بسیاری از افراد مبتلا به ویروس کرونا نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند و می‌توانند در خانه قرنطینه شوند.
کد خبر: ۸۸۶۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲ 12 August 2020

۶ راهکار برای مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا در خانه

به گزارش تابناک سمنان: اگر چه برخی خوشبینانه گمان می‌کنند موج دوم شیوع ویروس کرونا ممکن است روند نزولی پیدا کند، ولی ما شاهد افزایش شمار مبتلایان روزانه به کووید ۱۹ در جهان هستیم. تاکنون ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند. از این میان، بیش از ۷۴۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

متخصصان می‌گویند بسیاری از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند. تنها بیمارانی باید در بیمارستان بستری شوند که حال عمومی نامساعدی دارند و نمی‌توانند به درستی تنفس کنند. بیمارانی که شرایط حادی ندارند، می‌توانند در خانه خود را قرنطینه کنند. در این شرایط، اهمیت دارد سایر اعضای خانواده و محیط خانه از آلودگی ویروس کرونا محافظت شوند.

در این گزارش به چند اقدام مهم برای حفاظت اعضای خانواده در مقابل فرد مبتلا به ویروس کرونا می‌پردازیم.

۱-  چگونه ویروس کرونا منتقل می‌شود؟

نخستین گام برای حفاظت در مقابل یکی از اعضای خانواده که به ویروس کرونا مبتلا شده، این است که بدانیم ویروس چگونه منتقل می‌شود. یک فرد از دو طریق می‌تواند به ویروس کرونا مبتلا شود: نخست اینکه یک فرد سالم از هوای آلوده به قطرات تنفسی فرد مبتلا به ویروس کرونا تنفس کند؛ این هوای آلوده می‌تواند ناشی از سرفه، عطسه، تنفس و سخن گفتن فرد بیمار باشد. دوم اینکه، یک فرد سالم با سطوح آلوده به ویروس کرونا تماس داشته باشد و سپس به دهان، بینی، چشم‌ها و مواد خوراکی دست بزند. ویروس کرونا می‌تواند در بلند مدت نیز بر روی سطوح زنده باقی بماند.

تحقیقات نشان می‌دهد ویروس کرونا به راحتی می‌تواند در هوای محیط گردش کند و باعث بیماری در افراد سالم شود. از همین رو، لازم است اعضای خانواده با شناخت روش‌های انتقال ویروس، خود را از فرد مبتلا دور نگه دارند.

۲- قرنطینه و تهویه مناسب

ایده آل‌ترین راهکار این است که فرد مبتلا به ویروس کرونا در اتاق مستقل، با حمام و توالت مجزا زندگی کند تا کمترین میزان ارتباط را با سایر اعضای خانواده داشته باشد. با این حال، اگر اختصاص یک اتاق مستقل میسر نباشد، فرد مبتلا باید در دورترین فاصله از دیگر اعضای خانواده قرار گیرد. به خصوص هر فردی آسیب پذیر از اعضای خانواده مانند سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، باید بیشترین فاصله را با فرد مبتلا داشته باشند.

همچنین تهویه مناسب که بتواند هوای محیط خانه را تغییر دهد، کمک شایانی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا می‌کند. بهتر است در محیط‌های بسته از تهویه مناسب استفاده شود و نیز پنجره‌ها برای گردش هوا باز باشد. یکی از راهکار‌های مناسب این است که در اتاق فرد مبتلا به کرونا بسته باشد تا هوای آلوده اتاق وی به سایر مناطق خانه منتقل نشود.

بهداشت فردی

۳- بهداشت فردی

تمامی افراد خانواده و به ویژه بیماران مبتلا به کووید ۱۹ باید بهداشت تنفسی را تمرین کنند. باید در زمان عطسه و سرفه جلوی دهان خود را بگیرند و دستمال آلوده را با رعایت موارد بهداشتی دفع کنند. رعایت بهداشت دست حتی از رعایت بهداشت تنفسی نیز مهم‌تر است.

هر فردی در خانواده باید دستهایش را به طور مستمر بشوید، به ویژه پیش از غذا خوردن و بعد از تماس با سطوحی که احتمال می‌دهد به ویروس کرونا آلوده باشند. برای این کار باید به مدت حداقل ۲۰ ثانیه دست‌ها را با آب و صابون بشویید و یا با الکل ۶۰ درصد دست‌ها را ضدعفونی کنید.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید افراد مبتلا به کرونا بهتر است از ماسک استفاده کنند تا قطرات آلوده در هوا و محیط پخش نشود و احتمال سرایت به دیگران کاهش یابد. همچنین افرادی که از این بیماران در خانه مراقب می‌کنند نیز باید از ماسک استفاده کنند. افراد سالم برای نظافت اتاق این بیماران و در صورتی که قرار است با مایعات بدن بیمار مانند آب دهان، استفراغ و اسهال در تماس باشند حتما از دستکش استفاده کنند.

تمامی زباله‌های تولیدی فرد مبتلا به کرونا از جمله دستمال کاغذی، ماسک‌ها و دستکش‌ها باید در یک سطل زباله مخصوص جمع آوری شود. این سطح زباله باید دارای در و نیز یک پوشش نایلونی باشد و در زمان خالی کردن آن از دستکش استفاده شود.

۶ راهکار چگونگی قرنطینه بیمار کرونایی در خانه و حفاظت اعضای خانواده

۴- به صورت مشترک از هیچ وسیله‌ای استفاده نکنید

برای جلوگیری از انتشار احتمالی آلودگی از مصرف مشترک پتو، حوله، مسواک، لیوان و فنجان، ظروف غذاخوری و تجهیزاتی مانند تلفن همراه با افراد مبتلا به ویروس کرونا اکیداً خودداری کنید. اگر نیاز باشد که به ظروفی که مبتلایان به کووید ۱۹ از آن غذا خورده اند دست بزنید حتما از دستکش استفاده کنید و آن ظروف را با آب داغ و مواد شوینده بشویید. اگر وسایلی را نمی‌توانید بشویید (مانند تلفن همراه)، بهتر است آن‌ها را با مواد ضدعفونی کننده پاک کنید.

 

۵- نظافت روزانه

بهتر است بصورت روزانه سطوح میز و صندلی را با مواد ضدعفونی کننده پاک کنید. باید به طور ویژه به ضدعفونی کردن سطوحی مانند دستگیره ها، در کابینت ها، کلید و پریز، توالت، سینک ظرف شویی و شیر آب که دائماً احتمال آلودگی آن‌ها وجود دارد، توجه شود. افرادی که به ویروس کرونا مبتلا هستند بهتر است پس از استفاده از توالت، خود نسبت به نظافت و ضدعفونی کردن آن اقدام کنند. شواهد نشان می‌دهد ویروس کرونا در مدفوع انسان نیز وجود دارد و استفاده مشترک از سرویس بهداشتی می‌تواند سایر افراد خانواده را به ویروس کرونا مبتلا کند.

۶- داشتن توجه لازم به فرد مبتلا

اعضای خانواده باید توجه ویژه‌ای به فرد مبتلا به کرونا داشته باشند. حتما اطمینان حاصل کنید بیماران از رژیم غذایی مناسب همراه با آب کافی برخوردار باشند. قرار دادن آب کافی در اختیار بیماران بخصوص زمانی که دارای تب و تعریق هستند اهمیت زیادی دارد.

افراد مبتلا به کووید ۱۹ غالباً از ضعف و بی حالی به دلیل پاسخ سیستم ایمنی بدنشان به ویروس رنج می‌برند. از این رو، اهمیت دارد به میزان کافی استراحت کنند و محیط آرامی برای آن‌ها در نظر گرفته شود. داشتن تب یکی از مکانیسم‌های دفاعی بدن در مقابل ویروس کروناست. همچنین گلبول‌های سفید خون در زمانی که فرد تب دارد بهتر می‌توانند با ویروس مبارزه کنند. با این حال، در صورتی که فرد تب بالایی را تجربه می‌کند می‌توان از تب بر استفاده کرد.

اهمیت دارد اعضای خانواده به طور پیوسته شخص بیمار را تحت نظر داشته باشند و در صورتی که حال وی رو به وخامت گذاشت، سریعاً به پزشک مراجعه کنند. همچنین افراد خانواده باید به طور دائم نشانه‌های ابتلا به کرونا شامل از دست دادن حس بویایی و چشایی، سرفه، عطسه و بثورات پوستی را کنترل کنند تا در صورت آلودگی به کووید ۱۹، بتوانند سریعا اقدام پیشگیرانه را انجام دهند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار