رییس دانشگاه مازندران با اعلام آمادگی این دانشگاه برای آغاز سال تحصیلی جدید بر بستر فضای مجازی ، گفت که ظرفیت کلاس‌های مجازی این دانشکاه به بیش از پنج هزار نفر به صورت همزمان ارتقاء یافته است.
کد خبر: ۸۸۵۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷ 08 August 2020

رییس دانشگاه مازندران با اعلام آمادگی این دانشگاه برای آغاز سال تحصیلی جدید بر بستر فضای مجازی ، گفت که ظرفیت کلاس‌های مجازی این دانشکاه به بیش از پنج هزار نفر به صورت همزمان ارتقاء یافته است.

 کوروش نوذری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با توجه به شرایط کرونایی و تداوم آن و همچنین ضرورت حفظ سلامتی و جان دانشجویان و کارکنان دانشگاه، در این شرایط ،امکان تشکیل کلاس های حضوری برای نیمسال بعدی بسیار دور از است و به همین دلیل هم دانشگاه مازندران با پیش بینی تداوم وضعیت کرونایی، با تمام توان و بضاعت خویش در حال بهسازی و تکمیل زیرساخت های مورد نیاز برای آموزش مجازی و به تبع آن آزمون های مجازی در نیمسال آینده است.

وی گفت : شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن مجازی شدن آموزش ها کاملا اتفاقی و بدون برنامه قبلی اتفاق افتاد و به همین دلیل با وجود اینکه به تدریج زیرساخت های لازم برای آموزش مجازی و به دنبال آن آزمون های مجازی در حد نسبتا مطلوبی فراهم شد ، اما نواقص و مشکلاتی نیز وجود داشت.

نوذری ضعف فرهنگ آموزش مجازی ، محدودیت زیرساخت‌های موجود فناوری در برخی مناطق به خصوص در مناطق روستایی و عدم در اختیار داشتن لوازمی چون گوشی های هوشمند، تبلت یا لپ تاپ توسط برخی از دانشجویان کم بضاعت را از مهم ترین مشکلاتی عنوان کرد که با آغاز اپیدمی کرونا آموزش عالی را در مازندران با چالش مواجه کرد.

رییس دانشگاه مازندران عدم آشنایی برخی از مدرسان و دانشجویان با شبکه های آموزش مجازی و عدم امکان نظارت جدی و موثر بر این نوع آموزش را از دیگر مشکلاتی برشمرد که ترم گذشته دانشگاه مازندران در اجرای آموزش مجازی مواجه بود.

وی توضیح داد : با ارزیابی و آسیب شناسی تجربه نیمسال قبل، هم در بخش زیرساخت و هم در بخش نظارت کارهای مهمی در حال انجام است تا در نیمسال نخست سال تحصیلی پیش رو مشکلات گذشته تکرار نشود و هرچه بیشتر در آموزش مجازی به فضای واقعی نزدیک تر شویم.

نوذری گفت : زیرساخت اینترنت دانشگاه مورد نوسازی و بهسازی اساسی و موثر قرار گرفت و در این راستا تجهیزات مدرن و به روز شامل تجهیزات امنیت شبکه، فایروال ها، سرورها و هاب سوئیچ های مدرن و به روز خریداری و در روزهای گذشته نصب شد و اکنون در حال بهره برداری است.

وی افزود : سرورهای مورد نیاز برای تشکیل بیش از ۱۵۰ کلاس درس همزمان، با ظرفیت بیش از پنج هزار نفر دانشجو نیز تهیه شده است و اکنون در دسترس قرار دارند و آماده ی بهره برداری می باشند.

رییس دانشگاه مازندران با بیان اینکه طبق تاکید وزارت علوم مقرر شده است تا اعضای هیات علمی دانشگاه جهت زنده نگه داشتن محیط علمی دانشگاه، از نیمسال آتی کار تدریس و آموزش مجازی را در اتاق کار خویش انجام دهند ، گفت : بیش از ۷۰ دستگاه لپ تاپ از محل اعتبارات تجهیزاتی دانشگاه خریداری و در اختیار اساتیدی که از امکانت کافی برخوردار نبودند قرار داده شد تا بدون کوچکترین وقفه کار آموزش مجازی را در اتاق کار خویش و در همان ساعاتی که در برنامه هفتگی از قبل مشخص می شود، انجام دهند.

وی در خصوص برگزاری کلاس های عملی هم توضیح داد : ما درصدد برگزاری حضوری و فشرده این کلاس ها از ۲۰ شهریور ماه تا دهم مهر ماه امسال هستیم ، اما با پیش بینی تداوم شرایط کرونایی، از مدرسین دروس عملی خواستیم که نسبت به تهیه فیلم ها، کلیپ ها و محتوای الکترونیکی این دروس اقدام کنند تا در صورت عدم امکان تشکیل کلاس های حضوری، از آنها استفاده شود.

کلاسهای تحصیلات تکمیلی‌ها حضوری خواهد بود

رئیس دانشگاه مازندران به شرایط دانشجویان تحصیلات تکمیلی از جمله مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اشاره کرد و گفت: در صورت مهیا بودن شرایط بهداشتی ، برنامه دانشگاه فراهم ساختن امکان حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه است.

به گفته نوذری برای این منظور، با رعایت پروتکل های بهداشتی، امکان استفاده از سرای دانشجویی، رستوران ها و سرویس های ترابری برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی به خصوص آن دسته از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که دارای پایان نامه یا رساله ی تجربی، کارگاهی یا میدانی هستند، فراهم می گردد.

دانشگاه مازندران یکی از دانشگاه های مادر کشور است که در شهرستان بابلسر واقع شده است. این دانشگاه دارای ۱۳ هزار دانشجو، ۳۸۶ عضو هیات علمی ،۵۷ استاد ، ۱۰۷ دانشیار و ۲۰۵ استادیار می باشد.

با شیوع ویروس کرونا از اسفندماه در مازندران ، از چهارم اسفند تمامی دانشگاه های استان تعطیل و کلاس های دانشگاه به صورت مجازی برگزار شد.

بیماری کرونا در مازندران تا اواخر اسفند سیر صعودی داشت ولی در روزهای آخر این ماه و اوایل فروردین به ثبات رسید و از نیمه فروردین هم سیر کاهشی گرفت ولی در اواسط تیرماه روند مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ سیر صعودی داشته و وضعیت استان را به وضعیت قرمز تغییر داد و هم اکنون نیز بیش از یکهزار و ۶۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بستری هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار