گزارش تابناک خوزستان از ماجرای مسکن مهر در اهواز؛
مسکن مهر در اهواز که با امید خانه دار شدن هزاران مستضعف در اهواز، شکل گرفته بود به دلیل سنگ اندازی برخی و دلایلی مثل نداشتن سند بلاتکلیف مانده است. زمینی سنددار که بارها از سوی دادگاه تایید شده است.
کد خبر: ۸۸۴۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۰ 06 August 2020

تابناک خوزستان: 


مسکن مهر در اهواز که با امید خانه دار شدن هزاران مستضعف در اهواز، شکل گرفته بود به دلیل سنگ اندازی برخی و دلایلی مثل نداشتن سند بلاتکلیف مانده است. زمینی سنددار که بارها از سوی دادگاه تایید شده است.

به گزارش تابناک خوزستان مسکن مهر اهواز، مردم مُستضعف و بی صدایی که هیچ صدای شان را کسی نشنید و از پس یک دهه دوندگی تنها به کورسوی از اُمید برای خانه شدن دلخوش کردند. مسکن مهر طرحی ملی و با هدف خانه دار شدن اقشار مُستضعف جامعه به دلیل نامدیریتی‌های مُستمر در پس دولت‌ها به سرانجام نرسید. طرحی ملی که اگر خیلی را خانه دار کرد، ولی برای مردم مُستضعف اهواز آبی گرم نشد ...

بیش از ده سال از آرزوی خوش مردم دردمند اهواز برای خانه دار شدن و آن وعده شیرین دولت می‌گذرد ولی نه تنها سرپناهی عایدشان نشده بلکه ده سال آوارگی از این اداره به آن اداره نصیب شان شده است. متقاضیانی که دیگر قیدِ خانه دار را زدند و می دانند که دیگر صدای شان به جایی نمی رسد!

از زمان آغاز این طرح ملی در سال 86 بسیاری از متقاضیانِ دردمندِ فاقدِ مسکن در اهواز  به امید یافتن سرپناهی در این طرح عظیم ملی ثبت نام کرده و در قالب تعاونی ها اقدام به سرمایه گذاری کردند.

در اهواز، مسکن مهر را در این سالها مسئولانی خواستند به نام شیرین شهر و شهر رامین در اذهان عمومی معرفی کنند. شهرهای که از حداقل های اولیه محروم و در بدتر نقطه ممکن و به دلایل نامعلوم جایابی شدند.

دو شهری جدید و وعده داده شدن مسئولان در فاصله 50 کیلومتری اهواز و فقدان هر گونه امکانات اعم از تاسیساتی، رفاهی، شهری و ...تصوری زشت و پریشان برای خانه دار شدن مردم در این شهرها ساخت.

خانواده ای که به زحمت توانسته با گرفتن وام و مقروض شدن وجوه مورد نیاز تامین یک مسکن را فراهم کند قادر نیست از فاصله تقریبا 50 کیلومتری اهواز برای کار یا امرار معاش یا امکانات تحصیلی فرزندان و یا هر کار دیگری به اهواز سفر کند و این خود یک هزینه مُضاعف بر دوش او خواهد بود. شرایط این شهرهای اقماری به شکلی است که خیلی از ساکنین منطقه منبع آب که با مشکل ریزش منزل مواجه هستند، حاضر به اقامت در این مناطق نیستند. ضمن آن که در سیل 98 هم واحدها تا طبقه دوم به زیر آب رفتند.

 

محمود شهبازی مدیر عامل اتحادیه تعاونی های مسکن مهر کلانشهر اهواز در گفت و گو با تابناک خوزستان، عنوان کرد: بیش از 10هزار نفر از همشهریان فاقد مسکن در مناطق بعضاً محروم نظیر خزامی، مهدیس و کیان شهر اقدام به عضویت در تعاونی‌ها و پرداخت ودیعه مورد درخواست کردند اما متاسفانه آن گونه که در استان های دیگر مورد تشویق قرار گرفت.

وی افزود: در اهواز به طرق مختلف در مقابل این پروژه سنگ اندازی و مقاومت شد، که تنها راه حل اعتراض و شکوائیه را برای مردم و مسئولین تعاونی ها برجای گذاشت.

به گزارش تابناک خوزستان، مدیر عامل اتحادیه تعاونی های مسکن مهر کلانشهر اهواز گفت: علت این مخالفت برای این است که مسئولان دولتی به اجبار دنبال سکونت مردم در شهرهای جدید التاسیس رامین و شیرین شهر هستند. این مناطق دور افتاده با نام رامین و شیرین شهر حتی از کمترین امکانات و تاسیسات شهری و رفاهی هم برخوردار نبوده ضمن اینکه گفته شده میلیاردها تومان تاکنون از بودجه استانی صرف این مناطق هم گردیده که ای کاش این مبالغ صرف سازماندهی شهری و تامین امکانات و تاسیسات در خود شهر اهواز می‌شود.

شهبازی ادامه داد: تعاونی های مسکن مهر اهواز از تیرماه و مردادماه سال 88 و بعضی از تعاونی ها در سال گذشته در مساجد اهواز مصوباتی داشتند که مهم ترین آن خروج از بلاتکلیفی و ساخت و ساز واحدهای مسکونی خود در شهر اهواز بوده است.

وی بیان داشت: متاسفانه عملکرد غیر مسئولانه و حتی نادیده گرفتن مصوبات اجرایی دولت، اجرای خواسته کوچک مردم بسیار طولانی شده و بسیاری از مردم نسبت به این پروژه ملی بی اعتماد گشته و هزاران نفر از اعضای رسمی شرکت ها ضمن قبول انصراف و پایمال دیدن حق شان پول های خود را از حساب تعاونی ها خارج نمودند که این تضییع آشکار حقوق مردم و از سویی بی اعتمادی نسبت به مصوبات دولت بوده است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های مسکن مهر کلانشهر اهواز ادامه داد : چرا به اعتبار اینکه اهواز یک کلان شهر است و کلان شهرها مشمولِ طرح مسکن مهر نمی شوند، ارائه تسهیلات و ساخت و ساز در اهواز به شکل مُنسجم و گسترده انجام نشد و خانه دار شدن اهوازی ها متوقف به اجرای طرح شهرهای جدید شد؟

شهبازی افزود: در حالی که در تمام شهرهای استان طرح مسکن مهر اجرا شده و در حال پیشرفت است، اهواز چه جایگاهی در این پروژه دارد؟ بیش از یک سوم جمعیت استان در اهواز ساکن هستند و بدون تردید گره خانه دار شدن مردم در اهواز پیچیده تر از نقاط دیگر استان است.

وی گفت: با سنگ اندازی های صورت گرفته در ساخت و ساز مسکن مهر در اهواز، متاسفانه تعدادی از اعضای تعاونی های مسکن مهر اهواز بدون اینکه طعم شیرین خانه دار شدن را بچشند فوت کرده اند و خانه ای به چشم خود ندیدند.

مدیر اتحادیه تعاونی های مسکن مهر اهواز ادامه داد : واقعیت تلخی که وجود دارد این است که در تمامی کلان شهرهای بزرگ کشور مثل تهران و اصفهان و شیراز و قم و ... اعضای تعاونی های مسکن مهر اکنون یا صاحب خانه شده اند و یا در حال صاحب خانه شدن هستند، اما در اهواز علی رغم هزینه های کلان در 2 شهر اقماری هنوز خبری از صاحب خانه شدن اعضای تعاونی ها نیست.

 

 

شهبازی تصریح کرد: عمده دلیل عدم صاحب خانه شدن اعضای تعاونی های مسکن مهر در اهواز و در 2 شهر رامین و شیرین شهر عدم وجود امکانات است، این در حالی است که اکنون برای بردن امکانات به 55 کیلومتر خارج از شهر اهواز به هزینه های فوق العاده سنگینی نیاز است و واقعا سخت می توان تمامی امکانات اعم از آب و برق و گاز و تلفن و آموزش و بهداشت و ... را آنجا برد.

وی افزود: در بسیاری از مناطق اهواز زمین های خالی وجود دارد که می توان آن را به مسکن مهر تبدیل کرد و چهره نازیبای شهر را به چهره ای زیبا تبدیل کرد. وی گفت: در روزهای اول ثبت نام جهت مسکن مهر در خوزستان 320 هزار نفر نام نویسی کردند که 160 هزار نفر از این تعداد شهروندان اهوازی بودند.

مدیر اتحادیه تعاونی های مسکن مهر اهواز افزود : فرستاده های ویژه ریاست جمهور در پروژه های مسکن مهر در نامه هایی به استاندار خوزستان و رئیس مسکن و شهرسازی از آنان خواست تا کار مسکن مهر در اهواز به دست مردم جهت انجام گرفتن سریع سپرده شود اما متاسفانه هنوز این اقدام صورت نگرفته و این مسئله مانع از صاحب خانه شدن اعضای تعاونی ها شده است.

وی گفت: زمینی به وسعت 100 هزار متر با قیمت 5 میلیارد تومان در مهرشهر(پلاک 6 بخش 8 اهواز) خریداری شد و تمامی مجوزات لازم برای خرید آن از تمامیِ دستگاه ها برای عدم وجود مُعارض و یا تداخل با سایر دستگاه ها به عمل آمد. مصوبه و مجوز مصرح وزارت مسکن و شهرسازی داریم.

این فعال حوزه مسکن بیان داشت: به یک مرتبه و در زمانی که قرار بود تشکیل کارگاه برای ساخت و ساز شروع شود از سوی مسکن و شهرسازی این زمینِ زراعی محسوب شد و اجازه ساخت و ساز از ما گرفته شد و اتهام های زیادی به ما زده شد، این در حالی است که در طرح جامع شهری هیچ تداخلی این زمین با سایر زمین ها ندارد و امکان ساخت و ساز در آن طبق قانون وجود دارد.

دبیر اتحادیه تعاونی‌های مسکن مهر کلانشهر اهواز با بیان این که وزارت مسکن و سازمان توسعه شهرهای جدید دنبال ساخت مسکن‌ها بودند اما مردم را ناکام گذاشتند، بیان‌کرد: در اهواز مردم درمناطقی از قبیل مهدیس و خزامی زمین خریداری کردند که جعفر حجازی استاندار سابق خوزستان بر اساس ادعایی غیر واقعی برای سوق دادن مردم به سمت شهرهای جدید مانند شیرین‌شهر و رامین‌شهر از ساخت و ساز مردم در اهواز جلوگیری کرد.

وی افزود: در اهواز مسکن مهر پیاده نشد زیرا مردم طبق مصوبه عالی دولت اعلام کردند خودمان زمین خریداری می‌کنیم و دولت فقط وام ساخت را بپردازد که متاسفانه این تصمیم‌گیری با تقابل غیر قانونی ستاد مسکن مواجه شد.

شهبازی گفت: مسئولان مسکن مهر مدعی هستند که می خواهیم سرریز جمعیت اهواز به این شهرها سوق دهیم، در صورتی که هیچ جمعیتی حاضر نیست در این شهرها مستقر شود و میلیاردها تومان بودجه بلااستفاده مانده است. این یک عده ناصحیح و خنده داری است.

وی گفت: عده ای معتقدند در این مساله کلاهبرداری شده و فرد فروشنده زمین دیگری را به ما فروخته است. ولی ما حکم ماده 12 را داریم. نافذترین حکم برای صدور احکام قضایی در خصوص اراضی مشاعی کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری وزارت راه شهرسازی است . هیچ سندی وحکمی نافذتر از این رای نیست. زمین ما این حکم را گرفته است. این نشان می دهد زمین متعلق به ماست و مسئله ی دولتی بودن آن صحت ندارد.

______________________________________________________________________________________

*گزارش: تحریریه تابناک خوزستان      *سردبیر: سمیه همت پور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار