوم نوامبر است حداقل به محبوبیتی بالای ۵۰ درصد نیاز دارد.

انتخابات ۲۰۲۰ بی شباهت با انتخابات ۲۰۱۶

همچنین در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۶ بایدن در وضعیت بسیار مطلوب تری نسبت به هیلاری کلینتون قرار دارد. کلینتون نیز در نظرسنجی‌های آن سال پیشتر از ترامپ گام برمی داشت. اما در نظرسنجی‌های ۱۰۰ روز مانده به انتخابات آمریکا، اقبال او بین ۳۸ تا ۴۴ درصد متغیر بود. بایدن در حال حاضر با ۵۲ درصد در شرایط مطلوب‌تری نسبت به هم حزبی خود قرار دارد.

اینکه بایدن توانسته تاکنون نظر بیش از نیمی از رای دهندگان آمریکایی را در نظرسنجی‌های مختلف جلب کند، گواه خبر‌های خوب برای او در نوامبر ۲۰۲۰ است، اما روز‌های باقی مانده تا رای گیری سوم نوامبر زمان اندکی برای برگشتن ورق به نفع ترامپ نیست.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام تابناک سمنان

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار