کد خبر: ۸۸۵۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶ 09 August 2020

آموزش های مهارتی بسترساز اشتغال و راهکاری برای رهایی از مشکل بیکاری است

به گزارش تابناک سمنان: رضا نقدی گفت: آموزش های مهارتی بسترساز اشتغال و راهکاری برای رهایی از مشکل بیکاری است و رفع بیکاری در گرو تغییر فرهنگ اشتغال، ترویج آموزش های مهارتی و ترغیب جوانان به فراگیری  این آموزش هاست .
دکتر گلرو نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه  در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای نیروی تولید کننده و مولد تحویل جامعه می دهد  و در سال جهش تولید وظیفه خطیری را عهده دار است .
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای و استان سمنان ، دکتر «رضا نقدی» رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان در دیدار با  «عباس گلرو » نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه  در مجلس شورای اسلامی ، اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای در اشتغال زایی بسیار موفق عمل کرده است و 63 درصد از دانشجویان این دانشگاه پس از فارغ التحصیلی شاغل می شوند که این عدد بالای اشتغال بسیار قابل تامل و مهم است .
وی گفت: در استان سمنان چهار دانشکده فنی و حرفه ای وجود دارد که دو دانشکده در سمنان به تفکیک جنسیت  و دو دانشکده در شهرستان های شاهرود و امیرآباد دامغان  تاسیس شده است، که در مجموعه با  چهار هزار  دانشجو و 500 عضو هیئت علمی و استاد حق التدریس ارائه خدمت می نماید .
نقدی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای  در کل کشور دارای  سه هزار و 200 کارگاه و آزمایشگاه می باشد که سهم استان سمنان 60 کارگاه و آزمایشگاه است.
وی  خاطر نشان کرد: آموزش‌های مهارتی امروزه نقش مهم و ارزشمندی در ایجاد فرصت‌های شغلی دارد ؛ چرا که این آموزش‌ها علاج بیکاری و همتی اثربخش برای رسیدن به شغل است که در هریک از بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات برای مهارت‌آموزان فرصت‌های شغلی ایجاد می‌کند و کلید اشتغال؛ مهارت‌آموزی همراه با نگاه کارآفرینی است که این امر در دانشگاه فنی و حرفه ای کاملا ملموس و قابل رویت است.

نقدی، بیکاری را از مهمترین مشکلات و چالش های امروز  دانست و افزود: آموزش های مهارتی بسترساز اشتغال و راهکاری برای رهایی از مشکل بیکاری است، چرا که رفع بیکاری در گرو تغییر فرهنگ اشتغال، ترویج آموزش های مهارتی و ترغیب جوانان به فراگیری از این آموزش هاست و بدون توجه به مهارت و حرفه‌ آموزی دستیابی به اشتغال در همه عرصه‌ ها با مشکل مواجه می‌شود و در این میان؛ تقویت مهارت آموزش‌ های مهارتی راهکاری مهم برای دستیابی به شغل است که بایستی بیش از پیش ترویج شود.
رضا نقدی با اشاره به اهمیت تربیت نیروی ماهر و آماده کار در دانشگاه ها، تصریح کرد: خود اشتغالی، کارآفرینی و کمک به بهره وری نیروی کار، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است و رسالت این دانشگاه را تربیت تکنسین ماهر و پنجه های کارآمد توصیف کرد .
وی اضافه کرد: آمار اشتغال دانش‌آموختگان نشان می‌دهد دانشگاه فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز صنعت رشته‌های تحصیلی را ارایه می‌دهد تا دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی دغدغه اشتغال نداشته باشند و چون ۶۰ درصد دروس‌ دانشگاه فنی و حرفه ای به صورت کارگاهی ارائه می‌شود، دانشجویان در کنار درس تئوری، مهارت انجام کار را نیز فرا خواهند گرفت.
وی ادامه داد : نسبت دانشجو به هیئت علمی در دانشگاه فنی و حرفه ای بسیار پایین است که نیازمند پیگیری در مراجع مرتبط و تحقیق ردیف استخدام کشوری است .
وی ادامه داد: اعضای هیئت علمی در استان سمنان 1 به 300 می باشد که یک معضل بسیار بزرگ می باشد که تا 2 ماه دیگر با توجه به بازنشسته شدن 4 نفر از این اعضا، 1 به 400 می شود. همچنین کمبود نیروی انسانی بعنوان کارمند از دیگر مشکلات این دانشگاه می باشد.
نقدی گفت: با توجه به اینکه 60 درصد دروس به صورت کارگاهی می باشد با کمبود تجهیزات و کمبود فضای کارگاهی مواجه  هستیم  و تجهیزات کارگاهی ما در کل کشور بصورت قدیمی بوده و درخواست بودجه به صورت کشوری را خواستاریم.
رییس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای استان سمنان در خصوص رشته های جدید دانشگاه فنی حرفه ای گفت: دانشگاه فنی‌ وحرفه‌ای دولتی است و تحصیل در مراکز این دانشگاه رایگان می باشد و در سال جدید مجوز اخذ رشته های طراحی لباس در مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی مهندسی مکانیک خودرو و حسابداری به صورت ناپیوسته و رشته‌های کاردانی مانند انرژی تجدیدپذیر خورشیدی، تبرید، گرافیک، تربیت بدنی، معماری، هنرهای تجسمی-نقاشی، تولید و بهره برداری گیاهان دارویی و معطر، از وزارت علوم تحقیقات فناوروی اخذ شده است .
دکتر  «عباس گلرو» نماینده  منتخب مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی ضمن تایید صحبت های  دکتر نقدی مبنی مهارت و استعدادیابی دانش آموزان از دوران ابتدایی در کشورهای توسعه یافته، بیان داشت: متاسفانه در کشور ما درس فقط بعنوان هدف در نظر گرفته شده در صورتی که درس وسیله ای برای رسیدن به یک هدف بزرگتر  باشد.
وی گفت: جامعه ای موفق است که تولید محور و عمل گرا باشد .
نماینده سمنان در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای نیروی تولید کننده و مولد تحویل جامعه می دهد  و در سال جهش تولید وظیفه خطیری را عهده دار است .
دکتر گلرو ضمن حمایت از دانشگاه فنی و حرفه ای و آرزوی موفقیت، عنوان نمود: از این دانشگاه حمایت خواهم کرد و درخواست تأمین اعتبار و تجهیزات به صورت کتبی به ارگان مربوطه ارائه تا پیگیری های لازم صورت گیرد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان

برچسب ها: استان سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار