در حالی که ۲ روز گذشته مسئولان از تعویق کنکور سراسری ۹۹ خبر داده بودند، اما دیشب ورق برگشت و زمان برگزاری همان اواخر مرداد اعلام شد.
کد خبر: ۸۸۶۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶ 12 August 2020

کلاف سردرگم برگزاری کنکور سراسری ۹۹/ داوطلبان گرفتار تصمیم‌های خلق الساعه

به گزارش تابناک سمنان: ماجرا از فضای مجازی و انتشار یک پیام اینستاگرامی شروع شد، همان پیام سعید نمکی وزیر بهداشت که از تعویق برگزاری کنکور سراسری ۹۹ حکایت داشت و علت این موضوع بعد از کشمکش‌های بسیار توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود از طرفی وزارت علوم هم برای تعویق یک ماهه کنکور سراسری پیشنهاد داده بود.

با وجود این اظهار نظر بزرگترین ماراتن علمی کشور که قرار بود اواخر همین ماه برگزار شود به تعویق افتاد و در حالی که طی ۲ هفته اخیر کنکور دکتری و کارشناسی ارشد ناپیوسته برگزار شده بود و مسئولان وزارت بهداشت و سنجش از اعلام رضایت داوطلبان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داده بودند.

 

یک بام و دوهوای برگزاری کنکور در روز‌های اخیر

با انتشار خبر تعویق کنکور باز هم دو قطبی مبنی بر رضایت و نارضایتی داوطلبان از این تصمیم مطرح شد البته که کفه رضایت‌مندی از این تصمیم سنگین‌تر به نظر می‌رسید و همان کمپین‌ها و گروه‌های متعدد مجازی که ۲-۳ ماهی بود برای تعویق کنکور تلاش می‌کردند تصورشان پیروزی بود.

شرایط به گونه‌ای پیش می‌رفت که صبح روز گذشته وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران به چند و چون و ابعاد مختلف این تصمیم پرداخت و گفت که در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان و آموزش عالی در مجلس که وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش در این جلسه حضور داشتند، وزارت علومی‌ها اعلام کردند که اگر فاصله‌ها را کم کنید امکان برگزاری کنکور میسر است، ولی ما اعلام کردیم از پروتکل‌های بهداشتی عدول نمی‌کنیم چرا که این موضوع یعنی به آلوده شدن یک نفر از فرزندان این سرزمین رضایت دادیم و دوستان در مجلس از این تفکر حمایت کردند.

او افزود: البته باید توجه داشته باشید که دوستان وزارت علوم نمی‌خواستند پروتکل‌های بهداشتی شکسته شود بلکه بحث آن‌ها این بود که وقت تعیین شده برای برگزاری کنکور سراسری با پروتکل‌های سختگیرانه کافی نیست و به منظور آنکه پروتکل‌هایی اجرا شود باید کنکور یک ماه به تعویق بیفتد و پیشنهاد وزیر علوم را دریافت کردیم و مقرر شد در ستاد ملی کرونا موضوع تعویق یک ماهه کنکور را مطرح و نتیجه را اعلام کنیم.

کلاف سردرگم برگزاری کنکور سراسری ۹۹/ داوطلبان گرفتار تصمیم‌های خلق الساعه

با وجود این اظهارات در کمتر از ۱۰-۱۲ ساعت ورق برگشت و دیشب در بیانیه مشترک از سوی وزرای علوم و بهداشت این چنین اعلام شد:

«پیرو نیاز به زمان بیشتر جهت برگزاری آزمون سراسری توسط مجریان آزمون به نیت یافتن فضای مناسب برای برگزاری منطبق با پروتکل‌های سختگیرانه و مشروط به تایید تغییر تاریخ در ستاد ملی مدیریت کرونا، از آنجا که این تغییر به دلایل متعدد مورد تایید ستاد قرار نگرفت، مقرر شد با همکاری استانداران محترم، مراکز آموزشی، فرهنگی، ورزشی، نظامی و انتظامی، کمبود فضا‌ها و تجهیزات مورد نیاز جهت اعمال و اجرای پروتکل‌ها مهیا و آزمون سراسری در تاریخ مصوب قبلی ستاد ملی مدیریت کرونا (در روز‌های ۲۹- ۳۰ و ۳۱ مرداد و یکم شهریور ماه) برگزار شود.»

 

سریال پر فراز و نشیب تغییر تاریخ برگزاری کنکور سراسری

هشتم اردیبهشت امسال بود که در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش زمان برگزاری امتحان نهایی و کنکور از سوی محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش اینگونه مطرح شد که امتحانات از ۱۰یا ۱۷خرداد ماه آغاز و تا یک هفته از تیرماه ادامه خواهد داشت کنکور نیز۲۰ روز پس از آخرین امتحان نهایی برگزار خواهد شد.

اما چند روز بعد از این اعلام نظر سازمان سنجش به عنوان متولی برگزاری کنکور از برگزاری این آزمون در ۳۱ مرداد خبر داد و پس از آن هم بار‌ها منصور غلامی وزیر علوم بر تغییر نکردن زمان برگزاری کنکور حتی در شرایط قرمز تاکید کرده بود و تنها تغییری که در این تصمیم حاصل شد روز‌های برگزاری به سه روز افزایش یافت.

بر این اساس چهارشنبه ۲۹ مرداد کنکور هنر، پنج‌شنبه ۳۰ مرداد کنکور  ریاضی و انسانی، جمعه ۳۱ مرداد کنکور  تجربی و شنبه اول شهریور کنکور زبان برگزار خواهد شد.

کلاف سردرگم برگزاری کنکور سراسری ۹۹/ داوطلبان گرفتار تصمیم‌های خلق الساعه

حذف یا تعویق کنکور؟!

برگزاری کنکور سراسری همیشه فراز و نشیب‌های خودش را دارد و چند سالی می‌شود که از مسئولان دولتی گرفته تا کارشناسان امر تعلیم و تربیت بر محدود شدن و حتی حذف آن تاکید دارند، در کنار این شرایط امسال با وجود شیوع کرونا و تعویق برگزاری آزمون‌های مختلف زمزمه‌هایی مطرح می‌شد که این فرصت مغتنم شمرده شود تا گام‌هایی جدی برای حذف کنکور برداشته شود، اما گویی چنین تئوری چندان عملیاتی به نظر نمی‌رسد.

موضوعی پر چالش و پر طمطراق برای مسئولان متولی امر تعلیم و تربیت  که حتی می‌تواند برگ برنده آن‌ها برای محبوبیت در جامعه باشد، اما گویی زیرساخت و شرایط کار آنچنان که باید و شاید فراهم نیست و سال هاست که فقط زمزمه حذف کنکور مطرح است که در برهه‌هایی از زمان شدت گرفته و در برهه‌هایی تضعیف می‌شود.

کلاف سردرگم برگزاری کنکور سراسری ۹۹/ داوطلبان گرفتار تصمیم‌های خلق الساعه

کلاف سردرگم برگزاری کنکور سراسری ۹۹/ داوطلبان گرفتار تصمیم‌های خلق الساعه

کلاف سردرگم برگزاری کنکور سراسری ۹۹/ داوطلبان گرفتار تصمیم‌های خلق الساعه

امسال این موضوع بیشتر پر رنگ شد و در این میانه آنچه نادیده گرفته می‌شود سلامت روان دانش آموزان و داوطلبانی است که در انتهای مسیر پر چالش کنکور اسیر و قربانی تصمیم‌های متناقض شده اند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار