برخی کارشناسان ریشه نامگذاری فروشگاه بزرگ مگاصیص را مقاومت مردم روستای مگاصیص در دوران هشت سال دفاع مقدس می‌دانند
کد خبر: ۸۸۲۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹ 01 August 2020

به گزارش تابناک سمنان: چهارشنبه ۸ مردادماه خبر افتتاح نخستین فروشگاه کالا‌های ایرانی در کاراکاس پایتخت ونزوئلا با نام مگاصیص منتشر شد. در این مراسم که مقامات و بازرگانان ایرانی و ونزوئلایی در آن حضور داشتند، طرفین افتتاح این فروشگاه را اقدامی جهت مقابله با سیاست تروریسم اقتصادی آمریکا و در نهایت نشانه شکست سیاست‌های تحریمی آمریکا عنوان کردند.

آنچه در این میان برای بسیاری قابل توجه بود، علت نامگذاری این فروشگاه است.

مگاصیص کجاست؟

روستای مگاصیص از توابع بخش مرکزی شهرستان دشت آزادگان استان خوزستان و در حوالی شهرستان سوسنگرد قرارگرفته است. این روستا به علت کم جمعیت، کوچک  و همچنین نزدیک بودن به مرز ایران و عراق در نخستین روز‌های دفاع مقدس به تصرف دشمن بعثی درآمد.

اما رزمندگان ایرانی در عملیات شهید مدنی که در روز‌های ۱۱ تا ۱۶ شهریورماه سال ۶۰ انجام شد این روستا را به همراه سایر بخش‌های اشغال شده ، آزاد کردند.

فروشگاه مگاصیص

این روستا در روزهای پس از آزادسازی خود در سال ۶۰، بارها بین طرف ایرانی و عراقی دست به دست شد. اما در نهایت با پایان دفاع مقدس صلح و آرامش مانند سایر نقاط کشورمان به این روستا نیز بازگشت.

فروشگاه مگاصیص

همکاری‌های اقتصادی ایران و ونزوئلا

آمریکا چندین سال است دو کشور ایران و ونزوئلا را تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داده است. این دو  کشور از سال ها پیش در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در ایران و هوگو چاوز در ونزوئلا با یکدیگر روابط دوستانه‌ای را برقرار کردند و این همکاری‌ها تا امروز نیز ادامه دارد. 

این همکاری‌ها در بخش هایی مانند خودروسازی و نفت و انرژی آغاز شده و تداوم پیداکرده است. شاخص ترین این همکاری که در حوزه خودروسازی انجام شد، حضور ایران خودرو در این کشور است که باعث شد تا پای این خودروسازی ایرانی به قاره آمریکا هم باز شود و سمند سفید ایرانی در قاره آمریکا نیز به حرکت درآید.

فروشگاه مگاصیص

اصغر ابراهیمی اصل معاون اسبق وزیر نفت در گفت‌وگویی درباره همکاری‌های ایران و ونزوئلا در حوزه انرژی می‌گوید:

«زمانی که بنده در دولت احمدی ­نژاد معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی بودم، قرارداد ایجاد دو واحد متانول در ایران و ونزوئلا منعقد کردیم. همچنین با آقای چاوز رئیس جمهور ونزوئلا و آقای رامیرز وزیر نفت ونزوئلا قرارداد دیگری منعقد کردیم که براساس آن ما در بلوک هفت میدان آیاکوچو که ۱۸/۷ میلیارد بشکه نفت سنگین داشت، حضور پیدا کردیم.»

فروشگاه مگاصیص

وی همچنین اقدام اخیر ایران در صادرات بنزین و نفت به ونزوئلا و عدم مداخله آمریکا در توقف این همکاری را ناشی از این می‌داند که صادرات بنزین به ونزوئلا به پشتوانه اقتدار نظامی جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

معاون وزیر نفت احمدی نژاد ادامه می دهد:

«امروز هم اگر شاهد هستیم پنج کشتی با محموله بنزین به سمت ونزوئلا حرکت کرده‌اند در نتیجه اقتدار موشکی، نظامی و نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه است.»

فروشگاه مگاصیص

آخرین مورد این همکاری ها در حوزه فروش نفت و انرژی بود که ایران با اعزام چندین فروند نفتکش به ونزوئلا بحران انرژی در این کشور را حل و فصل کرد.

فروشگاه مگاصیص

جدیدترین همکاری ایران و ونزوئلا در حوزه موادغذایی

عیسی رضایی مدیرعامل شرکت اتکا که شرکت مگاصیص از زیرمجموعه‌های آن است یکی از دلایل تاسیس این فروشگاه در ونزوئلا را این دانست که دست‌کم ایران می تواند با کشورهای دوست خود که تحت تحریم قرار می گیرند مراودات تجاری داشته باشد. چون برخی از کالاهای موجود در ایران موردنیاز ونزوئلاست و برخی از اقلام موجود در ونزوئلا در ایران کاربرد دارد.

فروشگاه مگاصیص

حجم سرمایه گذاری اولیه برای تاسیس این فروشگاه در حدود ۱۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. قرار است تا در این فروشگاه که مساحت آن  ۶ هزار متر مربع است، ۲ هزار و ۵۰۰ قلم کالای ایرانی و یک هزار قلم کالای ونزوئلایی را به مشتریان خود عرضه کند.

چرا فروشگاه محصولات ایرانی در ونزوئلا مگاصیص نام گرفت؟

برخی کارشناسان ریشه این نامگذاری را مقاومت مردم روستای مگاصیص در دوران دفاع مقدس می دانند. چراکه این مقاومت مردم ایران بود که باعث شد تا رژیم بعثی عراق پس از هشت سال دفاع مقدس از ایران شکست بخورد و پس از چندین سال هم مضمحل شود. به طوریکه امروز نه نامی از قدرت و شکوه صدام حسین وجود دارد و نه نشانی از رژیم بعث در کشور عراق.

برخی کارشناسان بر این باورند که نامگذاری این روستا بر این فروشگاه  زنجیره ای بزرگ در شرق کاراکاس ، پایتخت ونزوئلا ؛ پیام مقاومت و ایستادگی را به واشنگتن می فرستد.

فروشگاه مگاصیص

گزارش از : مهدی طلوع وند

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار